Ligesom du som marketingchef skal være dygtig til at administrere en virksomhed, skal du også være dygtig til at administrere dit CV. Du skal sørge for at markedsføre dig selv så godt som muligt. I denne guide gennemgår vi, hvad et CV skal indeholde, samt hvordan du opstiller det på en professionel måde.
På cv.dk finder du masser af CV-eksempler. Vores CV-bygger gør det nemmere end nogensinde at skrive et fremragende CV!
Hvordan man skriver et CV til en stilling som marketingchef
Der er visse sektioner, som skal indgå i alle CV’er. Som marketingchef er det vigtigt at forstå, hvilke sektioner det er. Dit CV bør indeholde følgende elementer:
- Sidehoved
- Profil (resumé eller personligt statement)
- Afsnit om arbejdshistorik
- Afsnit om kompetencer
- Afsnit om uddannelse
Som marketingchef skal dit CV fremvise dine kompetencer og resultater så klart og tydeligt som muligt. Du kan med fordel benytte den målrettede tilgang til at fremvise dine evner, kompetencer og erfaringer:
- Fremhæv dine erfaringer og målsætninger som marketingchef. Fokusér på resultater i tidligere stillinger, og på evnen til at indgå i et team.
- Tilpas dit CV til jobopslagets ønsker og krav til den nye medarbejder.
- Vælg en passende CV-skabelon, som matcher det job, du søger.
- Brug relevante, fagspecifikke nøgleord for at komme igennem ATS screeningen.
ATS står for Applicant Tracking Systems. ATS-algoritmer scanner CV´er for nøgleord, der matcher jobbeskrivelsen, og rangerer dem efter antal nøgleord. Kun de højest rangerede CV’er kommer igennem screeningen og går videre til et ansættelsesudvalg. Resten bliver slettet.
Et marketingchef-jobopslag kan f.eks. angive følgende krav/ønsker:
- “Professionalisme”
- “Høj faglighed”
- ”Ledelseserfaring”
- ”Godt overblik”
- ” Gode kommunikationsevner”
- ”Relevant uddannelse inden for marketing”
Vælg et format, der styrker dit marketingchef-CV
Dit CV skal være let at overskue for en arbejdsgiver. For en marketingchef vil det bedste format for dit CV være omvendt kronologi, fordi du gerne vil fremvise resultater. Her fokuserer du på din ansættelseshistorik, hvor du noterer din seneste stilling øverst.
Hvis du er nyuddannet eller ønsker at skifte karriere, kan du se nærmere på de CV-formater, vi foreslår som kronologiske alternativer eller hybrider.
Fremvis dine kontaktoplysninger klart
Sidehovedet på dit CV som marketingchef skal fremvise dine kontaktoplysninger så overskueligt som muligt.
Se herunder, hvordan du gør. Denne struktur sikrer, at kontaktoplysningerne er professionelt sat op:
- Fulde navn og titel: Skriv dit for- og efternavn ved siden af titlen på jobbet, du søger.
- Professionel e-mailadresse: Brug et enkelt, professionelt format som f.eks. [email protected]
- Telefonnummer: Oplys et telefonnummer med en professionel voicemail.
- Bopæl: Skriv kun navnet på din by (evt. land); tilføj evt. `villig til at flytte´.
- LinkedIn og evt. portefølje: Tilføj din LinkedIn profil, hvis den er aktiv, og en evt. hjemmeside. Hvis du har en samlet portefølje over dine kampagner, tiltag, mv., så sørg for at inkludere et link til den også.
Undgå at skrive fødselsdag og andre personlige oplysninger som civilstand, CPR-nummer eller pasnummer.
Profilafsnittet
I profilafsnittet skal du fremhæve dine største præstationer. Sørg for at vise, at du er glad for og stolt af alt, du har opnået. Fremhæv dine vigtigste kompetencer, der viser dine kvalifikationer og præstationer. Husk at bruge så mange kraftfulde handlingsudsagnsord og jobspecifikke oplysninger som du kan.
Profilen skal både fremvise din personlighed og din faglige erfaring. Første sætning skal præsentere dig. Brug derefter de næste par sætninger på at beskrive dine største succeser eller vigtigste resultater fra tidligere stillinger. De to sidste sætninger skal du bruge på at beskrive de kompetencer og kvaliteter, du vil bidrage med i virksomheden.
Har du brug for mere inspiration til dit CV? Tjek vores relaterede eksempler på CV’er ud her:
Se eksempel på tilpasningsvenlig marketingchef CV-profil her:
Marketingsekspert med erfaring fra flere stillinger. Erfaring fra flere roller i et marketingsteam, lige fra almen medarbejder til teamleder. Specielt stærk i udvikling og visualisering af visuelle identiteter for virksomheder. God til at kommunikere og uddelegere opgaver efter folks kompetencer, så alle føler, de bruger deres kompetencer rigtigt. Jeg søger nu en ny udfordring i form af en stilling som marketingchef, hvor jeg kan bruge mine erfaringer og kompetencer til at skabe positive resultater for virksomheden. Samtidigt håber jeg at kunne udvikle nye og spændende kompetencer selv.
