Som rengøringsassistent er dit job at få ting til at fremstå så godt som muligt. Det samme mindset skal du bruge, når du skriver en ansøgning til dit drømmejob. Din ansøgning skal få dig til at fremstå så godt som muligt ved at beskrive dine kompetencer, erfaringer og din personlighed. Og ligesom du i dit arbejde skal være så effektiv som muligt, så skal din ansøgning også være det. Den må nemlig maksimalt fylde én side. Denne guide hjælper dig med at skrive en fremragende ansøgning.
Eksempel på ansøgning som rengøringsassistent
Kære fr. Lauridsen
Som rengøringshjælp i private hjem håber man på at få mest muligt ros og mindst muligt klager. Sidste år modtog jeg kun én klage ud af over 200 job. Det drejede sig om en faktureringsfejl fra hovedkontoret. Min kundetilfredshedsscore var perfekt.
Min erfaring med rengøring i private hjem omfatter både almindelige og ad hoc-opgaver, fra etværelseslejligheder til huse med 7 soveværelser. Mens mine allround-færdigheder (herunder rengøring af tæpper og apparater) sætter mig i stand til at udføre et rengøringsjob selvstændigt, har jeg udført det meste af mit arbejde i et team. Mine kollegaer beskriver mig som omhyggelig, pålidelig og effektiv.
Jeg var stedfortræder for distriktschefen ved en række tilfælde og som leder havde jeg kontakt med kunderne på over 100 job, så jeg forstår de kommercielle krav fra begge sider. Man skal gøre det bedst mulige arbejde på så kort tid som muligt, samtidig med at man optimerer anvendelsen af både udstyr og materialer. Mine langsigtede kunder var glade for at betale 25 % mere i forhold til gennemsnitsprisen for mit teams tjenesteydelser, og vi fik arbejdet udført på 30 % mindre tid.
Mit største projekt i de seneste to år var som specialist i rengøring af lejligheder efter lejemålets ophør for et boligselskab. Mit team på tre medarbejdere rengjorde fem lejligheder om ugen i den travleste periode, og vi vandt en national konkurrence for vores leveringsstandarder.
Med hensyn til organisatoriske krav var jeg hos min tidligere arbejdsgiver ansvarlig for indkøb og levering af rengøringsmaterialer og -udstyr, så jeg forstår vigtigheden af lagerstyring og prognoseudarbejdelse. Vi mistede ikke en eneste time på grund af manglende udstyr i løbet af hele året.
Jeg vil sætte pris på at få mulighed for at præsentere en portefølje med mine mest udfordrende rengøringsjob i en jobsamtale. Mit motto er: der er ingen grænser for hvad der er muligt og der findes en løsning på ethvert problem.
Med venlig hilsen,
Silja Solberg
Hvad skal en ansøgning som rengøringsassistent indeholde?
Du har mere frihed i en ansøgning end dit CV. Men der er stadig en struktur, du skal følge. For at sikre, at din ansøgning er nem at forstå, så en arbejdsgiver hurtigt kan se, hvad du prøver at sige, kommer her de vigtigste elementer:
- Sidehovedet. Det første din ansøgning skal indeholde er dine kontaktinformationer og dato. Det skal være overskueligt, så man nemt kan se, hvordan man kan kontakte dig.
- Indledende hilsen. Her kan du gøre et personligt indtryk, ved at adressere modtageren så direkte som muligt.
- Introduktion. Introducér dig selv så entusiastisk som muligt, og beskriv din begejstring for den stilling, du søger.
- De midterste afsnit. De midterste afsnit er hjertet i din ansøgning. Beskriv din relevante erfaring, kompetencer og hvad du har opnået i dine tidligere stillinger som rengøringsassistent. Sørg for at understrege, hvordan din erfaring passer til den stilling, du søger.
- Afsluttende afsnit. Brug det afsluttende afsnit til at gøre ekstra opmærksom på, hvorfor du er perfekt til stillingen og til at opfordre arbejdsgiver mere eller mindre direkte til at invitere dig til samtale.
- Signatur. Afslut med en professionel hilsen og husk at inkludere dit navn.
Sørg for, at din ansøgning maksimalt er på én side, og skaber en god fortælling om, hvordan og hvorfor du passer perfekt til den stilling, du søger. Du kan se mere information i vores guide om, hvordan man skriver en ansøgning.
Mangler du mere inspiration til din ansøgning, så tjek vores relaterede guides ud herunder:
Introduktionen til ansøgningen
Jobopslag får mange ansøgninger, så det er vigtigt, at din rengøringsassistent-ansøgning fanger opmærksomheden hurtigt.
Det er en god idé at starte med at fortælle, hvad du opnåede i din sidste stilling. Som rengøringsassistent har du formentlig en masse gode resultater med fra tidligere, så sørg for, at din ansøgning fremviser dem. Understøt dine kompetencer gennem resultater, som i eksemplet herunder:
Kære fr. Lauridsen
Som rengøringshjælp i private hjem håber man på at få mest muligt ros og mindst muligt klager. Sidste år modtog jeg kun én klage ud af over 200 job. Det drejede sig om en faktureringsfejl fra hovedkontoret. Min kundetilfredshedsscore var perfekt.
