1. Eksempler på cv'er
  2. Karriereskift
Skrevet af Susan ShorSusan Shor
Certified Professional Resume Writer
CPRW

Eksempel på cv'er Karriereskift : Skrivetips

Et brancheskift-CV skal fremhæve relevante evner og erfaringer for at matche nye karrieremål. Brug et funktionsopdelt format, tilpas indholdet til jobopslaget, og anvend nøgleord for at bestå ATS-screening. Cv.dk tilbyder skabeloner og vejledninger til at optimere dit CV for et vellykket karriereskift.
Eksempel på cv'er Karriereskift : Skrivetips
Redigér dette CV

Et CV til et brancheskift skal formidle kandidatens evner, færdigheder og tidligere erfaringer, der egner sig til det fremtidige mål for kandidatens brancheskift. Et velskrevet CV er afgørende for at komme i mål med et vellykket brancheskift.

Med cv.dk kommer du godt fra start og mangedobler dine chancer for en jobsamtale. Det gælder om at skabe gennemskuelighed, handling og retning!

Vores CV guides og CV eksempler spænder over en lang række erhverv, og vores CV-bygger gør det lettere end nogensinde at skrive et vindende CV.

Sådan skrives et CV til et brancheskift

Det første, du skal gøre, når du laver et CV til et brancheskift, er at fastlægge hvilke afsnit, det skal indeholde. Vi anbefaler, at du bygger det op med følgende elementer:

Det anbefales også at medtage en ajourført liste over referencer, som er villige og i stand til at udtale sig positivt om dig og dit arbejde.

Dit CV skal fremvise de evner, der er relevante for dit brancheskifte og du kan med fordel bruge denne målrettede tilgang:

  1. Fremhæv dine erfaringer og målsætninger i tidligere stillinger. Fokusér på resultater og spændende tiltag du har skabt i tidligere jobs, og på evnen til at fungere i en gruppe.
  2. Tilpas dit CV til den mulige arbejdsplads. Sammenlign det med jobopslagets ønsker og krav til den nye medarbejder.
  3. Vælg en professionel CV-skabelon som passer til det job, du søger.
  4. Brug relevante, fagspecifikke nøgleord for at komme igennem ATS screeningen.
Eksperttip

ATS står for Applicant Tracking Systems. ATS-algoritmer scanner CV´er for nøgleord, der matcher jobbeskrivelsen, og rangerer dem efter antal nøgleord. Kun de højest rangerede CV’er kommer igennem screeningen og går videre til et ansættelsesudvalg. Resten bliver slettet.

I et brancheskifte er det en god idé at kigge på krav/ønsker i jobopslaget. F.eks.:

  • Kundeservice-erfaring
  • Stærke kommunikationsevner
  • Tålmodighed og fleksibilitet
  • Problemløsningsevner
  • Ledelseserfaring
  • IT-færdigheder
  • Empati

Det bedste format til et brancheskift-CV

Til et brancheskifte er det bedste format til et CV det funktionsopdelte CV. Det fokuserer på dine kompetencer og talenter, samt hvordan de er relateret til den stilling, du søger. Ofte vil dine kompetencer være de samme, der er beskrevet i stillingsopslaget.

Når du bruger et af cv.dk’s gennemprøvede CV-formater og følger vores tips her i guiden, er du allerede godt på vej til at få for eksempel det lærerjob, som du drømmer om.

Sidehovedet gør dine kontaktoplysninger nemt tilgængelige

I sidehovedet skriver du de oplysninger, du ønsker, at ansættelsesansvarlige først skal lægge mærke til og let kunne finde, når de ønsker at kontakte dig. Denne struktur sikrer, at kontaktoplysningerne er professionelt sat op:

  • Fulde navn og titel: Skriv dit for- og efternavn ved siden af titlen på jobbet, du søger.
  • Professionel e-mailadresse: Brug et enkelt og seriøst format som f.eks. [email protected]
  • Telefonnummer: Oplys et telefonnummer med en professionel voicemail.
  • Bopæl: Skriv kun navnet på din by (evt. land); tilføj evt. ”villig til at flytte”.
  • LinkedIn: Tilføj din LinkedIn-profil, hvis den er aktiv og en evt. hjemmeside

Lad være at skrive fødselsdag og personlige oplysninger som civilstand, CPR-nummer eller pasnummer.

Gør
Gør ikke

Profilafsnit: Et stærkt statement

Din CV-profil, også kendt som et resumé, er stedet, hvor du kan skille dig ud fra mængden.

