1. Eksempler
  2. Studerende
Skrevet af Anna MuckermanAnna Muckerman

Eksempel på ansøgning Studerende

Brug dette eksempel på en ansøgning om en stilling som Studerende til at afslutte din jobansøgning og bliv ansat hurtigt – uden frustrationer eller gætter. Dette eksempel på en ansøgning er specifikt designet til stillinger som Studerende i 2024. Benyt dig af vores eksempelsætninger og professionelle formatering til at downloade den perfekte ansøgning på få minutter.
4.5
Gennemsnitlig vurdering
55 Nogle personer har allerede vurderet det
Eksempel på ansøgning Studerende
Redigér denne ansøgning

Ok, er tiden inde til at give dig i lag med din allerførste ansøgning? Du har måske fået indtryk af, at cv'er og ansøgninger kun er noget man bruger til at søge job i voksenverdenen. Det viser sig dog, at også studerende ofte har brug for ansøgninger af en række forskellige grunde. Hvad enten det drejer sig om et kursus, en lederstilling, et praktikophold, legat eller dit første job, så kan en stærk ansøgning hjælpe dig med at skille dig ud fra konkurrenterne og fortælle din historie på en engageret og overbevisende måde. Både på gymnasiet og universitetet kan konkurrencen mellem talentfulde elever og studerende være benhård. Og testscorer og årskarakterer fortæller kun en del, men ikke det hele. En fantastisk ansøgning kan være dit hemmelige våben til at skille dig ud fra tidligere studerende med højere karakterer, men som mangler karisma og karakter.

Ansøgning til studerende – opbygning og eksempler

Som studerende bruger du sandsynligvis din ansøgning til mange forskellige formål. Selvfølgelig skræddersyr du ansøgningen til hvert af formålene! Heldigvis er opbygningen af en professionel ansøgning stort set den samme uanset branche eller stilling. Denne ramme kan også bruges til legater, kurser og enhver anden type ansøgning, du har brug for at skrive. Her er de vigtigste ingredienser:

  • Toptekst
  • Stillingen du søger
  • Indledning
  • Hovedtekst
  • Afslutning
  • Underskrift

Ansøgning - toptekst

Der var en gang at folk sendte ansøgninger (cv’er og følgebreve) med posten. Nu om stunder udfyldes størstedelen af ansøgningerne online. Tidligere var topteksten i en ansøgning det samme som i et formelt brev, som du fortsat bør bruge i det usandsynlige tilfælde, at du bliver bedt om at sende ansøgningen på den gammeldags måde, altså på papir. I alle andre tilfælde tjener topteksten i en ansøgning ét primært formål: at vise, at det er dig, der har skrevet og ejer dokumentet. Derudover sikrer den, at ansættelseschefen har dit telefonnummer, din e-mailadresse, LinkedIn og yderligere kontaktoplysninger lige ved hånden, hvis ansøgningen ligger og flyder et eller andet sted på et stort kontor. Det er en god idé at holde oplysningerne i topteksten kort og koncis sådan at du får mere plads til at overbevise arbejdsgiveren om, at du er den rette kandidat til stillingen. Formålet med dette afsnit: Sørg for, at alle, der ser din ansøgning, ved, hvem den tilhører, og hvordan de kan kontakte dig.

Topteksten i ansøgningen spiller også en afgørende rolle ved formateringen af dit brev. Her er det ene sted hvor du eventuelt kan tilføje en farveaccent eller et stærkere designelement, afhængigt af den branche eller organisation, hvor du søger job. En ting, du kan gøre for at din ansøgning fremstår endnu mere sleben og raffineret, er at tilpasse stilen i alle dine dokumenter. Det betyder, at du bruger samme toptekst i dit cv, ansøgningen og alle andre dokumenter, du bliver bedt om at vedlægge ansøgningen. En skabelon kan gøre tingene meget nemmere for dig ved at hjælpe dig med at finde den rette balance mellem professionalitet og kreativitet.

