10 ledelsesevner med eksempler til dit cv
1. Kreativitet
Som teamansvarlig er formidling af innovation og kreativitet blandt de vigtigste lederegenskaber. Når medarbejderne i en virksomhed har en leder, der er åben for forslag og idéer og giver dem en chance for at bevise deres gyldighed, vil de være modige, når de skal tage beslutninger, og flytte grænserne længere end konkurrenterne.
2. Planlægning
At sætte mål, passere milepæle og opnå eller overgå mål er vigtige kendetegn på et højtpræsterende team med ambitioner. Ambitiøse medarbejdere lærer bedst undervejs i et projekt eller en proces. Derfor bidrager gode planlægningsevner til at holde alle medarbejdere på rette spor. Ledere bruger stærke faciliterende og problemløsende færdigheder for at holde projekter i gang, og risikostyring spiller ofte en vigtig rolle, når det handler om at være forberedt på uundgåelige, uforudsete hindringer.
3. Personaleledelse
Kernen i personaleledelse er at lede de forskellige personligheder omkring dig og bygge et velfungerende team, der trækker i den rigtige retning. Der kræves en lang række ledelsesevner for at give alle plads og mulighed for at udvikle sig som helhed.
4. Tilpasningsevne
At kunne tilpasse sig, når der er brug for det (eller allerede før man har brug for det) er en særdeles vigtig egenskab for enhver leder. Når dit team har sat en kurs, er det ikke let at ændre retning. Men jo mere tilpasningsdygtig lederen er, desto lettere vil teamet kunne håndtere forandringer.
5. Kommunikation
At kunne formidle sine egne og teamets idéer til et bredt publikum er nøglen til at få alle med på vognen og se i samme retning. Det forbedrer forhold til andre, der opstår færre konflikter, og innovative idéer får en chance for at blive hørt. Når folk er klar over, hvad andre tænker, kan de ændre både deres måde at tale på samt deres adfærd for at skabe en harmonisk og produktiv atmosfære.
6. Vision
Nogle gange er man nødt til at tænke strategisk for at kunne se flere skridt frem og foregribe, hvad der kommer. For at kunne se det store billede er man nødt til hele tiden at vurdere, om man er på rette vej mod sit mål, som måske ligger langt ude i fremtiden. Derfor bør man have fremragende analytiske færdigheder og hele tiden være ajour med ændringer og innovationer på markedet, som kan påvirke og ændre ens beslutninger.
7. Beslutsomhed
En af lederens opgaver er at træffe vanskelige beslutninger, uanset om det er den rigtige eller forkerte beslutning. Det er kun sjældent, at der er fuld enighed i et team. Derfor er beslutsomhed absolut en vigtig ledelsesevne. Folk vælger en leder, fordi de stoler på vedkommendes dømmekraft. En ubeslutsom leder, der hele tiden er usikker, inspirerer ikke nogen.
8. Ændringsstyring
At forstå forandring, overvinde modstand mod forandring og derefter implementere forandring er en konstant cyklus af fornyelse og reevaluering for enhver leder. Ændringsstyring kræver et stærkt procesorienteret fokus og evnen til at forstå, hvordan alle de forskellige tandhjul i maskinen forholder sig til hinanden.
9. Uddelegering
Ingen chef kan gøre det hele selv, og kun de værste chefer gør det. Når du har en bunke arbejde, der skal gøres, er du nødt til at forstå, hvem der er bedst egnet til at gøre det (samt hvem der vil drage fordel af det). At uddelegere en vanskelig opgave til andre og vejlede dem undervejs er en af de bedste måder at nå dine mål på.
10. Indflydelse
Effektiv indflydelse handler om at forstå andre og udnytte deres motivation for at fremme sin egen sag. At overbevise andre fungerer bedst, når du ser tingene fra deres perspektiv. De bedste ledere bruger det meste af deres tid på det. Hvis man kan skabe gode relationer til dem omkring sig, kommer man langt.