Som marketingsmedarbejder har du et afgørende forspring, når det gælder om at skrive et cv. Meget af den viden og erfaring, du har tilegnet dig i dit karriereforløb, vil være relevant og kan anvendes direkte, når du skal markedsføre dig selv.
Dit CV som digital marketingsmedarbejder skal repræsentere dig på bedste måde. Der er stor konkurrence i marketingbranchen, så du skal skabe en fordel fra start af. I denne guide gennemgår vi, hvad et CV skal indeholde, samt hvordan du opstiller det på en professionel måde.
På cv.dk finder du masser af CV-eksempler. Vores CV-bygger gør det nemmere end nogensinde at skrive et fremragende CV!
Sådan skriver du et digital marketingsmedarbejder-CV
Der er specifikke sektioner, som dit CV skal indeholde. Det er vigtigt at forstå, hvilke sektioner der skal inkluderes når du søger et job som digital marketingsmedarbejder. Dit CV bør indeholde følgende elementer:
- Sidehoved
- Profil (resumé eller personligt statement)
- Afsnit om arbejdshistorik
- Afsnit om kompetencer
- Afsnit om uddannelse
Som digital marketingsmedarbejder skal dit CV fremvise dine evner inden for faget klart og tydeligt. Du kan med fordel bruge denne målrettede tilgang til at markedsføre dine evner, kompetencer og erfaringer:
- Fremhæv dine erfaringer og målsætninger inden for marketing. Fokusér på resultater i tidligere stillinger, og på evnen til at indgå i et team.
- Tilpas dit CV til jobopslagets ønsker og krav til den nye medarbejder.
- Vælg en passende CV-skabelon, som matcher det job, du søger.
- Brug relevante, fagspecifikke nøgleord for at komme igennem ATS screeningen.
ATS står for Applicant Tracking Systems. ATS-algoritmer scanner CV´er for nøgleord, der matcher jobbeskrivelsen, og rangerer dem efter antal nøgleord. Kun de højest rangerede CV’er kommer igennem screeningen og går videre til et ansættelsesudvalg. Resten bliver slettet.
Et digitalt marketingsmedarbejder-jobopslag kan f.eks. angive følgende krav/ønsker:
- “Erfaring med indhold til sociale medier”
- “Viden om udvikling og afvikling af kampagner”
- ”Struktureret arbejdsindsats”
- ”Godt overblik”
- ” Gode kommunikationsevner”
- ”Erfaring med kundekontakt”
Vælg et format, der styrker dit CV som digital marketingsmedarbejder
Du skal sørge for, at dit CV er let at overskue for arbejdsgiver. For en digital marketingsmedarbejder vil det bedste format for dit CV derfor være omvendt kronologi. Her fokuserer du på din ansættelseshistorik, hvor du noterer din seneste stilling øverst.
Hvis du er nyuddannet eller ønsker at skifte karriere, kan du se nærmere på de CV-formater, vi foreslår som kronologiske alternativer eller hybrider.
Fremvis dine kontaktoplysninger klart
Sidehovedet på dit CV skal indeholde dine kontaktoplysninger så klart og letlæseligt som muligt.
Se herunder, hvordan du gør. Denne struktur sikrer, at kontaktoplysningerne er professionelt sat op:
- Fulde navn og titel: Skriv dit for- og efternavn ved siden af titlen på jobbet, du søger.
- Professionel e-mailadresse: Brug et enkelt, professionelt format som f.eks. [email protected]
- Telefonnummer: Oplys et telefonnummer med en professionel voicemail.
- Bopæl: Skriv kun navnet på din by (evt. land); tilføj evt. `villig til at flytte´.
- LinkedIn og portefølje: Som digital marketingsmedarbejder er din LinkedIn profil et vigtigt redskab, så link til den og eventuelt en hjemmeside. Hvis du har en portefølje med tidligere projekter så link også til den.
Undgå at skrive fødselsdag og andre personlige oplysninger som civilstand, CPR-nummer eller pasnummer.
