1. Blog
  2. Ansøgning
  3. Den komplette guide til at få succes med jobsøgning
Skrevet af Susan ShorSusan Shor

Den komplette guide til at få succes med jobsøgning

28 min læst
Den komplette guide til at få succes med jobsøgning
At søge et nyt job kan være en skræmmende opgave. Denne jobsøgningsguide til det digitale jobmarked i 2021 kan hjælpe dig med at fremkomme med en vellykket plan til at finde det job, der passer til dig (herunder at finde ikke-slåede job og jobsøgning uden erhvervserfaring).

Denne jobsøgningsguide handler om at hjælpe dig med at tackle jobsøgningsprocessen for at finde de bedste potentielle job. Og vigtigst af alt, hvordan du hiver et af dem i land. Vi skal behandle følgende emner:

  • Hvad du skal gøre, før du begynder at søge et nyt job
  • Hvor du kan søge job
  • Hvordan du ansøger om job
  • Uortodokse jobsøgningsstrategier, der skiller sig ud

Vi har også givet fem gratis e-mailskabeloner i tilgift, som du kan bruge til at kontakte de vigtigste kontaktpersoner, der kan hjælpe dig med at hive dit drømmejob i land. Lad os tage hul på det.

Inden du søger job

Der er flere opgaver, du skal have fuldført, før du skynder dig ud af huset for at søge dit næste job. Du skal præcist vide, hvad dine beskæftigelsesmål er, hvilken løn du vil tjene og have et perfekt cv. Når du har gjort disse ting, er du godt på vej til at have succes med jobsøgningen!

Jobsøgningens mål og formål

At søge et nyt job er en tidskrævende proces. Men hvis du har en klar idé om, hvor du skal fokusere din opmærksomhed, kan det skære ned på antallet af spildte timer, spildt energi og spildte ressourcer. Hvis du vil finde ud af, hvem og hvad du skal satse på i jobsøgningen, skal du besvare disse spørgsmål med det samme:

  • Hvilke virksomheder vil jeg arbejde for?
    • Det kan være bestemte virksomheder eller brancher.
  • Hvad vil jeg gerne arbejde med??
  • Hvor vil jeg gerne arbejde?
    • Det kan være mindre relevant, da mange stillinger er blevet fjernjob eller en kombination af fjernjob og et job, hvor du tager på arbejde, men det er stadig en overvejelse.
  • Er jeg kvalificeret til stillingen?

Når du har fundet ud af, hvilken branche du gerne vil arbejde i og hvor, kan du eliminere tusindvis af andre job fra jobsøgningen og spare dig selv for timevis af bladren gennem internetsider. Derefter skal du afgøre, hvilke jobfaktorer der er vigtigst for dig ved at angive følgende kriterier efter vigtighed:

  • Løn og fordele
  • Vækstperspektiver
  • Jobsikkerhed
  • Kultur
  • Ansvar
  • Fleksibilitet

Hvis du rangerer disse faktorer, kan du yderligere indsnævre jobsøgningen. Hvis f.eks. jobsikkerhed har højeste prioritet for dig, vil en stilling i en etableret virksomhed med gode langsigtede vækstmuligheder være bedre end en stilling i en ny startupvirksomhed. Men hvis du har små børn og ønsker at arbejde på flekstid, skal du give det den højeste eller næsthøjeste prioritet. Det er også en fordel at forstå arbejdsmarkedet, så du er klar over, hvad du med rimelighed kan forvente at få ud af et jobtilbud.

Vær klar over din beskæftigelsesværdi

Jobsøgning er en kommunikationsleg. Det handler om, at du siger til arbejdsgiverne: “Hej, se på mig, her er, hvad jeg kan tilføre din virksomhed - hvad med en jobsamtale?" For at imponere ansættelseschefer skal du kende din værdi, så du kan meddele den. For hvis du er selvsikker nok til at skilte med dine kompetencer og din ekspertise, så vil folk tro (på) dig. Så dan dig et skøn over:

  • Hvad er du god til?
  • Hvilke typer problemer har du tidligere løst for arbejdsgiverne?
  • Hvilke færdigheder har du, der gør dig til en fremragende kandidat?
  • Hvilken værdi kan du tilføre en virksomhed der gør dig til det bedste valg?
  • Hvad adskiller dig fra andre jobsøgende?

