Ligesom du som marketingchef skal være dygtig til at administrere en virksomhed, skal du også være dygtig til at administrere dit CV. Du skal sørge for at markedsføre dig selv så godt som muligt. I denne guide gennemgår vi, hvad et CV skal indeholde, samt hvordan du opstiller det på en professionel måde.
På cv.dk finder du masser af CV-eksempler. Vores CV-bygger gør det nemmere end nogensinde at skrive et fremragende CV!
Der er visse sektioner, som skal indgå i alle CV’er. Som marketingchef er det vigtigt at forstå, hvilke sektioner det er. Dit CV bør indeholde følgende elementer:
Som marketingchef skal dit CV fremvise dine kompetencer og resultater så klart og tydeligt som muligt. Du kan med fordel benytte den målrettede tilgang til at fremvise dine evner, kompetencer og erfaringer:
ATS står for Applicant Tracking Systems. ATS-algoritmer scanner CV´er for nøgleord, der matcher jobbeskrivelsen, og rangerer dem efter antal nøgleord. Kun de højest rangerede CV’er kommer igennem screeningen og går videre til et ansættelsesudvalg. Resten bliver slettet.
Et marketingchef-jobopslag kan f.eks. angive følgende krav/ønsker:
Dit CV skal være let at overskue for en arbejdsgiver. For en marketingchef vil det bedste format for dit CV være omvendt kronologi, fordi du gerne vil fremvise resultater. Her fokuserer du på din ansættelseshistorik, hvor du noterer din seneste stilling øverst.
Hvis du er nyuddannet eller ønsker at skifte karriere, kan du se nærmere på de CV-formater, vi foreslår som kronologiske alternativer eller hybrider.
Sidehovedet på dit CV som marketingchef skal fremvise dine kontaktoplysninger så overskueligt som muligt.
Se herunder, hvordan du gør. Denne struktur sikrer, at kontaktoplysningerne er professionelt sat op:
Undgå at skrive fødselsdag og andre personlige oplysninger som civilstand, CPR-nummer eller pasnummer.
Anna Nielsen
Marketingchef
+45 56 84 83 70
Anna.nielsen@gmail.com
Anna Nielsen
Marketingsmesterinde
045-56848370
AN-marketing@gmail.com
I profilafsnittet skal du fremhæve dine største præstationer. Sørg for at vise, at du er glad for og stolt af alt, du har opnået. Fremhæv dine vigtigste kompetencer, der viser dine kvalifikationer og præstationer. Husk at bruge så mange kraftfulde handlingsudsagnsord og jobspecifikke oplysninger som du kan.
Profilen skal både fremvise din personlighed og din faglige erfaring. Første sætning skal præsentere dig. Brug derefter de næste par sætninger på at beskrive dine største succeser eller vigtigste resultater fra tidligere stillinger. De to sidste sætninger skal du bruge på at beskrive de kompetencer og kvaliteter, du vil bidrage med i virksomheden.
Har du brug for mere inspiration til dit CV? Tjek vores relaterede eksempler på CV’er ud her:
Se eksempel på tilpasningsvenlig marketingchef CV-profil her:
Marketingsekspert med erfaring fra flere stillinger. Erfaring fra flere roller i et marketingsteam, lige fra almen medarbejder til teamleder. Specielt stærk i udvikling og visualisering af visuelle identiteter for virksomheder. God til at kommunikere og uddelegere opgaver efter folks kompetencer, så alle føler, de bruger deres kompetencer rigtigt. Jeg søger nu en ny udfordring i form af en stilling som marketingchef, hvor jeg kan bruge mine erfaringer og kompetencer til at skabe positive resultater for virksomheden. Samtidigt håber jeg at kunne udvikle nye og spændende kompetencer selv.
Kompetent marketingchef med over 15 års ekspertise i at markedsføre virksomheder. Har mange succesfulde kampagner bag mig som chef. Specielt kompetent i at gentænke og opdatere virksomheders tone of voice, så det matcher deres kundesegment bedre. Går meget op i at optimere mine medarbejderes indsats, så deres kompetencer skinner igennem. Er på udkig efter en stilling, hvor jeg kan bruge mine erfaringer til at skabe nye spændende koncepter og kampagner. Samtidigt håber jeg at kunne forstærke arbejdsmiljøet og kompetencerne hos mine kolleger og lære fra mig på bedst mulig vis.
