1. Eksempler
  2. Brandmand
Skrevet af Susan ShorSusan Shor

Eksempel på ansøgning Brandmand

Brug dette eksempel på en ansøgning om en stilling som Brandmand til at afslutte din jobansøgning og bliv ansat hurtigt – uden frustrationer eller gætter. Dette eksempel på en ansøgning er specifikt designet til stillinger som Brandmand i 2024. Benyt dig af vores eksempelsætninger og professionelle formatering til at downloade den perfekte ansøgning på få minutter.
4.5
Gennemsnitlig vurdering
20 Nogle personer har allerede vurderet det
Eksempel på ansøgning Brandmand
Redigér denne ansøgning

Det bedste format til en ansøgning om et job som brandmand

Hvad skal man skrive i en ansøgning? Det er et godt spørgsmål. En god ansøgning til en stilling som brandmand, eller stort set enhver anden beskæftigelse, følger samme basisstruktur: Her er elementerne, som skal medtages i en god ansøgning til et job som brandmand:

  • Sidehoved
  • Hilsen
  • Indledning
  • Ansøgningens midterdel (hovedtekst)
  • Afslutning og underskrift.

Dette eksempel på en ansøgning til brandmand er et godt udgangspunkt for at begynde med at skrive din egen ansøgning:

Eksempel på ansøgning, der kan tilpasses

Kære Ebbe Hedegaard,

Jeg har arbejdet hos Sydvestjysk Brandvæsen i tre år. Den tid har lært mig, at man aldrig kan være for velforberedt, når man reagerer på et opkald. Jeg kan tælle de tragiske dødsfald, jeg har oplevet, på én hånd, men hver eneste har fordoblet min beslutsomhed om at være den bedste, hver gang jeg rykker ud.

Jeg har reageret på over 2000 nødsituationer, fra skovbrande og kemikalieudslip til trafikulykker og boligbrande. Takket være min uddannelse og erfaring har jeg truffet de rigtige beslutninger under de rigtige forhold for mig selv, mit team og dem, der trænger til vores hjælp.

Jeg er vokset op som søn af en brandmand. Jeg var meget stolt, da jeg afsluttede min uddannelse inden for Brand og Redning fra Falcks Uddannelsescenter Langvang. Jeg startede helt fra bunden hos Falck og arbejdede mig op til senior brandmand i løbet af tre år, bestod mine EMT- og First Responder-certificeringer og ved en række lejligheder modtog jeg statslig anerkendelse for mit arbejde inden for skoleuddannelse og bevidsthed om industriel brandsikkerhed.

Jeg holder mig i fysisk topform ved at deltage i ironman-triatlon og alle mulige former for statslige sportsbegivenheder inden for brandbekæmpelse. Jeg elsker at konkurrere (med andre og med mig selv) og stræber altid efter at forbedre min form, både mentalt og fysisk.

Min viden om håndtering af farligt gods, akutmedicin og redningsteknikker har udviklet sig ved hvert opkald og hver udrykning, og jeg har lært faget af en af de mest dekorerede brandchefer i tjenesten. Han øvede alle mulige brandbekæmpelsesmetoder med sit hold, og foruden de historier, som min far fortalte, da jeg voksede op, sugede jeg al den viden til mig.

At blive brandmand hos Kolding Brandvæsen vil være en ære, der kan måle sig med alt det, jeg hidtil har opnået i mit liv. Jeg vil meget gerne få mulighed for i en jobsamtale at fortælle, hvordan mine færdigheder kan være et aktiv for jeres team.

Med venlig hilsen, 

Milas Fabricius

Forstået!

Sidehovedet

Tilbage i de gode, gamle tider, hvor sneglepost var den almindelige standard, ville du medtage alle dine kontaktoplysninger i et pænt og grafisk tiltalende brevhoved øverst på ansøgningen. Tiderne skifter, og disse dage hører (for det meste) fortiden til. Men giv ikke efter for fristelsen til at udelade sidehovedet, da du højst sandsynligt vedhæfter din ansøgning om en stilling som brandmand til en e-mail.

Foruden at skille dig selv visuelt ud fra andre, der søger samme stilling, tjener sidehovedet et vigtigt praktisk formål. Dine ansøgningsdokumenter vil muligvis blive printet ud og bliver sendt fra den ene ansættelseschef til en anden. Herved kan en del blive adskilt fra dit dossier. Hvis dit navn og dine kontaktoplysninger står på denne del, kan ansættelsescheferne let erstatte den. Hvis ikke, ender dossieret sandsynligvis i papirkurven, og din ansøgning vil mangle i dit dossier.

