1. Eksempler
  2. Journalistik
Skrevet af Karl KahlerKarl Kahler

Eksempel på ansøgning Journalistik

Brug dette eksempel på en ansøgning om en stilling som Journalistik til at afslutte din jobansøgning og bliv ansat hurtigt – uden frustrationer eller gætter. Dette eksempel på en ansøgning er specifikt designet til stillinger som Journalistik i 2024. Benyt dig af vores eksempelsætninger og professionelle formatering til at downloade den perfekte ansøgning på få minutter.
4.6
Gennemsnitlig vurdering
29 Nogle personer har allerede vurderet det
Eksempel på ansøgning Journalistik
Redigér denne ansøgning

Sådan opbygges en ansøgning om en stilling som journalist

Overskrift

Journalister forstår betydningen af et godt design, og det er overskriftens anden funktion. Når du gør det rigtigt, er det et tiltrækkende designelement, der får ansøgningen til at se godt ud ved første øjekast, før nogen har læst det første ord. Det kan være et strejf af farve og/eller kreativ brug af typografi, layout og hvidt rum. Det bør give siden et iøjnefaldende udseende i armslængdes afstand, hvilket får læseren til at kigge nærmere på den.

Hilsen

“Kære Jens” er måske den mest berømte indledende hilsen i breve nogensinde, der antyder en forestående opløsning af et forhold, men din hilsen kan være begyndelsen på et frugtbart ansættelsesforhold. “Kære hr. X,” eller “Kære fr. Z,” er traditionelle måder at begynde enhver forretningsmæssig korrespondance på, herunder en ansøgning om en stilling som journalist, og du bør generelt følge dette format, medmindre du har en god grund til ikke at gøre det.

Én ting er helt sikkert: Hvis du starter din ansøgning med “Kære Politiken”, er du dødsdømt. Uanset om du er filmanmelder, korrespondent i Afrika eller digital grafikguru, har du ingen chancer, hvis du ikke engang har gjort dig den ulejlighed at finde ud af, hvilken afdeling dit brev skal stiles til for slet ikke at tale om, hvem der er afdelingschefen. 

Eksempel på indledende hilsen, der kan tilpasses

Kære hr. Mogensen,

Forstået!

Indledning

Det er tid til at skrive indledningen, som er den vigtigste del af en hvilken som helst historie, fordi den kommer først. Hver dag skimmer millioner af mennesker nyhedshistorier på tryk og online, og beslutter, om historierne er værd at læse ved kun at kigge på første afsnit. Hvis den fanger deres opmærksomhed, er du med. Hvis ikke, fortsætter de med næste historie.

Start ikke med at skrive “Jeg skriver dette brev...”, for læseren ved allerede, at du sidder og skriver det. Skriv ikke “Venligst betragt dette brev som min ansøgning om...”. Bare begynd med at skrive brevet. Brug et aktivt, provokerende og interessant sprog, der får læseren til at læse videre. 

Eksempel på en indledning, der kan tilpasses

Da jeg modtog prisen “Årets historie” fra Sven Kragh-Juel hos Sportsnyhedspriser fik jeg forståelse for, hvor stor indflydelse vores ord har på fodboldbranchen og dens trofaste fans. Folk elsker at diskutere sport, men de synes også om at læse en mening og tænke over, hvordan deres synspunkter kan være forskellige.

Forstået!

Hovedtekst

Den bedste anekdotiske indledning fuser ud, hvis du ikke hurtigt kommer til den vigtigste del af historien. Nogle redaktører insisterer på en beskrivelse “i store linjer”, et afsnit, der beskriver historien i en nøddeskal, før den springer til en side inde i avisen. 

Erfaring er altid vigtigt, så du skal beskrive, hvad du har gjort på dette område for at bevise dine færdigheder. Beskriv ikke blot, hvor du arbejdede, eller hvor længe, men fortæl historier om udfordringer, du stod over for, og hvordan du klarede dem. Vær specifik, og brug fakta og tal, hvor det er muligt.

Eksempel på en hovedtekst, der kan tilpasses

Sportsjournalister hjælper fans med at genopleve de magiske øjeblikke gennem ordmediet, og med gennemsnitligt 47,5 mio. visninger af mine artikler om året håber jeg, at mine seks års ansættelse hos sportsmagasinet Jysk Sport har gjort en forskel. En stilling som senior journalist hos et landsdækkende tidsskrift ville give mig mulighed for at lade et større publikum stifte bekendtskab med min uovertruffne indsigt i fodboldspillere og -trænere.

