Måske tror du, at det er nemt for en markedsføringsekspert at skrive en ansøgning, men det er faktisk sværere end du tror. Du er nemlig i skarp konkurrence med alle de andre. Derfor skal dit budskab være klart, præcist og nemt at læse. Du skal beskrive dine kompetencer, dine resultater og hvem du er som person. Og alt sammen skal fylde maksimalt én side.
I denne guide hjælper vi med at skrive den bedst mulige ansøgning til et job inden for markedsføring. Lad os komme i gang!
Eksempel på en ansøgning til en stilling inden for markedsføring
Vedr.: Stilling som digital marketing specialist
Kære Asger
Jeg er en engageret og kreativt tænkende markedsføringsekspert, der er begejstret over den stilling som digital marketing specialist, I har slået op hos Nationalmuseet. I min sidste stilling som markedsføringskoordinator var jeg ansat hos Elgiganten, hvor jeg gennem min ansættelse overgik de opstillede mål med cirka 22%. Jeg ville elske at få muligheden for at kunne opnå lignende resultater i en stilling hos jer.
Helt mit liv har jeg elsket historie og været flittig gæst på de danske museer. Derfor ville jeg elske at blive en del af Nationalmuseet og være med til at udbrede viden om, hvor dejligt det er at gå på museum og lære om Danmark og danskerne.
Især jeres strategi om ”publikum først” gør mig begejstret. Det er et museums fornemste opgave at sørge for, at alle går hjem med begejstring over den viden, de har fået præsenteret. Det ville være vidunderligt for mig at være med til at gentænke, hvordan vi giver alle de besøgende den bedste oplevelse.
Det hænger naturligt sammen med tanken om, at faglighed skal hænge sammen med forretning. Jeg har stor erfaring med at samarbejde med kolleger fra forskellige baggrunde, både socialt og kulturelt, så vi får et sammenhængende og spændende budskab ud. Disse erfaringer vil gøre det nemmere for mig at lande i en ny rolle og levere resultater hurtigt.
Jeg føler især, at jeg kan bidrage kreativt. For at formidle forskning så effektivt som muligt skal man nogle gange tænke ekstra kreativt. Og her kan jeg gennem mine erfaringer og kompetencer skabe de fængende overskrifter, som I nævner i jeres strategi.
Min personlige entusiasme for historie kombineret med mine professionelle kompetencer inden for marketing gør mig til en medarbejder der kan bidrage på flere fronter, og som altid vil komme på arbejde med en positiv tilgang til de udfordringer der venter.
Jeg vil meget gerne diskutere min profil og mine kompetencer som markedsføringsekspert i en samtale, så I bedre får en fornemmelse af, hvordan jeg vil passe ind hos jer.
Tak for jeres tid og overvejelse af min ansøgning. Jeg ser frem til at høre mere fra jer i forbindelse med næste skridt i ansættelsesprocessen.
Med venlig hilsen,
Anna Nielsen
Hvad skal en ansøgning som markedsføringsekspert indeholde?
Du har mere frihed i opbygningen af din ansøgning end dit CV. Der er dog stadig en struktur, du helst skal følge. Afsnittene nedenfor vil opdele ansøgningen i dele der er nemme at forstå, så en arbejdsgiver hurtigt kan se, hvad du prøver at sige. Her er de vigtigste elementer:
- Sidehovedet. Det første din ansøgning skal indeholde er dine kontaktinformationer og dato. Det skal være overskueligt, så man nemt kan se, hvordan man kan kontakte dig.
- Indledende hilsen. Her kan du gøre et personligt indtryk ved at adressere modtageren så direkte som muligt.
- Introduktion. Introducér dig selv så entusiastisk som muligt, og beskriv din begejstring for den stilling, du søger.
- De midterste afsnit. De midterste afsnit er hjertet i din ansøgning. Beskriv din relevante erfaring, kompetencer og hvad du har opnået i dine tidligere stillinger som markedsføringsekspert. Sørg for at understrege, hvordan din erfaring passer til den stilling, du søger.
- Afsluttende afsnit. Brug det afsluttende afsnit til at gøre ekstra opmærksom på, hvorfor du er perfekt til stillingen og til at opfordre arbejdsgiver mere eller mindre direkte til at invitere dig til samtale.
- Signatur. Afslut med en professionel hilsen og husk at inkludere dit navn.
Sørg for, at din ansøgning maksimalt er på én side, og skaber en god fortælling om, hvordan og hvorfor du passer perfekt til den stilling, du søger. Du kan se mere information i vores guide om, hvordan man skriver en ansøgning.
Mangler du mere inspiration til din ansøgning, så tjek vores relaterede guides ud herunder:
Introduktionen til ansøgningen
Din markedsføringsekspert-ansøgning skal fange opmærksomheden fra første sætning. Der er mange om buddet, så arbejdsgiveren får mange ansøgninger.
