1. Eksempler på cv'er
  2. Offentligt ansat
Skrevet af Susan ShorSusan Shor

Eksempel på cv'er Offentligt ansat: Skrivetips

Denne artikel guider dig i at skrive et effektivt CV til offentlige stillinger ved at fremhæve vigtige sektioner som arbejdshistorik, kompetencer og uddannelse. En omvendt kronologisk struktur og gode nøgleord kan forbedre dine chancer for at passere ATS-screeningen og sikre en offentlig ansættelse.
4.7
Gennemsnitlig vurdering
Nogle personer har allerede vurderet det
Eksempel på cv'er Offentligt ansat: Skrivetips
Redigér dette CV

Et CV, der retter sig mod regeringsjobs, kræver forberedelse på grund af de ofte komplekse og specifikke ansøgningsprocesser. Derfor er det vigtigt med et stærkt og målrettet CV!

Et veludformet CV kan øge dine chancer for succes ved at vise selvtillid i din egnethed til stillingen. Vores CV-guides og CV-eksempler spænder over en lang række erhverv, og vores CV-bygger gør det lettere end nogensinde at skrive et vindende CV.

Sådan skriver du et CV til en offentlig stilling

Alle CV'er indeholder specifikke sektioner, og når du ansøger gennem et strengt regeringssystem, er det vigtigt at forstå, hvilke sektioner der skal inkluderes. Dit CV bør indeholde følgende elementer:

Hver offentlig myndighed, sektor og niveau er forskellig. Det er bedst at holde en seriøs tone. Undersøg den afdeling, du ønsker at arbejde for, for bedre at forstå dens arbejde og hvordan den fungerer. Dette vil hjælpe dig med at skrive et CV, der resonerer med de ansvarlige for rekruttering i denne afdeling.

De bedste CV’er til offentlige stillinger lykkes med at:

  • Tilpasse sig myndighedens arbejde ved at imødekomme dens behov i hver sektion af CV’et.
  • Vælge en god CV-skabelon, der udstråler professionalisme.
  • Bruge nøgleord og -sætninger, som får dit CV igennem ATS-systemet.
Eksperttip

ATS står for Applicant Tracking Systems. ATS-algoritmer scanner CV´er for nøgleord, der matcher jobbeskrivelsen, og rangerer dem efter antal nøgleord. Kun de højest rangerede CV’er kommer igennem screeningen og går videre til et ansættelsesudvalg. Resten bliver slettet.

Jobopslag til offentlige stillinger kan f.eks. angive følgende krav/ønsker:

  • “Stærke kommunikationsevner”
  • “Kendskab til relevante lovgivninger”
  • ”Problemløsningsevner”
  • ”Analytisk tænkning”
  • ”Stærke samarbejdsevner”

Det bedste CV-format til offentlige stillinger

På grund af strukturen i ansøgningsprocessen til offentlige stillinger anbefaler vi stærkt at bruge det omvendt kronologiske CV-format. Dette format er foretrukket af rekrutteringsfolk og sikrer, at dit CV kan komme gennem ATS-systemet og videre til et menneske.

Selvom der findes andre formater, bør du kun bruge dem i særlige tilfælde som hvis det er dit første job, du er ved at skifte karriere, eller du har mange års erfaring bag dig, bør du tjekke de CV-formater, vi foreslår som alternativer eller hybrider.

Gør dine kontaktoplysninger nemme at overskue

Sidehovedet på en offentlig ansats CV bør fremvise kontaktoplysninger på en overskuelig og brugervenlig måde.

Sådan her sikrer du, at dine kontaktoplysninger er professionelt sat op:

  • Fulde navn og titel: Skriv dit for- og efternavn ved siden af titlen på jobbet, du søger.
  • Professionel e-mailadresse: Brug et enkelt og seriøst format som f.eks. [email protected]
  • Telefonnummer: Skriv dit telefonnummer med en professionel voicemail.
  • Bopæl: Skriv kun navnet på din by (evt. land); tilføj evt. `villig til at flytte´.
  • LinkedIn: Tilføj din LinkedIn-profil, hvis den er aktiv og en evt. hjemmeside.

Undgå at skrive fødselsdag og andre personlige oplysninger som civilstand, CPR-nummer eller pasnummer.

Gør
Gør ikke

CV-profil er din offentlige persona

Selvom vi har nævnt den stramme struktur i ansøgningsprocessen, behøver du ikke være alt for stiv gennem hele dit CV. Du skal måske være lidt mere formel end hvis du søgte job i en start-up, men du kan stadig vise lidt personlighed.

Det kan du med fordel gøre i profilafsnittet. Hold en professionel tone, men introducér dig selv og din karriere med positive, beskrivende ord. Husk at bruge så mange kraftfulde handlingsverber og jobspecifikke oplysninger, som du kan.

