1. Blog
  2. Jobsamtale
  3. Sådan accepterer du et jobtilbud + Eksempler der kan kopieres
Skrevet af Paul DruryPaul Drury

Sådan accepterer du et jobtilbud + Eksempler der kan kopieres

10 min læst
Sådan accepterer du et jobtilbud + Eksempler der kan kopieres
At acceptere et jobtilbud via e-mail er en vigtig del af at indgå en ansættelseskontrakt. Samtidig er det din første kommunikation som en del af den nye arbejdsplads. I denne blog får du gode råd om, hvem du skal henvende dig til, og hvad du bør og ikke bør sige.

Tillykke! Du har klaret det hårde arbejde og modtaget det magiske jobtilbud. Du var måske ikke helt sikker på, om du ville åbne e-mailen til at starte med, men dér er den – sort på hvidt. Men hvordan går du så videre med at acceptere den?

Overvejelser om, hvordan du bedst accepterer et jobtilbud, udgør det sidste stadie i din jobsøgning. Så når du er klar til at acceptere (efter du er færdig med at forhandle detaljerne), er her et par ting du kan tænke over, når du sammensætter dit svar på jobtilbuddet:

  • Hvad er en e-mail accept af jobbet?
  • Hvordan accepterer du et jobtilbud via e-mail (fem trin)
  • Tips til at acceptere et job via e-mail
  • Eksempel på et brev til jobaccept
  • Skabelon til en e-mail til accept af job
Eksperttip

Hvad skal du gøre, før du accepterer et jobtilbud? Tænk! Længe og grundigt. Bare fordi du er blevet tilbudt et job, betyder det ikke, at du skal acceptere det med det samme. Der er næsten altid plads til forhandling, og de fleste arbejdsgivere vil gerne høre et rimeligt modforslag. Send kun den formelle e-mail til accept af jobbet, når du er tilfreds med alt.

Hvad er en e-mail accept af jobbet?

En e-mail til accept af et job er et officielt jobsøgningsdokument, der bekræfter, at du accepterer vilkårene i et jobtilbud. 

Det er en nødvendig del af enhver rekrutteringsproces – en mundtlig aftale kan være juridisk bindende i nogle tilfælde, men at sende en e-mail er langt mere almindeligt. At skrive et fysisk brev med din jobaccept er usædvanligt i dag.

Du bør have fået instruktioner fra recruiteren, den ansvarlige for ansættelsen eller en HR-ansvarlig om, hvordan du strukturerer dit jobacceptbrev, og hvad der skal medtages. Men hvis du er i tvivl om, hvordan du accepterer et jobtilbud, kan forslagene i denne blog hjælpe.

Eksperttip

Hvad svarer du, når du får et jobtilbud? Der er ofte en svarfrist inkluderet i jobtilbuddet, men du behøver normalt ikke at svare med det samme. Du venter måske på andre potentielle tilbud, før du beslutter dig, så hold arbejdsgiveren informeret og vær ærlig omkring din situation. De vil sandsynligvis gerne vente på dig. Send ikke en e-mail med accept af jobbet, hvis du ved, at du måske skifter mening en uge eller to senere. Dette kan ødelægge dit ry hos både arbejdsgivere og recruitere.

Hvordan accepterer du et jobtilbud via e-mail?

At acceptere et job via e-mail eller skrive et jobacceptbrev, som du vedhæfter i en e-mail, følger de normale regler for forretningskorrespondance. Her er trinene med nogle få specifikke parametre:

  • Skriv en funktionel emnelinje
  • Overvej, hvem den skal adresseres til
  • Udtryk din taknemmelighed og glæde over at acceptere
  • Angiv de grundlæggende ansættelsesbetingelser med din accept
  • Underskriv e-mailen professionelt

Nedenfor finder du detaljer om, hvordan du udfører hvert trin.

1. Skriv en funktionel emnelinje

HR-ansvarlige modtager hundredvis af e-mails hver dag, men din e-mail med accept af jobtilbud skal bemærkes og arkiveres det rigtige sted til fremtidig reference. Du skal derfor skrive en emnelinje til e-mailen, der opfylder alle praktiske krav. Der er ikke behov for kreativitet i forbindelse med accept af et jobtilbud.

