1. Vejledninger
  2. Sådan skriver man et cv
  3. Sådan skrives et kronologisk cv
Skrevet af Karl KahlerKarl Kahler

Sådan skrives et kronologisk cv

13 min læst
Sådan skrives et kronologisk cv
Et cv i kronologisk format er det mest almindelige format, men der er dog mange misforståelser omkring det. Se om det er det bedste valg for dig, hvordan det skal formateres, hvilke oplysninger der skal medtages, samt hvordan afsnittene skal organiseres.

Sådan bruges et kronologisk cv til at søge et job

Du har besluttet dig for, at tiden er inde til at oprette et cv eller opdatere dit eksisterende cv. Baseret på dine undersøgelser har du besluttet, at et kronologisk cv er det bedste format til dig.  Så langt, så godt. Men forstår du virkeligt, hvad et kronologisk cv er, og hvordan man skriver det?

Kort sagt er et kronologisk cv den mest almindelige form for cv, og det viser erhvervserfaring og uddannelse i omvendt kronologisk rækkefølge (det vil sige, at du altid nævner det nyeste først). Et kronologisk cv fokuserer mere på din ansættelseshistorik i modsætning til et kompetencebaseret cv, som snarere fokuserer på hårde færdigheder end dine tidligere job.

Lad os se lidt nærmere på det kronologiske cv for at se, om det er det bedste valg for dig. I denne vejledning behandles følgende emner:

  • Hvad er et kronologisk cv?
  • Format og opbygning af denne type cv
  • Fakultative afsnit
  • Hvad du IKKE bør medtage

Redegørelse for det kronologiske cv

Et kronologisk cv, nogle gange også kaldet omvendt kronologisk cv, er det bedst format, du kan bruge, hvis din erhvervserfaring og dine kvalifikationer svarer mest til kravene til det job, du søger.

Det bruges ofte af personer, som har mange års erhvervserfaring og branchekundskaber, kan påvise bidrag, de har ydet til deres tidligere arbejdsgivers virksomhed, samt kan påvise et karriereforløb. Der lægges vægt på erfaring, hvilket er, hvad arbejdsgiverne søger som angivet i jobannoncen.

Der er flere fordele ved dette format for et cv. Fordelene er:

  • Formatet er velkendt blandt recruitere, så det er let at læse og forstå
  • Det er nemt at skrive - der er mange eksempler og skabeloner tilgængelige på nettet
  • Det viser bidrag, du har ydet til tidligere arbejdsgiver. Bidragene kan være identiske med, hvad den fremtidige arbejdsgiver søger
  • Det viser erfaring med andre virksomheder i branchen, som udtrykker dine forbindelser og dit kendskab til virksomhedens behov og udfordringer
  • Det viser karriereforløbet med voksende erfaring, ansvar og bidrag

Men enhver mønt har to sider. Der er der også nogle ulemper ved at bruge et kronologisk cv:

  • Det er svært at skille sig ud fra mængden, fordi der er mange, der bruger dette format. Det er det mest almindelige format og det skiller sig ikke særligt ud fra andre.
  • Det kan vise huller i beskæftigelsen. De kan være berettigede, men det er svært at forklare i et cv.
  • Det kan vise “job-hopping”, altså hyppige jobskift, hvilket giver arbejdsgivere en tænkepause, når de overvejer dig til jobbet

Ulemperne kan bedst overvindes ved at sikre, at du har et veldesignet og overskueligt cv.

Hvis disse ulemper opvejer fordelene, kan du eventuelt overveje at bruge et af de andre almindelige cv-formater, et funktionsopdelt cv eller et hybrid-cv, som er en kombination af et kronologisk og et funktionsopdelt cv.

Det kronologiske cv’s format

Det kronologiske cv’s format er lidt stift og bør ikke ændres for meget. Ellers kommer det til at se mærkeligt ud eller bliver svært at følge.

Det kronologiske cv’s basisformat er:

  • Navn og kontaktoplysninger (e-mail, telefonnummer og evt. stedet, men aldrig en adresse)
  • Stillingsbetegnelse - den bør svare til den stilling, du søger
  • Oversigt over relevant erhvervserfaring, som matcher kravene i stillingsopslaget.
  • Kompetenceliste - både hårde og bløde færdigheder
  • Erhvervserfaring - arbejdsgiver, stillingsbetegnelse, datoer, oversigt over bidrag, liste over opgaver og ansvar
  • Uddannelse - formel uddannelse og eventuelt brancherelaterede certificeringsprogrammer
  • Fakultative afsnit - eksempler er medlemskab af fagforeninger eller erfaring med frivilligt arbejde

Et kronologisk cv bør se sådan ud.