Du har tre-fire linjer her, så hvis der er plads, kan du tilføje en personlig sætning, der forklarer, hvorfor du ønsker et job i det offentlige, eller hvad der tiltrak dig til din karriere.

Se tilpasningsvenlige eksempler på en offentligt ansats CV-profil her:

Eksempel på CV resumé/profil på begynderniveau

”Engageret og dynamisk ung medarbejder med stærk passion for at motivere et team. Søger efter muligheder for at udvikle mig og bidrage til virksomhedens vækst.”

Forstået!
Eksempel på CV resumé/profil på mellemniveau

"Erfaren medarbejder med 5 års praktisk erfaring. Har en bred viden om lovgivning på området. Stærk i at omsætte ideer til funktionsdygtige planer.”

Forstået!
Eksempel på CV resumé/profil på seniorniveau

"Innovativ konsulent med over 20 års erfaring. Ekspert i at innovere og opdatere arbejdsgange og rutiner. Anerkendt for mine evner til at lede og vejlede udviklingshold."

Forstået!

Du kan også finde et eksempel på en tilpasningsvenlig CV-profil her:

Eksempel på tilpasningsvenlig profil til et programmør CV 

Innovativ konsulent med over 20 års erfaring med arbejde for forskellige dele af det offentlige. Ekspert i at innovere og opdatere arbejdsgange og rutiner, samt skabe målbare og vedvarende resultater indenfor optimering. Anerkendt for mine evner til at lede og vejlede udviklingshold og medarbejdere, samt skabe et positivt og sammentømret arbejdsmiljø. Har flere efteruddannelser inden for ledelse. Leder efter en nøglestilling, hvor min erfaring og ekspertise kan bidrage til at levere endnu bedre resultater i afdelingen.

Forstået!

Ansættelseshistorikken: Din offentlige indsats

I ansættelseshistorikken af dit CV skriver du ansættelser, der er relevante. Hold dig til fakta uden at spilde ord (og værdifuld plads). Her beskriver du dine opgaver og resultater i punktform ved hjælp af direkte, enkel sprogbrug. Sørg for, at hvert punkt viser, at du er i stand til at udføre de opgaver, der kræves i dit nye job.

Beskriv dine opgaver og resultater i hver stilling. Fokusér på resultaterne af dine handlinger og de problemer, du har løst. Brug data og detaljer til at styrke dine påstande.

Undgå at skrive intetsigende og generelle ting som:

  • Var ansvarlig for arbejdsgange.
  • Stod for intern kommunikation.
  • Var ansvarlig for interne problemer.

Brug i stedet eksempler, der fremhæver værdien af dine præstationer ved at beskrive, hvordan din indsats førte til virkningsfulde resultater: 

  • Udviklede en ny praksis indenfor området, der sparede 500.000 kroner årligt.
  • Optimerede kommunikationen internt i afdelingen, hvilket medførte færre konflikter på arbejdspladsen.
  • Ledte et tværfagligt team, der succesfuldt leverede en løsning på et problem i afdelingen.
Eksempel på tilpasningsvenlig CV ansættelseshistorik

Seniorkonsulent ved Teknik- og Miljøforvaltningen, København
August 2019 - Marts 2024

  • Udarbejdede og udviklede de interne arbejdsgange og processer.
  • Arbejdede med at besvare henvendelser fra borgere, politikere mfl.
  • Opretholdt tilsynet med tilladelser og certifikater.
  • Stod for koordinering af sagsbehandlinger.
  • Deltog aktivt i processen omkring overholdelse af governance.
  • Deltog i workshops for at lære om forskellige ledelsesmæssige metoder og værktøjer.


Specialkonsulent ved Københavns Kommune
Juli 2017 - Juli 2019

  • Assisterede i udarbejdelsen af planer omkring bæredygtighed
  • Havde ansvar for den interne kommunikation i min afdeling.
  • Bidrog til overholdelse af retningslinjerne for min afdeling.
  • Lavede kopier og behandlede ind- og udgående post.
  • Assisterede med ansættelser og kontrakter.
  • Stod for sikker håndtering af medarbejderfiler.


Juniorkonsulent ved Dansk Industri, København
September 2014 - Juni 2017

  • Arbejdede specielt med kommunikationen med fagforeningerne.
  • Besvarede henvendelser fra arbejdsgivere.
  • Arbejdede med analyse af medlemmer.
  • Bidrog til forhandlinger med politikere og fagforeninger.
  • Hjalp med koordinering af indsatser på lokalt niveau.
Forstået!

