Det bedste format til en ansøgning om et job som gymnasielærer
Alle gymnasielærere forstår behovet for struktureret kommunikation for at give eleverne mulighed for fuldt ud at tilegne sig det emne, som er genstand for undervisningen. Ansøgningens struktur tjener et lignende formål, når det gælder om at formidle historien om dig som underviser. Følg dette klassiske cv-format for at sikre, at du har dækket alle grundlagene:
- Toptekst
- Indledende hilsen
- Indledningen
- Midterafsnittene (ansøgningens brødtekst)
- Afsluttende afsnit
Omfattende eksempel på en ansøgning
Her er et eksempel på en gymnasielærers ansøgning for at give dig lidt inspiration:
Kære Jane Fredgaard,
Som tidligere universitetslektor i fysik forstår jeg, hvad det kræver for at videnskabsstuderende kan udmærke sig i universitetsmiljøet. I min nuværende stilling som gymnasielærer nyder jeg den uddannelse og udforskning, som den almindelige undervisningsplan indebærer, og jeg er i stand til at sikre, at de elever, der ønsker at fortsætte deres videnskabelige uddannelse, er klar til det.
Undervisning i naturvidenskabelige fag handler om at forme forstanden snarere end forceret eksamenslæsning. Mine klasser har haft en beståelsesprocent på 95 procent ved afgangseksamenerne. Men det er endnu vigtigere, at 65 procent af dem har valgt at fortsætte deres fysikstudier ved universitet. Mit klasseværelse er et rum, hvor nysgerrige elever kan udforske naturen i den verden, vi lever i. Hver femte lektion er praktisk orienteret, og jeg har en lang række kontakter i industrien, som klassen besøger for at tilbyde praktiske anvendelser af den teori, vi lærer, i det virkelige liv.
Jeg forstår, at der er en bred vifte af færdigheder på de respektive gymnasieårgange, og jeg er stolt af min dokumenterede erfaring med at forbedre uddannelsesresultaterne blandt de yngre aldersgrupper. Mine undervisningsplaner indeholder altid et element med flere udfordringer til de dygtigste elever, men også et element for at inkludere dem, der synes at emnet er krævende. Nogle af emnerne er meget matematisk orienteret. Derfor har jeg oprettet klubben “Fysik og tal” til at støtte svagere elever efter skoletid.
Jeg er en kollega, som bakker andre op, og bruger mine lektioner til at undersøge forskellige nye undervisningsmetoder, som andre eventuelt kan dele med mig. Min brug af Smart Board-teknologien er blevet kopieret af andre lærere i naturvidenskabelige fag.
Jeg ser frem til at få mulighed for en jobsamtale og måske deltage i nogle lektioner for at forstå jeres fremgangsmåde for undervisning i naturvidenskabelige fag.
Med venlig hilsen,
Søren Ryberg
Toptekst
Topteksten i ansøgningen skal opfylde alle relevante kriterier for en gymnasielærer. Rettelser med rød pen er ikke tilladt. Dobbeltcheck i fuldt alvor, at alle oplysninger i topteksten er korrekte, da eventuelle fejl vil tilsløre resten af ansøgningen.
Topteksten indeholder ansøgerens kontaktoplysninger. Kontaktoplysningerne bør omfatte vedkommendes fulde navn, e-mailadresse og mobilnummer. Sørg for, at e-mailen lyder på dit navn og at du har en e-mailkonto hos en af de velkendte udbydere - det frarådes af bruge fjollede eller kryptiske e-mailadresser.
Formålet med topteksten: Angiv alle dine væsentlige kontaktoplysninger her, og tilføj en smule farve eller et andet tiltrækkende designelement, hvis det passer til stillingen.
Indledende hilsen
Det er vigtigt at starte den indledende hilsen med “Kære fornavn og efternavn”. Et mere informelt “Hej + fornavn” eller “Godmorgen + fornavn” kan være acceptabelt på lærerværelset, men ikke i en formel ansøgning. Du må under ingen omstændigheder skrive “Til rette vedkommende”. Gør en indsats for at finde navnet på (afdelings)lederen eller personalechefen.
Formålet med den indledende hilsen: Nogle gange skal kommunikationsstandarderne overholdes (f.eks. i forbindelse med en forældreaften). Når du vælger den rigtige indledende hilsen, viser du, at du er en pålidelig person i denne henseende.
Kære Jane Fredgaard,
Indledning
I indledningen til ansøgningen om en stilling som gymnasielærer kan du begynde at tale om din virkning på eleverne. Det er vigtigt at komme med et resultat i stedet for blot at efterplapre en beskrivelse af dine gøremål. Du er nødt til at skille dig ud for så vidt angår din virkning.