Notér også svarene på disse spørgsmål, hvis du skulle få brug for at skrive en ansøgning. Forståelse af dine styrker vil give dig en fordel, når du forklarer din værdi på en ansøgning og i en jobsamtale.

Det er også gode spørgsmål til at skrive svarene ned, hvis du skal skrive en ansøgning, når du søger job. Hvis du er klar over dine styrker, vil det give dig en fordel, når du skal gøre rede for din værdi i en ansøgning og i en jobsamtale.

Hvis du har brug for hjælp, når du skal finde ud af, hvad dine styrker og svagheder er, er det en god idé at kontakte en person, du har tillid til, med en kort e-mail, der indeholder et par eksempler. Her er en skabelon, du kan bruge til dette formål:

Eksempel

Hej [navn],

Jeg håber, at alt er vel hos dig!

Jeg vil gerne bede dig om en tjeneste. På nuværende tidspunkt søger jeg nye jobmuligheder, og jeg vil gerne sikre mig, at den næste udfordring, jeg tager op, er den rigtige for mig. Derfor er jeg gået i gang med at forbedre mig selv. Jeg forsøger at få bedre indsigt i mine styrker og det, jeg er bedst til. Da du er en, hvis mening jeg stoler på og værdsætter, ville jeg blive meget glad, hvis du kunne besvare følgende spørgsmål. Du er ikke noget problem, hvis du ikke kan besvare alle spørgsmål. Jeg sætter stor pris på hvilken som helst feedback.

  • Hvad synes du er min største styrke?
  • Hvordan vil du beskrive mig med tre ord?
  • Hvornår synes du, at jeg er bedst?
  • På hvilke områder kan jeg forbedre mig selv, synes du?

På forhånd tak, [navn]. Lad mig vide, hvis du ønsker, at jeg gør det samme for dig!

Bedste hilsner

[Dit navn]

Forstået!

Skriv dit cv

Dit cv er en reklame for din ansættelseshistorik, dine færdigheder og kompetencer, samt den værdi, du som medarbejder tilfører virksomheden. Du skal begynde jobsøgningen bevæbnet med et cv, der får recruiterne til at fjerne alle andre cv’er for at lægge dit cv øverst på stablen.

Vi har udarbejdet en e-bog, der indeholder alt, hvad du skal vide for at skrive et fremragende cv. Du bør læse den, mens du skriver dit eget cv. Men nedenfor er en kort oversigt over, hvilke afsnit dit cv skal indeholde, fra toppen til bunden:

Sørg for, at du nemt kan kontaktes under jobsøgningen

Før du ansøger om et job, skal du have alt på plads, så en potentiel arbejdsgiver kan kontakte dig. Hvis de ikke kan få fat i dig første gang, er det meget usandsynligt at de prøver igen.

Opsæt følgende kommunikationsmuligheder:

  • Aktivér meddelelser fra sociale medier.
  • Professionel e-mailadresse med indbakke, som du kan få adgang til dagligt
  • Telefonsvarer med en professionel hilsen, hvis du skulle gå glip af nogen opkald
  • Advarsler på alle de jobwebsteder, du er tilmeldt, så du får besked, så snart du modtager en meddelelse

Opret en arbejdsportefølje

Hvis du arbejder i en kreativ branche – skrivning, design, illustration, lyd, video, marketingchef – kan en portefølje styrke din position som kandidat. Du behøver ikke at bruge tusindvis af kroner på at få lavet en hjemmeside; en stilren, enkel skabelon på en platform som WordPress, Squarespace eller Wix er mere end tilstrækkeligt. Din portefølje er et udstillingsvindue, som viser ansættelseschefer dit bedste arbejde og det du har at tilbyde.