Ansættelseshistorikken i dit marketingchef-CV skal fremvise de stillinger og løste opgaver, der er relevante for den stilling, du søger. Dine resultater bliver her set som bevis på, hvad du har opnået af kompetencer i andre stillinger.
I det omvendte kronologi-format skal du starte med at skrive dit seneste job. List så dit forrige, og så videre. Hvis din karriere er lang, så nøjes med de sidste 10-15 år. Under hvert job laver du en punktopstilling med korte beskrivelser af din indsats.
Brug eksempler til at fremhæve resultater og værdier af dine præstationer. I stedet for vage beskrivelser som dem her:
Så omskriv dem til konkrete resultater, som vist her:
Afdelingsleder marketing ved Zane Telecommunications, Århus
December 2017 - Juni 2024
Salgs- og marketingchef ved Bee Hive Printing, Århus
Oktober 2015 - November 2017
Online marketingkonsulent ved Freelance, Århus
November 2012 - November 2014
Et stærkt marketingchef-CV skal fremvise kompetencer og resultater, som en virksomhed efterspørger. De søger måske en erfaren marketingchef, der er i stand til at overse både administrative opgaver og det kreative ansvar. Sørg for at inkludere jobspecifikke kompetencer i kompetenceafsnittet.
Det er vigtigt, at du både medtager hårde og bløde kompetencer. Hårde kompetencer kan f.eks. være ”viden om dataanalyse” eller ”erfaring med digitale platforme”. Bløde færdigheder kan derimod være ”empati” eller ”tålmodighed”.
Se dette eksempel på en liste over færdigheder for en marketingchef:
For størst effekt, skal du huske at understøtte dine kompetencer med specifikke eksempler på dine succeser:
Som marketingchef er du formentlig uddannet inden for faget, f.eks. som markedsføringsøkonom eller inden for Branding og Marketing Management. I uddannelsesafsnittet skal du skrive alle eksaminer og certificeringer du har. Formålet med afsnittet er at vise din professionelle udvikling, så en mulig arbejdsgiver kan se, hvilke kompetencer du indeholder.
Du skal medtage:
Nedenfor finder du et eksempel på en tekst til et CV, der viser, hvordan du formaterer oplysningerne om din uddannelse.
Master i forretningsadministration, Aarhus BSS
Oktober 2020 - Oktober 2022
Læste sideløbende med mit job. Bachelor i økonomi og forretning, Aarhus Universitet, Århus
August 2010 - August 2012
Som marketingchef skal du være detaljeorienteret, klar og tydelig. Det samme skal dit CV. Derfor er det bedst egnede layout til dit CV vores elegante Dublin-skabelon, der er kendetegnet ved en personlig stil samt en velorganiseret struktur.
Cv.dk's eksempler på skabeloner er inddelt i kategorier: simpel, kreativ, professionel og moderne. Vores CV-eksempler er færdigskrevet med forslag til formuleringer, som du kan tilpasse til din egen situation og erhvervserfaring.
Profil
Kompetent marketingchef med over 15 års ekspertise i at markedsføre virksomheder. Har mange succesfulde kampagner bag mig som chef. Specielt kompetent i at gentænke og opdatere virksomheders tone of voice, så det matcher deres kundesegment bedre. Går meget op i at optimere mine medarbejderes indsats, så deres kompetencer skinner igennem. Er på udkig efter en stilling, hvor jeg kan bruge mine erfaringer til at skabe nye spændende koncepter og kampagner. Samtidigt håber jeg at kunne forstærke arbejdsmiljøet og kompetencerne hos mine kolleger og lære fra mig på bedst mulig vis.
Ansættelseshistorik
Afdelingsleder marketing ved Zane Telecommunications, Århus
December 2017 - Juni 2024
Salgs- og marketingchef ved Bee Hive Printing, Århus
Oktober 2015 - November 2017
Online marketingkonsulent ved Freelance, Århus
November 2012 - November 2014
Kompetencer
Uddannelse
Master i forretningsadministration, Aarhus BSS
Oktober 2020 - Oktober 2022
Læste sideløbende med mit job. Bachelor i økonomi og forretning, Aarhus Universitet, Århus
August 2010 - August 2012
Som marketingchef er det utroligt vigtigt med et velskrevet CV for at øge dine chancer for at lande drømmejobbet. Vores guider og skabeloner hjælper dig med at tilpasse CV'et til virksomheden og jobbet og bestå ATS-screeningen.
Kast dig ud i det og skab et vindende CV med cv.dk!