Det bedste format til en ansøgning om en stilling om et marketingjob: hvordan den skal se ud
Ud over denne (specifikke) marketingspecifikke guide, giver Cv.dk i vores omfattende vejledning råd om skrivning af ansøgninger - den er værd at blive læst.
Overskrift
Som tidligere nævnt, bør visse aspekter af din ansøgning om et marketingjob frem for alt være praktisk. Ligesom du ville medtage kontaktoplysninger i slutningen af en blog, skal overskriften i din ansøgning indeholde alle de nødvendige oplysninger, hvis en læser ønsker at kontakte dig eller få mere at vide om dig.
Modstå trangen til at være overdrevent kreativ i overskriften; brug ikke smarte skrifttyper eller andre metoder til at tiltrække mere opmærksomhed end nødvendigt.
Indledende hilsen
På samme måde som effektive marketingmeddelelser afspejler din forståelse for målgruppen, viser en vellykket ansøgning om et job i marketingbranchen din bedste indsats for at stile ansøgningen så direkte og personligt som muligt til modtageren.
Den traditionelle indledende hilsen “Kære hr./fru + efternavn” er stadig den foretrukne. Men hvis du ikke kan finde navnet på ansættelseschefen eller kontaktpersonen i personaleafdelingen, er det bedre at skrive “Kære ansættelseschef hos virksomhedsnavn” eller “Kære ansættelsesteam marketingjob” end det køligere “Til rette vedkommende”. Marketing er et erhverv, hvor mennesker har første prioritet, så det er en god måde at starte din ansøgning ved at tilføje lidt personlig varme.
Kære fr. Ingvardsen,
Indledning
Marketingmedarbejdere ved, at det første indtryk tæller. De personer, der læser din indledning til ansøgningen, forventer. at du vil komme med de stærkeste argumenter på de første linjer, så sørg for ikke at skuffe dem.
Hvis det ikke lykkes at skrive noget imponerende eller i det mindste noget, der fanger opmærksomheden i indledningen eller profilteksten, vil læserens interesse sandsynligvis hurtigt tage af. Fang de beslutningstagende ansættelseschefers opmærksomhed, og disk op med noget, der placerer dig i en gunstig kategori.
Giv et snapshot af en prisbelønnet marketingkampagne eller det budskab, som du har hjulpet et berømt mærke med at genopfinde sig selv. Overrask potentielle arbejdsgivere positivt med et resultat, som de måske ikke havde troet var muligt, så deres fantasi løber løbsk. Få dem til at spekulere over, hvad du ellers vil være i stand til at opnå.
I en tidligere stilling foretog jeg en rundspørge blandt over 8.000 kæledyrsejere. Det viste sig, at det ikke gør noget, om man ejer en tarantel eller en skildpadde: Hvad kæledyr har behov for og hvad deres ejere tror, at de har behov for, kan variere meget. En af mine store interesser er, hvordan kæledyr får folk til at føle sig. Det undersøger jeg på min ugentlige blog med 52.000 abonnenter.
Ansøgningens midterdel (hovedtekst)
Hovedteksten i en ansøgning om et marketingjob skal indeholde et par klare budskaber om skriverens evne til at kommunikere både kraftfuldt og effektivt. Hverken stil eller indhold må bringe præsentationen af dit marketingtalent i fare.
Hvis læseren ikke går og tænker: “Ja, det er grunden til, at jeg vil ansætte denne person”, når vedkommende har lagt ansøgningen ned, så er dens midterdel mislykkedes.
Med så meget at sige om din karriere, er den disciplin, det tager at gøre det sparsomt, men effektivt i ansøgningen, en vanskelig opgave. Hold dig til dine to mest relevante og virkningsfulde historier, som vil få din fremtidige arbejdsgiver til at sidde med ret ryg og være opmærksom. Fortæl historierne med følelse og få recruiterne til at være interesseret i at høre mere om dig i en jobsamtale.
At forstå kunder (både dyr og mennesker) spiller en central rolle i min marketingsucces.
Til stillingen som marketingchef hos Biltema er der brug for en person, som har erfaring med hver måned at levere nyt udstyr med involverende kommunikation og viral markedsføring, nogen der kan skrive artikler, som kommer til at stå øverst på Google resultatlister og som kan hjælpe kæledyrenes “forældre” med at realisere deres drømme om at gøre deres lille skats liv lidt mere behageligt.
Jeg arbejdede i fem år hos Bonnie Dyrecenter Herning. Det var en meget udbytterig tid, hvor jeg samlede gode erfaringer. Nu flytter jeg til Helsingør, og håber, at denne uopfordrede ansøgning og mit cv vil vække din interesse. Bedøm mig baseret på mine resultater:
- Øgede handlen med legetøj og artikler til dyrepleje med 320% og konverteringsraten fra 9% til 16%.
- Skrev over 80 artikler og fik vores gennemsnitlige Google-ranking til at stige fra nr. 7 til nr. 2.
- Samlede produktmarkedsføringsstrategier og taktiske udviklingsplaner til alle kategorier.
- Min prisvindende blog til “kæledyrsforældre” genererer betydelig trafik til min arbejdsgiver.
Analytisk beslutningstagning og grundig undersøgelse er nøglen til at påvise succes i en branche, hvor følelser kan tilsløre vurderingsevnen. Selvom jeg i hele min karriere har arbejdet inden for kæledyrspleje, har jeg ikke selv et kæledyr, fordi jeg tror, at objektivitet er grundlaget for at træffe gode markedsføringsbeslutninger. Ikke desto mindre har jeg en svaghed for kaniner.
Afslutning og underskrift
Som med alle marketingmeddelelser er det vigtigt at komme effekten på din målgruppe i forkøbet. Læseren vil huske ansøgningens sidste linjer længere end nogen anden del, så det er absolut nødvendigt korrekt at vurdere tonen i din opfordring til handling.
Det bør lyde selvsikkert nok til at formidle, at du tror på det, du siger, men det må ikke lyde arrogant. Vis arbejdsgiveren, at du forstår, hvad jobbet medfører, og afslut ansøgningen med en sidste grund til at de ser nærmere på dit cv.
Hvis De er interesseret i at få mere at vide, vil jeg gerne uddybe min ansøgning i en jobsamtale for at fortælle mere om, hvordan jeg vil inspirere Deres kunder og gøre deres kæledyr glade.
Med venlig hilsen,
Mette Madsen
Se vores andre eksempler på ansøgninger, skabeloner og skrivevejledninger.