1. Blog
  2. Jobsamtale
  3. 5 jobsamtalefærdigheder der vil få dig ansat i 2022
Skrevet af Susan ShorSusan Shor

5 jobsamtalefærdigheder der vil få dig ansat i 2022

11 min læst
5 jobsamtalefærdigheder der vil få dig ansat i 2022
Takket være dit fremragende cv blev du inviteret til jobsamtale. Det er fantastisk! Nu skal du sørge for at hive jobbet i land.

Selv personer med en god portion gåpåmod personer synes, at proceduren omkring jobsamtaler tager modet fra én. Du mødes med en person, der vurderer dig: din karakter, din arbejdsmoral, dine tidligere resultater og dit løfte om fremtiden. Det bliver endnu værre, hvis du står over for et panel af ansigter og ikke ved, hvorhen du skal kigge eller hvem du skal henvende dig til. Du kan være nervøs og fjumre med et svar. Det er ikke en af de mest behagelige situationer, og det forstår alle. Her hos cv.dk har vi udarbejdet en liste over jobsamtalefærdigheder, der vil forbedre din oplevelse og hjælpe dig i din søgen efter dit drømmejob i 2022. 

Brug denne skabelon

1. Forberedelse

En vellykket jobsamtale opnås dels ved at bruge tid på at være velforberedt til samtalen. At improvisere ender sjældent godt, og intervieweren ved jobsamtalen kan sanse dårligt forberedte jobsøgere fra en kilometer væk. Så hvad kan du gøre for at forberede dig? Vi anbefaler, at du genlæser jobbeskrivelsen flere gange, så du er i stand til at diskutere stillingen og de dertil relaterede krav på en behagelig måde. Overvej, hvordan du kan tydeliggøre de ønskede kompetencer i forhold til din erhvervserfaring. 

Gennemgå dit cv, og sørg for, at du ved, hvad der står i det. Du blev inviteret til jobsamtalen på grund af dit cv, så du imponerede recruiteren med det. Du skal bare være klar over, at intervieweren måske hverken har læst det grundigt igennem eller husker det, så frisk deres hukommelse op under jobsamtalen. En ting, du kan gøre for at øge dine chancer for at få jobbet, er at sørge for at det, du har skrevet i dit cv, svarer til det, du siger i telefonen eller under dit opkald via Zoom (Skype, Google Meet og FaceTime) eller hvad de nu måtte være. 

Den definitive guide til jobsamtalen
Relateret artikel
Den definitive guide til jobsamtalen

Jobsamtaler er stressende. Forberedelse og øvelse er den bedste måde at gøre dig klar til den store dag. Her er alting, hvad du skal overveje, før du går til jobsamtale for at give dig den bedste chance for et positivt resultat.

Vi er klare over, at det er svært at få øjenkontakt i et videoopkald, men der er et par ting, du kan gøre for at forbedre det indtryk, du gør på intervieweren. Tag dig tid til at placere kameraet i en god vinkel, således at det fuldstændigt fokuserer på dig, når du ser på skærmen, og vælg et sted uden koncertplakater eller fjollede fotoer på væggen bag dig. Hvis det ikke kan lade sig gøre, skal du sløre baggrunden for at undgå forstyrrelser, men vær klar over, at sløring bruger båndbredde.

Ifølge Forbes vil karriereudviklingen i 2022 bevæge sig i retning af videointerviews. Det betyder, at interviewprocessen kan tage længere tid end nogensinde før. Arbejdsgiverne er nervøse for at ansætte nogen, de ikke har mødt personligt, og de kan nu planlægge tre til otte interviews, før de træffer en beslutning. 

Eksperttip

Hvis jobsamtalen vil foregå via Zoom eller en anden teknologi, der kan være ny for dig, er det en god idé at teste den med en ven, inden du er “i æteren”. Sørg for, at du forstår, hvordan du aktiverer video og lyd. Tænk på den baggrund, interviewerne ser bag dig, kontrollér lysforholdene, og find et sted uden baggrundsstøj. 

Forresten, tænk på din påklædning og ifør dig “jobsamtale”-tøj fra top-til-tå, præcis som til en almindelig samtale. Dette forhindrer ikke blot uheld, hvor recruiteren ser dine pyjamasbukser, men det vil få dig i den rette stemning.

Før du bliver inviteret til en personlig jobsamtale, skal du muligvis bestå en telefonscreening. Tjek disse spørgsmål ud, der ofte stilles under et telefoninterview for at hjælpe dig med at overvinde denne hurdle. Undersøg almindelige spørgsmål, som kandidater inden for dit faglige område skulle svare på under jobsamtalen. Brug tid på at formulere nogle passende svar på disse spørgsmål. 