Ansøgning - stillingen du søger

Dette afsnit er det korteste af alle afsnittene i din ansøgning, men den tjener et stort formål ved at sikre, at du efterlader et godt førstehåndsindtryk. Her nævner du de stillinger, du søger og eventuelt i hvilken filial eller afdeling af virksomheden eller organisationen. Oftest skriver du kun “Ansøgning om stilling som [titel] (i [firmanavn])”. Og når du søger en deltidsstilling, skriver du: “Ansøgning om deltidsstilling i [firma/butik/organisation]”. Når du sender en uopfordret ansøgning, så skriver du: “Uopfordret ansøgning” eller “Ansøgning om stilling i [firma, butik, osv.]”” Og når du søger en praktik- eller studieplads: “Ansøgning om praktik-/studieplads i [firma, organisation, el.]”. Formålet med dette afsnit: Angive tydeligt, hvilken stilling du søger, og eventuelt i hvilken filial eller afdeling (hvis der er flere ledige stillinger på flere steder).

Ansøgning - indledning

I indledningen skal du få læseren på krogen. Her er din chance for at fange læserens opmærksomhed med en interessant anekdote, et dristigt udsagn eller en energisk indledende sætning. Der er mange virksomheder og organisationer, som gerne samarbejder med studerende på grund af deres kreative tilgange og friske idéer. Undgå at kede læserne med en søvnvækkende indledning som “Jeg skriver for at udtrykke min interesse for den ledige stilling som...”. I stedet opfordrer du dem til at fortsætte med at læse dit brev ved at tilbyde dem en smagsprøve på dine bedste kvaliteter allerede i indledningen. Formålet med dette afsnit: Starte ansøgningen med en iøjnefaldende indledning, som sikrer, at læserne fortsætter med at læse.

Ansøgning - hovedtekst

Hovedteksten udgør størstedelen af din ansøgning. Her kan du gå nærmere ind på dine succeser, milepæle og synspunkter. Hvis du ikke har en tydelig idé om, hvad du bør skrive i hovedteksten, kan du dele den op i to dele. I den første del kan du bruge STAR-metoden - STAR står for “Situation (situation), Task (opgave), Action (handling), Result (resultat)” - som er en god måde at beskrive, hvad du tidligere har lavet og opnået. Husk at begrænse hver anekdote til kun et par linjer for at fastholde læsernes opmærksomhed gennem hele ansøgningen. I den anden del kan du gå nærmere ind på dine relevante færdigheder, fritids- og frivillighedsaktiviteter og erhvervserfaring. Sørg for, at alt du skriver, på den ene eller anden måde er relateret til den stilling, du søger, for at vise, at netop du er den rette kandidat til den ledige stilling i organisationen. Formålet med dette afsnit: Give detaljerede oplysninger om dine unikke kvaliteter og din tidligere erhvervserfaring, give specifikke eksempler på dine færdigheder inden for problemløsning og dine samarbejdsevner.

Ansøgning - afslutning og underskrift

Tillykke med at du er kommet til afslutningen af din ansøgning! Alt du skal gøre nu, er at skrive en afslutning, som høfligt opfordrer læseren til at kontakte dig for at høre mere om, hvilken fantastisk kandidat du er. Det gøres bedst ved at opfordre læseren til handling. Her viser du, at du er ivrig efter at fortsætte dialogen med arbejdsgiveren og du inviterer læseren til at kontakte dig. Du vil gerne vække indtrykket af at du er selvsikker og beslutsom uden at virke selvgod eller arrogant. Derefter underskriver du ansøgningen med en standardhilsen som “Med venlig hilsen”, “Bedste hilsner” eller “Hilsen”. Formålet med dette afsnit: Afslutte ansøgningen med en stærk og positiv bemærkning, samt udarbejde en effektiv opfordring til handling, som professionelt og høfligt opfordrer læseren til at kontakte dig.

