At have et perfekt og velskrevet CV er som at have en supermagt i det professionelle erhvervsliv.
Det kan gøre, at du flyver op ad karrierestigen, i stedet for at tage den langsomme vej. Denne guide i at skrive et CV giver dig i store træk de vigtigste byggesten for at oprette netop det bedst mulige CV.
Vi kommer ind på:
- Forberedelse
- Det rigtige format til dit CV
- Trin for trin-guide til, hvordan du skriver et CV
- Optimering af dit CV
- Formatering af dit CV
- Eksempler på CV’er
- Finpudsning af dit CV
- Tips til skrivning af dit CV
- Ofte stillede spørgsmål omkring CV-skrivning
Lad os komme i gang!
Forberedelse
Det første du skal gøre, når du skal skrive et CV, er at forberede den information, du skal bruge. Kig på jobopslaget og saml den information du skal bruge. Det gør processen meget nemmere.
Læs stillingsopslaget grundigt igennem og notér de ting, der efterspørges. Derefter sammenholder du det med dine kompetencer, styrker og erfaringer.
Her er en kort liste over ting, du kan få brug for:
- Udførlig liste over din erhvervserfaring
- Liste over virksomheder, du har arbejdet i
- Lang og udførlig liste over dine hårde og bløde kompetencer
- Uddannelsesdokumenter på kvalifikationer, som du kan inkludere
- Priser, udmærkelser og eventuelt frivilligt arbejde, der kan være relevant
Vælg det rette format til dit CV
Når det gælder formater til dit CV er der tre hovedmuligheder at vælge mellem:
- Kronologisk format (omvendt kronologisk CV): Dette er det mest populære formatvalg. Her lister du din erhvervserfaring ved at starte med din seneste stilling og arbejde dig tilbage i tiden. Det er anbefalet at bruge dette format i de fleste jobansøgninger.
- Funktionsopdelt format: Det funktionsopdelte format fremhæver dine talenter og kompetencer i stedet for din arbejdshistorik. Dette format er ideelt for dem der er nye på arbejdsmarkedet eller dem der vil skifte karrierevej.
- Kombinationsformat (hybrid-CV): Dette format kombinerer elementer fra både det kronologiske og funktionsopdelte format, så du både fremhæver dine kompetencer og din erfaring.
Expert tip
Fordelen ved et omvendt kronologisk CV er, at det udnytter arbejdsgiverens korte opmærksomhed og travle hverdag ved at vise dine seneste og mest imponerende stillinger først. Gør det bedste første indtryk, når personalechefen ser på dit CV!
Du kan se eksempler på de tre formater her:

Vælg det format, der matcher din baggrund bedst muligt så du sikrer, at dit CV skiller sig ud.
Og bare rolig, med vores CV-bygger er processen nem! Du kan nemt indsætte og arrangere sektionerne i dit CV i dit favorit-format.
Sådan skriver du et CV: trin for trin-guide
Nu har du al den information du skal bruge, så det er tid til at begynde at skrive dit CV. I denne guide gennemgår vi seks simple trin der vil hjælpe dig. De er som følger:
- Hvordan du laver dit CVs sidehoved
- Hvordan du skriver din profiltekst eller dine karrieremål
- Hvordan du beskriver din erhvervserfaring
- Hvilke kompetencer du skal inkludere i forhold til stillingen
- Hvordan du fremviser din uddannelse bedst muligt
- Andre sektioner du muligvis vil inkludere

Trin 1: Sidehovedet
Det første du skal notere på dit CV’s sidehoved er dine kontaktinformationer. Dit sidehoved fungerer som dit CV’s visitkort, så potentielle arbejdsgivere nemt kan komme i kontakt med dig.
Vær ekstra opmærksom på, at du formaterer denne sektion klart og tydeligt. Det vigtigste her er, at arbejdsgivere let kan finde den information de kigger efter. Her er de elementer, du skal inkludere i dit sidehoved:
- Fulde navn og titel: Skriv dit for- og efternavn ved siden af titlen på jobbet, du søger.
- Professionel e-mailadresse: Brug et enkelt, professionelt format som f.eks. [email protected]
- Telefonnummer: Oplys et telefonnummer og lav en professionel telefonsvarerbesked.
- Bopæl: Skriv kun navnet på din by (evt. land); tilføj evt. `villig til at flytte´.