Kompetent marketingchef med over 15 års ekspertise i at markedsføre virksomheder. Har mange succesfulde kampagner bag mig som chef. Specielt kompetent i at gentænke og opdatere virksomheders tone of voice, så det matcher deres kundesegment bedre. Går meget op i at optimere mine medarbejderes indsats, så deres kompetencer skinner igennem. Er på udkig efter en stilling, hvor jeg kan bruge mine erfaringer til at skabe nye spændende koncepter og kampagner. Samtidigt håber jeg at kunne forstærke arbejdsmiljøet og kompetencerne hos mine kolleger og lære fra mig på bedst mulig vis.
Eksempel på ansættelseshistorik: Dosér din historik korrekt
Ansættelseshistorikken i dit marketingchef-CV skal fremvise de stillinger og løste opgaver, der er relevante for den stilling, du søger. Dine resultater bliver her set som bevis på, hvad du har opnået af kompetencer i andre stillinger.
I det omvendte kronologi-format skal du starte med at skrive dit seneste job. List så dit forrige, og så videre. Hvis din karriere er lang, så nøjes med de sidste 10-15 år. Under hvert job laver du en punktopstilling med korte beskrivelser af din indsats.
Brug eksempler til at fremhæve resultater og værdier af dine præstationer. I stedet for vage beskrivelser som dem her:
- "Havde medarbejderansvar."
- "Udviklede koncepter."
- "Stod for strategisk tilgang."
Så omskriv dem til konkrete resultater, som vist her:
- "Havde ansvaret for et medarbejderteam på 10 ansatte. Sørgede for at udvikle og bruge deres kompetencer så godt, at jeg blev kåret som ”årets chef”."
- ”Havde ansvaret for at udvikle, planlægge og udføre kampagner og koncepter. Mine tiltag oversteg de udlagte mål med 41% på de opstillede KPI’er.”
- "Havde ansvaret for at udtænke og vedligeholde virksomhedens marketingsstrategi. Mine strategier medførte en stigning i awareness hos målgruppen på 17% i min tid i virksomheden."
Afdelingsleder marketing ved Zane Telecommunications, Århus
December 2017 - Juni 2024
- Styrede effektivt kreative projekter, der fremmer et bedre virksomhedsimage.
- Udarbejdede og implementerede kampagner pr. post, hvilket resulterede i en omsætningsstigning på 10 % pr. kvartal.
- Udviklede og vedligeholdt interne og eksterne relationer, hvilket var afgørende for virksomhedens videreudvikling og succes.
- Vurderede konkurrenternes strategier, og arbejdede ivrigt på at øge vores egen produktivitet.
Salgs- og marketingchef ved Bee Hive Printing, Århus
Oktober 2015 - November 2017
- Førte tilsyn med salg, marketing og forretningsudviklingsmål.
- Planlagde strategier for udvikling af nye markeder for trykning.
- Planlagde og gennemførte 15 fagmesser med succes.
- Øgede brandtilstedeværelse, hvilket resulterer i mere salg og flere fordelagtige relationer.
Online marketingkonsulent ved Freelance, Århus
November 2012 - November 2014
- Undersøgte brugeres og konsumenters motivation for bedre at forstå virksomhedens mål.
- Tilrettelagde omhyggeligt planlagte strategier for at forbedre virksomhedens forretning.
- Fremmede relationer for at bibeholde eksisterende kunder samtidig med udvikling af nye relationer for at tiltrække potentielle kunder.
- Planlagde, gennemførte og styrede online marketingtaktik, hvilket resulterede i stor virksomhedsfremgang på mange områder
Kompetenceafsnit
Et stærkt marketingchef-CV skal fremvise kompetencer og resultater, som en virksomhed efterspørger. De søger måske en erfaren marketingchef, der er i stand til at overse både administrative opgaver og det kreative ansvar. Sørg for at inkludere jobspecifikke kompetencer i kompetenceafsnittet.
Det er vigtigt, at du både medtager hårde og bløde kompetencer. Hårde kompetencer kan f.eks. være ”viden om dataanalyse” eller ”erfaring med digitale platforme”. Bløde færdigheder kan derimod være ”empati” eller ”tålmodighed”.
Se dette eksempel på en liste over færdigheder for en marketingchef:
- Kommunikationsfærdigheder
- Innovation
- Ledelseserfaring
- IT-færdigheder
- Erfaring med grafik og design
For størst effekt, skal du huske at understøtte dine kompetencer med specifikke eksempler på dine succeser:
- Håndterede over 25 digitale kampagner.
- Udarbejdede nye koncepter i øjenhøjde med målgruppen, hvilket øgede awareness med 17%.
