Hvad laver en art director?
Art directors er visuelt dygtige personer, der ved, hvordan de skal formidle deres budskab i billeder. De arbejder på mange forskellige fagområder, men deres hovedopgave er at skabe produkternes, filmenes, tidsskrifternes, avisernes eller lignende udgivelsers overordnede visuelle særpræg ved hjælp af farve, grafik, skrifttyper, fotoer og andet billedmateriale.
Ofte er art directors også ansvarlige for at lede en gruppe af kunstnere, der realiserer deres visioner for sådanne produkter.
Sådan skrives et cv til en art director
Skrivning af et cv til en stilling som art director, der får dig inviteret til jobsamtale, begynder med at have kendskab til cv’ets vigtigste elementer, og vide, hvordan man skriver dem:
- Sidehovedet (det fængslende designelement)
- Profiltekst/resumé
- Ansættelseshistorik
- Uddannelse
- Færdigheder
Nøglen til at skrive et effektivt cv er at maksimere effekten af hvert afsnit i cv’et. Du har brug for at vide, hvad hvert af afsnittene handler om, samt hvilken psykologisk effekt der skal tilstræbes.
Eksempel på profiltekst
Profilteksten i cv’et til en art director er af afgørende betydning, fordi det er din første chance for at gøre et positivt indtryk på en potentiel arbejdsgiver. Et cv indeholder sædvanligvis flere lister. Det er ikke nogen af dem. Resuméet (nogle gange også kaldt profil eller personlig erklæring) er normalt et sammendrag i to eller tre sætninger af alle de grunde, der gør dig til den perfekte kandidat til stillingen.
Nedenfor er et eksempel på en profiltekst/et resumé.
Rutineret art director, der brænder for sit job, med dokumenteret erfaring i ledelse af reklameafdelingens projekter og som har opnået høje kundetilfredshedsscorer. Dygtig til at føre tilsyn med alle visuelle aspekter af projekter. Tilbyder designløsninger, når der er behov for det. Har stærke lederevner og den kreativitet, der skal til for effektivt at føre tilsyn med kreativ udvikling og designprocesser.
Eksempel på ansættelseshistorik: Hvad har du gjort for os i den sidste tid?
Det er det ældste dilemma, når det gælder ansættelseshistorikken: Man kan ikke få job uden erhvervserfaring, og man kan ikke få erhvervserfaring uden et job. Men der er løsninger på det, som du kan anvende i cv’et. Hvis du har en fremragende ansættelseshistorik som erfaren art director hos velkendte virksomheder, har du gode kort på hånden. Men selv hvis du har samlet størstedelen af din erhvervserfaring som grafisk kunstner eller illustrator, er der ingen regler, der forhindrer dig i at nå et trin højere på karrierestien.
Det er bedst i din ansættelseshistorik som art director (jobhistorik og erhvervserfaring er ensbetydende med hinanden) at understrege, hvilke resultater du har opnået og ikke kun at anføre dit jobansvar. Det er bedre at skrive “Samarbejdede med redaktører, kunstnere og fotoafdelingen om at designe 32 forsider for månedsmagasin XYZ” end at sige “Var ansvarlig for design af månedsmagasin XYZs forside”.
Nedenfor er et eksempel på en ansættelseshistorik for en art director, som du kan bruge til at blive inspireret, mens du skriver din egen ansættelseshistorik.
Art director ved Illums Bolighus, København
Juni 2013 — Juni 2019
- Superviserede kreative team og arbejdede på at opnå 100 % kundetilfredshed.
- Førte tilsyn med alle aspekter af design og udvikling, og tilbød designløsninger, når der var behov for det.
- Administrerede flere kundeemner på én gang og vandt ledelsespriser to år i træk.
- Tilbød designløsninger, der effektivt løste problemer og forbedrede reklamemålene.
- Arbejdede på at motivere og støtte alle kreative medarbejdere, hvilket resulterede i fremragende arbejdsgange og produktivitet.
Juniorart director ved Carlsberg, København
Maj 2010 — Maj 2013
- Udførte daglige arbejdsopgaver for seniormedlemmerne af det kreative team.
- Hjalp teamet, der udarbejder koncepter, med at realisere deres koncepter.
- Udnyttede vigtige færdigheder i designprogrammer for at hjælpe til med projekter.
- Havde profssionel kontakt med kunder for at sikre høje tilfredshedsscorer
- Hjalp med alle i den kreative proces fra tekstforfatning til design og udførelse.
Eksempel på uddannelsesafsnittet i et cv til en art director: Uddannelsen bag dit talent
Et cv til en stilling som art director uden grad fra en højere uddannelsesinstitution vil nok være sjældent (selvom det ikke er uhørt). Ifølge Danmarks Statistik skal art directors som minimum have en bachelorgrad i kunst eller design samt tidligere erhvervserfaring som grafisk designer, illustrator, fotograf eller lignende beskæftigelser. Hvis du har en universitetsgrad i et relevant fag, er du klar til at komme i gang — og måske vil du flytte uddannelsesafsnittet lidt længere op på cv’et, især hvis du har gået på en velrenommeret skole.
Men uanset hvilken uddannelse og grad du har, og hvor du har erhvervet den, kan du tilpasse cv’ets uddannelsesafsnit for at fremhæve alle uddannelser, der har bidraget til at gøre dig til en overlegen kandidat. Har du deltaget i seminarer eller workshops for at forbedre dine færdigheder i kunstrelaterede computerprogrammer? Har du nogle certificeringer på relevante fagområder? Har din uddannelse omfattet virksomheds-administration eller ledelse? De kan alle være relevante for uddannelsesafsnittet.
Nedenfor er et eksempel på et uddannelsesafsnit i et cv.
Bacheloruddannelse i grafisk design, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, København
August 2006 — Maj 2010
Studentereksamen, Frederiksberg Gymnasium, Frederiksberg
September 2002 — Maj 2006
Eksempel på kompetenceafsnittet i cv’et: Hvad er dine styrker som art director?
Uddannelsesafsnittet i et vellykket cv er det sted, hvor du fremhæver de styrker, der er mest relevante for den stilling, du søger. Her kan du også fremhæve talenter, som ikke nødvendigvis fremgår din ansættelseshistorik eller uddannelse.
Art directors skal have en blanding af hårde færdigheder, f.eks. talent for illustration, fotografi, grafisk design, relevant programmel samt bløde færdigheder, evnen til at kunne samarbejde med kollegaer, effektiv kommunikation og ledelse. Færdighedsafsnittet i et vellykket cv er det sted, hvor du fremhæver dine styrker, der er mest relevante for den stilling, du søger. Her kan du også fremhæve talenter, som ikke nødvendigvis fremgår af din ansættelseshistorik eller uddannelse.
Ifølge det amerikanske websted creativepool.com er de vigtigste færdigheder for art directors, især dem der arbejder i reklamebranchen:
- At være meget kreativ
- At have en grundig forståelse af fotografi, typografi og trykning
- At have fremragende interpersonelle og kommunikative færdigheder
- At kunne arbejde som et medlem af et team med en række forskellige personer
- At have interesse for sociale og kulturelle trends og mode.
Nedenfor er et eksempel på et færdighedsafsnit i et cv, der gør rede for, hvordan du fremhæver dine talenter.
- Gode kommunikationsfærdigheder
- Ledelsesevner
- Projektledelse
- Reklamedesign
- Interaktive medier
- Designløsninger