Hej, jeg hedder Silja og jeg er interesseret i stillingen som rengøringsassistent hos jer. Jeg har tidligere arbejdet hos Espergærde Gymnasium, så det synes jeg gør mig til en god kandidat til stillingen.
Sørg for ikke at blive generel eller ukonkret i din introduktion, som vist i eksemplet ovenfor. Det første indtryk er vigtigt, så sørg for at starte stærkt ud.
At bruge konkrete eksempler styrker din troværdighed i rollen, og fremviser din direkte indvirkning på arbejdet. Du giver også arbejdsgiveren lyst til at læse mere for at se, hvad du mon ellers kan udrette.
Rengøringsassistent-ansøgningens midterste afsnit
De midterste afsnit skal komme i mål med følgende:
- Fremhæve dine kompetencer og din erfaring
- Vise, at du er et perfekt match til den arbejdsplads du søger hos
- Indeholde en gribende konklusion der efterlader et stærkt indtryk
- Slutte af med en konklusion, der indeholder en klar opfordring til at handle på din ansøgning, så arbejdsgiveren føler, han/hun bliver nødt til at tale med dig
Første af de midterste afsnit: hvorfor du egner dig til stillingen (kompetencer & erfaring)
Start med at beskrive dine stærkeste kompetencer og erfaringer for at vise, at du er et perfekt match til stillingen.
Her er nogle idéer til, hvad du kan medtage af kompetencer:
- Highlight din uddannelse. Som rengøringsassistent har du ikke nødvendigvis en uddannelse, men hvis du har så sørg for at beskrive det. Det kan være en afgørende fordel i feltet af ansøgere.
- Kommunikationskompetencer. For at forstå og udføre opgaver så effektivt som muligt er det vigtigt at du kommunikerer godt med arbejdsgiveren. Derfor kan det være en god idé at beskrive, at du går meget op i at få kommunikeret godt og klart, så der ikke opstår tvivl eller misforståelser.
- Planlægning og forståelse for tid. Som rengøringsassistent har du ansvaret for, at du når dine opgaver inden for et bestemt tidsrum. Sørg derfor for at fremvise dine erfaringer og kompetencer, så arbejdsgiveren kan se, at de trygt kan overlade dig til arbejdet uden at skulle holde øje med, om du når det du skal.
- Fleksiblitet og multi-tasking. Rengøringsassistenter skal holde styr på mange ting, og nogle gange må planer ændres undervejs. Sørg for at understrege, hvor god du er til at holde hovedet koldt, når der er travlt.
- Kvalifikationer. Som rengøringsassistent er der mange krav, dit arbejde skal leve op til. Derfor kan det være en god idé at lægge vægt på eventuelle kurser eller certifikater du har, som beviser, at du har kompetencer til at udføre specielle opgaver.
Det andet af de midterste afsnit: Skræddersy til arbejdsgiver
Det er vigtigt, at du målretter din ansøgning til virksomheden. Research virksomheden og find ting, der matcher dine kompetencer.
Beskriv, hvordan dine værdier og erfaring matcher det de efterspørger, så du viser, at du både fagligt og personligt er et godt match for virksomheden.
I dette eksempel kigger vi på Rene Linjer. Der er flere nøglepunkter fra deres hjemmeside, som kan bruges i en ansøgning, f.eks.:
- Høj service
- Kvalitetsbevidsthed
- Pålidelighed
Underbyg dine egne kompetencer og erfaring i din ansøgning med udgangspunkt i nøglepunkterne. Brug også personlige historier. Sørg for at understrege, at dine kerneværdier stemmer overens med deres.
Min erfaring med rengøring i private hjem omfatter både almindelige og ad hoc-opgaver, fra etværelseslejligheder til huse med 7 soveværelser. Mens mine allround-færdigheder (herunder rengøring af tæpper og apparater) sætter mig i stand til at udføre et rengøringsjob selvstændigt, har jeg udført det meste af mit arbejde i et team. Mine kollegaer beskriver mig som omhyggelig, pålidelig og effektiv.
Jeg var stedfortræder for distriktschefen ved en række tilfælde og som leder havde jeg kontakt med kunderne på over 100 job, så jeg forstår de kommercielle krav fra begge sider. Man skal gøre det bedst mulige arbejde på så kort tid som muligt, samtidig med at man optimerer anvendelsen af både udstyr og materialer. Mine langsigtede kunder var glade for at betale 25 % mere i forhold til gennemsnitsprisen for mit teams tjenesteydelser, og vi fik arbejdet udført på 30 % mindre tid.
Mit største projekt i de seneste to år var som specialist i rengøring af lejligheder efter lejemålets ophør for et boligselskab. Mit team på tre medarbejdere rengjorde fem lejligheder om ugen i den travleste periode, og vi vandt en national konkurrence for vores leveringsstandarder.
