Som marketing professional har du et afgørende forspring, når det gælder om at skrive et cv, som er præget af både relevant indhold og stil. Man kan rolig regne med at meget af den viden og erfaring, du har tilegnet dig i dit karriereforløb, vil være relevant og kan anvendes direkte, når du skal markedsføre dig selv.
Det vil være et godt bud, at du allerede har en god forståelse for de tre afgørende aspekter, som for mange jobsøgende på andre områder stadig er et mysterie.
Din målgruppe er arbejdsgiveren - især ansættelseschefen. Du foretager din research som du plejer, når du undersøger kunder eller andre interessenter.
Udforsk alt, hvad du kan få at vide om virksomheden og det job, du søger. Hvad kan du finde ud af om arbejdspladsen, virksomhedskulturen og varemærket?
Undersøgelsesresultaterne danner grundlaget for at kunne tilpasse alt fra indhold og stil til sprog og tone i dit cv.
Således bliver dit skræddersyede cv et funktionelt tilpasbart dokument, som er klar til redigering, hvis en ny jobmulighed dukker op. Dine markedsføringsfærdigheder og dine stærke kommunikationsevner giver fortsat resultat, når hver specifik version af dit cv er engageret, relevant, overbevisende og frem for alt målrettet.
Her er din viden om SEO og brug af nøgleord guld værd, og passer til trin 1 og 2 ovenfor. Sandsynligvis har du en bedre forståelse end de fleste af, hvordan e-algoritmer gør sig gældende, når menneskelige læsere søger efter og vælger netindhold.
Profilteksten i dit cv (også kaldet resumé eller profil) kræver samme publikumsrettede indfaldsvinkel og overbevisende tone for at kunne præsentere dig selv i et positivt lys. Du er varemærket og arbejdsgiveren er “køberen”, du skal imponere og tilfredsstille.
For dig som marketing professional bør det være en selvfølge at kunne tilpasse sig til en virksomheds eller et varemærkes udseende, stemme og personlighed. Ved at fokusere på det kunden har brug for samt gengive det i et positivt lys, vinder dit budskab genklang hos målgruppen.
Erfaren digital marketing manager med dokumenterede meritter inden for udvikling og ledelse af effektive strategier for digital markedsføring. Dygtig til at føre tilsyn med webstrategi og -udvikling, digitalt engagement og forbrugerorienterede værktøjer. Ekspert i ledelse af strategiske relationer for at nå virksomhedens mål.
Hvis din karriere består af en kontinuerlig række af stillinger i digital marketing, er den konventionelle cv-struktur med omvendt kronologisk rækkefølge velegnet.
Digital Marketing Manager hos Digiplan A/S,
nov 2017 - mar 2021
Digital Marketing Manager hos Hovgaard Marketing, Vejle
jul 2014 - okt 2017
I tilfælde, hvor arbejdsgivere kræver en formel uddannelse, er det typiske uddannelsesmæssige krav for eksperter i digital marketing en bachelorgrad i marketing, kommunikation eller grafisk design. Det kan godt være, at en arbejdsgiver leder efter kandidater, som er specialiseret i Google AdWords, eller måske har en kandidatgrad, når du søger en leder- eller direktørstilling.
I reglen kan du liste relevante grader og uddannelser op i omvendt kronologisk rækkefølge fra højeste til laveste niveau. Hvis der er plads tilbage på cv’et, som ikke bør overskride en A4-side, kan du nævne eventuelle udmærkelser, priser eller andre særlige præstationer, du har opnået i skolen eller i den akademiske verden.
Eventuelle eksamensbeviser, certificeringer og praktikpladser, der er relevante for din uddannelse og faglige udvikling, hører også hjemme i dette afsnit i cv’et. Glem ikke noget, der fremhæver din vilje til at lære nyt og viser, at du holder trit med de nyeste udviklinger i den digitale marketingbranche, der er underkastet hurtige forandringer.
Bacheloruddannelse i marketing, Københavns Universitet, København
sep 2010 - maj 2014
Studentereksamen, Øregård Gymnasium, Hellerup
nov 2006 - jun 2010
Dette afsnit i cv’et handler om at markedsføre de kompetencer og evner, du behersker, samt opfylder arbejdsgiverens krav. Her bør du understrege, at du til enhver tid holder dig opdateret på innovative idéer om research og digital marketing. Og netop fordi du også ved en del om marketing, er det ikke noget problem for dig at “sælge” dig selv i afsnittene om kompetencer og ansættelseshistorik.
Brug vores fantastiske cv-bygger med professionelle cv-skabeloner, der er udførligt testet i praksis, hvis du er ude efter det perfekte værktøj for at spare tid, når du er på jagt efter dit drømmejob.