Indsæt et link til din portefølje på cv’et og på alle dine konti på sociale medier. TIL DIN ORIENTERING: Du kan linke fra dit dokument på cv.dk direkte til din portefølje. Du bør også udskrive dit bedste arbejde i høj kvalitet og opbevare det i en mappe, så det er klar til at blive vist i en jobsamtale.

Lav dit hjemmearbejde

Her kan de færdigheder, du har lært i skolen, hjælpe dig. Jo mere du ved om de virksomheder, hvor du søger job, jo nemmere er det for dig at præsentere dig selv som den ideelle kandidat til stillingen. Arbejdsgivere leder ikke bare efter en person, der kan klare jobbet. De ønsker en person, der passer til virksomhedens kultur og arbejdsetik. Jo mere du ved om virksomheden, jo bedre kan du besvare disse spørgsmål.

  • Undersøg hjemmesider tilhørende de virksomheder, du interesserer dig for. Få mere at vide om deres tjenesteydelser, historie, aktuelle nyheder, kultur og omgangstone.
  • Besøg en virksomheds sociale medieprofiler for at se, hvordan de præsenterer sig for deres målgruppe. Følg deres konti, og interagér med det indhold, de deler.
  • Brug Google til at søge efter aktuelle nyheder om virksomheden, så du er fuldt informeret om de seneste udviklinger.
  • Kontakt kontaktpersonerne i dit netværk med spørgsmål om, hvordan det er at arbejde hos de virksomheder, hvor du søger job, udviklingsmuligheder, samt hvor du kan få mere at vide om ledige stillinger.

Hvor man skal lede efter job

Når du har afsluttet det forberedende arbejde, kan du komme i gang med at søge job, og du er selvbevidst om, at du er klar til at søge en hvilken som helst stilling, der passer til dit sæt af færdigheder og kompetencer. Og der er ikke mangel på steder, hvor du kan finde sådanne stillinger.

Jobsøgningswebsteder

Uanset hvilken type job og i hvilken branche du søger, kan du være sikker på at støde på en ledig stilling på en jobtavle. Titusindvis af job uploades af tusindvis af virksomheder til jobsøgningsplatforme hver dag

Der er jobsites for praktikanter, kandidater, friluftsentusiaster, ingeniører, sundhedspersonale, tekniske fagfolk, salgsrepræsentanter, kokke og cateringfolk... listen fortsætter, men det gør vi ikke. Lad os bare sige, at hvis det kan gøres som et job, så findes der et specielt website med ledige stillinger for det.

Brug dit netværk

Nogle gange er dem, du kender, lige så vigtige som det, du ved. Ifølge en undersøgelse udført af Adler Group besættes 85 % af alle job ved networking. Der er et stort skjult jobmarked med stillinger, der venter på at blive besat af kandidater, der ved, hvordan man netværker. Det skyldes, at omkring 70 % af arbejdspladserne aldrig bliver opslået offentligt. De besættes internt, eller fordi ansættelseschefen kender nogen, der igen kender nogen.

Spørg dig selv: Hvem kender du, der kunne hjælpe dig med at få foden indenfor i den virksomhed, du vil arbejde for? Denne person behøver ikke at være den person, der ansætter dig, bare en person, der kan pege i den rigtige retning og eventuelt lægge et godt ord ind for dig. Vær ikke bange for at spørge rundt omkring, selv hvis en forbindelse kun er et forbigående bekendtskab.

Sende e-mails til kontakter i dit netværk

E-mails er en god måde at få budskabet ud, at du søger nye jobmuligheder. Og det gode ved at prøve at få kontakt med dit netværk er, at det ikke er et skud i tågen. Du kontakter personer, du kender, hvilket betyder, at det er mere sandsynligt, at du får et positivt svar på din anmodning.

