Hvad forstås ved aktiv lytning?
Til at begynde med skal vi definere, hvad aktiv lytning er. Kort sagt betyder aktiv lytning, at du giver andre din fulde opmærksomhed, når de taler, og du sørger for at forstå, hvad de har at sige. Det indebærer, at du lader dem tale ud og stiller relevante spørgsmål.
Selvom det lyder meget ligetil, er det de færreste af os, der gør det. Tænk lige over det. Når en anden taler, lytter du så til vedkommende og begriber du, hvad de har at sige? Eller fokuserer du bare på at fremføre dine egne synspunkter og venter til det er din tur at tale? Hvis det er tilfældet, skal du ændre din adfærd.
De bedste teknikker i aktiv lytning, der kan læres
Det behøver ikke at være svært at forbedre din evne til at lytte. Nu har vi behandlet den vigtigste definition af aktiv lytning, skal vi se nærmere på de teknikker, du kan bruge. Den gode nyhed er, at du ikke behøver at lave helt om på din måde at kommunikere på. I stedet for bør du arbejde på at blive mere opmærksom på og selvbevidst under typiske samtaler.
Pas på ikke at komme bort fra samtaleemnet
Kommer dit sind ind på afveje, når du fører en samtale med en anden? Hvis ja, kan du bringe dig selv tilbage til virkeligheden ved mentalt at gentage nogle af de ord, som din samtalepartner siger. Denne enkle fremgangsmåde forhindrer, at du begynder at tænke over andre ting.
Vær så indfølende og selvbevidst som muligt
Når du taler med en anden, er det vigtigt at have et højt niveau af selverkendelse. Det indebærer, at du forstår dine følelser og hvordan du virker på din samtalepartner. Prøv at lytte og forstå vedkommendes synspunkter.
Sørg for god øjenkontakt
Hvis dine øjne fokuserer på alle mulige genstande i rummet, får din samtalepartner indtryk af at du ikke er interesseret i samtalen. Sørg for god øjenkontakt hele tiden, når de taler til dig. Det er en af de letteste teknikker i aktiv lytning og den er meget nemt at lære.
Sørg for et åbent og opmærksomt kropssprog
Sidder du med ryggen vendt mod personen over for dig? Sidder du med korslagte arme? Hvis du skaber en bogstavelig barriere mellem dig og personen over for dig, kan det være en hindring for kommunikationen. En af de bedste færdigheder i aktiv lytning, du kan tilegne dig, er at placere dig i den optimale position over for din samtalepartner.
Vær opmærksom på nonverbale signaler
Hvad siger en person, der taler uden at sige et ord? Over 50 procent af kommunikationen er nonverbal. Så det er umagen værd at være opmærksom på disse subtile signaler. Det betyder, at man skal se på den anden persons kropssprog og være opmærksom på samtalepauserne. Når du bliver en god aktiv lytter, vil du være afstemt efter alle disse tegn og vide, hvordan man læser dem.
Brug stilhed som en form for kommunikation
Er du tilbøjelig til hurtigt at fylde pauserne i en samtale? Hvis du er alt for ivrig efter at tale, kan det være en god idé at sætte farten ned. Stilhed taler ofte for sig selv. Når din samtalepartner tager en hurtig pause eller du har brug for et sekund for at tænke, så lad det ske på en naturlig måde.
Vær opmærksom på distraherende adfærd
Vi har alle ting, vi gør ubevidst, mens vi taler. Du kan f.eks. gestikulere vildt eller vippe med fødderne, når du er dybt engageret i en samtale. Hvad end dine vaner måtte være, så bør du være opmærksom på dem. Selvom det ikke betyder, at du skal sidde helt stille under samtalerne, bør du prøve at begrænse effekten af denne adfærd.
Sørg for minimale afbrydelser og forstyrrelser
Ligger din mobil på bordet og summer? Smutter dit blik væk og fokuserer på computerskærmen? Hvis der er distraherende genstande i umiddelbar nærhed af dig, er det sandsynligt, at du ikke lytter koncentreret til personen over for dig. Sørg for at begrænse antallet af forstyrrelser i nærheden, før du starter en samtale.
Husk at tonen er vigtig
Når du taler med nogen, skal du være opmærksom på tonen, både de andres tone og din. Hvis du lytter godt, kan du bemærke små ændringer i nogens stemme, når vedkommende er glad, ked af det eller neutral. Det vil hjælpe dig med at forstå dem, når du fokuserer på sådanne små ændringer.
Søg feedback, hvor det er muligt
Hvad sker der, når der er opstået en naturlig pause i samtalen? Hvis der er noget, der skal afklares, eller hvis du ønsker mere information, er det det rigtige tidspunkt at bede om det. Vis personen over for dig, at du har lyttet til hvad vedkommende har sagt, og stil dine opfølgende spørgsmål derefter.
Færdigheder i aktiv lytning og eksempler på svar
Du skal finpudse dine færdigheder i aktiv lytning for at kickstarte din erfaring med aktiv lytning. (Tip: Du kan også medtage disse færdigheder i dit cv for at vise dine potentielle arbejdsgivere, at du har gode kommunikationsevner!). Idet du husker ovennævnte, har vi i det følgende anført nogle af de færdigheder, du kan begynde at styrke:
- Medfølelse og empati
- Følelsesmæssig intelligens
- Iagttagelse
- Kritisk tænkning
- Forståelse
- Selverkendelse
- Situationsforståelse
- Sans for detaljer
- Skarpt fokus