Kundeservicemedarbejdere skal være dygtige til at arbejde i miljøer, hvor kundens tilfredshed er første prioritet. Den ideelle kandidat har fremragende forståelse for virksomhedens mission og er i stand til at opretholde og øge kundekredsen ved at danne positive relationer til kunder og potentielle kunder. Disse kvaliteter skal fremgå klart og tydeligt af dit kundeservice CV.
Ved at følge vores guider og eksempler her på cv.dk kan du placere dig i toppen af ansøgerbunken og mangedoble dine chancer for en jobsamtale.
Vores CV guides og CV eksempler spænder over en lang række erhverv, og vores CV-bygger gør det lettere end nogensinde at skrive et vindende CV.
Sådan skriver du et kundeservice CV
Som ved enhver anden kommunikationsopgave skal du starte med at finde frem til kernen i dit budskab og udarbejde en disponering af stoffet. Når du skal skrive dit kundeservice CV, anbefaler vi, at du bygger det op med følgende elementer:
- Overskrift
- Profil (resumé eller personligt statement)
- Afsnit om arbejdshistorik
- Afsnit om kompetencer
- Afsnit om uddannelse
Dit CV skal markedsføre dine evner inden for kundeservice på en overbevisende måde, og du kan med fordel bruge denne målrettede tilgang:
- Fremhæv dine erfaringer og målsætninger som kundeservicemedarbejder. Fokusér på resultater og spændende tiltag du har skabt i tidligere jobs, og på evnen til at fungere i en gruppe.
- Tilpas dit kundeservice CV til den aktuelle arbejdsplads. Sidestil det med jobopslagets ønsker og krav til den nye medarbejder.
- Vælg en professionel CV skabelon som passer til det job, du søger.
- Brug relevante, fagspecifikke nøgleord for at komme igennem ATS screeningen.
ATS står for Applicant Tracking Systems. ATS algoritmer scanner CV´er for nøgleord, der matcher jobbeskrivelsen, og ranker/rangerer dem efterantal nøgleord. Kun de højest rangerede CV’er kommer igennem screeningen og går videre til et ansættelsesudvalg. Resten bliver slettet.
Kundeservice-jobopslaget kan fx angive følgende krav/ønsker:
- Kundeservice-erfaring
- Stærke kommunikationsevner
- Tålmodighed og fleksibilitet
- Problemløsningsevner
- Multitasking
- IT-færdigheder
- Sprogkundskaber - f.eks. dansk og engelsk.
Vælg et format, der styrker dit kundeservice CV
Som alle andre vil rekrutteringsfolk helst uden besvær finde de oplysninger, de skal bruge. Da du udvikler dine færdigheder i hver ny stilling, vil det bedste format for dit kundeservice CV derfor være omvendt kronologi. Denne struktur fokuserer på din ansættelseshistorik, som bør anføres med udgangspunkt i din seneste stilling.
Nyuddannede eller personer, der ønsker at skifte karriere, kan se nærmere på de CV-formater, vi foreslår som kronologiske alternativer eller hybrider.
Gør dine kontaktoplysninger nemt tilgængelige
Sidehovedet på dit kundeservice CV bør angive dine kontaktoplysninger på en overskuelig og brugervenlig måde.
Med følgende struktur sikrer du, at kontaktoplysningerne er professionelt sat op:
- Fulde navn og titel: Skriv dit for- og efternavn ved siden af titlen på jobbet, du søger.
- Professionel e-mailadresse: Brug et enkelt, professionelt format som fx [email protected]
- Telefonnummer: Oplys et telefonnummer med en professionel voicemail.
- Bopæl: Skriv kun navnet på din by (evt. land); tilføj evt. `villig til at flytte´.
- LinkedIn: Tilføj din LinkedIn profil hvis den er aktiv og en evt. hjemmeside.
Undgå at skrive fødselsdag og andre personlige oplysninger som civilstand, CPR-nummer eller pasnummer.
- Camilla Andersen
- Kundeservicemedarbejder
- +45 88 75 89 75
- [email protected]
- Camilla Andersen
- Receptionist
- 045-88-75-89-75
- [email protected]
Skriv en profil der vækker interesse
Kundeservicemedarbejdere spiller en afgørende rolle for mange virksomheders succes, så i profilafsnittet i dit kundeservice CV skal du fremhæve dine største præstationer og kvalifikationer.
Tænk på dit overordnede budskab og skriv derefter 2-3 sætninger med effektfulde statements, der underbygger dit talent inden for kundeservice. Husk at bruge så mange kraftfulde handlingsudsagnsord og jobspecifikke oplysninger som du kan.
Mangler du inspiration til dit resumé? Tjek vores relaterede CV'er: eksempel på kontorassistent CV eller eksempel på callcentermedarbejder CV.
