At have et perfekt og velskrevet CV er som at have en supermagt i det professionelle erhvervsliv.
Det kan gøre, at du flyver op ad karrierestigen, i stedet for at tage den langsomme vej. Denne guide i at skrive et CV giver dig i store træk de vigtigste byggesten for at oprette netop det bedst mulige CV.
Vi kommer ind på:
Lad os komme i gang!
Det første du skal gøre, når du skal skrive et CV, er at forberede den information, du skal bruge. Kig på jobopslaget og saml den information du skal bruge. Det gør processen meget nemmere.
Læs stillingsopslaget grundigt igennem og notér de ting, der efterspørges. Derefter sammenholder du det med dine kompetencer, styrker og erfaringer.
Her er en kort liste over ting, du kan få brug for:
Når det gælder formater til dit CV er der tre hovedmuligheder at vælge mellem:
Expert tip
Fordelen ved et omvendt kronologisk CV er, at det udnytter arbejdsgiverens korte opmærksomhed og travle hverdag ved at vise dine seneste og mest imponerende stillinger først. Gør det bedste første indtryk, når personalechefen ser på dit CV!
Du kan se eksempler på de tre formater her:
Vælg det format, der matcher din baggrund bedst muligt så du sikrer, at dit CV skiller sig ud.
Og bare rolig, med vores CV-bygger er processen nem! Du kan nemt indsætte og arrangere sektionerne i dit CV i dit favorit-format.
Nu har du al den information du skal bruge, så det er tid til at begynde at skrive dit CV. I denne guide gennemgår vi seks simple trin der vil hjælpe dig. De er som følger:
Det første du skal notere på dit CV’s sidehoved er dine kontaktinformationer. Dit sidehoved fungerer som dit CV’s visitkort, så potentielle arbejdsgivere nemt kan komme i kontakt med dig.
Vær ekstra opmærksom på, at du formaterer denne sektion klart og tydeligt. Det vigtigste her er, at arbejdsgivere let kan finde den information de kigger efter. Her er de elementer, du skal inkludere i dit sidehoved:
Bonustip: Hvis du virkelig vil have dit CV’s sidehoved til at skille sig ud fra mængden, så kan du overveje at tilføje en overskrift. En overskrift er en én-linjes beskrivelse der beskriver din profil for arbejdsgivere. F.eks.: ”Salgsmedarbejder med speciale i elektronikbranchen og over otte års erfaring”.
Jonathan Hansen, Salgsmedarbejder
Frederiksberg
+45 88 75 89 75
Jonathan.hansen@gmail.com
Jonathan H
Gammel Kongevej 98, 2.th.
1850 Frederiksberg
Danmark
045-88-75-89-75
JH-Legenden123@gmail.com
Under dit sidehoved skal du indsætte en profiltekst eller dine karrieremål. En profiltekst er ideel, hvis du har arbejdet i din branche i årevis og søger et job i samme branche.
Men hvis du er ny i en branche eller er ved at lave et karriereskift, så kan det være bedre at angive dine karrieremål i stedet.
Man kan også se det på en anden måde: en profiltekst beskriver det, du har opnået indtil nu og kigger altså bagud. Det er godt, hvis du har masser af erfaring, du vil vise frem. Hvis du beskriver dine karrieremål i stedet, så kigger du altså fremad og viser, hvad du gerne vil opnå.
Innovativ og motiveret social media manager med stor erfaring i at skabe indhold og styre virksomheders og varemærkers tilstedeværelse på nettet. Har erfaring med udvikling og styring af trend-bevidste konti på sociale medier på forskellige platforme, hvilket resulterer i et aktivt fællesskab af følgere. Ekspert i udarbejdelse af engagerende kampagner for brugere, der medfører højere webtrafik-mønstre og succesrater.
Uanset, hvilken af de to muligheder du vælger, så hold det kort og præcist. Du vil gerne fange læserens opmærksomhed med det samme. Brug stærke handlingsverber til at fremhæve dine udsagn. Det kunne f.eks. være ord som ”påvirket”, ”opnået” eller ”styrede”.
Hvis du er helt på bar bund, så lad være at gå i panik. Her kommer nogle eksempler, du kan bruge som inspiration til dit eget CV:
Engageret og empatisk nyuddannet fysioterapeut med stærkt teoretisk fundament. Bidrager med en positiv indstilling til at løse patienters problemer effektivt. Har især arbejdet med knæskader og genoptræning af disse. Søger nu en mulighed for at videreudvikle mine kompetencer i et dynamisk og patientorienteret miljø.