At være forberedt betyder også at lære om den virksomhed eller organisation, du har jobsamtale med. Du kan ikke besvare spørgsmålet “Hvorfor vil du arbejde her?”, hvis du ikke ved noget om den pågældende virksomhed eller organisation. Få en fornemmelse for virksomhedens filosofi og forretningsaktiviteter. Hvordan kan du gøre det? For det første kan du, hvis du kender nogen i virksomheden, tale med dem. Hvis ikke, kan du besøge firmaets hjemmeside, men også tjekke LinkedIn for at få yderligere oplysninger. Søg også efter nyhedsartikler eller interviews med ledere på Google. Det er bedre at have for mange oplysninger end for få.

Overvej at notere oplysninger, du vil nævne i jobsamtalen, fordi selve handlingen at skrive det ned i hånden hjælper dig med at huske. Det kan også være nyttigt at have disse noter foran dig, hvis du er bekymret over at din nervøsitet vil løbe af med dig. Bare sørg for, at du stadig fører en almindelig samtale med intervieweren og ikke hele tiden kigger på dine notater, som om det er en eksamen. Husk, at de er ganske almindelige mennekser lige som du selv ; )

Når du har gjort alt dette, vil du føle dig velforberedt, og hvis du har fornemmelsen af at være forberedt, så er du også det.

2. Talefærdigheder

En jobsamtale ligner på mange måder en skuespillerprøve. Du skal tænke over dine talefærdigheder og arbejde på dem inden jobsamtalen. Interviewprocessen kan være en stressende oplevelse, og derfor taler mange mennesker for hurtigt, utydeligt eller dæmpet. Det er IKKE det, du vil. Tag en dyb indånding, og øv dig i at tale velartikuleret. Tal langsomt, bevar en følelse af ro, og husk, at intervieweren uden problemer skal kunne høre ethvert ord, du siger. Hvis du taler langsomt og tillidsfuldt, vil det du siger, blive bedre forstået og din selvtillid vil gøre indtryk.

Her er et tip

Det er helt i orden at tillade stilhed, mens du tager et øjeblik for at samle tankerne, før du svarer på et spørgsmål. Det vil give dig tid til at formulere et klart udsagn og holde hovedet klart.

De fleste bliver ikke født med evnen til at tale i offentligheden - det er o.k., det gælder for de fleste. Prøv at øve dig foran spejlet. Det kan virke lidt underligt, men tro os, det vil i sidste ende gøre, at du føler dig mere veltilpas. Vær ikke så kritisk og vær dig selv (bare en smule mere professionel).

Husk også dit kropssprog, når du taler. Når du retter ryggen og slapper af i skuldrene, hjælper det ikke blot med at vise selvtillid, men det bidrager også til lettere at trække vejr og forbedre din stemme. Når du taler godt, viser du samtidigt ansættelseschefen dine kommunikationsfærdigheder. Hvis du kan få dit budskab igennem i en stressende situation som en jobsamtale, siger det en masse om din evne til at kommunikere, når du har fået jobbet. 

Øjenkontakt er lige så vigtigt. Det skaber forbindelse med interviewerne og viser, at du har selvtillid. Hvis overdreven øjenkontakt gør dig nervøs, kan du prøve at se på interviewerens øjenbryn eller hage. Det vil stadig se ud som om du ser på deres øjne. Du kan også øve dig i spejlet eller sammen med en ven for at vænne dig til øjenkontakt.

3. Lytning

Der deltager to personer eller måske flere i jobsamtalen. Det er utroligt vigtigt at vise, at du er god til aktiv lytning. Lyttefærdigheder viser din betænksomhed og evne til at arbejde i et team. Hvis du ikke øver dig i at lytte, opfatter du muligvis ikke pointen med et spørgsmål og giver et mindre end imponerende svar. Vær til stede i øjeblikket, og giv intervieweren den respekt, han eller hun fortjener. Få øjenkontakt, og nik med hovedet, mens du lytter, og sørg for, at du forstår interviewerens spørgsmål eller kommentarer.

Når du stiller afklarende spørgsmål, viser du også, at du har været opmærksom og undgår pinlige misforståelser. Prøv at betragte jobinterviewet som en samtale. Husk på, at arbejdsgivere kan forsøge at sælge dig virksomheden lige så meget, som du forsøger at sælge dig selv. Hvis du lytter efter vigtige oplysninger, kan du henvise til dem i senere svar, stille gode opfølgningsspørgsmål og beslutte, om det er den rigtige stilling til dig. Husk, at du ikke kun vil forlade dit nuværende job og have et nyt, du vil have det job, der bedst passer til dig!