- Anerkendt for mine kampagner. Fik prisen som ”Årets kampagne” for mit arbejde.
Eksempel på uddannelsesdel
Som marketingchef er du formentlig uddannet inden for faget, f.eks. som markedsføringsøkonom eller inden for Branding og Marketing Management. I uddannelsesafsnittet skal du skrive alle eksaminer og certificeringer du har. Formålet med afsnittet er at vise din professionelle udvikling, så en mulig arbejdsgiver kan se, hvilke kompetencer du indeholder.
Du skal medtage:
- Formel uddannelse: Din formelle uddannelse inden for marketing skal du naturligvis skrive her.
- Kurser og efteruddannelse: Det kan være, du har taget kurser i marketing eller branding, eller på anden vis har uddannet dig uformelt. Notér det her.
- Andre kompetencegivende roller: Har du tilegnet dig kompetencer på andre måder, så skriv det endelig her. F.eks. gennem frivilligt arbejde eller lignende.
Nedenfor finder du et eksempel på en tekst til et CV, der viser, hvordan du formaterer oplysningerne om din uddannelse.
Master i forretningsadministration, Aarhus BSS
Oktober 2020 - Oktober 2022
Læste sideløbende med mit job. Bachelor i økonomi og forretning, Aarhus Universitet, Århus
August 2010 - August 2012
Vælg det rigtige design til dit marketingchef-CV
Som marketingchef skal du være detaljeorienteret, klar og tydelig. Det samme skal dit CV. Derfor er det bedst egnede layout til dit CV vores elegante Dublin-skabelon, der er kendetegnet ved en personlig stil samt en velorganiseret struktur.
Cv.dk's eksempler på skabeloner er inddelt i kategorier: simpel, kreativ, professionel og moderne. Vores CV-eksempler er færdigskrevet med forslag til formuleringer, som du kan tilpasse til din egen situation og erhvervserfaring.
Eksempel på et marketingchef-CV kun med tekst
Profil
Kompetent marketingchef med over 15 års ekspertise i at markedsføre virksomheder. Har mange succesfulde kampagner bag mig som chef. Specielt kompetent i at gentænke og opdatere virksomheders tone of voice, så det matcher deres kundesegment bedre. Går meget op i at optimere mine medarbejderes indsats, så deres kompetencer skinner igennem. Er på udkig efter en stilling, hvor jeg kan bruge mine erfaringer til at skabe nye spændende koncepter og kampagner. Samtidigt håber jeg at kunne forstærke arbejdsmiljøet og kompetencerne hos mine kolleger og lære fra mig på bedst mulig vis.
Ansættelseshistorik
Afdelingsleder marketing ved Zane Telecommunications, Århus
December 2017 - Juni 2024
- Styrede effektivt kreative projekter, der fremmer et bedre virksomhedsimage.
- Udarbejdede og implementerede kampagner pr. post, hvilket resulterede i en omsætningsstigning på 10 % pr. kvartal.
- Udviklede og vedligeholdt interne og eksterne relationer, hvilket var afgørende for virksomhedens videreudvikling og succes.
- Vurderede konkurrenternes strategier, og arbejdede ivrigt på at øge vores egen produktivitet.
Salgs- og marketingchef ved Bee Hive Printing, Århus
Oktober 2015 - November 2017
- Førte tilsyn med salg, marketing og forretningsudviklingsmål.
- Planlagde strategier for udvikling af nye markeder for trykning.
- Planlagde og gennemførte 15 fagmesser med succes.
- Øgede brandtilstedeværelse, hvilket resulterer i mere salg og flere fordelagtige relationer.
Online marketingkonsulent ved Freelance, Århus
November 2012 - November 2014
- Undersøgte brugeres og konsumenters motivation for bedre at forstå virksomhedens mål.
- Tilrettelagde omhyggeligt planlagte strategier for at forbedre virksomhedens forretning.
- Fremmede relationer for at bibeholde eksisterende kunder samtidig med udvikling af nye relationer for at tiltrække potentielle kunder.
- Planlagde, gennemførte og styrede online marketingtaktik, hvilket resulterede i stor virksomhedsfremgang på mange områder
Kompetencer
- Kommunikationsfærdigheder
- Innovation
- Ledelseserfaring
- IT-færdigheder
- Erfaring med grafik og design
Uddannelse
Master i forretningsadministration, Aarhus BSS
Oktober 2020 - Oktober 2022
Læste sideløbende med mit job. Bachelor i økonomi og forretning, Aarhus Universitet, Århus
August 2010 - August 2012
Som marketingchef er det utroligt vigtigt med et velskrevet CV for at øge dine chancer for at lande drømmejobbet. Vores guider og skabeloner hjælper dig med at tilpasse CV'et til virksomheden og jobbet og bestå ATS-screeningen.
Kast dig ud i det og skab et vindende CV med cv.dk!