- LinkedIn: Tilføj din LinkedIn profil, hvis den er aktiv, og en evt. hjemmeside.
- Portfolio: Inkludér din GitHub eller lignende porteføljer, hvis det er relevant for stillingen.

Ting, du ikke skal inkludere
- Fødselsdato. Der er ingen grund til at inkludere dette og det kan potentielt føre til aldersdiskrimination.
- Personlige detaljer. Civilstatus, CPR-nummer, pasnummer og lignende.
- Adresse. Det er ikke nødvendigt at skrive din adresse på dit CV længere. Potentielt kan det endda være usikkert, hvis din information falder i de forkerte hænder. Nøjes med by eller område.
Bonustip: Hvis du virkelig vil have dit CV’s sidehoved til at skille sig ud fra mængden, så kan du overveje at tilføje en overskrift. En overskrift er en én-linjes beskrivelse der beskriver din profil for arbejdsgivere. F.eks.: ”Salgsmedarbejder med speciale i elektronikbranchen og over otte års erfaring”.
Trin 2: Profiltekst eller karrieremål
Under dit sidehoved skal du indsætte en profiltekst eller dine karrieremål. En profiltekst er ideel, hvis du har arbejdet i din branche i årevis og søger et job i samme branche.
Men hvis du er ny i en branche eller er ved at lave et karriereskift, så kan det være bedre at angive dine karrieremål i stedet.
Man kan også se det på en anden måde: en profiltekst beskriver det, du har opnået indtil nu og kigger altså bagud. Det er godt, hvis du har masser af erfaring, du vil vise frem. Hvis du beskriver dine karrieremål i stedet, så kigger du altså fremad og viser, hvad du gerne vil opnå.
Innovativ og motiveret social media manager med stor erfaring i at skabe indhold og styre virksomheders og varemærkers tilstedeværelse på nettet. Har erfaring med udvikling og styring af trend-bevidste konti på sociale medier på forskellige platforme, hvilket resulterer i et aktivt fællesskab af følgere. Ekspert i udarbejdelse af engagerende kampagner for brugere, der medfører højere webtrafik-mønstre og succesrater.
Uanset, hvilken af de to muligheder du vælger, så hold det kort og præcist. Du vil gerne fange læserens opmærksomhed med det samme. Brug stærke handlingsverber til at fremhæve dine udsagn. Det kunne f.eks. være ord som ”påvirket”, ”opnået” eller ”styrede”.
Hvis du er helt på bar bund, så lad være at gå i panik. Her kommer nogle eksempler, du kan bruge som inspiration til dit eget CV:
Engageret og empatisk nyuddannet fysioterapeut med stærkt teoretisk fundament. Bidrager med en positiv indstilling til at løse patienters problemer effektivt. Har især arbejdet med knæskader og genoptræning af disse. Søger nu en mulighed for at videreudvikle mine kompetencer i et dynamisk og patientorienteret miljø.
Erfaren barista med fem års praktisk erfaring. Behersker et bredt udvalg af kaffeteknikker samt besidder en stor viden om kaffesorter og -lande. Udviklede i min sidste stilling en ny opskrift på Salted Caramel Latte, der fik salget til at stige med 18%. Stærkt overblik og god til at holde hovedet koldt i pressede situationer
Dygtig og ansvarsfuld butikschef med over otte års erfaring i at sikre drift af forretninger. Ekspert i at træffe strategiske beslutninger, lede medarbejdere og analysere data for at identificere forbedringsmuligheder. Har gennem min karriere overgået opstillede mål for salg med 17% i gennemsnit. Søger en chefstilling, hvor jeg kan anvende mine erfaringer til at opbygge og videreudvikle kompetencer hos mig selv og mine kolleger.

En vigtig ting at undgå, når du skriver dit CV er klichéer. Dit mål er at skille dig ud fra mængden, og hvis dit CV er fyldt med klichéer, så ligner det alle de andre CV’er. Der er jo en grund til, at de er klichéer. Læs vores guide om klichéer for at undgå det.
Trin 3: Erhvervserfaring
Når du har lavet den perfekte profiltekst eller karrieremål, så er det tid til at indsætte din erhvervserfaring.
Tommelfingerreglen er, at du kun skal medtage de sidste 10-15 års stillinger og erfaringer. Hvis du har været i branchen længere end det, behøver du ikke nævne stillinger, der er ældre end det.