Sådan skriver du et CV som offentligt ansat uden erfaring

Som nybegynder gælder det om at finde de kvaliteter, der repræsenterer dig positivt til stillingen. Uden direkte joberfaring, skal du fremhæve dine færdigheder, som kan bruges i jobbet, og ikke mindst din entusiasme.

Vis hvordan tidligere opgaver og poster har givet dig kompetencer, som kan bruges som offentligt ansat. Har du f.eks. som træner i en fodboldklub fået erfaring med ledelse og kommunikation? Eller har du været studentermedarbejder på et kontor, og derfor fået erfaring med koordinering og logistik?

Notér det her, så du fremstår som entusiastisk og omstillingsparat på trods af manglende erfaring.

Kompetencer: Hvordan du udmærker dig

De fleste jobopslag indenfor den offentlige sektor indeholder en liste over opgaver, medarbejderen skal udføre. Derfor er færdighedsafsnittet afgørende.

Det er vigtigt at blande både hårde og bløde færdigheder. Hårde færdigheder kan være ”Erfaring med IT-systemer” eller ”Viden om lovgivninger”, mens bløde færdigheder kan være ”gode samarbejdsevner” eller ”gode analytiske evner”.

Her er en liste over mulige færdigheder:

  • Gode kommunikationsevner
  • Spontanitet
  • Teknisk viden om IT-systemer
  • Gode observationsevner
  • Problemløsningsevner
  • Analytisk tænkning
  • Teamarbejde
  • Evne til at uddelegere arbejde

Husk at inddrage relevante færdigheder gennem hele dit CV og understøt med specifikke eksempler:

  1. Innovation: Udviklede nye rutiner for håndtering af data. Sikrede bedre kommunikation og færre misforståelser.
     
  2. Ledelse: Ledte mit eget team og havde den bedste tilfredshed blandt ledere hos medarbejdere. Viste mine evner til effektivt at lede og forstå kollegers behov.
     
  3. Analyse og problemløsning: Brugte min viden om IT-systemer til at udpege mulige problemer i logistikken omkring udarbejdelsen af en ny IT-løsning. Beviste mine evner til at identificere mulige fejlgruber og implementere løsninger.

Eksempel på uddannelsesafsnit for offentlig ansat

Uddannelsesafsnittet i dit CV som offentlig ansat er en simpel opremsning af dine akademiske grader. Den skal indeholde følgende:

  • Formel uddannelse: Skriv dine formelle uddannelser her. Hvis du har grader, der er højere end en bachelorgrad, kan du udelade din gymnasieuddannelse.
  • Supplerende kvalifikationer: Kurser, seminarer eller certificeringer, der har øget din faglige viden.
  • Anden relevant viden: Hvis du har opnået viden om din branche andre steder, så kan du skrive det her. Det kunne f.eks. være som medlem af en bestyrelse, hvis du har undervist selv eller lignende. Har du fået priser eller anden anerkendelse, kan du også skrive det her.
Eksperttip

Hvis du har udgivelser, priser eller lignende, der styrker din ansøgning, kan du overveje at oprette et separat afsnit for at fremhæve dem, hvis du har plads. Dit CV bør ikke være længere end to sider.

Nedenfor finder du et eksempel på, hvordan du kan formatere dit uddannelsesafsnit:

Et tilpasningsvenligt eksempel på uddannelse og certifikater

Professionsbachelor i Offentlig administration, Københavns Professionshøjskole, København
August 2009 - Maj 2014

Studentereksamen, Randers Gymnasium, Randers
September 2005 - Juni 2009 

Forstået!

CV Layout og Design: Hold det professionelt

Førstehåndsindtryk tæller! Dit CV's layout bør se professionelt ud, og derfor kan du med fordel vælge en af vores CV-skabeloner. For at sikre, at du efterlader et positivt og varigt indtryk med dit CV's layout og design, så følg disse retningslinjer:

  • Skab luft i layoutet: Store blokke med tekst er svære at læse. Skab mellemrum ved at variere linjelængder og bryde teksten op med overskrifter.
  • Undgå gimmicks og smarte design: Du ønsker, at rekrutteringsmedarbejdere skal fokusere på indholdet og ikke bliver distraheret af layoutet.

Eksempel på et CV for en offentligt ansat kun med tekst

Eksempel på et CV for en offentligt ansat kun med tekst

Profil

Innovativ konsulent med over 20 års erfaring med arbejde for forskellige dele af det offentlige. Ekspert i at innovere og opdatere arbejdsgange og rutiner, samt skabe målbare og vedvarende resultater indenfor optimering. Anerkendt for mine evner til at lede og vejlede udviklingshold og medarbejdere, samt skabe et positivt og sammentømret arbejdsmiljø. Har flere efteruddannelser inden for ledelse. Leder efter en nøglestilling, hvor min erfaring og ekspertise kan bidrage til at levere endnu bedre resultater i afdelingen. 