Som tidligere klubfodboldspiller og udvalgt spiller fra studieteamet (mens jeg læste til journalisteksamen på Danmarks Journalisthøjskole), har mange af de største spillere været mine ligemænd. Mine nære relationer giver mig adgang til historierne bag det, der sker på fodboldbanen. Alle kan forstå, at der scores et mål, men jeg udforsker følelserne bag målene. Jeg har offentliggjort nogle af de seneste års største fodboldhistorier:

  • Fem eksklusive artikler, der undersøger udviklingen og spillertransfers i FCK.
  • Ledende journalist for foldboldmagasiner fra 2017 til 2019, interviewede fremtidige stjerner.
  • Min internationale artikel om agentbestikkelsesskandalen vandt prisen “Årets historie”.

Før min journalistiske karriere arbejdede jeg i to år for en førende Superliga -klub som assistent i deres PR-afdeling, hvor jeg både skrev deres blog og koordinerede deres pressekontakter. Jeg var en af de første i branchen, der kultiverede en vellykket tilstedeværelse på de sociale medier.

Forstået!

Afslutning

Du vil slutte med et brag, ikke klynkeri. Du kan komme med en kort gennemgang af det, du allerede har sagt, og du kan måske takke læseren for hans eller hendes tid, men du skal foreslå en slags opfordring til handling. Det kan være så enkelt som at sige, at du ser frem til et svar, eller at du vil være glad for at tale mere om de færdigheder, du kommer til at berige din potentielle arbejdsgiver med. 

Eksempel på en afslutning, der kan tilpasses

Jeg vedlægger en portefølje med mine mest populære artikler, og villevære glad for at få mulighed for at fortælle om min passion for fodbold.

Forstået!

Afsluttende hilsen

Afslut med en simpel hilsen som f.eks. “Med venlig hilsen”, “Alt det bedste”, “Venlig hilsen” eller hvad som helst der lyder passende, og skriv derefter dit fulde navn under den.

For at se alle disse strukturelle elementer på et faktisk brev på én side, så se på eksemplet på en ansøgning om en stilling som journalist ovenfor.

Eksempel på underskrift, der kan tilpasses

Med venlig hilsen,

Aage Jørgensen

Forstået!

For at blive inspireret tilbyder Cv.dk mange forskellige erhvervsspecifikke eksempler på ansøgninger, en ansøgningsbygger, skabeloner som kan tilpasses, samt nyttige råd.

Skriv din ansøgning på få minutter
Skriv din ansøgning på få minutter
Skil dig ud, og bliv hyret hurtigere med vores store udvalg af gratis professionelle ansøgningsskabeloner, der er designet af eksperter for at få den perfekte stilling.
Opret ansøgning

Gratis professionelt designede skabeloner

Med over 10 millioner cv'er og ansøgninger, som vores brugere har oprettet, er CV.dk den førende online karrierebygger, der sørger for, at du bliver inviteret til jobsamtale.
4 ud af 5
baseret på 1.513 anmeldelser på Trustpilot
Brug denne skabelonStockholm cover_letter template
Stockholm
1.300.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonNew York cover_letter template
New York
410.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonWien cover_letter template
Wien
110.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonSydney cover_letter template
Sydney
150.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonLondon cover_letter template
London
250.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonDublin cover_letter template
Dublin
220.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonMoskva cover_letter template
Moskva
58.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonAmsterdam cover_letter template
Amsterdam
140.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonMadrid cover_letter template
Madrid
140.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonSantiago cover_letter template
Santiago
130.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonSingapore cover_letter template
Singapore
49.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonOslo cover_letter template
Oslo
52.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonCape Town cover_letter template
Cape Town
7.200 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonParis cover_letter template
Paris
33.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonBerlin cover_letter template
Berlin
87.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonGeneve cover_letter template
Geneve
3.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonVancouver cover_letter template
Vancouver
42.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonTokyo cover_letter template
Tokyo
58.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonMilano cover_letter template
Milano
48.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonLissabon

 cover_letter template
Lissabon
27.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonBarcelona cover_letter template
Barcelona
27.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonKøbenhavn cover_letter template
København
21.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonChicago cover_letter template
Chicago
18.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonRio cover_letter template
Rio
27.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonRom cover_letter template
Rom
5.100 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonBoston cover_letter template
Boston
16.000 personer valgte denne skabelon
Brug denne skabelonToronto cover_letter template
Toronto
97.000 personer valgte denne skabelon
Dette websted bruger cookies til at forbedre brugeroplevelsen og udføre analyser og marketing. Ved at bruge vores websted giver du dit samtykke til at acceptere alle cookies i overensstemmelse med vores Privatpolitik og Privatpolitik.
Acceptér cookies