Brug omvendt kronologi, når du skal liste dine stillinger. Skriv al den basale information om stillingen som virksomhedens navn, beliggenhed, din stilling og tidsrammen for din ansættelse.
Under den basale information laver du så en punktopstilling, hvor du skriver konkrete pointer der understreger dine resultater i stillingen. Her er nogle eksempler
- ”Ledte et team på 10 medarbejdere, der øgede indtægten med 30% i forhold til før jeg var leder.”
- ”Havde ansvaret for at redesigne vores hjemmeside, hvilket førte til en øget tilfredshedsscore blandt kunder fra 3,9 til 4,5 ud af 5.”
- ”Stod for at lave manualen til oplæring af nye salgsmedarbejdere, hvilket førte til en øget kundefastholdelse fra 82% til 93%.”
Sørg for, at dine eksempler er målrettet mod den stilling og virksomhed, hvor du søger job.
Hvis du har brug lidt mere inspiration, så kommer her et mere udførligt eksempel på et afsnit om erhvervserfaring:
Seniorbutikschef ved Apple, København
april 2020 - Nuværende
- Ansatte og oplærte medarbejdere og var ansvarlig for udvikling af medarbejdere til forskellige stillinger i hele butikken.
- Oprettede og administrerede evalueringer af halvårlige resultater hos et medarbejderteam på 85 personer.
- Forestod og udførte halvårlige lagereftersyn i tre år, hvilket nedbragte antallet af lagerfejl med 27%.
- Førte tilsyn med markedsføringsstandarder under lancering af nye produkter.
Assistentchef ved Bang & Olufsen, Struer
oktober 2016 - april 2020
- Førte tilsyn med og oplærte et team på fire deltids- og tre fuldtidsansatte i salg, markedsføring og lagerstyring. Førte til en øgning i mersalg på 20%.
- Gennemførte kurser i og vedligeholdt min viden om visual merchandising, der er specifik for Bang & Olufsens standarder.
- Udviklede ugeplaner i henhold til retningslinjerne for lønningslisten.
Konsulent ved Føtex, Ribe
februar 2014 - januar 2016
- Bestemte hurtigt kundernes behov og udviklede en løsning, der passede til problemet.
- Udførte fejlfindingsopgaver på en række enheder og periferudstyr.
- Tilegnede og holdt mig løbende orienteret om branchespecifik viden og teknisk viden om alle relaterede fagområder for bedre at kunne løse kundeproblemer.
- Uddannede og vejledte kunder i fejlfinding af enheder, når det var relevant, for at undgå unødvendige genbesøg til butikken.
Hvis du kan nævne procenter, tal eller specifikke projekter, som viser din produktivitet i tidligere job, så gør det. Har du bidraget til, at din virksomhed har sparet penge? Har du deltaget i et initiativ på tværs af virksomheden? Har du været leder for et designteam? Måske har du øget scoren på brugeranmeldelser for en onlinetjeneste. Recruitere sætter pris på specifikke data.
Trin 4: Kompetencer
Et overbevisende CV indeholder både hårde og bløde kompetencer. En god medarbejder har både den tekniske viden og de mellemmenneskelige færdigheder.
Hårde kompetencer relaterer sig direkte til din branche eller stilling. Det kan være træning i specielle systemer, software, værktøjer eller lignende. Hvis du er inden for IT-branchen er her en guide i tekniske færdigheder.
Bløde kompetencer er mere generelle end de hårde. De kan ofte bruges på tværs af brancher og roller, hvorfor de ofte kaldes mellemmenneskelige kompetencer. De inkluderer f.eks. kommunikationsfærdigheder, tidsstyring eller ledelseserfaring.
Selvom du formentlig har et bredt udvalg af kompetencer, så anbefaler vi at du udvælger seks til otte kompetencer til dit CV. Vælg kompetencer der er målrettet til den stilling, du søger.
Top kompetencer for almene professioner
Hvis du er i tvivl om, hvordan du kommer i gang med at liste dine kompetencer, så er det altid en god idé at læse jobopslaget igennem grundigt.
