Som barista er du sandsynligvis den første person, en kunde ser, når vedkommende går ind i caféen, og din evne til at yde venlig service er en vigtig del af deres oplevelse. Profilteksten (også kaldet resumé) fungerer som den første hilsen i dit cv. Den giver ansættelseschefen en smagsprøve af din personlighed, dine bedste færdigheder samt din tidligere erhvervserfaring. Hvis du ansøger om en lederstilling, kan du også fremhæve tidligere ledererfaringer eller en speciel uddannelse, især hvis du ansøger om en stilling som driftsleder eller en lederstilling. Nogle fakta om dine tidligere job som barista kan også være med til at styrke dette afsnit. Hvor mange gæster betjente du dagligt? Udviklede du nye drikke? Hvor mange retter/drikke på menuen huskede og forberedte du? Har caféen/restauranten oplevet nogen vækst under din ledelse?
Meget motiveret og fokuseret barista med over 5 års erfaring med mad- og drikkevareservice, specielt i kaffebarer. Erfaren kundeservicemedarbejder, der er dygtig til at udnytte sin viden om både kaffe og kundeservice til med succes at styre den daglige drift og tilberede velsmagende kaffespecialiteter. Er vant til at overholde virksomhedens standarder og behandle alle kunder med venlighed og gæstfrihed. En tilpasningsdygtig holdspiller, der brænder for tilberedning af god kaffe og tilfredse kunder.
Ansættelseshistorikken giver ansættelseschefen en idé om, hvor godt du ville passe til deres travle (eller hensynsfulde og eksklusive) kaffebar, der er stolt af sin kundeservice. Alt efter jobbet vil nogle ansættelseschefer med glæde oplære en ansøger med den rette blanding af personlighed og kundeservicefærdigheder, så der er ingen grund til at være bekymret, hvis det er dit første job som barista. Det er bedst at liste din erhvervserfaring i omvendt kronologisk rækkefølge, hvor din seneste stilling står øverst. Tag din seneste stilling først, indtil du har mindst 2-3 eksempler. Hvis du allerede har arbejdet i flere job med kaffe, kan du muligvis udelade job, som ikke er relateret til faget.
Barista ved Brasseri Solskin, København
marts 2010 — Nuværende
Barista og kassemedarbejder ved Starbucks, Københavnseptember
september 2006 — juli 2010
Mange af baristaens opgaver kan læres på jobbet. Derfor er en formel uddannelse som regel ikke påkrævet for denne stilling. Det betyder dog ikke, at du ikke skal skrive noget i uddannelsesafsnittet. Enhver uddannelse inden for hotel- og restaurationsbranchen vil give dig en direkte fordel for at få jobbet, men selv hvis du ikke har en uddannelse inden for et relateret område, skader det jo ikke at vise, at du har studeret eller er i gang med at fuldføre din uddannelse. I uddannelsesafsnittet kan du også nævne yderligere certifikater inden for hotel- og restaurationsbranchen, fødevaresikkerhed eller andre relaterede områder.
Bachelor i marketing, Københavns Universitet, København
august 2006 — december 2010
Studentereksamen, Øregård Gymnasium, Hellerup
september 2002 — maj 2006
Tro det eller ej, men der findes snesevis af kurser i indkøb, brygning og servering af kaffe. Ligesom vin er kaffe en speciel drik med et helt studieforløb bag sig. Hvis du har investeret i en eller anden form for uddannelse inden for tilberedning af kaffe eller mad, er det en god idé at medtage den i dette afsnit.
Som barista er dine færdigheder det centrale i det, du gør. Du skal have erfaring nok til at lave kaffe for at få gæsterne til at vende tilbage, men hvis du ikke har de personlige egenskaber, der kræves til jobbet, er der stor sandsynlighed for, at du sender gæsterne ud ad døren. Dine hårde færdigheder er alt det, der har at gøre med en maskine, et værktøj eller praktisk viden, som du har lært som barista eller i en lignende stilling. Det omfatter al den viden, der kræves for at tilberede drikkevarer og mad samt for at holde caféen ren og tiltrækkende.
Bløde færdigheder er de personlighedstræk og kvaliteter, som du har tilegnet dig gennem din livserfaring. Disse omfatter sans for detaljer, din særlige evne til at organisere samt venlig kundeservice.