I profilafsnittet kan du frit beskrive dig selv, dine passioner og dine kvalifikationer til dette job med dine egne ord. Fremhæv dine største præstationer og bedste egenskaber. Sørg for at gøre din mulige arbejdsgiver nysgerrig på dig som person.

Når du skal skifte karriere er det ekstra vigtigt, at du bruger profilen effektivt til at gøre et indtryk. Første sætning bruger du til at præsentere dig selv. Derefter beskriver du med et par sætninger dine største succeser eller vigtigste resultater. 

Med de to sidste sætninger fortæller du, hvilke kompetencer og kvaliteter, du vil tilføre virksomheden. Husk at bruge så mange kraftfulde handlingsverber og jobspecifikke oplysninger, som du kan.

Nedenfor finder du resuméet fra vores eksempel på et CV til et brancheskifte. 

Eksempel på CV resumé/profil for et brancheskift-CV

"Dygtig og ansvarsfuld medarbejder med stærke kommunikationsevner og godt overblik. Stærk i at samarbejde, idéudvikle og innovere. Søger en mulighed for at udvikle nye kompetencer, samt anvende mine erfaringer til at styrke og hjælpe virksomheden.”

Forstået!

Eksempel på ansættelseshistorik til et brancheskift

I ansættelseshistorikken skal du angive alle dine ansættelser, der er relevante for den aktuelle stilling. Du bør kun liste job, du har haft indenfor de sidste 10 år. Nu skal du liste job efter omvendt kronologi. Start øverst med dit seneste job, der er relevant for den stilling, du søger. Skriv følgende oplysninger:

  • Stillingsbetegnelse
  • Virksomhedens navn
  • Sted
  • Ansættelsesdatoer

I det funktionsopdelte CV er dette de oplysninger, du skal notere i ansættelseshistorikken. Det største fokus skal være på kompetenceafsnittet, da det er det den vigtigste del i dette format. Derfor skal du uddybe mere i kompetenceafsnittet end i ansættelseshistorikken.

Eksempel på tilpasningsvenlig CV ansættelseshistorik

Børnehavepædagog ved Børnehaven Rosenhøj, København
August 2018 - Juni 2024

  • Udarbejdede udviklende og relevante aktiviteter til børn mellem to og fi år.
  • Arbejdede for at skabe og opretholde et indbydende og stimulerende miljø for børnene.
  • Opretholdt fremragende kommunikation med forældrene om deres barns fremskridt.
  • Tog mig af forældrenes eventuelle bekymringer på en professionel og høflig måde.
  • Deltog aktivt i arrangementer og planlagde forårskolonituren for børnehaven.
  • Deltog i workshops for at lære om forskellige pædagogiske metoder og værktøjer.


Receptionist ved Politikens Forlag, København
Juli 2015 - Juli 2018

  • Assisterede HR-chefen med alle kontoropgaver og administrative opgaver.
  • Gav medarbejderne instruktioner om, hvordan diverse formularer og bilag skulle udfyldes.
  • Besvarede telefonopkald og noterede beskeder.
  • Lavede kopier og behandlede ind- og udgående post.
  • Assisterede med indkøb og holdt øje med lagerstatus.
  • Stod for sikker håndtering af medarbejderfiler.
  • Planlagde og bekræftede interviews og aftaler.


Administrativ medarbejder ved TV Guide, Aalborg
September 2013 - Juni 2015

  • Arbejdede som administrativ medarbejder på redaktionsafdelingen.
  • Besvarede opkald og optog rapporterede beskeder.
  • Sørgede for et pænt og velorganiseret arbejdsmiljø.
  • Opdaterede kalendere til konferencerum og planlagde møder. Koordinerede rejseplaner og planlagde aftaler.
Forstået!

Inddrag vigtige kompetencer for din ønskede stilling

Kompetenceafsnittet er som tidligere nævnt det vigtigste afsnit i det funktionsopdelte CV. Derfor skal du skrive mere detaljeret i dette afsnit end i andre CV-formater.

Du skal både nævne “hårde færdigheder”, som er direkte relateret til det job, du søger, og  bløde færdigheder, som er de menneskelige færdigheder.

Sidstnævnte kategori viser dine evner til at fungere godt i arbejdsgiverens miljø. De omfatter ting som kommunikation, teamwork, opmærksomhed for detaljer og lignende. 