Bortset fra det, er det sandsynligvis ikke personer, du regelmæssigt taler med, så skriv korte og venlige e-mails, vær taknemmelig for den tid, disse personer har taget sig for at hjælpe dig og tilbyd dem at gengælde tjenesten. 

Sociale medier i din jobsøgning

Sociale medier er en god platform til at udvikle dit personlige brand og sætte dig foran arbejdsgiverne og fortælle dem mere om dig som kandidat. Ifølge en undersøgelse af sociale mediers rolle ved rekruttering udført af Jobvite, bruger 92 % af virksomhederne sociale medier til rekruttering. Som du måske har forventet, er LinkedIn den største blandt de sociale medier, som foretrækkes af 93 % af virksomhederne, men også Facebook og Twitter, der bruges af henholdsvis 66 % og 54 % af virksomhederne, er populære.

Alt taget i betragtning, siger 73 % af virksomhederne, at de har brugt sociale medier til succesfuldt at ansætte kandidater. Brug disse platforme til at søge arbejde ved at søge efter [det job, du ønsker] + [din geografiske placering] + “ansættelse” eller “ønskes”.

Sørg også for tilstedeværelse på de sociale medier ved at oprette professionelle profiler og placere indhold på hver af de store platforme, ansættelseschefer synes om. Vær ikke bange for at offentliggøre opslag om din jobsøgning og bede folk om at dele dem. Overvej også at skrive informative indlæg om dit ekspertiseområde. Du vil blive overrasket over, hvor meget det kan betyde for dig.

Når du bruger sociale medier, skal du imidlertid overveje, hvordan du præsenterer dig selv. Et andet resultat af Jobvites undersøgelse viser, at en tredjedel af arbejdsgiverne havde afvist kandidater på grund af noget, de havde fundet i deres sociale filer, og en anden undersøgelse viste, at næsten alle arbejdsgivere nærmere undersøger jobkandidaterne i de sociale medier, og at 90% af dem medtager denne undersøgelse i deres beslutninger.

  • Indstil personlige konti på privat, hvis der er ting, du ønsker at arbejdsgiverne ikke får at vide
  • Opret professionelle konti, der er adskilt fra dine personlige konti, specielt til gavn for arbejdsgiverne
  • Sørg for, at profilerne er ensartede med hensyn til navn, personalhistorie og portrætfoto (bestemt ingen profilbilleder af dig, når du er fuld i en klub!)
  • Medtag links til din portefølje eller LinkedIn-side i din personalhistorie
  • Hold indholdet arbejdsrelateret. Undgå politik eller stødende vittigheder, og vær opmærksom på, hvad du deler fra andre konti

Brug af LinkedIn til at finde arbejde

LinkedIn er en social medieplatform, der er bygget til professionelle i erhvervslivet, og derfor fortjener den sin egen særlige omtale. Der er omkring 20 millioner aktive jobopslag på LinkedIn og omkring 20.000 virksomheder i USA alene bruger platformen til rekruttering. Det er det perfekte sted til dig for at netværke, opbygge relationer og præsentere dig selv i en stilling for at blive ansat.

Ud over ovennævnte generelle praktiske vink om sociale medier, er nedenfor nogle få måder at optimere din LinkedIn-profil på for at skille dig ud.

