Sådan skrives et cv til en marketingkoordinator
Er du klar til at gribe pennen? Når du skal skrive et cv til en stilling som marketingkoordinator, er det bedst at forstå, hvad du skal medtage. Dit professionelle cv skal indeholde følgende elementer:
- Sidehoved
- Profiltekst (også kaldet personlig erklæring eller profil)
- Afsnittet med ansættelseshistorikken
- Kompetenceafsnittet
- Uddannelsesafsnittet
Undgå at være for generel i din ansøgning. Vi har allerede været ind på, at der er mange forskellige områder inden for marketing. Før du begynder på at udarbejde dit cv, bør du vide, hvilken type stilling du er ude efter. Et cv til en stilling som marketingkoordinator inden for sociale medier er meget forskelligt fra et cv til en stilling som marketingkoordinator for indholdsmarkedsføring. Tænk over, hvilke specifikke færdigheder, erfaring og uddannelse, der sammen gør dig til den perfekte kandidat til denne stilling.
Derefter skal du undersøge det marketingbureau, hvor du vil ansøge om en stilling. Dette trin er ikke alt for udfordrende, fordi de fleste marketingbureauer ønsker at råbe op om deres tidligere succeser. Besøg firmaets hjemmeside for at finde casestudier og eksempler på deres bedste kampagner.
Vælg det bedste format til dit cv
Til de fleste marketingjob er et cv med omvendt kronologisk rækkefølge det bedste format. Start øverst i cv’et med dine seneste udmærkelser og anerkendelser. Efterhånden som du kommer længere ned ad siden, går du tilbage i tiden og anfører hver af disse præstationer. Denne fremgangsmåde sikrer, at dit cv bliver letlæseligt for ansættelseschefer.
Dette standardformat kan hjælpe dig med at blive inviteret til jobsamtalen til dit næste job. Din ansøgning fortæller historien om din hidtidige erhvervserfaring. Som det fremgår af vores eksempel på et cv, står din mest imponerende stilling øverst på siden. Det samme gælder for din højeste kvalifikation. Ansættelseschefen kan se dine bedste resultater i et hurtigt blik.
Eksempel på profiltekst: din elevatortale
Profilteksten er som en elevatortale. Men i stedet for at sælge et produkt, skal du sælge dig selv. Det er en beskrivelse af din erhvervserfaring med tre til fire sætninger. Den passer godt ind under sidehovedet og skal hurtigt vække ansættelseschefens nysgerrighed.
Hvis du ikke er sikker på, hvordan du skal begynde din profiltekst i dit cv til en stilling som marketingkoordinator, kan du tage et hurtigt kig på nogle af vores andre eksempler. Du kan lige kigge på enten eksemplet på det digitale cv til en stilling som marketingkoordinator eller eksemplet på cv’et til en stilling som marketingchef. Som du kan se, skal den ideelle profiltekst være både kort, smart og sælge dine mest værdifulde egenskaber.
Marketingkoordinator, der brænder for sit job, med drive for at skrædder-sy strategier for at sikre opmærksomhed og begejstring for en virksomheds produkter og mission. Har dokumenterede meritter for altid at levere effektive marketingprogrammer i god tid.
Eksempel på din ansættelseshistorik: din historie indtil nu
Som marketingkoordinator har du allerede mange års erhvervserfaring i branchen. Nu er det tid til at fortælle din historie indtil nu. Brug den omvendt kronologiske fremgangsmåde, når du anfører din ansættelseshistorik. Angiv dine opgaver og resultater i form af en punktopstilling under hver stillingsbetegnelse.
Er der eventuelle marketingspecifikke kvalifikationer, som arbejdsgivere søger?
Selv om stillingsopslaget er din bedste kilde til de specifikke kvalifikationer, du skal medtage i cv’et, er der flere marketingspecifikke kvalifikationer, du kan forvente at se for stillinger som marketingkoordinator, f.eks. marketing på sociale medier, digital marketing, markedsanalyse ved hjælp af e-mail og udvikling af marketingsmateriale.
Marketingkoordinator ved PH Diagnostics A/S, Vejle
Februar 2017 - Nuværende
- Samarbejdede med kreative teams for at realisere annoncekampagner ved hjælp af klare kreative instruktioner og en effektiv gennemgang af koncepter.
- Samarbejdede tæt med salgs- og forretningsudviklingsteams for at fremme marketingtiltag.
- Rapporterede direkte til chefen for virksomhedens marketing om fremskridtene med at støtte teamets initiativer til mærkebevidsthed herhjemme.
- Udviklede sæsonbestemte kampagner målrettet potentielle kunder.
- Planlagde og hostede online- og offline-events for at skabe nye salgsmuligheder og fremskynde eksisterende salgsmuligheder.
Marketingkoordinator ved Ekstra Bladet, København
April 2013 - December 2016
- Samarbejdede med salgs- og virksomhedsudviklingsteams om at fremme initiativer i forbindelse med deltagelse i events, projekt-planlægning og koordinering af daglige projekter.
- Arbejdede på at fremme gennemførelsen af marketingstrategier og taktikker i samarbejde med virksomhedens ledelse og marketing-afdeling.
- Hjalp med at opbygge og gennemføre integrerede kampagner i marken ved hjælp af e-mailmarketing, annoncekampagner på sociale medier og andre relevante kanaler.
- Brugte vores indholdsstyringsværktøj til at oprette landingssider.
- Assisterede det regionale salgsteam, når der var behov for det, for at hjælpe med at øge mærkebevidstheden lokalt og regionalt.
Eksempel på færdigheder på cv’et: vis dine talenter
Vis dine talenter i cv’ets kompetenceafsnit. Du skal fortælle ansættelsescheferne, at du er en god kandidat med alsidig begavelse. Medtag et miks af marketingspecifikke færdigheder og generelle talenter. Du kan f.eks. nævne, at du har “fremragende kommunikationsevner” og “stor viden om Google Analytics.”
Cv’ets færdighedsafsnit skal skræddersys det marketingjob, du vil have. Det er nemmest at gøre ved at se på og analysere jobannoncen. Hvilke færdigheder valgte arbejdsgiveren at fremhæve? Har du dem med i bagagen? Hvis svaret er ja, skal du nævne dem.
Eksempel på uddannelsesafsnit
Hvis du har de rigtige kvalifikationer, er det en sikker måde at forbedre dine chancer for at få jobbet på. Vi har allerede været ind på, at du skal bruge et cv med omvendt kronologisk rækkefølge. Det indebærer, at du begynder med din seneste uddannelse. Anfør de vigtigste fag, som indgik i uddannelsen, under hver anerkendelse.
Kurser i markedsføring kan variere dramatisk. Giv ansættelseschefen en idé om din ekspertise ved at præcisere områderne for hver enkelt kvalifikation. Hvis du f.eks. har en bachelorgrad i marketing, kan du angive, at den omfattede moduler om sociale medier, indholdsskrivning og analyse. Se vores eksempel på et cv for mere inspiration.
Marketingpraktikant ved Forlaget Mellemgård & Isinck A/S, Fredericia
September 2012 - Maj 2013