Det bedste format til en ansøgning om et job som husholderske
Nogle jobansøgere gruer for at skrive en ansøgning, fordi de ikke forstår ansøgningens struktur og format. I det følgende dykker vi ned i alle de nødvendige dele af en overbevisende ansøgning. Desuden er dette format næsten uændret, når du skriver ansøgninger om forskellige job i forskellige brancher, så denne strategi kan bruges i mange sammenhænge.
Her er ansøgningens vigtigste elementer:
- Sidehoved
- Indledende hilsen
- Indledning
- Hovedtekst
- Afslutning
- Underskrift
Se vores generelle vejledning i skrivning af ansøgninger for at få flere oplysninger om og specifik vejledning i skrivning af hvert af disse afsnit.
Sidehovedet
Sidehovedet er det første, som ansættelseschefen vil se, din ansøgning tages op af bunken. Det betyder, at det er umagen værd at sikre, at dette afsnit effektivt tjener følgende to formål. Det første formål med sidehovedet er at sikre, at ansættelseschefen har dine personlige oplysninger som navn, telefonnummer og e-mailadresse lige ved hånden, hvis de vil kontakte dig for at invitere dig til jobsamtale. Sørg for, at sidehovedet kun indeholder de mest relevante oplysninger.
Et yderligere formål med ansøgningen er at formatere den på en attraktiv måde, da den ellers kun ville virke som et enkelt ark papir. Da husholdning er et meget ligetil arbejde, er der ikke behov for stærke farver eller smarte skrifttyper - et simpelt tekstformat med et neutralt farveskema og en klar struktur er alt, hvad der skal til.
Formålet med dette afsnit: Sørg for, at ansættelseschefen nemt kan finde dine kontaktoplysninger, og skab en tiltrækkende og professionel formatering, der får din ansøgning til at skille sig ud fra alle de andre.
Indledende hilsen
Som optakt til resten af din ansøgning skal den indledende hilsen bære præg af høflighed og venlighed. De bedste du kan gøre for at øge dine chancer for at komme i kontakt med hovedhusholdersken eller recruiteren, er at bruge modtagerens navn i hilsenen. Sørg for at bruge en respektfuld hilsen som “Kære” efterfulgt af den rigtige tiltale (hr., fru osv.) og efternavnet.
Formålet med dette afsnit: Skabe en personlig forbindelse ved at bruge den ansættelsesansvarliges navn i den indledende hilsen.
Indledning
Indledningen til ansøgningen er ofte den afgørende faktor, når en ansættelseschef overvejer, om vedkommende vil fortsætte med at læse ansøgningen. Derfor er det vigtigt at få denne del af ansøgningen i orden. Heldigvis er det ikke svært. Du skal blot anføre et relevant eksempel, en relevant kompetence eller en kendsgerning, der er både interessant og professionel. Måske vil du fortælle om en gang, da du gjorde dit yderste for at yde førsteklasses service til hotelgæster eller anføre en særlig færdighed, der er nævnt i jobbeskrivelsen.
Formålet med dette afsnit: Præsentere dig for din fremtidige arbejdsgiver ved at anføre en interessant udtalelse, kendsgerning eller historie, fange ansættelseschefens opmærksomhed og tilskynde vedkommende til at blive ved med at læse ansøgningen.
Da min nuværende stilling som husholderske får en ende, fordi min arbejdsgiver flytter til udlandet, søger jeg efter fire års udfordrende beskæftigelse en ny deltidsansættelse som husholderske om morgenen på ugedage og om eftermiddagen på søndage.
Hovedtekst
Hovedteksten i ansøgningen er det største afsnit. Her kan du komme ind på alle de husholdningsopgaver, du har udført, eller gøre rede for, hvorfor du ville være en god tilføjelse til hotelpersonalet, selvom det er din første erfaring som husholderske. Afsnittet kan opdeles i to dele for at gøre det mere overskueligt.
Til at begynde med kan du bruge STAR-metoden (STAR står for “Situation (situation), Task (den påkrævede opgave), Action (handling), Result (resultat)” for at anføre en situation, den ønskede opgave, din handling og det positive resultat, du har opnået) til at give eksempler på, hvorfor du er en dygtig husholderske. Start med en situation, den ønskede opgave, din handling og det efterfølgende, positive resultat. Vælg eksempler, der er mest relevante for den jobtype, du søger. At fortælle f.eks. om dengang, du lynhurtigt gjorde et stort antal værelser rene, kan være mere relevant for en stor hotelkæde end et lille bed an breakfast-sted.
I anden del af hovedteksten kan du beskrive dine mest relevante hårde færdigheder og også dine personlighedstræk, der gør dig til det smilende ansigt, som hotelgæsterne er glade for at se. Du kan også komme ind på, hvordan du vil tilføre hotellet værdi.
Min tidligere arbejdsgiver var en ung familie på fem personer, der boede i
et hus på 300 m2, hvor jeg varetog en bred vifte af husholdningsopgaver. Mit rengøringsarbejde omfattede fuldstændig rengøring af huset to gange om ugen med giftfri, allergivenlige rengøringsmidler. Da et af børnene led af støvallergi, var det vigtigt, at jeg gjorde det bedst mulige arbejde.
Mit arbejde gik også ud på at administrere en tidsplan for regelmæssig vask og rens for at sikre, at der altid var et udvalg af friskvasket og strøget tøj.
Jeg pakkede kufferter til min arbejdsgivers forretningsrejser og hjalp børnene med onlinebestillinger af tøj.
Jeg koordinerede husholdningens behov for dagligvarer og sørgede for rettidig modtagelse af onlinebestillinger. Jeg forstår, at du gerne vil tage dig af størstedelen af madlavningen, men jeg kan forsikre dig, at jeg er dygtig til madlavning, så hvis det måtte vise sig at være nødvendigt, kan jeg lette byrden en smule.
Jeg elsker havearbejde og kan også samarbejde med en havemand eller selv udføre påfaldende havearbejde. Da du i jobbeskrivelen har oplyst, at havearbejdet har prioritet, vedlægger jeg nogle billeder af min tidligere arbejdsgivers have (med vedkommendes tilladelse). Jeg er stolt af mine grønne hænder og kan uden overdrivelse sige, at jeg har førsteklasses færdigheder i havearbejde.
Før min tidligere stilling som husholderske har jeg arbejdet i en børnehave i tre år. Jeg har alle nødvendige kvalifikationer til børnepasning, herunder et gyldigt kørekort, hvis det bliver nødvendigt at køre børnene til fritidsaktiviteter eller aftaler med venner eller lignende.
Afslutning og underskrift
Nu, hvor du er kommet til afslutningen af din ansøgning, er det tid til høfligt og professionelt at tilendebringe sagen. Det kan du gøre ved at udarbejde en opfordring til handling. Denne sætning giver udtryk for din interesse for stillingen og tilskynder ansættelseschefen til at kontakte dig.
Afslut derefter ansøgningen ved at vælge en venlig afslutning. “Med venlig hilsen” og “Mange tak” fungerer godt i dette tilfælde.
Formålet med dette afsnit: Afslutte ansøgningen med en positiv og respektfuld bemærkning og en opfordring til handling, samt din underskrift.
Jeg ville være glad for at få lejlighed til at uddybe min ansøgning i en samtale, hvor jeg gerne fortæller mere om mig selv og min holdning til arbejdet som husholderske.
Med venlig hilsen,
Esther Fog-Petersen