  • Opret en titel, der søges vidt og bredt. Som standard bruger LinkedIn din aktuelle jobtitel som overskrift; redigér den, så den er mere SEO-venlig. For eksempel er “ Marketing Manager” en specifik titel, som recruitere får vist, når de søger dette begreb, men “Marketing Manager | Indholds- og social medie strateg | Certificeret Scrum Master” vil blive vist i en lang række søgninger og tiltrække mere opmærksomhed. Brug overskriften til at fremhæve to eller tre af dine færdigheder og kompetencer.
  • Skriv et dybdegående resumé, der beskriver dine færdigheder, resultater og kvalifikationer. Gå efter fire til fem afsnit, der er kortfattede, overbevisende og søgeordsvenlige.
  • Medtag alle relevante tidligere stillinger, og følg de bedste fremgangsmåder for cv-skrivning for at fremhæve vigtige resultater med tal. Og sørg for at ajourføre stillingerne – din profil vilsandsynligvis blive fundet 18 gange oftere i søgninger, hvis du gør dette.
  • Bed de kontakter, du har arbejdet med, om anbefalinger. Det tilføjer sociale beviser til din profil og fortæller recruitere, der besøger din LinkedIn-side, at du er “den ægte vare”. Hvis du helst ikke vil bede nogen om at anbefale dig, kan du tilbyde at gøre det samme for ham/hende, så I begge opnår fordel af det.
  • Medtag en omfattende liste over dine færdigheder, og bed dine kontakter om at anbefale dig.

Kontakt recruiterne

Recruitere er mæglere, der er ansat af virksomheder for at finde den rigtige kandidat til et job. Hvis du opbygger relationer med dem, får du adgang til de ledige stillinger, som kun få andre kender til, og det kan placere dig i en position som en person, de henvender sig til, når en stilling, der svarer til dine færdigheder, bliver ledig.

På LinkedIn kan du finde hundredvis af recruitere, der arbejder i din branche, og ofte deler de opslag om ledige stillinger og skaber forbindelser til potentielle kunder. De modtager også gerne cv'er. Deres arbejde bliver nemlig meget lettere, hvis de har oplysninger om en kandidat foran sig i stedet for at skulle gå ud og gennemsøge LinkedIn.

Hvis du får øje på en recruiter, der på de sociale medier har offentliggjort et jobopslag, der har din interesse, kan det være en god idé at kontakte ham med en kort og venlig e-mail. Her er en skabelon, du kan bruge:

Eksempel

Hej [navn],

Jeg så dit jobopslag på [social medie website] for stillingen som [stilling] hos [virksomhed], og ville kontakte dig med en personlig note, sammen med mit cv. Jeg tror, at jeg takket være mine færdigheder og resultater i [tidligere stilling/branche] er en god kandidat til stillingen. Hvis mit cv matcher det, du leder efter, ville jeg blive meget glad for at blive inviteret til jobsamtale. Jeg kan kontaktes på [telefonnummer] eller [e-mailadresse].

Tak for din tid.

De bedste hilsner

[Dit navn]

Forstået!

Hvis du ikke får svar med det samme, skal du ikke være genert over at skrive en opfølgende e-mail. Recruitere modtager mange e-mails, og du vil gerne vise, at du er villig til at gøre en ekstra indsats. Foruden LinkedIn er der hundredvis af aktive rekrutteringsbureauer, som du kan tilmelde dig til, og som tager sig af en stor del af arbejdet, når du søger job, ved at sende dit cv til arbejdsgivere, foreslå dig til jobsamtaler osv. Det er typisk gratis at gøre brug af disse agenturer og de modtager penge fra arbejdsgivere, afhængigt af om du får jobbet eller ej. En enkel Google-søgning efter ansættelses- og rekrutteringsbureauer inden for dit område vil hjælpe dig med at finde de rigtige.

Ansøge om et job

Når du har gjort alt det forberedende arbejde, kan du kontakte dine ideelle arbejdsgivere. Der er talrige måder at finde dem på og det næste naturlige skridt i jobsøgningsprocessen er at komme i gang med at ansøge om et job. Hvordan du søger et job, afhænger af arbejdsgiveren. De fleste vil bede dig om at kontakte dem via e-mail med en skriftlig ansøgning og dit cv eller udfylde en online ansøgningsformular.

Her er de typiske opgaver, du skal forberede, når du ansøger om et job.