Mulige komptencer:

  • Kreativitet
  • Kommunikation
  • Kundeservice
  • Problemløsning
  • Dataanalyse
  • Teamsamarbejde
  • Koordinering
  • IT-færdigheder
  • Emotionel intelligens

Beskriv, hvordan dine kompetencer vil tilføre værdi til stillingen du søger, og understøt med eksempler, hvor det er muligt:

  1. IT-kompetence: "Stor erfaring med mange IT-systemer, hvilket gør opstart i en ny stilling meget nemmere."
  2. Lærenem: "Hurtig til at forstå og indgå i daglige rutiner og samarbejder med kolleger, hvilket skaber resultater hurtigere i en ny stilling."
  3. Empati: "Skaber stærke relationer med kolleger ved at lytte aktivt og forstå, hvad de har brug for af mig. Fører til øget trivsel og motivation, både hos mig og kolleger."

Anfør uddannelse og relevante certificeringer

Uddannelsesafsnittet beskriver din uddannelse og certificeringer. Her er det vigtigt, at du noterer alt, der kan have relevans for din nye rolle. Mens du jo ikke har nogen erfaring i den rolle du søger, så kan du tilføre en masse ekstra viden, som en bonus for virksomheden. Anfør information som:

  • Formel uddannelse: Skriv dine formelle uddannelser her. Hvis du har grader, der er højere end en bachelorgrad, kan du udelade din gymnasieuddannelse.
  • Supplerende kvalifikationer: Kurser, seminarer eller certificeringer, der har øget din faglige viden.
  • Anden relevant viden: Hvis du har opnået viden om din branche andre steder, så kan du skrive det her. Det kunne f.eks. være som medlem af en bestyrelse, hvis du har undervist selv eller lignende. Har du fået priser eller anden anerkendelse, kan du også skrive det her.

Som altid skal det kun medtages, hvis det forbedrer dine kvalifikationer i forhold til jobbet, du søger. Hvis der i jobopslaget står en specifik uddannelse, træning eller certificeringer som et krav, kan du eventuelt flytte dette afsnit lige under Kompetenceafsnittet og foran Uddannelsesafsnittet.

Et tilpasningsvenligt eksempel på uddannelse og certifikater

Bacheloruddannelse i kommunikation, Københavns Universitet, København
August 2009 - Maj 2014

Studentereksamen, Randers Gymnasium, Randers
September 2005 - Juni 2009 

Forstået!

Hvad skal du gøre, når du ønsker at skifte branche?

Hvis du ønsker at skifte branche, er det vigtigste, du kan gøre at beslutte dig for i hvilken branche du vil arbejde som professionel medarbejder. 

Har du besluttet dig for at forlade din nuværende karriere inden for markedsføring, fordi du er interesseret i undervisning? Har du endelig besluttet dig for at gøre din fotografihobby til et fuldtidsjob?

Det vigtigste, du kan gøre for at gøre dit brancheskift til en sand mulighed, er at vælge en klar strategi.

Det er væsentligt at investere tid i omhyggeligt at udforske nye brancher og områder, før du går ind for et nyt karrieremål. At være forberedt er nødvendigt, hvis du skal opnå et succesfuldt brancheskift.

Hvis du har brug for at tage kurser eller tilmelde dig til et uddannelsesforløb, er det nu, du skal gøre det. Arbejd ihærdigt på dit brancheskift, og vis arbejdsgiverne, at de kan stole på dig.

Vælg det rigtige design til dit brancheskift-CV

Cv.dk's eksempler på skabeloner er inddelt i kategorier: simpel, kreativ, professionel og moderne. Vores CV-eksempler er færdigskrevet med forslag til formuleringer, som du kan tilpasse til din egen situation og erhvervserfaring.

Eksempel på et brancheskift-CV kun med tekst

Redigerbart eksempel på et cv, fuld tekst

Profil

Dygtig og ansvarsfuld medarbejder med stærke kommunikationsevner og godt overblik. Stærk i at samarbejde, idéudvikle og innovere. Har dokumenterede resultater indenfor kundesamarbejde og et ry for positive samarbejdsevner. Selvsikker, hårdtarbejdende og resultatorienteret uanset hvilken stilling jeg bliver ansat i. Søger en mulighed for at udvikle nye kompetencer, samt anvende mine erfaringer til at styrke og hjælpe virksomheden. 


Ansættelseshistorik

Børnehavepædagog ved Børnehaven Rosenhøj, København
August 2018 - Juni 2024

  • Udarbejdede udviklende og relevante aktiviteter til børn mellem to og fi år.
  • Arbejdede for at skabe og opretholde et indbydende og stimulerende miljø for børnene.
  • Opretholdt fremragende kommunikation med forældrene om deres barns fremskridt.
  • Tog mig af forældrenes eventuelle bekymringer på en professionel og høflig måde.
  • Deltog aktivt i arrangementer og planlagde forårskolonituren for børnehaven.
  • Deltog i workshops for at lære om forskellige pædagogiske metoder og værktøjer.