Indledende hilsen

Dette er den del af ansøgningen, der begynder med “Kære Xxxxxx” øverst på ansøgningen. Men undervurdér ikke den effekt, disse få ord har. Mennesker synes godt om at blive tiltalt med deres navn. Det skaber øjeblikkeligt en forbindelse. Vær meget omhyggelig med kønnet. Hvis du ikke er sikker på, om recruiteren er mand eller kvinde, skal du som standard bruge vedkommendes fulde navn, f.eks.: “Kære Andy Clausen”.

Nedenfor står en indledende hilsen fra vores eksempel på en ansøgning til en stilling som brandmand.

Eksempel på indledende hilsen, der kan tilpasses

Kære Ebbe Hedegaard,

Forstået!

Indledning

Forestil dig, at du er sammen med vennerne til fest. Du vil præsentere dig selv for nogen, du ikke kender. Går du hen til vedkommende og siger: “Hej, jeg henvender mig til dig, fordi jeg vil præsentere mig selv”? Nej, selvfølgelig ikke! Det samme gælder for din ansøgning, så undlad at begynde med: “Jeg skriver for at ansøge om stillingen til... .” Ansættelseschefen ved, at du skriver for at søge stillingen. Ellers vil du ikke have reageret på stillingsannoncen.

På samme måde som du vil fange opmærksomheden hos den person, du mødte til festen, vil du gerne vække ansættelseschefens interesse for din ansøgning. Derfor er det en god idé at starte med en sætning, der identificerer det job, du søger, og giver et tidligt lille indblik i dine kvalifikationer. Indledningen sætter tonen for ansøgningen, så sørg for at anslå en professionel, men venlig tone.

Her er indledningen fra vores eksempel på en ansøgning til et job som brandmand.

Eksempel på en indledning, der kan tilpasses

Jeg har arbejdet hos Sydvestjysk Brandvæsen i tre år. Den tid har lært mig, at man aldrig kan være for velforberedt, når man reagerer på et opkald. Jeg kan tælle de tragiske dødsfald, jeg har oplevet, på én hånd, men hver eneste har fordoblet min beslutsomhed om at være den bedste, hver gang jeg rykker ud.

Forstået!

Ansøgningens midterafsnit (hovedtekst)

Hovedteksten i ansøgningen er kernen mellem indledningen og afslutningen. I disse to eller tre afsnit viser du, at der ikke går røg af en brand uden at der er ild i den. Du har vakt interesse med små interessante fakta om dine færdigheder og kompetencer, og nu skal du beskrive din erhvervserfaring og succeser som brandmand.

Hold dig til en eller to succeshistorier, der fremhæver de færdigheder, der er oplyst i jobbeskrivelsen. En metode til at skrive om disse resultater er kendt som akronymet STAR, som står for “Situation (situation), Task (opgave), Action (handling), Result (resultat)”. CAR-metoden, som ligner STAR-metoden, forenkler denne model til “Context (kontekst), Action (handling), Result (resultat)”.

Det fremgår af vores eksempel på en ansøgning om en stilling som brandmand, hvad du kan medtage i midterdelen.

Eksempel på en hovedtekst, der kan tilpasses

Jeg har reageret på over 2000 nødsituationer, fra skovbrande og kemikalieudslip til trafikulykker og boligbrande. Takket være min uddannelse og erfaring har jeg truffet de rigtige beslutninger under de rigtige forhold for mig selv, mit team og dem, der trænger til vores hjælp.

Jeg er vokset op som søn af en brandmand. Jeg var meget stolt, da jeg afsluttede min uddannelse inden for Brand og Redning fra Falcks Uddannelsescenter Langvang. Jeg startede helt fra bunden hos Falck og arbejdede mig op til senior brandmand i løbet af tre år, bestod mine EMT- og First Responder-certificeringer og ved en række lejligheder modtog jeg statslig anerkendelse for mit arbejde inden for skoleuddannelse og bevidsthed om industriel brandsikkerhed.