Du kan også kigge herunder, hvor vi har listet kompetencer for de mest almindelige erhverv:
Lærer | Kundeservice | Sygeplejerske | Revisor | Praktikplads | Studerende | SOSU | Universitetsstuderende | Gymnasieelev | Administrativ assistent |
Teamwork | Kundeservice | Patientsikkerhed | Ledelseserfaring | Teamwork | Stærke organisationsevner | Kommunikationsfærdigheder | Teamwork | Stærke organisationsfærdigheder | Administrativ erfaring |
Kommunikationsfærdigheder | Teamwork | Teamwork | Kundesamarbejde | Motiveret tilgang | Stærke kundeservicefærdigheder | Teamwork | Kundeservice | Stærke kundeserviceevner | Planlægningserfaring |
Undervisningsfærdigheder | Kommunikationsfærdigheder | Stærke kommunikationsfærdigheder | Management | Gode samarbejdsevner | Kommunikationsfærdigheder | God til at arbejde under pres | Kommunikationsfærdigheder | Avancerede IT-færdigheder | Microsoft Office |
Tilpasningsevne | Hurtig til at lære | Medicinsk viden | Rekruttering | Ærlighed og integritet | Gode samarbejdsevner | Kundeservice | Hurtig til at lære | Kommunikationsfærdigheder | Kundeservice |
Erfaring som klasselærer | God til at arbejde under pres | Erfaring med traumer eller fra skadestuen | Kommunikationsfærdigheder | Hurtig til at lære | Avancerede IT-færdigheder | Tilpasningsevne | Tilpasningsevne | God til at samarbejde | Erfaring med redigering og korrekturlæsning |
God til tidsstyring | Computer-færdigheder | God til tidsstyring | Microsoft Office | Kommunikationsfærdigheder | Hurtig til at lære | Hurtig til at lære | God til at arbejde under pres | Hurtig til at lære | Erfaring med lagerstyring |
Hurtig til at lære | God til multitasking | God til at samarbejde | Microsoft Excel | Gode mellemmenneskelige færdigheder | Kundeservice | God til multitasking | Kommunikationsfærdigheder | Ledelseserfaring | Begivenhedsplanlægning |
God til at arbejde under pres | Tilpasningsevne | Evne til at indgå i et team | God til tidsstyring | Tilspasningsevne | God til at arbejde under pres | Kommunikationsfærdigheder | Microsoft Office | Tilpasningsevne | Diktatfærdigheder |
Computer-færdigheder | God til tidsstyring | God til at arbejde under pres | Evne til at indgå i et team | Microsoft Office | Tilpasningsevne | God til tidsstyring | Ledelseserfaring | Venlig og udadvendt attitude | Kommunikationsfærdigheder |
Erfaring med pensum og instruktion | Microsoft Office | Kommunikationsfærdigheder | God til at arbejde under pres | God til at arbejde under pres | God til tidsstyring | Ledelseserfaring | Computer-færdigheder | God til multitasking | God til tidsstyring |
I vores CV-bygger er der også en indbygget liste med kompetencer, du kan vælge fra, og du kan selvfølgelig også tilføje dine egne. Når du har listet dine kompetencer kan du angive, hvilket niveau dine kompetencer er på, som set herunder:

Trin 5: Uddannelse
Uddannelsesafsnittet på dit CV behøver ikke være svært at lave. Det mest normale er at bruge det omvendt kronologiske format her også. Inkludér navnet på uddannelsesinstitutionen, beliggenhed, hvornår du læste der (eller fik din kvalifikation) og dine afsluttende karakterer.
Det er vigtigt, at det du noterer i afsnittet har relevans for den stilling du søger. Hvis du ikke ved, hvordan du skal starte, så kommer her nogle eksempler på, hvad du kan inkludere:
- Eksamensbevis fra gymnasium. Hvis du ikke har en højere uddannelse, så skriv din gymnasiale uddannelse og karakter på.
- Bachelorgrad. Inkludér enhver højere uddannelse du måtte have. Skriv dine fag, både hoved- og sidefag, såvel som dine afsluttende karakterer og karaktergennemsnit.
- Masteruddannelse. Har du en masteruddannelse, så bør du også skrive den på. Det vil give dig en fordel over andre ansøgere. Skriv eventuelt datoen på, hvor du afsluttede uddannelsen.
- Kurser eller seminarer. Hvis du har taget kurser eller seminarer der har relevans for stillingen, så skriv dem på her.
- Praktikforløb. I nogle brancher er praktikforløb almindelige. Har du været i et praktikforløb, så skriv hvilken virksomhed du var i praktik hos.