Receptionist ved Politikens Forlag, København
Juli 2015 - Juli 2018

  • Assisterede HR-chefen med alle kontoropgaver og administrative opgaver.
  • Gav medarbejderne instruktioner om, hvordan diverse formularer og bilag skulle udfyldes.
  • Besvarede telefonopkald og noterede beskeder.
  • Lavede kopier og behandlede ind- og udgående post.
  • Assisterede med indkøb og holdt øje med lagerstatus.
  • Stod for sikker håndtering af medarbejderfiler.
  • Planlagde og bekræftede interviews og aftaler.


Administrativ medarbejder ved TV Guide, Aalborg
September 2013 - Juni 2015

  • Arbejdede som administrativ medarbejder på redaktionsafdelingen.
  • Besvarede opkald og optog rapporterede beskeder.
  • Sørgede for et pænt og velorganiseret arbejdsmiljø.
  • Opdaterede kalendere til konferencerum og planlagde møder. Koordinerede rejseplaner og planlagde aftaler.


Uddannelse

Bacheloruddannelse i kommunikation, Københavns Universitet, København
August 2009 - Maj 2014

Studentereksamen, Randers Gymnasium, Randers
September 2005 - Juni 2009


Kompetencer

  • Kundeservice
  • Interpersonel
  • kommunikation
  • Arbejdsetik
  • Organisationsfærdigheder
  • Præsentationsfærdigheder
  • Ledelsesevner
Forstået!

Publishing team: Use the copyable widget as a paste-in text version of the CV.

Som du kan se, er det utroligt vigtigt med et velskrevet CV for at øge dine chancer for at skabe et succesfuldt brancheskifte. 

Vores guider og skabeloner hjælper dig med at tilpasse CV'et til arbejdspladsen og jobbet og bestå ATS screeningen.

Kast dig ud i det og skriv et vindende lærer CV med cv.dk!

Byg dit CV på 15 minutter
Byg dit CV på 15 minutter
Brug professionelle gennemprøvede CV-skabeloner, som følger de præcise 'CV-regler', arbejdsgivere leder efter.
Opret mit CV

Smukke CV-skabeloner

Overbevis arbejdsgivere og recruitere om dine kvalifikationer ved at bruge en af vores 25+ elegante, professionelt designede cv-skabeloner.
3.5 ud af 5
baseret på 1.561 anmeldelser på Trustpilot
Brug denne skabelonStockholm resume template
Stockholm
9.400.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonNew York resume template
New York
4.300.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonWien resume template
Wien
2.400.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonSydney resume template
Sydney
2.100.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonLondon resume template
London
4.200.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonDublin resume template
Dublin
4.400.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonMoskva resume template
Moskva
780.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonAmsterdam resume template
Amsterdam
1.900.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonMadrid resume template
Madrid
1.600.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonSantiago resume template
Santiago
1.400.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonSingapore resume template
Singapore
770.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonOslo resume template
Oslo
630.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonCape Town resume template
Cape Town
65.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonParis resume template
Paris
600.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonBerlin resume template
Berlin
1.600.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonGeneve resume template
Geneve
38.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonVancouver resume template
Vancouver
530.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonTokyo resume template
Tokyo
380.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonMilano resume template
Milano
970.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonLissabon

 resume template
Lissabon
260.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonBarcelona resume template
Barcelona
510.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonKøbenhavn resume template
København
110.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonChicago resume template
Chicago
170.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonRio resume template
Rio
220.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonRom resume template
Rom
220.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonBoston resume template
Boston
130.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonRirekisho - japansk cv resume template
Rirekisho - japansk cv
80.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonShokumukeirekisho resume template
Shokumukeirekisho
7.300 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonAthen resume template
Athen
220.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonBruxelles resume template
Bruxelles
100.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonPrag resume template
Prag
49.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonShanghai resume template
Shanghai
92.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonToronto resume template
Toronto
2.300.000 personer valgte denne skabelon
Dette websted bruger cookies til at forbedre brugeroplevelsen og udføre analyser og marketing. Ved at bruge vores websted giver du dit samtykke til at acceptere alle cookies i overensstemmelse med vores Privatpolitik og Privatpolitik.
Acceptér cookies