CV formater forklaret
Relateret artikel
CV formater forklaret

Der er 3 almindelige cv-formater at vælge imellem: kronologisk cv, funktionsopdelt cv og hybridt cv. Her gøres der rede for, hvordan du vælger det rigtige cv til dig.

Det kronologiske cv’s struktur

Navn og kontaktoplysninger - Dit cv indledes med dit navn og dine kontaktoplysninger.  Det skal stå øverst på siden, oplysningerne skal være store nok til at være iøjnefaldende, og bør indeholde følgende: 

  • For- og efternavn
  • Mobilnummer
  • e-mailadresse
  • URL til din LinkedIn-profil

Du kan enten placere disse oplysninger øverst på første side, eller endnu bedre, som toptekst, som vises på alle sider.

Stillingsbetegnelse - Den næste del af dit cv er stillingsbetegnelsen. Det bør være det samme som den stilling, du søger.  Det fortæller rekrutteringsfolk præcist, hvilken stilling du er interesseret i, og slår tonen an, når de læser cv’et.

Resumé - Det er godt at starte dit cv med et resumé på 2 til 3 sætninger, som opsummerer dine kompetencer, din erhvervserfaring eller uddannelse, der er relateret til det job, du søger. Det giver rekrutteringspersonalet mulighed for hurtigt at se dine kvalifikationer, og vækker deres interesse til at læse resten af cv’et.

Færdigheder og kompetencer - Efter resuméet kan du liste dine kompetencer, er er relevante for jobbet.  De står almindeligvis i en punktopstilling og omfatter flere relevante kompetencer. De står typisk i en kolonne i margenen på dit cv. Medtag både hårde og bløde færdigheder, som er relateret til jobbet. Hårde færdigheder er almindeligvis nævnt i jobbeskrivelsen som krav. Bløde færdigheder forbedrer dine kvalifikationer og skiller dig ud fra andre ansøgere. Disse omfatter emner som f.eks. kommunikation, teamwork og lederskab.

Erhvervserfaring - Dette afsnit indeholder information om de stillinger, du har arbejdet i i de seneste 10 år.  Selv hvis du har mere erhvervserfaring, er det det eneste du behøver at medtage, fordi alt hvad du har lavet før denne periode, ikke længere er relevant eller allerede er blevet behandlet i andre jobbeskrivelser.  Stillingerne bør listes i omvendt kronologisk rækkefølge, og begynde med den seneste stilling først.

Når du lister dine tidligere stillinger, bør du medtage følgende:

  • Stilling eller stillingsbetegnelse
  • Arbejdsgiver - sted (by, land) - ansættelsesperioder (måned/år – måned/år)

Under hver ansættelse skriver du 1 til 2 linjer om dit ansvarsområde og dine vigtigste resultater. Derefter følger 3 til 4 punkter, der beskriver væsentlige resultater, vigtige bidrag eller specifikke opgaver, der er relateret til den stilling, du søger. Hvis din rolle er selvforklarende, kan du springe resuméet over og gå direkte til punktopstillingerne.

Vejledning i, hvordan du beskriver erhvervs-erfaringen på et cv
Relateret artikel
Vejledning i, hvordan du beskriver erhvervs-erfaringen på et cv

Lær præcist, hvordan man beskriver erhvervserfaringen på et cv. Her er de specifikke formater, som recruitere foretrækker!

Uddannelse - Nu beskriver du din formelle og uformelle uddannelse. Begynd med den nyeste eller højeste akademiske grad og list andre grader i omvendt kronologisk rækkefølge. Hvis du afsluttede din formelle uddannelse for nogen tid siden, kan du begynde med nyere certifikater, du har opnået eller uformel træning, du har deltaget i, som forbedrer dine kvalifikationer til jobbet.