  • Inkludér udtrykket "[Stillingsbetegnelse] jobaccept" som de første ord, og derefter dit navn (med fed skrift, hvis du foretrækker det). Du kan også vælge at sætte en dato i emnelinjen, men det er lidt utraditionelt. Der bør ikke være anden information. Ingen "Jeg er glad for at acceptere tilbuddet" eller lignende ekstravagance, der kan fortrænge de vigtigere oplysninger.

Eksempel: "Lagerchef jobaccept - Hans Jensen"

2. Overvej, hvem den skal adresseres til

Når du overvejer, hvordan du accepterer et jobtilbud, er du måske ikke sikker på, hvem du skal sende acceptbrevet til. 

Normalt fremsendes oplysningerne om jobtilbuddet fra en bestemt person, og det bør fortælle dig, hvordan du skal acceptere.

Hvis du er i tvivl om, hvem jobtilbudsaccepten skal adresseres til, er det en god tommelfingerregel at sende e-mailen til både den ansvarlige for ansættelsen og til HR-repræsentanten (så de begge har dokumentation for din accept). Det er bedst at sende den direkte til din fremtidige chef (og adressere hilsenen til vedkommende), mens du samtidig kopierer (cc'er) HR-repræsentanten.

Det er vigtigt, hvordan du accepterer et jobtilbud, og selvom tilbuddet ikke annulleres af en lille fejl i etiketten for adressering, er det klogt at overveje omstændighederne og forsøge at træffe den mest passende beslutning.

3. Udtryk din taknemmelighed og glæde over at acceptere

Du skal huske, at dit lobbyarbejde er gjort (for nu), så dæmp din begejstring i din jobaccept-e-mail. Sørg for, at de vigtigste elementer i at acceptere rollen har første prioritet.

De ansvarlige for ansættelsen forventer og håber imidlertid, at du er glad for at acceptere. De har investeret en betydelig mængde tid i jobsøgningsprocessen, så det vil helt bestemt være på sin plads med en eller to sætninger, der viser din glæde og taknemmelighed.

4. Angiv de grundlæggende ansættelsesbetingelser med din accept

Hovedårsagen til et jobacceptbrev er at afspejle betingelserne i jobtilbuddet og bekræfte, at du accepterer det, der tilbydes.

Det er nok at sige, at du er enig i betingelserne i det jobtilbud, der blev sendt til dig på den specifikke dato, men for klarhedens skyld kan det være en fordel at inkludere flere detaljer (da denne e-mail eller dette brev vil blive arkiveret i dine optegnelser).

Du bør f.eks. medtage stillingsbetegnelse, aftalt løn og frynsegoder (såsom betalt ferie) samt startdatoen. Det er alt sammen en formalitet, men det er værd at inkludere disse detaljer for at undgå misforståelser.

Send kun en accept-e-mail, når du har forhandlet alle detaljerne i jobtilbuddet på plads. At sende et jobacceptbrev, når du stadig er ved at afslutte nogle af detaljerne, kan føre til problemer hen ad vejen. Du kan sende uformelle e-mails til enten den ansvarlige for ansættelsen eller HR, hvis du har brug for at justere ting som startdatoer, fleksible arbejdsforhold eller andre fordele.

Eksperttip

Forhandling af løn og andre fordele.

Du har modtaget en tilbuds-e-mail, men det betyder ikke, at du skal acceptere alle de betingelser, der står i den. HR-personale er vant til at forhandle under ansættelsesprocessen. Løn er kun én del af din ansættelsespakke. Her er andre punkter, der kan forhandles om:

  • Ferietid
  • Fleksibel arbejdstid
  • Hjemmearbejde
  • Sundhedsforsikringer
  • Bonusser og bonusstruktur

Disse fordele skal forhandles, før du sender din accept, fordi den mail betyder, at du er okay med alle ansættelsesbetingelserne.

