Opbygning af en ansøgning om et lederjob, eksempler
Sidehovedet
I mellemstore til store virksomheder ansættes medarbejdere ofte af et team af professionelle i HR-afdelingen. Det betyder, at din ansøgning sandsynligvis vil blive flyttet fra det ene skrivebord til det andet, mens flere personer læser den. Hovedformålet med sidehovedet på din ansøgning er at sikre, at uanset hvem der støder på dokumentet, så ved de, at det tilhører dig, og hvordan de kan kontakte dig, hvis de ønsker at invitere dig til jobsamtale. Sørg for kun at medtage de nødvendige personlige oplysninger, f.eks. dit telefonnummer, din mailadresse og LinkedIn.
Formålet med dette afsnit: Angive, at ansøgningen tilhører dig og sørge for, at recruiteren har dit telefonnummer og din e-mailadresse lige ved hånden, skabe en attraktiv formatering, så din ansøgning fanger arbejdsgiverens opmærksomhed.
Hilsen
Hilsenen er en af de vigtigste måder, hvorpå du kan skabe personlig kontakt og en respektfuld tone lige fra begyndelsen. Vælg den hilsen, der bedst passer til din potentielle arbejdsplads. “Kære” efterfulgt af den korrekte hilsen samt efternavnet på den person, der læser din ansøgning, fungerer godt i næsten alle formelle situationer, men nogle virksomheder foretrækker en mere uformel kommunikation som “Hej” eller endda kun et fornavn.
Formålet med dette afsnit: Oprette et forhold til læseren af brevet ved at rette henvendelse til ham/hende med en passende hilsen og bruge vedkommendes navn.
Kære fr. Sprogskole,
Indledning
Recruitere er travle folk. Indledningen på ansøgningen er din chance for at fange deres opmærksomhed og øge oddsene for at læseren vil læse hele din ansøgning. Det er en god idé at nævne betegnelsen på den stilling, du søger, men kedelige indledninger skal undgås for enhver pris. En interessant anekdote, relevante fakta eller en spændende udtalelse er alle gode muligheder for at skrive en fængslende og huskværdig ansøgning.
Formålet med dette afsnit: Pirre recruiterens nysgerrighed lige fra starten ved at fortælle en anekdote, et faktum eller en anden spændende udtalelse for at skrive en dristig indledning.
Jeres ry som en af Københavns mest innovative sprogskoler er både imponerende og spændende. Skræmmende, fordi mange mener, at I har nået toppen af fremmedsprogsindlæring, men samtidig spændende, fordi jeg tror, at jeg er den person, der kan løfte visse aspekter af jeres virksomhed op på næste niveau.
Hovedtekst
I hovedteksten kan du skrive en udførlig beretning om alle de resultater, færdigheder og milepæle, der tydeliggør, at du er skræddersyet til stillingen. Det siger sig selv, at du bør undgå en arrogant eller anmassende tone. Men der er ingen grund til at være tilbageholdende med at understrege dine styrker, da formålet med dette afsnit er at sælge dig selv så godt som muligt.
Hovedteksten må gerne inddeles i to underafsnit for at lette skriveprocessen. I den første del kan du bruge STAR-metoden - STAR står for “Situation (situation), Task (den påkrævede opgave), Action (handling), Result (resultat)” - for at beskrive en situation, den ønskede opgave, din handling og det positive resultat, du har opnået.
I andet afsnit kan du mere udførligt behandle dine lederevner og potentielle bidrag til arbejdsgiveren, så de levende kan forestille sig fordelene for deres virksomhed ved at ansætte dig.
Formålet med dette afsnit: Bruge specifikke, relevante eksempler til at vise dine mange forskellige færdigheder og potentielle bidrag til arbejdsgiveren.
På nuværende tidspunkt er der mange skoler, der forsøger at udvikle deres online-tjenester. Selvom tusindvis af kinesiske studerende stadig går igennem skolens døre hvert år, er det klart, at I har brug for en leder, som kan gøre mere end at sikre akademisk dygtighed, lede et team af dygtige undervisere, øge skolens bekendthed blandt potentielle studerende samt have et fast greb om de faste udgifter. I har brug for nogen, der kan skabe den bedste virtuelle sprogoplevelse i København ved siden af jeres førsteklasses oplevelse i klasseværelset.
Jeg vil gerne tilbyde min hjælp på begge fronter. Jeg arbejdede fem år med administration af fire sprogskoler i Jylland, hvor antallet af de studerede steg med 35%, øgede lærerholdet fra 30 til 45 og øgede nettooverskuddet i gennemsnit med 17% årligt. Vi vandt regelmæssigt branchepriser for kvaliteten af vores undervisning. Derefter grundlagde jeg en online engelsk-skole, som jeg solgte efter tre år og nu søger jeg min næste udfordring. Jeg har følgende erfaring med online-undervisning:
- Første marketingskanal på sociale medier, som resulterede i over 2000 nye studerende om måneden.
- Udviklede vores YouTube-kanal til en gå-til-engelsk-hub til 235.000 abonnenter.
- Ansatte de bedste programmører og indholdsskabere for at få vores app på tredjepladsen i App Store.
- Førte tilsyn med kvaliteten og godkendte 45 timer nyt undervisningsmateriale hver uge.
Tiderne skifter og uddannelsesinstitutioner skal bevæge sig i retning af mere blandede tilbud. Der er stadig en stor fordel ved at studere i et klasse-værelse med andre studerende, men hvor der også er mulighed for et virtuelt rum, er der ingen grænser for sprogundervisning.
Afslutning og underskrift
Nu da du er færdig med at drøfte alle dine salgsargumenter, er det tid til at afrunde ansøgningen stærkt med en glimrende afslutning og din underskrift. Prøv at skrive en sætning, der opfordrer til handling, for at tilskynde recruiteren til at kontakte dig. Denne sætning giver udtryk for din begejstring for stillingen og inviterer recruiteren til at kontakte dig. Du kan også vælge at efterlade dit telefonnummer og din e-mailadresse her, hvis pladsen tillader det.
Formålet med dette afsnit: Skabe en effektiv opfordring til handling, som tilskynder recruiteren til at kontakte dig; afslutte afsøgningen med en passende afslutning og underskrive den.
Jeg vil meget gerne få mere at vide om jeres udviklingsplaner, og håber, at jeg er den leder, der kan hjælpe jer med at konsolidere jeres position som markedsleder.
Med venlig hilsen, Helle Nørgaard