List følgende, når du beskriver din uddannelse:

  • Akademisk grad, du har erhvervet (f.eks. MBA, BS, AS), og dine hoved- og sidefag
  • Uddannelsesinstitutionen, hvor du tog din uddannelse
  • Yderligere aktiviteter som klubber, sportshold, publikationer, større projekter eller kandidatstillinger

Sørg for også at medtage information om eventuelle efteruddannelser eller certifikater, du har modtaget, og som er relevante for det job, du søger.

Fakultative afsnit i kronologiske cv’er

Når du har udfyldt afsnittet vedrørende uddannelse i cv’et, er du færdig. Men måske overvejer du at medtage yderligere informationer. Det bør du kun gøre, hvis det bidrager til at fortælle, hvorfor du mener at være kvalificeret til den stilling, du søger. Hvis dit cv er mindre end én side, kan du overveje at tilføje disse afsnit.

En god tommelfingerregel, når du overvejer at tilføje ekstra indhold til cv’et, er at hvis informationen ikke er relevant for det job, du er interesseret i, så bør du ikke medtage den i dit cv.  Husk, at arbejdsgivere ansætter folk af en af de følgende fire grunde:

  1. Du tjener penge for dem
  2. Du sparer penge for dem
  3. Du sparer tid for dem
  4. Du løser et problem

Alt hvad du nævner i dit cv, skal tjene et af disse formål. Hvis ikke det er tilfældet, så medtag ikke informationen. Ikke desto mindre er der følgende fakultative punkter, du kan medtage i dit cv:

  • Certifikater, priser, anerkendelser
  • Industrisammenslutninger eller brancheorganisationer, som du er medlem af og som er relevante for jobbet
  • Frivilligt arbejde
  • Patenter eller publikationer
  • Fremmedsprog, du taler flydende

Hvordan du vælger at formatere disse, er fleksibelt, men måden skal harmonere med de andre afsnit i dit cv. Den bedste retningslinje er at bruge samme format som afsnittet vedrørende uddannelse.

Ting du skal undgå

Der er visse ting, du aldrig bør medtage i dit cv. Det er:

  • Personlige oplysninger - f.eks. alder, køn, race eller familieforhold.  Når du medtager disse oplysninger i dit cv, bliver du muligvis ikke inviteret til jobsamtale på grund af problemer i forbindelse med forskelsbehandling.
  • Referencer - I nutidige cv’er medtages ikke referencer og heller ikke meddelelser som “Referencer stilles til rådighed efter ønske”.

Resumé i et kronologisk cv

Hvis du har stor erfaring på et bestemt område eller i en branche, og din baggrund inklusive din erfaring, dine færdigheder/kompetencer og uddannelse nøje matcher det job, du søger, så er det kronologiske cv det bedste format til dit cv. Det fokuserer på din erhvervserfaring, mens det også giver detaljeret information om dine færdigheder og din uddannelse.

Der er et væld af ressourcer, du kan bruge, når du skal til at skrive et cv. De vil give dig eksempler og skabeloner for at hjælpe dig med at komme i gang. Derefter behøver du kun at tilføje specifikke oplysninger om din faglige baggrund.

Husk, at du skriver til recruiteren, når du opretter et cv. Alt hvad du medtager i dit cv, bør være relevant for kravene til det job, du søger. Det får recruiteren til at invitere dig til jobsamtale, hvilket jo er formålet med cv’et.

Byg dit CV på 15 minutter
Byg dit CV på 15 minutter
Brug professionelle gennemprøvede CV-skabeloner, som følger de præcise 'CV-regler', arbejdsgivere leder efter.
Opret mit CV
Del denne artikel
Fortsæt med at læse
CV5 min læst
En profiltekst på dit cv: Hvad du (ikke) bør gøre
En profiltekst på dit cv: Hvad du (ikke) bør gøre
Karriere13 min læst
Hvilke fælles træk har Skandinaviens rigeste personer?
Hvilke fælles træk har Skandinaviens rigeste personer?
CV6 min læst
Her er de top 10 klichéer, der bruges i CV
Her er de top 10 klichéer, der bruges i CV
Karriere23 min læst
De rigeste personers uddannelsesniveau pr. land
De rigeste personers uddannelsesniveau pr. land
Gennemse alle
Dette websted bruger cookies til at forbedre brugeroplevelsen og udføre analyser og marketing. Ved at bruge vores websted giver du dit samtykke til at acceptere alle cookies i overensstemmelse med vores Privatpolitik og Privatpolitik.
Acceptér cookies