5. Underskriv e-mailen professionelt

Afslutningen på e-mailen eller brevet skal være den samme som ved enhver anden professionel korrespondance. Der er ingen grund til at inkludere noget andet i denne sidste sektion. Modstå fristelsen til at slutte af med endnu en begejstret sætning.

"Venlig hilsen" eller "Med venlig hilsen" plus dit fulde navn vil være fint.

Eksperttip

Sørg for, at du får tilbuddet på skrift først. Send kun jobaccept-e-mailen, når du formelt har modtaget et jobtilbud på skrift. 

Den ansvarlige for ansættelse kan give dig et mundtligt tilbud, men bed dem om at sende det på skrift, før du svarer. Dette undgår misforståelser og er kontraktligt bindende.

Eksempel

Kære Peter Bjørnsen.

Tak for din tid i sidste uge – jeg nød virkelig at møde teamet.

Jeg vil med glæde acceptere stillingen som økonomichef hos Kaltech Global. Som aftalt vil startlønnen være 480.000 kr. med en 10% bonus og 25 dages ferie med løn. Forsikringsydelser begynder efter en måneds ansættelse.

Jeg ser meget frem til at starte på den ønskede dato den 7. august 2024. Hvis der er noget andet, du har brug for mig til i mellemtiden, så kontakt mig gerne på (+45) 55 56 45 30.

Venlig hilsen,

(aktuel underskrift)

Petra Johansen

Forstået!
Eksempel

Kære Karen Hansen.

Jeg er taknemmelig for den tid, du tog til at drøfte jobtilbuddet i løbet af den sidste uge, og det glæder mig, at vi har løst de udestående problemer. Jeg er meget opsat på at gøre stillingen til en succes, og vi starter på det helt rette fundament. Derfor accepterer jeg hermed deltidsansættelsen som administrativ assistent, som den blev beskrevet i e-mailen til mig i morges.

Som aftalt vil startlønnen være 230.000 pro rata for to dage om ugen med mulighed for at øge til tre dage om ugen efter seks måneder. Der vil være fire ugers betalt orlov efter en prøveperiode på tre måneder.

Jeg glæder mig til at flytte til Herning og møde resten af teamet på min startdato den 24. juli 2024. Hvis der er nogen spørgsmål i mellemtiden, er du velkommen til at kontakte mig på denne e-mail.

Med venlig hilsen,

Janne Juul.

Forstået!

Hovedpointer

At skrive en e-mail til accept af et nyt job er et stolt øjeblik. Nyd det. Det næste skridt i din karriere starter, når du trykker på send-knappen.

  • Få tilbuddet på skrift, før du sender din e-mail med accept af jobbet.
  • Du har tid inden du accepterer – tænk grundigt over det, før du trykker send.
  • Skriv et funktionelt brev, der inkluderer alle de vigtige kontraktmæssige detaljer.
  • Vis lidt begejstring! Det har sandsynligvis været en lang og krævende – men succesfuld – proces.
Byg dit CV på 15 minutter
Byg dit CV på 15 minutter
Brug professionelle gennemprøvede CV-skabeloner, som følger de præcise 'CV-regler', arbejdsgivere leder efter.
Opret mit CV
Del denne artikel
Fortsæt med at læse
CV11 min læst
Korrekturlæsning og redigering af dit resume
Korrekturlæsning og redigering af dit resume
CV11 min læst
Målrettet cv: Skræddersy din ansøgning for at få succes
Målrettet cv: Skræddersy din ansøgning for at få succes
Jobsamtale6 min læst
Hvordan man svarer på interviewerens spørgsmål “Hvad motiverer dig?”
Hvordan man svarer på interviewerens spørgsmål “Hvad motiverer dig?”
Ansøgning5 min læst
Undersøgelse: Hvordan adskiller ansøgninger sig fra hinanden verden over?
Undersøgelse: Hvordan adskiller ansøgninger sig fra hinanden verden over?
Gennemse alle
Dette websted bruger cookies til at forbedre brugeroplevelsen og udføre analyser og marketing. Ved at bruge vores websted giver du dit samtykke til at acceptere alle cookies i overensstemmelse med vores Privatpolitik og Privatpolitik.
Acceptér cookies