Hvad er stillingens største udfordring? Hvordan klarer den pågældende afdeling sig på nuværende tidspunkt? Hvilke aldersgrupper kommer du til at undervise og hvordan vil din specifikke tidligere erfaring bidrage til at gøre en forskel for dem? Se hvorvidt disse spørgsmål bliver besvaret i vores eksempel på en ansøgning.
Formålet med indledningen til en ansøgning: Kvantificering af din effekt på uddannelsesmæssige resultater i en relevant kontekst er den bedste måde at indlede en ansøgning om en stilling som gymnasielærer på.
Som tidligere universitetslektor i fysik forstår jeg, hvad det kræver for at videnskabsstuderende kan udmærke sig i universitetsmiljøet. I min nuværende stilling som gymnasielærer nyder jeg den uddannelse og udforskning, som den almindelige undervisningsplan indebærer, og jeg er i stand til at sikre, at de elever, der ønsker at fortsætte deres videnskabelige uddannelse, er klar til det.
Ansøgningens midterdel (brødtekst)
De eksempler, du vælger at dele i midterdelen, skal bruge oplysningerne i stillingsbeskrivelsen som rettesnor. Du bør skrive en skræddersyet ansøgning til hver stilling som gymnasielærer, du ansøger om – eleverne og deres læringsbehov vil altid være forskellige. Gymnasierektorerne kan se, om du sender dem en generisk ansøgning, så det frarådes at gøre det. De vil gerne mærke, at du forstår deres specifikke behov.
Til sidst må du ikke glemme at beskrive dine uddannelsesmæssige kvalifikationer. Vis, om muligt, at du hele tiden videreudvikler dine undervisningsevner ved at deltage i videreuddannelse og undlad at præsentere dig som et færdigt produkt. For alle lærere gennemgår selv en kontinuerlig læringsproces.
Formålet med ansøgningens brødtekst: Ansøgningens midterdel er det sted, hvor du bør anføre størstedelen af dine argumenter for at du er den rette kandidat til stillingen. Gør midterdelen specifik for stillingen, og præsentér dine resultater med den relevante kontekst, hvor det er muligt.
Undervisning i naturvidenskabelige fag handler om at forme forstanden snarere end forceret eksamenslæsning. Mine klasser har haft en beståelsesprocent på 95 procent ved afgangseksamenerne. Men det er endnu vigtigere, at 65 procent af dem har valgt at fortsætte deres fysikstudier ved universitet. Mit klasseværelse er et rum, hvor nysgerrige elever kan udforske naturen i den verden, vi lever i. Hver femte lektion er praktisk orienteret, og jeg har en lang række kontakter i industrien, som klassen besøger for at tilbyde praktiske anvendelser af den teori, vi lærer, i det virkelige liv.
Jeg forstår, at der er en bred vifte af færdigheder på de respektive gymnasieårgange, og jeg er stolt af min dokumenterede erfaring med at forbedre uddannelsesresultaterne blandt de yngre aldersgrupper. Mine undervisningsplaner indeholder altid et element med flere udfordringer til de dygtigste elever, men også et element for at inkludere dem, der synes at emnet er krævende. Nogle af emnerne er meget matematisk orienteret. Derfor har jeg oprettet klubben “Fysik og tal” til at støtte svagere elever efter skoletid.
Jeg er en kollega, som bakker andre op, og bruger mine lektioner til at undersøge forskellige nye undervisningsmetoder, som andre eventuelt kan dele med mig. Min brug af Smart Board-teknologien er blevet kopieret af andre lærere i naturvidenskabelige fag.
Sådan afslutter du en ansøgning om en stilling som gymnasielærer (afslutning og underskrift)
Afslutningen af en ansøgning om en stilling som gymnasielærer bør sætte fokus på en sidste grund til at ansætte dig samt en opfordring til handling, f.eks. en invitation til jobsamtale, hvor du yderligere kan uddybe ansøgningen. Undervisning handler om interpersonel interaktion. Derfor bør det beundres, når du viser nysgerrighed og interesse for stillingens nuancer. Sørg for at afslutte ansøgningen med en positiv bemærkning.
Formålet med afslutningen: Vær åben over din begejstring for stillingen og medtag en opfordring til handling, der får gymnasierektoren til at kontakte dig i forbindelse med en jobsamtale.
Jeg ser frem til at få mulighed for en jobsamtale og måske deltage i nogle lektioner for at forstå jeres fremgangsmåde for undervisning i naturvidenskabelige fag.
Med venlig hilsen,
Søren Ryberg