Formatet af en ansøgning til studerende og almindelige fejl

Her får du nogle tips om ansøgninger og om, hvordan du undgår almindelige faldgruber:

  • Irrelevant information: Som studerende kan dine hobbyer og interesser være meget nyttige oplysninger i ansøgningen (dette gælder specielt for gymnasieelever). Men hvis du søger et “mere seriøst” job, er det nok bedst ikke at skrive noget om dit familieliv, dine venner eller klubliv, men fokusere på din tidligere erhvervserfaring, som er relevant for den stilling, du søger.
  • Formatering og visuel stil: Som hovedregel bør formateringen af ansøgningen passe til den branche og stilling, du søger. Det frarådes at bruge stærke farver og kreative skrifttyper i ansøgninger, der er stilet til mere formelle arbejdsgivere. Så sørg for, at du finder den rigtige tone. En professionelt designet skabelon kan hjælpe med dette.
  • Slåfejl og grammatikfejl: Du har kun én time, før ansøgningsfristen udløber, og du vil sende ansøgningen hurtigst muligt! Næste gang bør du sørge for, at du har tilstrækkelig tid til at læse korrektur og kontrollere dit dokument for skrivefejl med stavekontrollen. Endnu bedre, bed en ven/veninde om at læse din ansøgning og give dig feedback.
  • Generisk eller formel formulering: Din ansøgning bør have en professionel, men stadig naturlig tone, som om du var et ægte menneske. Læseren ved, når du har kopieret og indsat andres tekst eller bruger så pompøse og vanskelige ord, at det tydeligt fremgår af ansøgningen, at du prøver at virke mere betydningsfuld end du er. Det er altid det bedste valg at bruge dine egne ord.

Vigtige punkter

  • Ansøgningen er den sidste “overtalelse”, som giver dig mulighed for at overbevise og påvirke beslutningstagerne ved ansættelsen. Den er meget vigtig og særdeles nyttig, SELV hvis praktikstedet ikke kræver det.
  • Kend ansøgningens opbygning og husk formålet med hvert afsnit.
  • Brug empati og psykologi til at anføre fakta for at få den praktikplads, du gerne vil have.
  • Find den rigtige tone og husk, hvad arbejdsgiverne søger i en praktikant.
  • Undgå generisk tekst, formateringsfælder i tekstredigeringsprogrammer og brug en visuel stil (herunder designelementer) til at fange opmærksomheden.

Med CV.dk kan du oprette en perfekt ansøgning på kun få minutter. Ingen usikkerhed eller problemer. Prøv lykken og vind!

Skriv din ansøgning på få minutter
Skriv din ansøgning på få minutter
Skil dig ud, og bliv hyret hurtigere med vores store udvalg af gratis professionelle ansøgningsskabeloner, der er designet af eksperter for at få den perfekte stilling.
Opret ansøgning

Gratis professionelt designede skabeloner

Med over 10 millioner cv'er og ansøgninger, som vores brugere har oprettet, er CV.dk den førende online karrierebygger, der sørger for, at du bliver inviteret til jobsamtale.
4 ud af 5
baseret på 1.514 anmeldelser på Trustpilot
Brug denne skabelonStockholm cover_letter template
Stockholm
1.300.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonNew York cover_letter template
New York
410.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonWien cover_letter template
Wien
110.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonSydney cover_letter template
Sydney
150.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonLondon cover_letter template
London
250.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonDublin cover_letter template
Dublin
220.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonMoskva cover_letter template
Moskva
58.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonAmsterdam cover_letter template
Amsterdam
150.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonMadrid cover_letter template
Madrid
140.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonSantiago cover_letter template
Santiago
130.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonSingapore cover_letter template
Singapore
49.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonOslo cover_letter template
Oslo
53.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonCape Town cover_letter template
Cape Town
7.300 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonParis cover_letter template
Paris
33.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonBerlin cover_letter template
Berlin
88.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonGeneve cover_letter template
Geneve
3.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonVancouver cover_letter template
Vancouver
43.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonTokyo cover_letter template
Tokyo
58.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonMilano cover_letter template
Milano
48.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonLissabon

 cover_letter template
Lissabon
27.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonBarcelona cover_letter template
Barcelona
27.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonKøbenhavn cover_letter template
København
21.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonChicago cover_letter template
Chicago
18.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonRio cover_letter template
Rio
27.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonRom cover_letter template
Rom
5.100 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonBoston cover_letter template
Boston
16.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonToronto cover_letter template
Toronto
97.000 personer valgte denne skabelon
Dette websted bruger cookies til at forbedre brugeroplevelsen og udføre analyser og marketing. Ved at bruge vores websted giver du dit samtykke til at acceptere alle cookies i overensstemmelse med vores Privatpolitik og Privatpolitik.
Acceptér cookies