Andre kvalifikationer eller certifikater
I nogle stillinger vil kvalifikationer eller certifikater kunne gøre forskellen på dit CV. Tænk over, om du har nogle af disse, så du ikke misser muligheden for at få en fordel.
Hvis du har certifikater eller kvalifikationer du vil medtage, så er uddannelsesafsnittet det oplagte sted at gøre det. En god måde at gøre det er at lave en overskrift og så lave en punktopstilling, hvor du noterer følgende:
- Navn på kvalifikation eller certifikat
- Hvor du har taget kvalifikationen eller certifikatet
- Dato på, hvornår du færdiggjorde kvalifikationen eller certifikatet
- Eventuel udløbsdato
Der er uendeligt mange forskellige certifikater og kvalifikationer, men herunder kommer en liste over nogle af de mest almindelige:
- Kørekort B eller C
- Sikkerhedskurser
- Truckcertifikat
- Krancertifikat
- Fødevarecertifikat
- Hygiejnebevis
- Certificering i bæredygtigt byggeri
- Grønt byggeri-certificering (LEED)
- Kursus i grundlæggende ledelse
- Kursus i administration
Specielt inden for IT er det almindeligt, at du er certificeret i brugen af forskellig software. Her er nogle eksempler:
- Certified in Risk and Information Systems Control (CRISC)
- Adobe Certified Expert (ACE)
- Citrix Certified Professional – Virtualization (CCP-V)
- Citrix Certified Associate – Networking (CCP-N)
- Cisco Certified Network Professional, Routing and Switching (CCNP)
- CompTIA Project +
- ITIL v3 Foundation
- Project Management Professional (PMP)
- Microsoft Certified Solutions Associate (MCSA)
- Certified Data Privacy Solutions Engineer (CDPSE)
De ovenstående eksempler er blot eksempler fra de utallige certifikater og kvalifikationer der findes. Brug dem til at overveje, hvad du selv har opnået, som du kan skrive på dit CV. Eller måske få inspiration til, hvad du gerne vil opnå i fremtiden!
Trin 6: Andre sektioner
Hvis du har fulgt de andre trin, så er du allerede godt på vej. Med det sagt, så kan du styrke dit CV yderligere ved at tilføje ekstra information.
Først skal du vurdere, om du har plads til at tilføje mere på dit CV og om det har relevans for den stilling du søger. Her kommer nogle eksempler på ting, du kan tilføje, hvis du har plads:
- Priser og anderkendelser. Har du vundet priser i forbindelse med dit arbejde? Så kan det være en god idé at skrive dem på. Det kan vise din status i din branche. Skriv hvilken pris du har vundet, hvem der uddelte den til dig og hvornår du modtog den.
- Udgivelser. Hvis du har været genstand for, eller måske selv har lavet, en udgivelse, så overvej at skrive det på dit CV. Hvis du har flere udgivelser, du vil medtage, så lav en separat sektion til dem. Skriv datoen for udgivelsen, hvem der har udgivet artiklen samt titlen på artiklen. Du kan også tilføje et link, hvis det ligger online.
- Frivilligt arbejde. Har du arbejdet frivilligt, og det har relevans for stillingen, så kan du medtage det på dit CV, enten her eller under afsnittet om erhvervserfaring. Gør opmærksom på, at der var tale om frivilligt arbejde.
- Hobbyer. Det kan være, du har hobbyer der kan styrke dit CV. Hvis det er tilfældet, så skriv dem på dit CV. Pas dog på, at det ikke spilder dyrebar plads!
- Referencer. Det er ikke almindeligt at tilføje referencer på et CV mere. Derfor kan det dog alligevel være forventet i nogle brancher. Sørg for at liste kontaktinformationerne klart og tydeligt, hvis du medtager referencer.
- Fremmedsprog. Taler du andre sprog end dit modersmål? Så kan du overveje at lave en lille sektion og medtage dem på dit CV. Denne sektion kan du både have med her, eller under kompetenceafsnittet.
Før du medtager noget af det ovenstående, så overvej nøje, om det tilfører værdi til dit CV. Det handler ikke om at fylde pladsen ud, men at stille dig så godt som muligt i arbejdsgiverens øjne!