Profilafsnittet
Profilafsnittet skal bruges til at fremvise dine resultater. For dig som marketingsprofessionel bør det være en selvfølge at tilpasse afsnittet til en virksomheds eller et varemærkes udseende, stemme og personlighed. Fremhæv dine vigtigste kompetencer, der viser dine kvalifikationer og præstationer. Husk at bruge så mange kraftfulde handlingsudsagnsord og jobspecifikke oplysninger som du kan.
I profilen skal du fremvise din personlighed og din faglige erfaring med dine egne ord. Første sætning skal præsentere dig. De næste par sætninger skal beskrive dine største succeser eller vigtigste resultater fra tidligere stillinger. Brug så de to sidste sætninger på at beskrive de kompetencer og kvaliteter, du vil tilføre arbejdspladsen.
Har du brug for mere inspiration til dit CV? Tjek vores relaterede eksempler på CV’er ud her:
Se eksempler på tilpasningsvenlige digital marketingsmedarbejder CV-profiler her:
Innovativ og entusiastisk digital marketingsmedarbejder med store ambitioner. Har altid en positiv tilgang til projekter og er dedikeret til at skabe det bedste resultat for kunden. Jeg er på udkig efter en mulighed for at udvikle mine kompetencer og få erfaring i et kreativt og visionært arbejdsmiljø.
Digital marketing specialist med erfaring fra mange stillinger og kampagner. Særligt dygtig til at udvikle og udføre kampagner på sociale medier. Har en stærk forståelse for, hvilke virkemidler der virker på de forskellige platforme, hvilket gør mig i stand til at skræddersy effektive løsninger til kunden. Jeg søger en ny udfordring, hvor jeg kan bidrage til at styrke arbejdspladsens kompetencer omkring netop sociale medier, og hvor jeg samtidigt kan udvikle mine egne kompetencer på andre områder.
Dygtig og anerkendt digital marketing manager med over 9 års erfaring med at varetage virksomheders online tilstedeværelse. Har arbejdet for en lang række større virksomheder med gode resultater som følge. Specielt dygtig til at varetage ledende roller, hvor jeg fungerer som samlende punkt for den kreative proces omkring skabelsen og vedligeholdelsen af online identitet og udtryk. Søger en stilling, hvor jeg via mine erfaringer kan hjælpe med at strømline og effektivisere arbejdsprocesser. Samtidigt håber jeg at kunne forstærke samarbejdet med kunder gennem min erfaring og lære fra mig på bedst mulig vis.
Ansættelseshistorik: Markedsfør de rigtige dele af din profil
Ansættelseshistorikken i dit digital marketingsmedarbejder-CV skal fremvise, hvilke stillinger du har bestredet og hvilke opgaver du har løst. Her skal din erfaring bruges som bevis på, hvad du har opnået i andre stillinger. Arbejdsgiveren vil nemlig se, hvad du har opnået!
Da du bruger det omvendte kronologi-format, skal du starte med at skrive dit seneste job. List så dit forrige, og så videre. Har du en lang karriere bag dig, så nøjes med de sidste 10-15 år. Under hvert job laver du en punktopstilling med korte beskrivelser af din indsats.
Fremhæv resultater og værdier af dine præstationer gennem eksempler. I stedet for vage beskrivelser som dem her:
- "Stod for at udvikle kampagner."
- "Arbejdede med visuelle udtryk."
- "Stod for kundekontakt."
Så omskriv dem til konkrete resultater, som vist her:
- "Designede succesfuldt SoMe-kampagner der oversteg de fastsatte mål omkring awareness med 25%."
- "Havde ansvaret for at udvikle og designe de visuelle udtryk for virksomhedens online tilstedeværelse. Fik særlig ros af ledelsen for at udtrykke virksomhedens identitet nøjagtigt som ønsket."
- "Stod for det kreative samarbejde med kunder omkring udvikling af løsninger og havde en gennemsnitlig tilfredshedsscore på 4,8 ud af 5."