4. Vis interesse, ikke fortvivlelse

Det er én ting at være interesseret i et job og en anden at være desperat efter at få et job. Fortvivlelse gør ikke indtryk på nogen. Din opgave er at vise oprigtig interesse for det pågældende job, samtidig med at du har gjort rede for dine fremragende kvalifikationer for den pågældende stilling. Gå til alle jobsamtaler, som det er for dit drømmejob. Det er svært, hvis du virkelig HAR BRUG for jobbet, men husk på, at den bedste måde at få jobbet på er via en god jobsamtale, ikke ved at appellere til din potentielle arbejdsgivers skyldfølelse.

Intervieweren vil ansætte den bedste kandidat, ikke den mest fortvivlede. Som den, der får stillet spørgsmål, er det din opgave at præsentere dig selv som en højt kvalificeret og professionel person med den arbejdserfaring, der gør dig perfekt til stillingen. Det er det, arbejdsgiverne søger. Uanset hvor meget du har brug for jobbet, er det væsentligt, at du undlader indtrængende at bede eller tigge, da det kun fører til en ubehagelig og uprofessionel situation. Vær afslappet, rolig og fattet. Vis selvtillid via dit kropssprog og øjenkontakt. Det vil betale sig.

5. Vis din taknemmelighed

Gør et stærkt indtryk, når du går fra jobsamtalen. 

Når jobsamtalen er slut, er det vigtigt, at du afslutter den på toppen. Du ønsker, at intervieweren tænker: “Ham/hende sætter jeg øverst på min liste over foretrukne ansøgere.” Smil, sig tak, og gentag din interesse for jobbet, hvis det passer til situationen. Måske er der planlagt en yderligere jobsamtale fremover, så du vil gerne stå øverst på tilbagekaldslisten. Ikke kun dine interviewfærdigheder er vigtige, men også din holdning.

Et tip om jobsamtaler i pandemien

Hvis du har et personligt møde med en ansættelseschef, skal du ikke tilbyde det håndtryk, der engang var et must. Det kan være dit instinkt, men sikkerheden har højeste prioritet nu for tiden. Og – selvfølgelig - husk at medtage mundbind med et professionelt udseende, der matcher dit “jobsamtale”-tøj.

Men du er ikke helt færdig endnu. Vis at du er taknemmelig over, at intervieweren tog sig tid og omhu til at lære dig at kende og give dig muligheden for at komme til jobsamtale. På et senere tidspunkt samme dag eller om aftenen kan du følge op med en takkemail for yderligere at understrege din interesse i stillingen. Du behøver ikke at skrive noget så omfattende som et følgebrev , men det er en god idé at nævne et højdepunkt fra samtalen. Det frisker ansættelseschefens hukommelse op og minder ham/hende om din værdi.

Held og lykke med jobsøgningen i 2022!

Den komplette guide til at få succes med jobsøgning
Relateret artikel
Den komplette guide til at få succes med jobsøgning

At søge et nyt job kan være en skræmmende opgave. Denne jobsøgningsguide til det digitale jobmarked i 2021 kan hjælpe dig med at fremkomme med en vellykket plan til at finde det job, der passer til dig (herunder at finde ikke-slåede job og jobsøgning uden erhvervserfaring).

Byg dit CV på 15 minutter
Byg dit CV på 15 minutter
Brug professionelle gennemprøvede CV-skabeloner, som følger de præcise 'CV-regler', arbejdsgivere leder efter.
Opret mit CV
Byg dit CV på 15 minutter
Byg dit CV på 15 minutter
Brug professionelle gennemprøvede CV-skabeloner, som følger de præcise 'CV-regler', arbejdsgivere leder efter.
Opret mit CV
Del denne artikel
Fortsæt med at læse
Karriere10 min læst
Hvordan man beder om lønforhøjelse uden at blive grinet ad
Hvordan man beder om lønforhøjelse uden at blive grinet ad
Ansøgning23 min læst
Sådan skriver man en ansøgning
Sådan skriver man en ansøgning
CV11 min læst
Optimering af cv for ATS Sådan skriver du det perfekte cv
Optimering af cv for ATS Sådan skriver du det perfekte cv
Karriere17 min læst
Uopfordret ansøgning: Formål, Eksempel & Tips
Uopfordret ansøgning: Formål, Eksempel & Tips
Gennemse alle
Dette websted bruger cookies til at forbedre brugeroplevelsen og udføre analyser og marketing. Ved at bruge vores websted giver du dit samtykke til at acceptere alle cookies i overensstemmelse med vores Privatpolitik og Privatpolitik.
Acceptér cookies