Ansættelseshistorik

Seniorkonsulent ved Teknik- og Miljøforvaltningen, København
August 2019 - Marts 2024

  • Udarbejdede og udviklede de interne arbejdsgange og processer.
  • Arbejdede med at besvare henvendelser fra borgere, politikere mfl.
  • Opretholdt tilsynet med tilladelser og certifikater.
  • Stod for koordinering af sagsbehandlinger.
  • Deltog aktivt i processen omkring overholdelse af governance.
  • Deltog i workshops for at lære om forskellige ledelsesmæssige metoder og værktøjer.


Specialkonsulent ved Københavns Kommune
Juli 2017 - Juli 2019

  • Assisterede i udarbejdelsen af planer omkring bæredygtighed
  • Havde ansvar for den interne kommunikation i min afdeling.
  • Bidrog til overholdelse af retningslinjerne for min afdeling.
  • Lavede kopier og behandlede ind- og udgående post.
  • Assisterede med ansættelser og kontrakter.
  • Stod for sikker håndtering af medarbejderfiler.


Juniorkonsulent ved Dansk Industri, København
September 2014 - Juni 2017

  • Arbejdede specielt med kommunikationen med fagforeningerne.
  • Besvarede henvendelser fra arbejdsgivere.
  • Arbejdede med analyse af medlemmer.
  • Bidrog til forhandlinger med politikere og fagforeninger.
  • Hjalp med koordinering af indsatser på lokalt niveau.


Uddannelse

Professionsbachelor i Offentlig administration, Københavns Professionshøjskole, København
August 2009 - Maj 2014

Studentereksamen, Randers Gymnasium, Randers
September 2005 - Juni 2009 


Kompetencer

  • Problemløsning
  • Interpersonel kommunikation
  • Strategisk tænkning
  • Organisationsfærdigheder
  • Præsentationsfærdigheder
  • Ledelsesevner
Forstået!

Et fremragende CV er essentielt for at øge dine chancer for at få drømmejobbet. Brug derfor vores professionelt designede CV-skabeloner. Vores guider hjælper dig med at tilpasse CV'et til arbejdspladsen og jobbet og bestå ATS screeningen.

Skriv et vindende CV med cv.dk!

Byg dit CV på 15 minutter
Byg dit CV på 15 minutter
Brug professionelle gennemprøvede CV-skabeloner, som følger de præcise 'CV-regler', arbejdsgivere leder efter.
Opret mit CV

Smukke CV-skabeloner

Overbevis arbejdsgivere og recruitere om dine kvalifikationer ved at bruge en af vores 25+ elegante, professionelt designede cv-skabeloner.
3.5 ud af 5
baseret på 1.557 anmeldelser på Trustpilot
Brug denne skabelonStockholm resume template
Stockholm
9.300.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonNew York resume template
New York
4.300.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonWien resume template
Wien
2.400.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonSydney resume template
Sydney
2.000.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonLondon resume template
London
4.100.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonDublin resume template
Dublin
4.400.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonMoskva resume template
Moskva
770.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonAmsterdam resume template
Amsterdam
1.800.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonMadrid resume template
Madrid
1.600.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonSantiago resume template
Santiago
1.400.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonSingapore resume template
Singapore
770.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonOslo resume template
Oslo
620.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonCape Town resume template
Cape Town
64.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonParis resume template
Paris
600.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonBerlin resume template
Berlin
1.600.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonGeneve resume template
Geneve
38.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonVancouver resume template
Vancouver
530.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonTokyo resume template
Tokyo
370.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonMilano resume template
Milano
960.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonLissabon

 resume template
Lissabon
260.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonBarcelona resume template
Barcelona
510.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonKøbenhavn resume template
København
110.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonChicago resume template
Chicago
170.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonRio resume template
Rio
220.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonRom resume template
Rom
220.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonBoston resume template
Boston
130.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonRirekisho - japansk cv resume template
Rirekisho - japansk cv
76.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonShokumukeirekisho resume template
Shokumukeirekisho
6.800 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonAthen resume template
Athen
210.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonBruxelles resume template
Bruxelles
100.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonPrag resume template
Prag
46.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonShanghai resume template
Shanghai
86.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonToronto resume template
Toronto
2.300.000 personer valgte denne skabelon
Dette websted bruger cookies til at forbedre brugeroplevelsen og udføre analyser og marketing. Ved at bruge vores websted giver du dit samtykke til at acceptere alle cookies i overensstemmelse med vores Privatpolitik og Privatpolitik.
Acceptér cookies