Se eksempler på tilpasningsvenlige kundeservice CV profiler her:
"Engageret og serviceminded kundeservicemedarbejder med stærke kommunikative evner. Har praktikerfaring fra kundebetjening og bidrager med en positiv indstilling til at løse kundeproblemer effektivt. Søger nu en mulighed for at videreudvikle mine kompetencer i et dynamisk og kundeorienteret miljø.”
"Erfaren og resultatorienteret kundeservicemedarbejder med dokumenterede færdigheder i at levere fremragende kundeoplevelser. Besidder solid viden om produkter og services samt stærke færdigheder i problemløsning og dataadministration. Søger en ny udfordring, hvor jeg kan bidrage til at øge kundetilfredsheden yderligere.”
"Dygtig og ansvarsfuld leder af kundeserviceteams med over 8 års erfaring i at sikre høj kundetilfredshed. Ekspert i at træffe strategiske beslutninger, lede medarbejdere og analysere data for at identificere forbedringsmuligheder. Søger en nøglerolle, hvor jeg kan anvende mine erfaringer til at drive optimering af kundeservice og medarbejderengagement.”
Beskriv din arbejdserfaring som kundeservice
I ansættelseshistorikken i dit kundeservice CV skal du angive alle stillinger og løste opgaver, der er relevante inden for kundeservice. Arbejdsgiveren har brug for (et) bevis på, at du kan samarbejde med et team og indgå produktivt i en virksomhedsstruktur. Ansættelseshistorikken ER dette bevis.
Da du har valgt et CV-format med omvendt kronologi, skal du organisere afsnittet ved at skrive dit seneste job øverst og, hvis du har en længere karriere, kun gå 10-15 år tilbage.
Andre relevante jobs nævnes i sektionen `anden relevant erfaring´. Lav en punktopstilling under hvert job for kortfattede beskrivelser af din indsats.
Husk at bruge eksempler, der fremhæver værdien af dine præstationer ved at omskrive arbejdsopgaver til virkningsfulde resultater:
- Opnåede en gennemsnitlig kundetilfredshedsscore på 4,8 ud af 5.
- Reducerede ventetid på telefonkøer med 25% gennem effektiv håndtering.
- Overgik salgs- og indtjeningsmål for tilknyttede produkter med 15%.
Kundeservicemedarbejder ved Magasin, Århus
September 2015 - Maj 2017
- Håndterede en-til-en personaliserede kundeserviceoplevelser for kunder i alle aldre.
- Uddannede og superviserede nye ansatte.
- Opretholdt, lagerførte og bestilte beholdninger til børnebogsafdelingen.
- Forblev opdateret om nye bøger og bestsellere for at kunne levere den mest optimale kundeservice til de besøgende.
Kundeservicemedarbejder ved Williams-Sonoma, Skive
Februar 2014 - Maj 2015
- Styrede generelt butiksdriften som nøgleindehaver.
- Udviklede strategiske salgsteknikker og sikrede, at butikken forblev visuelt tiltalende for kunderne.
- Førte tilsyn med lageret og administrerede lageropgørelse.
- Uddannede og superviserede nye ansatte og sikrede fremragende kundeservice.
Salgsassistent ved Antropologi, Skive
Juli 2012 - Januar 2014
- Assisterede kunder med alle aspekter inden for butiksoplevelse.
- Foldede, organiserede og efterfyldte alle artikler efterladt i prøverum.
- Håndterede ansvarligt pengetransaktioner dagligt samt bankindbetalinger om aftenen.
Sådan skriver du et CV som kundeservicemedarbejder uden erfaring
Uanset om du er nybegynder i faget eller erfaren mentor, gælder det om at finde de kvaliteter, der præsenterer dig mest positivt. Når du skal skrive et kundeservice CV uden direkte joberfaring, skal du fremhæve dine færdigheder, som kan bruges i jobbet, og ikke mindst din entusiasme.
Vis hvordan tidligere jobs som fx butiksmedarbejder har givet dig færdigheder, som kan bruges inden for kundeservice, såsom teamwork, kundebetjening samt styring og planlægning.
Fremhæv dine personlige interesser for et givent job som fx engagement i serviceoptimering, telefonbetjening og IT. Mulighederne er mangfoldige.
På den måde vil du fremstå som entusiastisk og omstillingsparat på trods af manglende erfaring.
Highlight de kompetencer som viser, at du er en god til kundeservice
Et vellykket kundeservice CV vil indeholde en række imponerende kompetencer, som din arbejdsgiver søger i en kandidat. Ansættelseschefen kan f.eks. være ude efter et veltalende individ med stor viden om virksomhedens mission og fremragende kommunikationsfærdigheder. Sørg for at inkludere disse jobspecifikke kompetencer i kompetenceafsnittet.