Digital Marketing Manager ved Digiplan A/S, København
November 2019 - September 2024
- Definerede, udviklede og implementerede markedsføringsstrategier til automatisering og måling af målgruppebevægelser.
- Etablerede processer og protokoller til at måle effekten af kampagner med henblik på at optimere resultaterne.
- Maksimerede omkostningseffektiv drift og evaluerede de løbende udgifter.
- Samarbejdede på tværs af organisationen for at sikre, at det udviklede indhold opfylder forbrugernes behov og ønsker.
- Arbejdede som ekspert i digitale kanalplatforme.
Digital Marketing Manager ved Hovgaard Marketing, Vejle
Juli 2014 - Oktober 2019
- Udviklede og styrede processer for at udvide mulighederne for detailhandlen.
- Muliggjorde onboarding af klienter.
- Frembragte en stærk forståelse af bedste praksis for SEO.
- Udviklede og implementerede SEO-strategier.
- Overvågede og sporede præstationsniveauer.
- Administrerede markedsføringsdatabasen og styrede initiativer til dataadministration.
Sådan skriver du et CV som digital marketingsmedarbejder uden erfaring
Som digital marketingsmedarbejder er resultater vigtige for din profil. Uden erfaring må du i stedet fremvise de kompetencer, der gør dig til den ideelle medarbejder!
Beskriv, hvordan din personlighed gør dig til en bedre digital marketingsmedarbejder. Måske er du kreativ og visuelt tænkende, hvilket gør dig bedre i stand til at skabe koncepter visuelt. Du kan også fremhæve personlige interesser der er relevante. Det kan være, du har brugt meget tid på at udvikle din Instagramprofil, og derfor er ekstremt dygtig til at bruge platformen. Mulighederne er mange!
Sørg for at fremstå entusiastisk og omstillingsparat på trods af manglende erfaring.
Kompetenceafsnit
Et stærkt digitalt marketingsmedarbejder-CV skal fremvise kompetencer og resultater, som din arbejdsgiver søger. Du bør også understrege, at du til enhver tid holder dig opdateret på innovative idéer om research og digital marketing. Sørg for at inkludere jobspecifikke kompetencer i kompetenceafsnittet.
Det er vigtigt, at du både medtager hårde og bløde kompetencer. Hårde kompetencer kan f.eks. være ”erfaring med sociale medier” eller ”forståelse for KPI’er ”. Bløde færdigheder kan derimod være ”empati” eller ”tålmodighed”.
Se dette eksempel på en liste over færdigheder for digital markedsføring:
- Analyse Tilpasningsevne Multitasking
- Content marketing
- Lederevner
- Digital markedsføring
- Projektledelse
- SEO
- Meta Business Suite
- Google Ads
Husk at understøtte dine kompetencer med specifikke eksempler på dine succeser, så du får den største effekt:
- Håndterede planlægningen og eksekveringen af kampagner der oversteg KPI-målene med 33%.
- Styrkede virksomhedens visuelle identitet gennem innovativ gentænkning. Førte til en stigning i awareness hos målgruppen på 21%.
- Anerkendt for mine evner som tovholder på store projekter. Fik prisen som ”årets medarbejder”, fordi mit arbejde førte til bedre arbejdsmiljø.
Eksempel på uddannelsesdel
Den typiske uddannelsesmæssige baggrund for eksperter i digital marketing er en bachelorgrad i marketing, kommunikation eller grafisk design. Søger du en leder- eller direktørstilling kan en arbejdsgiver lede efter kandidater, som er specialiseret i Google AdWords, Meta Business Suite eller måske har en kandidatgrad.
Uddannelsesafsnittet skal vise alle dine eksaminer og certificeringer. Formålet med afsnittet er at vise din professionelle udvikling, så en mulig arbejdsgiver kan se dine kompetencer.
Du skal medtage:
- Formel uddannelse: Hvis du har en formel uddannelse, f.eks. som nævnt ovenfor, skal du naturligvis skrive det her.
- Kurser og efteruddannelse: Det kan være, du har taget kommunikations- eller sociale medier-kurser eller på anden vis har uddannet dig uformelt. Notér det her.