Skrive en ansøgning

Medmindre du specifikt får at vide, at du skal undlade at gøre det, skal du sende en ansøgning, der er skræddersyet til jobbeskrivelsen ved hver ansøgning. På denne måde kan du præsentere dig selv for en ansættelseschef, fortælle, hvorfor du er den rette person til jobbet, og tilføje kontekst til dele af dit cv.

Hvis du skriver en ansøgning ved at begynde på bar bund, foreslår vi, at du gennemser vores omfattende vejledning i ansøgningsskrivning, som indeholder en trinvis skriveproces for ansøgninger samt tips fra brancheeksperter.

I lighed med et cv skal en ansøgning være kort og relevant. 70 % af arbejdsgiverne foretrækker, at ansøgninger er mindre end én side, hvilket svarer til omkring 300-350 ord. Vores vejledning i ansøgningsskrivning, som får dig inviteret til jobsamtale, viser dig, hvordan du maksimerer pladsen for at gøre et godt indtryk. Her er en oversigt over, hvordan din ansøgning skal se ud fra top til bund:

  • Sidehoved – hvis du sender udskrevne kopier af din ansøgning, skal du starte med dine og arbejdsgiverens rigtige kontaktoplysninger og datoen.
  • Indledende hilsen – Kære …
  • Indledning – et kort afsnit, som har til formål at tiltrække opmærksomhed. Nævn den stilling du søger, og fortæl personalechefen, hvorfor og hvordan dine kompetencer og din erfaring gør dig til den passende kandidat for stillingen.
  • Hovedtekst – et eller to afsnit, der direkte vedrører jobbeskrivelsen.
  • Slutning – din opfordring til handling. Et kort afsnit, hvor du takker ansættelseschefen for den tid, han/hun brugte på din ansøgning, og fortæl ham/hende, at du ser frem til at blive inviteret til jobsamtale.
  • Underskrift – Afslut med “Venlig hilsen” eller “Bedste hilsner” efterfulgt af en håndskreven underskrift over dit indtastede navn på udskrevne ansøgninger eller blot dit indtastede navn, hvis ansøgningen sendes via e-mail eller som vedhæftet fil.

Udfylde en jobansøgningsformular

Til nogle stillinger, som du støder på i din jobsøgning, bliver du bedt om at udfylde en jobansøgningsformular. Disse bruges af arbejdsgivere til en masse job på startniveau og arbejderjob til at standardisere oplysninger, screene kandidater og udvælge, hvem der skal inviteres til jobsamtale.

Før du udfylder jobansøgningsformularen

Dyk ikke med hovedet nedad i ansøgningsformularen med det samme for at udfylde den. Tag dig tid til at se på formularen, læs instruktionerne, læs opmærksomt spørgsmålene og tænk over dine svar. Sørg for, at alt er på plads, så du gør et godt indtryk.

  • Saml dine kontakt- og ansættelsesoplysninger, oplysninger om social sikring (hvis det er nødvendigt), ansættelseshistorik, resultater og referencer.
  • Undersøg virksomheden – hvad de gør, og hvorfor de gør det, dens sprogbrug, og hvem deres konkurrenter er.
  • Gennemlæs jobbeskrivelsen grundigt, og vær særligt opmærksom på de specifikke færdigheder, arbejdsgiveren leder efter, så du kan henvise til dem i formularen.
  • Brug en blå eller sort pen til papirformularer, og tag dig tid til at skrive så pænt som muligt. Undlad at bøje eller folde formularen.
  • Kontrollér formateringen, når du kopierer og indsætter noget fra dit cv i en computerformular. Specialtegn omsættes ikke i mange tilfælde, og hele afsnit kan blive fjernet.