Det er en god idé at starte med at beskrive dine resultater fra din sidste stilling. Som markedsføringsekspert arbejder du med udførlige mål, så sørg for, at din ansøgning fremviser dine bedste resultater. Brug resultater til at understøtte dine kompetencer som i eksemplet herunder:
Kære Asger
Jeg er en engageret og kreativt tænkende markedsføringsekspert, der er begejstret over den stilling som digital marketing specialist, I har slået op hos Nationalmuseet. I min sidste stilling som markedsføringskoordinator var jeg ansat hos Elgiganten, hvor jeg gennem min ansættelse overgik de opstillede mål med cirka 22%. Jeg ville elske at få muligheden for at kunne opnå lignende resultater i en stilling hos jer.
Hej, jeg hedder Anna og jeg er interesseret i stillingen som digital marketing specialist hos jer. Jeg har tidligere arbejdet hos Elgiganten, så det synes jeg gør mig til en god kandidat til stillingen.
Sørg for ikke at blive kedelig eller ukonkret i din introduktion, som vist i eksemplet ovenfor. Det første indtryk er vigtigt, så sørg for at starte stærkt ud.
Konkrete eksempler styrker din troværdighed i rollen, og fremviser din direkte indvirkning på arbejdet. Du giver også arbejdsgiveren lyst til at læse mere for at se, hvad du mon ellers kan udrette.
Markedsføringsekspert-ansøgningens midterste afsnit
De midterste afsnit skal indeholde følgende:
- Fremhæv dine kompetencer og din erfaring
- Vis, at du er et perfekt match til den arbejdsplads du søger hos
- Skriv en gribende konklusion der efterlader et stærkt indtryk
- Slut af med en konklusion, der indeholder en klar opfordring til at handle på din ansøgning, så arbejdsgiveren føler, han/hun bliver nødt til at tale med dig
Første af de midterste afsnit: hvorfor du egner dig til stillingen (kompetencer & erfaring)
Start med at beskrive dine stærkeste kompetencer og erfaringer for at vise, at du er et perfekt match til stillingen.
Her er nogle idéer til, hvad du kan medtage af kompetencer:
- Highlight din uddannelse. Der er mange uddannelsesveje til et job inden for markedsføring, så spørg for at beskrive, hvilke uddannelser du har taget. Nævn også eventuelle efteruddannelser, der kan være relevante for stillingen.
- Kommunikationskompetencer. En vigtig del af en markedsføringseksperts arbejde er kommunikation, både internet med kolleger og eksternt i det materiale du udformer. Fortæl, hvordan dine kommunikationsevner gør dig i stand til at formidle et budskab på mange forskellige måder.
- Trends og tendenser. I markedsføringsbranchen har trends meget at sige. Det er vigtigt, at du ved, hvad der er oppe i tiden, som du kan bruge i dine kampagner. Fremvis dine evner så direkte som muligt, gerne gennem eksempler.
- Fleksiblitet og multi-tasking. Markedsføringseksperter har ofte mange bolde i luften. Sørg for at understrege, at du er god til at holde hovedet koldt når der er travlt. Det er vigtigt for et godt arbejdsmiljø, at man ikke lader sig stresse nemt.
- Teknisk formåen. Hvis du har tekniske kompetencer kan det være en stor fordel. Det kan f.eks. være, du kan optage og redigere video eller lyd. Eller du er måske ekspert i Photoshop. Sørg for at vise, at du dækker mange områder af markedsføringsbranchen.
Det andet af de midterste afsnit: Skræddersy til arbejdsgiver
Det er afgørende, at du målretter din ansøgning til virksomheden. Research virksomheden og find ting, der matcher dine kompetencer.
Beskriv, hvordan dine værdier og erfaring matcher det de efterspørger, så du viser, at du både fagligt og personligt er et godt match.
I dette eksempel kigger vi på Nationalmuseet. Ved at kigge på deres hjemmeside finder vi følgende nøglepunkter, som kan bruges i en ansøgning:
- Publikum først
- Faglighed og forretning
- Skab overskrifter
- Spræng siloerne
Nu skal du underbygge dine egne kompetencer og erfaring i din ansøgning med udgangspunkt i nøglepunkterne. Brug også personlige historier. Sørg for at understrege, at dine kerneværdier stemmer overens med deres.
Helt mit liv har jeg elsket historie og været flittig gæst på de danske museer. Derfor ville jeg elske at blive en del af Nationalmuseet og være med til at udbrede viden om, hvor dejligt det er at gå på museum og lære om Danmark og danskerne.
Især jeres strategi om ”publikum først” gør mig begejstret. Det er et museums fornemste opgave at sørge for, at alle går hjem med begejstring over den viden, de har fået præsenteret. Det ville være vidunderligt for mig at være med til at gentænke, hvordan vi giver alle de besøgende den bedste oplevelse.
Det hænger naturligt sammen med tanken om, at faglighed skal hænge sammen med forretning. Jeg har stor erfaring med at samarbejde med kolleger fra forskellige baggrunde, både socialt og kulturelt, så vi får et sammenhængende og spændende budskab ud. Disse erfaringer vil gøre det nemmere for mig at lande i en ny rolle og levere resultater hurtigt.