Med hensyn til organisatoriske krav var jeg hos min tidligere arbejdsgiver ansvarlig for indkøb og levering af rengøringsmaterialer og -udstyr, så jeg forstår vigtigheden af lagerstyring og prognoseudarbejdelse. Vi mistede ikke en eneste time på grund af manglende udstyr i løbet af hele året.
Opfordring til handling & konklusion: Slut stærkt af
Afslut din ansøgning ved at gentage dine nøglepointer og din entusiasme for stillingen.
Giv en opfordring til, at arbejdsgiver inviterer dig til samtale, så I kan snakke om dine kompetencer og passion som rengøringsassistent ansigt til ansigt.
Husk også at udtrykke taknemmelighed for den tid, de har brugt på din ansøgning. Det fremviser både dine gode manerer og din interesse i stillingen.
Slut af med en klar og tydelig invitation til at snakke yderligere sammen omkring stillingen.
Jeg vil sætte pris på at få mulighed for at præsentere en portefølje med mine mest udfordrende rengøringsjob i en jobsamtale. Mit motto er: der er ingen grænser for hvad der er muligt og der findes en løsning på ethvert problem.
Med venlig hilsen,
Silja Solberg
Afslut med dit navn og en professionel hilsen, f.eks. ”Bedste hilsner” eller ”Venlig hilsen”.
Rengøringsassistent-ansøgning uden erfaring
Uden erfaring som rengøringsassistent gælder det om at finde andre kompetencer, der stiller dig positivt til stillingen. Mange af de kompetencer, man bruger som rengøringsassistent kan man have fået i andre stillinger, så sørg for at fremhæv disse.
Her er nogle emner, du kan fokusere på:
- Fremhæv overførbare kompetencer. Beskriv kompetencer du har fra tidligere stillinger, som er relevante for en rengøringsassistent. Måske har du kundeserviceerfaring? Beskriv, hvordan dine gode kommunikationsevner og bløde kompetencer kan bruges direkte i en stilling som rengøringsassistent.
- Vis din villighed til at lære. Du kan sagtens blive en dygtig rengøringsassistent uden erfaring. Det kræver dog, at du ikke er bange for at smøge ærmerne op og gå i gang. Beskriv, hvordan du ville elske at blive den bedste rengøringsassistent muligt, og at du gerne lægger en ekstra indsats, så du hurtigt bliver så god som muligt.
- Nævn dit frivillige arbejde. Hvis du har arbejdet frivilligt taler det bestemt til din fordel. Det kan være, du har hjulpet til i din søns fodboldklub og derfor er vant til at gøre rent der. Eller du har måske været medhjælper på et hjemløsetilbud, hvor du har været med til at gøre rent på værelserne? Mulighederne er mange.
- Inkludér fritidsinteresser. Sørg for at nævne, hvis dine fritidsinteresser giver dig en fordel. Det kan være du er i fantastisk fysisk form fordi du spiller volleyball på eliteniveau. En god fysik vil helt sikkert være noget, du kan bruge som rengøringsassistent. Det vil gøre din profil stærkere, så nævn det endelig.
Brug emner der beskriver dine styrker som person til at gøre op for din manglende erfaring i jobbet og til at give en idé om, hvilken rengøringsassistent du kan blive, hvis de vælger dig. Her kan du læse mere om at skrive en ansøgning uden erfaring.
ATS står for Applicant Tracking Systems. ATS-algoritmer scanner ansøgninger for nøgleord, der matcher jobbeskrivelsen, og rangerer dem efter antal nøgleord. Kun de højest rangerede ansøgninger kommer igennem screeningen og går videre til et ansættelsesudvalg. Resten bliver slettet.
Se efter nøgleord i stillingsopslagets og brug dem i din ansøgning for at komme igennem screeningen.
Et rengøringsassistent-stillingsopslag kan f.eks. liste følgende krav:
- “Kørekort”
- “Ansvarlighed”
- “Fleksibilitet”
- “Samarbejdsevner”
- “Gode kommunikationsevner”
Opsummering af en rengøringsassistent-ansøgning
En fremragende ansøgning er nødvendig som rengøringsassistent, når du søger drømmejobbet. Beskriv dine faglige kompetencer, så arbejdsgiveren ved, at du er kompetent til stillingen. Beskriv dine resultater og erfaringer fra tidligere stillinger og underbyg med konkrete eksempler. Hvis du ikke har erfaring, så fokusér i stedet på overførbare kompetencer, som du har fået gennem f.eks. frivilligt arbejde eller fritidsinteresser. Og sørg altid for at målrette ansøgningen til den virksomhed, du søger job hos.
Brug vores professionelt designede ansøgningsskabeloner. Vores guider hjælper dig med at tilpasse ansøgningen til arbejdspladsen og jobbet og bestå ATS screeningen.
Skriv en vindende ansøgning med cv.dk!