- Andre kompetencegivende roller: Har du tilegnet dig kompetencer på andre måder, så skriv det endelig her. F.eks. gennem frivilligt arbejde eller lignende.
- Priser og anerkendelser: Som digital marketingsmedarbejder kan priser og anerkendelser være en del af din profil. Det kan give arbejdsgiveren en idé om, hvordan du er anset af branchen. Sørg for at notere det, hvis du har eksempler på anerkendelse eller ros.
Nedenfor finder du et eksempel på en tekst til et CV, der viser, hvordan du formaterer oplysningerne om din uddannelse.
Københavns Universitet, Bacheloruddannelse i marketing, København
September 2010 - Maj 2014
Øregård Gymnasium, Studentereksamen, Hellerup
November 2006 - Juni 2010
Vælg det rigtige design til dit digital marketingsmedarbejder-CV
Som digital marketingsmedarbejder skal du være kreativ, spændende og professionel. Det samme skal dit CV. Derfor er det bedst egnede layout til dit CV vores kreative Sydney-skabelon, der er kendetegnet ved et stilfuldt design i to kolonner.
Cv.dk's eksempler på skabeloner er inddelt i kategorier: simpel, kreativ, professionel og moderne. Vores CV-eksempler er færdigskrevet med forslag til formuleringer, som du kan tilpasse til din egen situation og erhvervserfaring.
Eksempel på et digital marketingsmedarbejder-CV kun med tekst
Profil
Dygtig og anerkendt digital marketing manager med over 9 års erfaring med at varetage virksomheders online tilstedeværelse. Har arbejdet for en lang række større virksomheder med gode resultater som følge. Specielt dygtig til at varetage ledende roller, hvor jeg fungerer som samlende punkt for den kreative proces omkring skabelsen og vedligeholdelsen af online identitet og udtryk. Søger en stilling, hvor jeg kan via mine erfaringer kan hjælpe med at strømline og effektivisere arbejdsprocesser. Samtidigt håber jeg at kunne forstærke samarbejdet med kunder gennem min erfaring og lære fra mig på bedst mulige vis.
Ansættelseshistorik
Digital Marketing Manager ved Digiplan A/S, København
November 2019 - September 2024
- Definerede, udviklede og implementerede markedsføringsstrategier til automatisering og måling af målgruppebevægelser.
- Etablerede processer og protokoller til at måle effekten af kampagner med henblik på at optimere resultaterne.
- Maksimerede omkostningseffektiv drift og evaluerede de løbende udgifter.
- Samarbejdede på tværs af organisationen for at sikre, at det udviklede indhold opfylder forbrugernes behov og ønsker.
- Arbejdede som ekspert i digitale kanalplatforme.
Digital Marketing Manager ved Hovgaard Marketing, Vejle
Juli 2014 - Oktober 2019
- Udviklede og styrede processer for at udvide mulighederne for detailhandlen.
- Muliggjorde onboarding af klienter.
- Frembragte en stærk forståelse af bedste praksis for SEO.
- Udviklede og implementerede SEO-strategier.
- Overvågede og sporede præstationsniveauer.
- Administrerede markedsføringsdatabasen og styrede initiativer til dataadministration.
Kompetencer
- Analyse Tilpasningsevne Multitasking
- Content marketing
- Lederevner
- Digital markedsføring
- Projektledelse
- SEO
- Meta Business Suite
- Google Ads
Uddannelse
Københavns Universitet, Bacheloruddannelse i marketing, København
September 2010 - Maj 2014
Øregård Gymnasium, Studentereksamen, Hellerup
November 2006 - Juni 2010
Som digital marketingsmedarbejder er det utroligt vigtigt med et velskrevet CV for at øge dine chancer for at lande drømmejobbet. Vores guider og skabeloner hjælper dig med at tilpasse CV'et til virksomheden og jobbet og bestå ATS-screeningen.
Kast dig ud i det og skab et vindende CV med cv.dk!