Erfaren barista med fem års praktisk erfaring. Behersker et bredt udvalg af kaffeteknikker samt besidder en stor viden om kaffesorter og -lande. Udviklede i min sidste stilling en ny opskrift på Salted Caramel Latte, der fik salget til at stige med 18%. Stærkt overblik og god til at holde hovedet koldt i pressede situationer
Dygtig og ansvarsfuld butikschef med over otte års erfaring i at sikre drift af forretninger. Ekspert i at træffe strategiske beslutninger, lede medarbejdere og analysere data for at identificere forbedringsmuligheder. Har gennem min karriere overgået opstillede mål for salg med 17% i gennemsnit. Søger en chefstilling, hvor jeg kan anvende mine erfaringer til at opbygge og videreudvikle kompetencer hos mig selv og mine kolleger.
En vigtig ting at undgå, når du skriver dit CV er klichéer. Dit mål er at skille dig ud fra mængden, og hvis dit CV er fyldt med klichéer, så ligner det alle de andre CV’er. Der er jo en grund til, at de er klichéer. Læs vores guide om klichéer for at undgå det.
Når du har lavet den perfekte profiltekst eller karrieremål, så er det tid til at indsætte din erhvervserfaring.
Tommelfingerreglen er, at du kun skal medtage de sidste 10-15 års stillinger og erfaringer. Hvis du har været i branchen længere end det, behøver du ikke nævne stillinger, der er ældre end det.
Brug omvendt kronologi, når du skal liste dine stillinger. Skriv al den basale information om stillingen som virksomhedens navn, beliggenhed, din stilling og tidsrammen for din ansættelse.
Under den basale information laver du så en punktopstilling, hvor du skriver konkrete pointer der understreger dine resultater i stillingen. Her er nogle eksempler
Sørg for, at dine eksempler er målrettet mod den stilling og virksomhed, hvor du søger job.
Hvis du har brug lidt mere inspiration, så kommer her et mere udførligt eksempel på et afsnit om erhvervserfaring:
Seniorbutikschef ved Apple, København
april 2020 - Nuværende
Assistentchef ved Bang & Olufsen, Struer
oktober 2016 - april 2020
Konsulent ved Føtex, Ribe
februar 2014 - januar 2016
Hvis du kan nævne procenter, tal eller specifikke projekter, som viser din produktivitet i tidligere job, så gør det. Har du bidraget til, at din virksomhed har sparet penge? Har du deltaget i et initiativ på tværs af virksomheden? Har du været leder for et designteam? Måske har du øget scoren på brugeranmeldelser for en onlinetjeneste. Recruitere sætter pris på specifikke data.
Et overbevisende CV indeholder både hårde og bløde kompetencer. En god medarbejder har både den tekniske viden og de mellemmenneskelige færdigheder.
Hårde kompetencer relaterer sig direkte til din branche eller stilling. Det kan være træning i specielle systemer, software, værktøjer eller lignende. Hvis du er inden for IT-branchen er her en guide i tekniske færdigheder.
Bløde kompetencer er mere generelle end de hårde. De kan ofte bruges på tværs af brancher og roller, hvorfor de ofte kaldes mellemmenneskelige kompetencer. De inkluderer f.eks. kommunikationsfærdigheder, tidsstyring eller ledelseserfaring.
Selvom du formentlig har et bredt udvalg af kompetencer, så anbefaler vi at du udvælger seks til otte kompetencer til dit CV. Vælg kompetencer der er målrettet til den stilling, du søger.
Hvis du er i tvivl om, hvordan du kommer i gang med at liste dine kompetencer, så er det altid en god idé at læse jobopslaget igennem grundigt.
