Oprettelse af et cv til en stilling som journalist bør være som en tillært egenskab, der er blevet en del af ens natur for alle, der arbejder inden for dette fagområde: Det skal fortælle en interessant historie baseret på en enkel struktur, der indeholder de vigtigste fakta uden irrelevante oplysninger. Med andre ord ligner den meget din første historie om f.eks. vejret i Danmark.
Men selvom du måske har et forspring som professionel inden for et område, der i høj grad er baseret på skrivning, kan det være svært at finde ud af, hvordan man skriver et godt cv. Cv’et skal, ud over at være velskrevet og flot designet, overholde et bestemt format for at sikre, at det indeholder alt det, som et cv skal indeholde, og ikke noget, der er irrelevant.
Sådan skriver man et cv til en stilling som journalist
Når du som journalist skriver et cv, skal du først og fremmest sikre, at der ikke er stavefejl i det. Dit cv bør tydeligt vise din evne til at gøre dit job rigtigt, og det starter med en velskrevet, flot designet side uden fejl.
Og du behøver ikke at skrive mere end én side. Selv hvis du er en kendt journalist, skal dit cv stadig være kun på én side.
Her er de fem grundlæggende elementer, som hvert cv skal indeholde:
- Sidehoved med kontaktoplysninger
- Resumé/profiltekst
- Ansættelseshistorik
- Uddannelse
- Færdigheder
Eksempel på profiltekst i et cv til en stilling som journalist: Hvorfor skulle du ansætte mig?
Profilteksten i cv’et er din elevatortale til potentielle nye arbejdsgivere. Det skal være en kort, men velskrevet redegørelse for, hvad du gør, hvorfor du er god til det samt hvorfor den pågældende arbejdsgiver bør ansætte dig.
Erhvervserfaring, uddannelse og kompetencer kan alle være relevante at nævne i profilteksten - selvom der er separate afsnit nedenfor, der omhandler hver af disse. Der er en grund til at det kaldes “profiltekst”: du kan nemlig vælge dine mest imponerede resultater. Og mens næsten alt andet på cv’et vises i form af en liste, er det ikke tilfældet med profilteksten. Her har du frie tøjler til at tale direkte til ansættelseschefen med dine egne ord.
Nedenfor står profilteksten fra vores eksempel på et cv til en stilling som journalist:
Passioneret og dynamisk journalist, der brænder for at informere offentligheden om ærlige og stærke nyheder. Dygtig til grundig undersøgelse af begivenheder og historier for at komme med det mest nøjagtige og engagerende indhold som muligt.
Eksempel på ansættelseshistorik: Mine tidligere arbejdspladser
Afsnittet med ansættelseshistorikken i cv’et er muligvis det mest læste, så det skal gøres rigtigt. Hvis du har været ansat inden for journalistik, angiver du dine tidligere arbejdsgivere her i omvendt kronologisk rækkefølge (sidste job først, første job sidst).
Skriv navnet på arbejdsgiveren, vedkommendes adresse, din stillingsbetegnelse samt hvor mange år du har arbejdet der. Men lav også en punktopstilling under hvert job, der angiver, hvad du lavede der, og prøv at være specifik ved at bruge fakta og tal, hvor det er muligt.
Journalist, Berlingske Media, København
Februar 2017 — Juli 2021
- Udarbejdede interessante, relevante og autentiske featureartikler og redaktionelle artikler.
- Vurderede begivenheder og fulgte op på nyhedskilder for at formidle de vigtigste historier.
- Holdt mig ajour med begivenheder, den offentlige mening og hændelser på de sociale medier for at sikre formidling af den mest fængslende journalisme.
- Kommunikerede effektivt med andre skribenter og medarbejdere.
Reporter, Ekstra Bladet, København
September 2014 — Januar 2017
- Efterforskede og analyserede potentielle nyhedshistorier.
- Eftersporede historier under udvikling, der tiltrak sig interesse online.
- Samarbejdede med skribenter om at planlægge og udvikle nyhedshistorier og -segmenter.
- Redigerede en bred vifte af videoindhold, herunder avisoverskrifter om banebrydende nyheder og features.
- Var hele tiden fokuseret på at levere aktuelle nyheder, som vores læsere havde brug for.
Eksempel på uddannelsesafsnittet i et cv til en stilling som journalist: Mine uddannelsessteder
Uddannelsesafsnittet i cv’et viser de steder, hvor du har gået i skole, hvorved din højeste uddannelse oplyses først. Sandsynligvis skal du have en bachelorgrad for at arbejde som journalist. Så hvis du har en bachelorgrad, skal du angive den først. Hvis du har en universitetsgrad, behøver du ikke nødvendigvis at anføre din studentereksamen, selv om du kan gøre det, hvis der er plads til det.
Hvis du var en fremragende studerende, og du har fået en udmærkelse eller hvis du på andre måder udmærkede dig i skolen, kan du også godt nævne det her. Se vores eksempel på et cv til en stilling som journalist for at få en idé om, hvordan du kan formatere uddannelsesafsnittet.
Bachelor i kommunikation, Københavns Universitet
September 2009 — Maj 2013
Studentereksamen, H.C. Ørsted-Gymnasiet, Frederiksberg
September 2005 — Maj 2009
Eksempel på færdigheder: Mine kompetencer
Hvert eksempel på et cv til en stilling som journalist bør indeholde en kort liste over jobsøgerens særlige færdigheder og kompetencer. Disse omfatter typisk hårde færdigheder (tekniske færdigheder, der er nødvendige for at kunne udføre arbejdet) såvel som bløde færdigheder (menneskelige færdigheder, der sætter dig i stand til at samarbejde med andre).
Dine hårde færdigheder kan være undersøgende rapportering, et øje for fantastisk fotografering, beherskelse af videoredigering samt mange andre talenter. Blandt dine bløde færdigheder kan der nævnes effektiv kommunikation, teamledelse eller et talent for at få kilder til at åbne sig for dig.
Se færdighedsafsnittet fra vores eksempel på et cv til en stilling som journalist nedenfor:
- Journalistik
- Undersøgende journalistik
- Research og analyse
- Gode kommunikationsevner
- Evne til multitasking
- Evne til kreativ tænkning