Udfyldning af jobansøgningsformularen

Ansøgningsformularen ligner dit cv eller din ansøgning på mange måder ved at du vil præsentere det/den på en måde, der imponerer ansættelseschefen, så han programmerer dit telefonnummer ind som hurtigopkaldsnummer. Ved online-ansøgninger kan du i mange tilfælde vedhæfte dit cv eller selv kopiere og indsætte nogle afsnit. Her er nogle tip, der kan hjælpe dig med netop det:

  • Skræddersy dine svar til jobbeskrivelsen, så dine kompetencer og resultater fra tidligere job viser, hvorfor du er den bedste kandidat til denne stilling.
  • Brug ord fra jobbeskrivelsen i dine svar.
  • Brug  stærke verber som “inspirerede”, “opnåede” og “leverede”.
  • Sørg for, at dine svar er positive. Du er ved at sælge dig selv her. Undgå alt, der kan opfattes som negativt, f.eks. at du blev fyret fra dit sidste job.
  • Vær altid ærlig i dine svar. Du vil blive krydsforhørt om din ansøgning i jobsamtalen og enhver “fordrejning af sandheden” vil vende tilbage og forfølge dig.
  • Sørg for, at dine svar og dit sprog svarer til dit cv.
  • Brug tal, hvor det er muligt – undgå generelle udsagn om dine tidligere resultater, hvis du kan, vis din værdi ved hjælp af tal.
  • Hold dig til oplysninger, der understøtter din ansøgning. Du er ikke forpligtet til at angive oplysninger om alder, køn, etnicitet, seksualitet eller religion.
  • Undgå at efterlade tomme felter. Hvis et bestemt afsnit ikke gælder for dig, kan du skrive “ikke relevant” eller “I/R”.
  • Udelad lønkrav. Hvis du bliver bedt om at angive lønkrav, skriver du “genstand for forhandling” og gemmer diskussionen til, når du får tilbudt jobbet.
  • LÆS KORREKTUR. Læs dine svar grundigt igennem, og få en ven til at kigge på dem, før du sender ansøgningen.
  • Skriv dine svar i et tekstbehandlingsprogram, og gem dem. På denne måde har du en sikkerhedskopi, hvis noget skulle gå galt med ansøgningen. Du kan også kopiere og indsætte dine svar i formularen. Selvom du kopierer og indsætter, skal du dobbelttjekke formateringen, før du trykker på Send.
  • Vedhæft alle ønskede dokumenter i det korrekte format. Til cv'er og ansøgninger er PDF sædvanligvis det bedste valg.

Opfølgning af jobansøgningen

Hvis du ikke har modtaget svar på jobansøgningen, har du i grunden to muligheder: Du kan vente eller kontakte ansættelseschefen for af få en opdatering. Det sidstnævnte kan være en god måde at friske lidt op på hans/hendes hukommelse, men du skal gøre det rigtigt.

Tommelfingerreglen er at vente 10-14 dage, før du kontakter ansættelseschefen. Det er en tilstrækkelig buffer for ikke virke jagende eller fortvivlet, men heller ikke for meget tid for at stillingen er blevet besat. Hold din e-mail kort, og påmind recruiteren om din interesse for stillingen og at du er ivrig efter at uddybe din ansøgning i en jobsamtale. 

Byg dit CV på 15 minutter
Byg dit CV på 15 minutter
Brug professionelle gennemprøvede CV-skabeloner, som følger de præcise 'CV-regler', arbejdsgivere leder efter.
Opret mit CV
Del denne artikel
Fortsæt med at læse
CV34 min læst
Sådan skriver man et cv
Sådan skriver man et cv
CV6 min læst
Her er de top 10 klichéer, der bruges i CV
Her er de top 10 klichéer, der bruges i CV
Jobsamtale27 min læst
Den definitive guide til jobsamtalen
Den definitive guide til jobsamtalen
8 min læst
Hvordan skriver man en motiveret ansøgning?
Hvordan skriver man en motiveret ansøgning?
Gennemse alle
Dette websted bruger cookies til at forbedre brugeroplevelsen og udføre analyser og marketing. Ved at bruge vores websted giver du dit samtykke til at acceptere alle cookies i overensstemmelse med vores Privatpolitik og Privatpolitik.
Acceptér cookies