Du kan også kigge herunder, hvor vi har listet kompetencer for de mest almindelige erhverv:
Lærer | Kundeservice | Sygeplejerske | Revisor | Praktikplads | Studerende | SOSU | Universitetsstuderende | Gymnasieelev | Administrativ assistent |
Teamwork | Kundeservice | Patientsikkerhed | Ledelseserfaring | Teamwork | Stærke organisationsevner | Kommunikationsfærdigheder | Teamwork | Stærke organisationsfærdigheder | Administrativ erfaring |
Kommunikationsfærdigheder | Teamwork | Teamwork | Kundesamarbejde | Motiveret tilgang | Stærke kundeservicefærdigheder | Teamwork | Kundeservice | Stærke kundeserviceevner | Planlægningserfaring |
Undervisningsfærdigheder | Kommunikationsfærdigheder | Stærke kommunikationsfærdigheder | Management | Gode samarbejdsevner | Kommunikationsfærdigheder | God til at arbejde under pres | Kommunikationsfærdigheder | Avancerede IT-færdigheder | Microsoft Office |
Tilpasningsevne | Hurtig til at lære | Medicinsk viden | Rekruttering | Ærlighed og integritet | Gode samarbejdsevner | Kundeservice | Hurtig til at lære | Kommunikationsfærdigheder | Kundeservice |
Erfaring som klasselærer | God til at arbejde under pres | Erfaring med traumer eller fra skadestuen | Kommunikationsfærdigheder | Hurtig til at lære | Avancerede IT-færdigheder | Tilpasningsevne | Tilpasningsevne | God til at samarbejde | Erfaring med redigering og korrekturlæsning |
God til tidsstyring | Computer-færdigheder | God til tidsstyring | Microsoft Office | Kommunikationsfærdigheder | Hurtig til at lære | Hurtig til at lære | God til at arbejde under pres | Hurtig til at lære | Erfaring med lagerstyring |
Hurtig til at lære | God til multitasking | God til at samarbejde | Microsoft Excel | Gode mellemmenneskelige færdigheder | Kundeservice | God til multitasking | Kommunikationsfærdigheder | Ledelseserfaring | Begivenhedsplanlægning |
God til at arbejde under pres | Tilpasningsevne | Evne til at indgå i et team | God til tidsstyring | Tilspasningsevne | God til at arbejde under pres | Kommunikationsfærdigheder | Microsoft Office | Tilpasningsevne | Diktatfærdigheder |
Computer-færdigheder | God til tidsstyring | God til at arbejde under pres | Evne til at indgå i et team | Microsoft Office | Tilpasningsevne | God til tidsstyring | Ledelseserfaring | Venlig og udadvendt attitude | Kommunikationsfærdigheder |
Erfaring med pensum og instruktion | Microsoft Office | Kommunikationsfærdigheder | God til at arbejde under pres | God til at arbejde under pres | God til tidsstyring | Ledelseserfaring | Computer-færdigheder | God til multitasking | God til tidsstyring |
I vores CV-bygger er der også en indbygget liste med kompetencer, du kan vælge fra, og du kan selvfølgelig også tilføje dine egne. Når du har listet dine kompetencer kan du angive, hvilket niveau dine kompetencer er på, som set herunder:
Uddannelsesafsnittet på dit CV behøver ikke være svært at lave. Det mest normale er at bruge det omvendt kronologiske format her også. Inkludér navnet på uddannelsesinstitutionen, beliggenhed, hvornår du læste der (eller fik din kvalifikation) og dine afsluttende karakterer.
Det er vigtigt, at det du noterer i afsnittet har relevans for den stilling du søger. Hvis du ikke ved, hvordan du skal starte, så kommer her nogle eksempler på, hvad du kan inkludere:
I nogle stillinger vil kvalifikationer eller certifikater kunne gøre forskellen på dit CV. Tænk over, om du har nogle af disse, så du ikke misser muligheden for at få en fordel.
Hvis du har certifikater eller kvalifikationer du vil medtage, så er uddannelsesafsnittet det oplagte sted at gøre det. En god måde at gøre det er at lave en overskrift og så lave en punktopstilling, hvor du noterer følgende:
Der er uendeligt mange forskellige certifikater og kvalifikationer, men herunder kommer en liste over nogle af de mest almindelige:
Specielt inden for IT er det almindeligt, at du er certificeret i brugen af forskellig software. Her er nogle eksempler:
De ovenstående eksempler er blot eksempler fra de utallige certifikater og kvalifikationer der findes. Brug dem til at overveje, hvad du selv har opnået, som du kan skrive på dit CV. Eller måske få inspiration til, hvad du gerne vil opnå i fremtiden!
Hvis du har fulgt de andre trin, så er du allerede godt på vej. Med det sagt, så kan du styrke dit CV yderligere ved at tilføje ekstra information.
Først skal du vurdere, om du har plads til at tilføje mere på dit CV og om det har relevans for den stilling du søger. Her kommer nogle eksempler på ting, du kan tilføje, hvis du har plads:
Før du medtager noget af det ovenstående, så overvej nøje, om det tilfører værdi til dit CV. Det handler ikke om at fylde pladsen ud, men at stille dig så godt som muligt i arbejdsgiverens øjne!
Nu har du et første udkast til dit CV. Men det kan stadig optimeres. Der er forskellige måder, du kan finpudse og tage dit CV til næste niveau på.
De fleste virksomheder bruger såkaldt Application Tracking Systems (ATS) til at analysere og bedømme ansøgninger og CV’er. Programmet kigger efter de nøgleord, arbejdsgiveren har skrevet i programmet og ser, om de fremgår af ansøgninger og CV’er. Hvis ikke, bliver din ansøgning og CV måske ikke engang set af et menneske! Se vores guide om ATS og hvordan du kommer igennem scanningen for at sikre, at du kommer gennem nåleøjet.
For at sikre, at dit CV kommer gennem ATS og samtidigt vækker arbejdsgiverens interesse er det vigtigt, at du målretter dit CV til den stilling du søger. Det gør du ved at gennemlæse jobannoncen og researche den virksomhed, du søger stillingen hos. Notér de nøgleord og kompetencer, som de efterspørger. Sørg derefter for at inkludere dem i dit CV og din ansøgning, så du viser, at du matcher det de efterspørger.