Optimering af dit CV
Nu har du et første udkast til dit CV. Men det kan stadig optimeres. Der er forskellige måder, du kan finpudse og tage dit CV til næste niveau på.
Sørg for at komme igennem ATS-screeningen
De fleste virksomheder bruger såkaldt Application Tracking Systems (ATS) til at analysere og bedømme ansøgninger og CV’er. Programmet kigger efter de nøgleord, arbejdsgiveren har skrevet i programmet og ser, om de fremgår af ansøgninger og CV’er. Hvis ikke, bliver din ansøgning og CV måske ikke engang set af et menneske! Se vores guide om ATS og hvordan du kommer igennem scanningen for at sikre, at du kommer gennem nåleøjet.
Målret dit CV til stillingen
For at sikre, at dit CV kommer gennem ATS og samtidigt vækker arbejdsgiverens interesse er det vigtigt, at du målretter dit CV til den stilling du søger. Det gør du ved at gennemlæse jobannoncen og researche den virksomhed, du søger stillingen hos. Notér de nøgleord og kompetencer, som de efterspørger. Sørg derefter for at inkludere dem i dit CV og din ansøgning, så du viser, at du matcher det de efterspørger.
Brug stærke handlingsverber
Stærke handlingsverber er et af de bedste værktøjer til at understrege den værdi, du bibringer en virksomhed. Når du bruger dem, går dit CV fra at virke passivt og uinteresseret til at virke begejstret og engageret.
Overvej, hvilke verber matcher bedst op med din erhvervserfaring. At flette dem ind, hvor det virker naturligt kan sende dig op i toppen af ansøgerfeltet! Her kommer nogle eksempler på stærke handlingsverber, du kan bruge i dit CV:
Accelererede | Opnåede | Faciliterede | Motiverede |
Koordinerede | Designede | Udførte | Sikrede |
Maksimerede | Skabte | Etablerede | Forstærkede |
Dokumenterede | Organiserede | Eksekverede | Forbedrede |
Opstartede | Udviklede | Superviserede | Planlagde |
Fokusér på resultater og præstationer
Arbejdsgivere vil først og fremmest vide, hvad du kan bidrage med hos dem. Det kan du vise ved at sørge for, at dit CV fokuserer på, hvad du har opnået af resultater tidligere. Hvor end det er muligt, så sørg for at inkludere hårde fakta. Det kan både være i profilteksten og under erhvervserfaring.
Sørg for at bruge tal, procenter eller specifikke projekter og opgaver, som du har været en del af. F.eks. kan du bruge en statistik i stedet for at sige at du har ”en lang række gode resultater” med dig.
Formatér dit CV
Udseendet på dit CV betyder mere, end man måske skulle tro. Det starter helt fra bunden, når du vælger din skabelon, dit layout og generelle stil. Det kan være svært at finde ude af, hvordan du formaterer bedst muligt.
Heldigvis kan du bruge vores CV-bygger til at gøre processen nemmere. Vi har fire forskellige skabelon-kategorier du kan vælge fra: simpel, moderne, kreativ og professionel.
Fælles for alle CV’er er, at de skal få arbejdsgiverens opmærksomhed. Sørg derfor for, at dit layout ikke er forstyrrende for indholdet. Her er nogle basale dos and donts når det gælder formatering:
- Sørg for, at margenerne er ordentligt sat op i hele CV’et
- Hold dit CV i én eller to farver, som passer til din professionelle personlighed
- Vælg en font der er nem at læse og brug den i hele CV’et
- Lav altid dit CV i A4-format, og brug skriftstørrelse 10-12 til brødtekst. Det er standarden over hele verden
- Overvej at dele dit CV op i to kolonner, hvis du har brug for at udnytte pladsen på siden optimalt
- Lad være med at overfylde dit CV med for meget information
- Undgå at indsætte unødvendige grafer, billeder eller andre designelementer der kan virke forstyrrende
- Lad være at bruge en skabelon der er for spraglet eller overdesignet, hvis du er i en meget professionel og ordentlig branche
- Undgå at lave dit CV i spændende formater, fordi du synes det ser sjovt ud. Det kan i stedet være grund til, at dit CV bliver afvist.
- Lad være at bruge mindre skriftstørrelser for at få plads til mere på siden. Det er vigtigt, at arbejdsgiver ikke bliver irriteret over at skulle bruge unødvendig energi på at læse dit CV
At få det visuelle til at spille er afgørende for, at dit CV bliver taget alvorligt. Hvis du er i tvivl, så er det altid en god idé at bruge en af vores gennemtestede CV-skabeloner.