Jeg føler især, at jeg kan bidrage kreativt. For at formidle forskning så effektivt som muligt skal man nogle gange tænke ekstra kreativt. Og her kan jeg gennem mine erfaringer og kompetencer skabe de fængende overskrifter, som I nævner i jeres strategi.
Min personlige entusiasme for historie kombineret med mine professionelle kompetencer inden for marketing gør mig til en medarbejder der kan bidrage på flere fronter, og som altid vil komme på arbejde med en positiv tilgang til de udfordringer der venter.
Jeg vil meget gerne diskutere min profil og mine kompetencer som markedsføringsekspert i en samtale, så I bedre får en fornemmelse af, hvordan jeg vil passe ind hos jer.
Opfordring til handling & konklusion: Slut stærkt af
Afslut din ansøgning ved at gentage dine nøglepointer og din entusiasme for stillingen.
Du kan også opfordre direkte til, at arbejdsgiver inviterer dig til samtale, så I kan snakke om dine kompetencer og passion som markedsføringsekspert ansigt til ansigt.
Husk også at udtrykke taknemmelighed for den tid, de har brugt på din ansøgning. Det fremviser både dine gode manerer og din interesse i stillingen.
Slut af med en klar og tydelig invitation til at snakke yderligere sammen omkring stillingen.
Tak for jeres tid og overvejelse af min ansøgning. Jeg ser frem til at høre mere fra jer i forbindelse med næste skridt i ansættelsesprocessen.
Med venlig hilsen,
Anna Nielsen
Afslut med dit navn og en professionel hilsen, f.eks. ”Bedste hilsner” eller ”Venlig hilsen”.
Markedsføringsekspert-ansøgning uden erfaring
Hvis du er ny i markedsføringsbranchen gælder det om at finde de kvaliteter, der stiller dig positivt i forhold til stillingen. Mange af de kompetencer, man bruger som markedsføringsekspert kan man have fået i andre stillinger, så sørg for at fremhæv disse.
Her er nogle emner, du kan fokusere på:
- Fremhæv overførbare kompetencer. Vis, hvordan dine kompetencer fra tidligere stillinger er relevante for en markedsføringsekspert. Måske har du kundeserviceerfaring? Beskriv, hvordan dine gode kommunikationsevner og bløde kompetencer kan bruges direkte i en stilling som markedsføringsekspert.
- Vis din villighed til at lære. Manglende erfaring som markedsføringsmedarbejder er ikke nødvendigvis en stor ulempe. Du har din uddannelse med dig, så du er ikke på hel bar bund. Men du skal selvfølgelig få noget praktisk erfaring. Beskriv derfor, hvordan du ville elske at blive den bedste markedsføringsekspert muligt, og at du gerne lægger en ekstra indsats, så du hurtigt bliver så god som muligt.
- Nævn dit frivillige arbejde. Hvis du har arbejdet frivilligt, taler det bestemt til din fordel. Det kan være, du har været fodboldtræner eller spejderleder. Beskriv, hvad du lavede og hvorfor det har været gavnligt for dig.
- Inkludér fritidsinteresser. Sørg for at nævne, hvis dine fritidsinteresser giver dig en fordel. Det kan være, du har en YouTube-kanal, hvor du laver videoer og du derfor har erfaring med at optage og redigere videoer. Samtidigt ved du, hvad der rører sig på de sociale medier. Det vil gøre din profil stærkere, så nævn det endelig.
Brug emner der beskriver dine styrker som person til at gøre op for din manglende erfaring i jobbet og til at give en idé om, hvilken markedsføringsekspert du kan blive, hvis de vælger dig. Her kan du læse mere om at skrive en ansøgning uden erfaring.
ATS står for Applicant Tracking Systems. ATS-algoritmer scanner ansøgninger for nøgleord, der matcher jobbeskrivelsen, og rangerer dem efter antal nøgleord. Kun de højest rangerede ansøgninger kommer igennem screeningen og går videre til et ansættelsesudvalg. Resten bliver slettet.
Se efter nøgleord i stillingsopslagets og brug dem i din ansøgning for at komme igennem screeningen.
Et markedsføringsekspert-stillingsopslag kan f.eks. liste følgende krav:
- “Uddannelse inden for marketing”
- “Analytisk erfaring”
- “Kompetencer inden for SEO og lignende”
- “Gode samarbejdsevner”
- “Gode kommunikationsevner”
Opsummering af en markedsføringsekspert-ansøgning
En fremragende ansøgning er nødvendig som markedsføringsekspert for at komme foran konkurrenterne. Beskriv dine faglige kompetencer, så arbejdsgiveren ved, hvad du kan bidrage med. Beskriv dine resultater og erfaringer fra tidligere stillinger og underbyg med konkrete eksempler. Hvis du ikke har erfaring, så fokusér i stedet på overførbare kompetencer, som du har fået gennem f.eks. frivilligt arbejde eller fritidsinteresser. Og sørg altid for at målrette ansøgningen til den virksomhed, du søger job hos.
Brug vores professionelt designede ansøgningsskabeloner. Vores guider hjælper dig med at tilpasse ansøgningen til arbejdspladsen og jobbet samt bestå ATS screeningen.
Skriv en vindende ansøgning med cv.dk!