Se eksempel på indhold nedenfor.
Det er vigtigt, at du både medtager hårde og bløde færdigheder. Førstnævnte kan f.eks. være ”produktkendskab” eller ”dataadministration”. Bløde færdigheder kan derimod være ”empati” eller ”tålmodighed”.
Se dette eksempel på en liste over færdigheder:
- Telefonetikette
- Kommunikation
- Kundeorientering
- Problemløsning
- Fleksibilitet
- Teamsamarbejde
- Multitasking
- IT-færdigheder
- Sprogkundskaber
For at opnå den største effekt, skal du huske at medtage relevante færdigheder gennem hele dit CV og understøtte dem med specifikke eksempler på dine succeser:
- Håndterede over 18.000 kundehenvendelser årligt med ekstraordinær effektivitet og en løsningsrate på 95%.
- Udvalgt som "Årets Kundeservicemedarbejder" to år i træk.
- Anerkendt for at udvikle skræddersyede løsninger, der resulterede i 20% færre reklamationer fra utilfredse kunder.
Skriv detaljeret om din uddannelse & relevante kundeservice designercertificeringer
Uddannelsesafsnittet i et kundeservice CV er som regel kort og relevant, men rummer alle eksaminer med relevans for det aktuelle jobopslag. Eventuelle æresbevisninger eller udmærkelser bør også nævnes i dit kundeservice CV. Hvis du har en uddannelse højere end en bachelor, kan du undlade at anføre din overbygning til folkeskolen.
Deltagelse i seminarer eller kurser, der har øget din faglige viden, kan du også anføre her sammen med eventuelle diplomer og certificeringer som fx diplom i Servicedesign eller CSM PRO (Customer Service Management Professional) certifikat.
Bachelor i filosofi, Århus Universitet, Århus
August 2008 - Maj 2012
Studentereksamen, Randers Gymnasium, Randers
August 2000 - Maj 2006
Vælg det rigtige design til dit kundeservice CV
Cv.dk's eksempler på skabeloner er inddelt i kategorier: simpel, kreativ, professionel og moderne. Vores CV-eksempler er færdigskrevet med forslag til formuleringer, som du kan tilpasse til din egen situation og erhvervserfaring.
Det bedst egnede layout til dit kundeservice CV vil være vores kreative Dublin-skabelon, der er kendetegnet ved en personlig stil samt en velorganiseret struktur.
Profil
Dedikeret og rutineret kundeservicemedarbejder med mange års erfaring inden for kontortekniske kundeservicemiljøer. Trives i hektiske og krævende miljøer og arbejder på at give kunderne det højest mulige niveau af kundeservice. Målrettet og dedikeret til at finde løsninger på ethvert problem. Medbringer stor erfaring i at opretholde en stærk kundebase og tiltrække nye kunder.
Ansættelseshistorik
Kundeservicemedarbejder ved Magasin, Århus
September 2015 - Maj 2017
- Håndterede en-til-en personaliserede kundeserviceoplevelser for kunder i alle aldre.
- Uddannede og superviserede nye ansatte.
- Opretholdt, lagerførte og bestilte beholdninger til børnebogsafdelingen.
- Forblev opdateret om nye bøger og bestsellere for at kunne levere den mest optimale kundeservice til de besøgende.
Kundeservicemedarbejder ved Williams-Sonoma, Skive
Februar 2014 - Maj 2015
- Styrede generelt butiksdriften som nøgleindehaver.
- Udviklede strategiske salgsteknikker og sikrede, at butikken forblev visuelt tiltalende for kunderne.
- Førte tilsyn med lageret og administrerede lageropgørelse.
- Uddannede og superviserede nye ansatte og sikrede fremragende kundeservice.
Salgsassistent ved Antropologi, Skive
Juli 2012 - Januar 2014
- Assisterede kunder med alle aspekter inden for butiksoplevelse.
- Foldede, organiserede og efterfyldte alle artikler efterladt i prøverum.
- Håndterede ansvarligt pengetransaktioner dagligt samt bankindbetalinger om aftenen.
Kompetencer
- Kundeservicefærdigheder
- Lagerbeholdningskontrol
- Avancerede kommunikationsfærdigheder
- Visuel merchandising
- Kreativ problemløsning
Uddannelse
Bachelor i filosofi, Århus Universitet, Århus
August 2008 - Maj 2012
Studentereksamen, Randers Gymnasium, Randers
August 2000 - Maj 2006
Som du kan se, er det utroligt vigtigt med et velskrevet CV for at øge dine chancer for at lande drømmejobbet som kundeservice. Vores guider og skabeloner hjælper dig med at tilpasse CV'et til virksomheden og jobbet og bestå ATS screeningen.
Kast dig ud i det og skab et vindende kundeservice CV med cv.dk!