Jeg holder mig i fysisk topform ved at deltage i ironman-triatlon og alle mulige former for statslige sportsbegivenheder inden for brandbekæmpelse. Jeg elsker at konkurrere (med andre og med mig selv) og stræber altid efter at forbedre min form, både mentalt og fysisk.

Min viden om håndtering af farligt gods, akutmedicin og redningsteknikker har udviklet sig ved hvert opkald og hver udrykning, og jeg har lært faget af en af de mest dekorerede brandchefer i tjenesten. Han øvede alle mulige brandbekæmpelsesmetoder med sit hold, og foruden de historier, som min far fortalte, da jeg voksede op, sugede jeg al den viden til mig.

Forstået!

Sådan afslutter ansøgningen om en stilling som brandmand (afslutning og underskrift)

Du har i detaljer beskrevet, hvorfor du er den bedste kandidat til stillingen som brandmand, og nu skal du afslutte ansøgningen. I afslutningen skal du vise, at du er ivrig efter at udføre de næste trin ved at medtage en opfordring til handling. Dit mål er naturligvis at blive inviteret til jobsamtale, så sørg for, at ansættelseschefen får det at vide. Skriv, hvor begejstret du er for stillingen, og fortæl, at du meget gerne vil høre fra din nye potentielle arbejdsgiver. Gentag dine kontaktoplysninger, hvis der er plads nok på ansøgningen.

Underskriv til sidst ansøgningen, og vælg en afslutning som f.eks. “Med venlig hilsen” eller “Bedste hilsner”.

Formålet med afslutningen: At afslutte med en positiv, begejstret bemærkning og en opfordring til handling med en vis forventning om, at arbejdsgiveren følger op på din ansøgning.

Nedenfor finder du afslutningen fra vores eksempel på en ansøgning om en stilling som brandmand.

Eksempel på en afslutning, der kan tilpasses

At blive brandmand hos Kolding Brandvæsen vil være en ære, der kan måle sig med alt det, jeg hidtil har opnået i mit liv. Jeg vil meget gerne få mulighed for i en jobsamtale at fortælle, hvordan mine færdigheder kan være et aktiv for jeres team.

Med venlig hilsen, 

Milas Fabricius

Forstået!
Skriv din ansøgning på få minutter
Skriv din ansøgning på få minutter
Skil dig ud, og bliv hyret hurtigere med vores store udvalg af gratis professionelle ansøgningsskabeloner, der er designet af eksperter for at få den perfekte stilling.
Opret ansøgning

Gratis professionelt designede skabeloner

Med over 10 millioner cv'er og ansøgninger, som vores brugere har oprettet, er CV.dk den førende online karrierebygger, der sørger for, at du bliver inviteret til jobsamtale.
4 ud af 5
baseret på 1.516 anmeldelser på Trustpilot
Brug denne skabelonStockholm cover_letter template
Stockholm
1.300.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonNew York cover_letter template
New York
420.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonWien cover_letter template
Wien
110.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonSydney cover_letter template
Sydney
150.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonLondon cover_letter template
London
260.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonDublin cover_letter template
Dublin
230.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonMoskva cover_letter template
Moskva
58.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonAmsterdam cover_letter template
Amsterdam
150.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonMadrid cover_letter template
Madrid
140.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonSantiago cover_letter template
Santiago
130.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonSingapore cover_letter template
Singapore
49.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonOslo cover_letter template
Oslo
53.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonCape Town cover_letter template
Cape Town
7.300 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonParis cover_letter template
Paris
33.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonBerlin cover_letter template
Berlin
88.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonGeneve cover_letter template
Geneve
3.100 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonVancouver cover_letter template
Vancouver
43.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonTokyo cover_letter template
Tokyo
58.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonMilano cover_letter template
Milano
49.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonLissabon

 cover_letter template
Lissabon
27.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonBarcelona cover_letter template
Barcelona
28.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonKøbenhavn cover_letter template
København
21.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonChicago cover_letter template
Chicago
19.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonRio cover_letter template
Rio
27.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonRom cover_letter template
Rom
5.200 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonBoston cover_letter template
Boston
16.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonToronto cover_letter template
Toronto
98.000 personer valgte denne skabelon
Dette websted bruger cookies til at forbedre brugeroplevelsen og udføre analyser og marketing. Ved at bruge vores websted giver du dit samtykke til at acceptere alle cookies i overensstemmelse med vores Privatpolitik og Privatpolitik.
Acceptér cookies