Stærke handlingsverber er et af de bedste værktøjer til at understrege den værdi, du bibringer en virksomhed. Når du bruger dem, går dit CV fra at virke passivt og uinteresseret til at virke begejstret og engageret.
Overvej, hvilke verber matcher bedst op med din erhvervserfaring. At flette dem ind, hvor det virker naturligt kan sende dig op i toppen af ansøgerfeltet! Her kommer nogle eksempler på stærke handlingsverber, du kan bruge i dit CV:
Accelererede | Opnåede | Faciliterede | Motiverede |
Koordinerede | Designede | Udførte | Sikrede |
Maksimerede | Skabte | Etablerede | Forstærkede |
Dokumenterede | Organiserede | Eksekverede | Forbedrede |
Opstartede | Udviklede | Superviserede | Planlagde |
Arbejdsgivere vil først og fremmest vide, hvad du kan bidrage med hos dem. Det kan du vise ved at sørge for, at dit CV fokuserer på, hvad du har opnået af resultater tidligere. Hvor end det er muligt, så sørg for at inkludere hårde fakta. Det kan både være i profilteksten og under erhvervserfaring.
Sørg for at bruge tal, procenter eller specifikke projekter og opgaver, som du har været en del af. F.eks. kan du bruge en statistik i stedet for at sige at du har ”en lang række gode resultater” med dig.
Udseendet på dit CV betyder mere, end man måske skulle tro. Det starter helt fra bunden, når du vælger din skabelon, dit layout og generelle stil. Det kan være svært at finde ude af, hvordan du formaterer bedst muligt.
Heldigvis kan du bruge vores CV-bygger til at gøre processen nemmere. Vi har fire forskellige skabelon-kategorier du kan vælge fra: simpel, moderne, kreativ og professionel.
Fælles for alle CV’er er, at de skal få arbejdsgiverens opmærksomhed. Sørg derfor for, at dit layout ikke er forstyrrende for indholdet. Her er nogle basale dos and donts når det gælder formatering:
At få det visuelle til at spille er afgørende for, at dit CV bliver taget alvorligt. Hvis du er i tvivl, så er det altid en god idé at bruge en af vores gennemtestede CV-skabeloner.
Når du er færdig med trin og formatering, så burde dit CV se nogenlunde således ud:
Hvis du stadig er i tvivl, eller har brug for mere inspiration, så kommer her nogle eksempler på CV’er til almindelige stillinger:
Når du er tilfreds med indholdet og udseendet på dit CV, så er det tid til at færdiggøre det. Start med at læse korrektur eller få en anden til at gøre det for dig. Der findes også programmer online til at læse korrektur, men brug dem kun, hvis du ikke har andre muligheder.
Udover korrekturlæsning er det en god idé at få en ven, kollega eller andre i dit netværk til at læse dit CV igennem. Spørg dem om konstruktiv feedback og tag det med i dine overvejelser, når du kigger dit CV igennem selv.
Når du er helt færdig med at redigere i dit CV, så er det tid til at gemme det. Sørg for, at du gemmer dit CV som Docx eller Google Doc, hvis du ønsker at kunne redigere i det igen senere. Når du skal medsende dit CV til en stilling skal det altid være i PDF-format. Det er vigtigt, at du giver filen med dit CV et professionelt navn, som f.eks. ”Dit navn_CV” eller ”CV for_Dit navn”.
Vi er næsten i mål! Før du starter med at skrive dit CV, så kommer her nogle af de mest effektive tips til at få dit CV til at skille sig ud fra mængden:
Et godt CV er målrettet til den stilling du søger. Sørg for at inkludere stærke handlingsverber, konkrete eksempler på dine resultater og korrekturlæs for at undgå dumme fejl.
Det første du skal gøre, når du skal lave et CV er at samle al den information du skal bruge. Det vil spare dig for meget tid senere i processen.
Når man laver et CV uden erfaring, så skal man i stedet fokusere på overførbare kompetencer, som kan bruges i stillingen. Dermed viser du, at du har masser af kompetencer, der opvejer den manglende erfaring.
Et CV skal ikke gå længere tilbage end 10-15 år.
De fire ord i CV-skrivning er Klart, Kortfattet, Korrekt og Overbevisende. Sørg for at dit CV lever op til alle fire.
For at være hurtig i skrivningen af et CV er det vigtigt at planlægge på forhånd. Find først informationen du skal bruge, før du begynder at skrive.
Undgå fristelsen ved at få ChatGPT til at skrive dit CV. Selvom AI-software kan være en god hjælp, så er du nødt til at målrette dit CV selv.
Du kan godt sætte et billede på dit CV. Hvis du gør, så undgå billeder, der ikke bidrager til dit CV eller som ikke er relevante.