Eksempler på CV’er
Når du er færdig med trin og formatering, så burde dit CV se nogenlunde således ud:
Hvis du stadig er i tvivl, eller har brug for mere inspiration, så kommer her nogle eksempler på CV’er til almindelige stillinger:
Færdiggør dit CV
Når du er tilfreds med indholdet og udseendet på dit CV, så er det tid til at færdiggøre det. Start med at læse korrektur eller få en anden til at gøre det for dig. Der findes også programmer online til at læse korrektur, men brug dem kun, hvis du ikke har andre muligheder.
Udover korrekturlæsning er det en god idé at få en ven, kollega eller andre i dit netværk til at læse dit CV igennem. Spørg dem om konstruktiv feedback og tag det med i dine overvejelser, når du kigger dit CV igennem selv.
Når du er helt færdig med at redigere i dit CV, så er det tid til at gemme det. Sørg for, at du gemmer dit CV som Docx eller Google Doc, hvis du ønsker at kunne redigere i det igen senere. Når du skal medsende dit CV til en stilling skal det altid være i PDF-format. Det er vigtigt, at du giver filen med dit CV et professionelt navn, som f.eks. ”Dit navn_CV” eller ”CV for_Dit navn”.
Tips til at skrive dit CV
Vi er næsten i mål! Før du starter med at skrive dit CV, så kommer her nogle af de mest effektive tips til at få dit CV til at skille sig ud fra mængden:
- Undgå slang og intern sprogbrug. Brug simpelt og forståeligt sprog, som alle vil kunne forstå.
- Brug nøgleord i hele dit CV. Flet nøgleord fra stillingsannoncen og virksomhedens hjemmeside ind gennem hele dit CV.
- Brug konkrete eksempler. Hvor end det er muligt, så brug tal og statistik til at understøtte dine resultater. På den måde kan du fremvise bevis på dine kompetencer.
- Gør sproget virksomt. Det kan f.eks. være gennem aktive handlingsverber og beskrivende adjektiver.
- Skriv en ansøgning der matcher dit CV. Dit CV og din ansøgning skal passe sammen, så de skaber en helstøbt fortælling om dig som professionel.
- Undgå dumme fejl. Sørg altid for at læse korrektur på dit CV.
- Opdatér dit CV løbende. Kig på dit CV regelmæssigt og opdatér det, når det giver mening.
- Overvej professionelle værktøjer. Du kan med fordel overveje værktøjer til at skrive dit CV. F.eks. har vi på cv.dk både hjælp til indhold, udseende og skabeloner til dit CV!
Ofte stillede spørgsmål om CV-skrivning
Hvad er et godt CV?
Et godt CV er målrettet til den stilling du søger. Sørg for at inkludere stærke handlingsverber, konkrete eksempler på dine resultater og korrekturlæs for at undgå dumme fejl.
Hvad er det første man gør når man skal lave et CV?
Det første du skal gøre, når du skal lave et CV er at samle al den information du skal bruge. Det vil spare dig for meget tid senere i processen.
Hvordan laver man et CV uden erfaring?
Når man laver et CV uden erfaring, så skal man i stedet fokusere på overførbare kompetencer, som kan bruges i stillingen. Dermed viser du, at du har masser af kompetencer, der opvejer den manglende erfaring.
Hvor langt tilbage skal jeg gå i mit CV?
Et CV skal ikke gå længere tilbage end 10-15 år.
Hvad er de fire ord i CV-skrivning?
De fire ord i CV-skrivning er Klart, Kortfattet, Korrekt og Overbevisende. Sørg for at dit CV lever op til alle fire.
Hvordan skriver jeg hurtigt et CV?
For at være hurtig i skrivningen af et CV er det vigtigt at planlægge på forhånd. Find først informationen du skal bruge, før du begynder at skrive.
Undgå fristelsen ved at få ChatGPT til at skrive dit CV. Selvom AI-software kan være en god hjælp, så er du nødt til at målrette dit CV selv.
Skal jeg sætte et billede på mit CV?
Du kan godt sætte et billede på dit CV. Hvis du gør, så undgå billeder, der ikke bidrager til dit CV eller som ikke er relevante.