Et godt marketing CV gør præcis det samme som en god marketingkampagne: Det genererer leads, der bliver til salg. I dette tilfælde er leads jobsamtaler, og salget er dit næste fantastiske marketingjob!
Det tager tid at skabe den rigtige kampagne, finde det rigtige publikum og opbygge tillid. Det samme gælder for dit marketing CV, men vi kan hjælpe med at gøre processen mere enkel og effektiv.
Vores CV guides og CV eksempler spænder over en lang række erhverv, og vores CV-bygger gør det lettere end nogensinde at skrive et vindende CV, der mangedobler dine chancer for en jobsamtale.
Forarbejdet til dit marketing CV går ud på at fastlægge, hvilke sektioner du skal medtage. Vi anbefaler, at du bygger det op med følgende elementer:
En god marketingkampagne starter med at lære om målgruppen. Det samme gælder for dit CV. Lær virksomheden, du søger job hos, at kende. Lær om dens medarbejdere, dens filosofi, dens produkter og tjenester. Find ud af så meget som muligt om rekrutteringschefen og din kommende chef. Herefter skal du målrette din kampagne og huske, at du er brandet her:
Applicant Tracking Systemet (ATS) er din første chance for at vise dit talent til at vurdere kundens behov (i dette tilfælde arbejdsgiveren!). Brug dine dataanalysekompetencer til at indsætte relevante søgeord og sætninger fra jobopslaget i dit marketing-CV.
Dette vil ikke kun hjælpe dig med at undgå at blive filtreret fra til jobbet, men det vil også vise din kommende arbejdsgiver, at du ved, hvordan du målretter dit marked.
Marketing-jobopslaget kan fx angive følgende krav/ønsker:
Endnu engang kommer ATS i spil. Når systemet scanner dit marketing CV, forsøger det at placere oplysninger i specifikke felter. For at lette overførslen fra dit dokument til virksomhedens HR-system skal du bruge et CV-format med omvendt kronologisk rækkefølge, som ATS er programmeret til at scanne.
Det omvendt kronologiske format centrerer sig om din beskæftigelseshistorik, hvor du starter med den seneste stilling og arbejder dig 10-15 år baglæns.
Når du bruger et af cv.dk’s gennemprøvede CV-formater og følger vores tips her i guiden, er du allerede godt på vej til at få det marketingjob, som du drømmer om.
Sidehovedet på dit marketing CV bør angive dine kontaktoplysninger på en overskuelig og brugervenlig måde.
Med følgende struktur sikrer du, at kontaktoplysningerne er professionelt sat op:
Undgå at skrive fødselsdag og andre personlige oplysninger som civilstand, CPR-nummer eller pasnummer.
Profilen i dit marketing CV er det personlige statement, der skal skille dig ud fra alle de andre. Her skal du fremhæve de største karrierepræstationer og de egenskaber, som du er mest stolt af. Teksten skal skrives i en tone, der udtrykker kompetence og vækker tillid. Husk at bruge så mange kraftfulde handlingsverber og jobspecifikke oplysninger, som du kan. Skriv 2-3 sætninger med effektfulde statements, der underbygger dit talent på området.
Mangler du inspiration til dit resumé? Tjek vores relaterede CV'er: eksempel på social media manager CV eller eksempel på grafisk designer CV.
Se tilpasningsvenlige eksempler på marketing CV profiler her:
”Kreativ og entusiastisk marketingmedarbejder med en baggrund i digital markedsføring. Færdigheder inden for SoMe, indholdsproduktion og kunderelationer. Ivrig efter at lære og skabe resultater i et dynamisk miljø.”
"Erfaren marketingspecialist med stærke færdigheder i strategisk markedsføring. Indgående viden om branding, kampagneudvikling og performanceanalyse. Drevet af at skabe innovative løsninger og målbare resultater.”
"Velanskrevet marketingchef med over 10 års erfaring i at skabe vækst for virksomheder. Ekspert i at udvikle og eksekvere integrerede marketingstrategier, der driver omsætning og styrker brandet. Anerkendt for at levere målbare forretningsmæssige resultater."
I ansættelseshistorikken skal du uddybe din nyeste jobbeskrivelse og skære ned på dine tidligere stillinger i takt med, at din karriere skrider frem. Gå kun 10-15 år tilbage. For recruiterne er selvfølgelig mest interesserede i, hvad du har lavet på det seneste.
Start med et stærkt handlingsverbum efterfulgt af detaljer, tal og statistikker, der gør din præstation endnu mere imponerende. Husk at bruge eksempler, der fremhæver værdien af dine præstationer ved at omskrive arbejdsopgaver til virkningsfulde resultater:
Marketingchef ved Marked Brands A/S, Vejle
Juni 2020 — Nuværende
Marketingspecialist ved Aventura A/S, Fredericia
Marts 2013 — Maj 2020
Du ved, at hvis du ikke fanger din målgruppes opmærksomhed inden for få sekunder, er de videre til noget andet. Derfor er kompetencesektionen i dit marketing CV så vigtig. Mange recruitere vil kigge her først for hurtigt at se, hvilke færdigheder du medbringer. Hvis din liste er for kort, går de videre til det næste CV.
Husk at fokusere på det, jobopslaget efterspørger, og bland både bløde og hårde færdigheder. Hårde færdigheder kan være ”kampagneplanlægning” og `kendskab til AI-værktøjer´. Bløde færdigheder kan derimod være `kreativitet´ og `strategisk tænkning´.
Se dette eksempel på en liste over færdigheder:
For at opnå den største effekt, skal du huske at medtage relevante færdigheder gennem hele dit CV og understøtte dem med specifikke eksempler:
Uddannelsessektionen i dit marketing CV er en liste over dine akademiske grader. Hvis du har en uddannelse højere end en bachelor, kan du undlade at anføre din overbygning til folkeskolen.
Du har måske lært mange af dine færdigheder gennem dit arbejde, men hvis du har taget kurser og fået certificeringer, der forbedrer dit kandidatur, skal du også liste dem her, f.eks. Google Analytics-certificering eller Masteruddannelse i Business Administration (MBA).
Hvis du har vundet marketingpriser eller anden anerkendelse eller er aktiv i professionelle organisationer, kan du oprette en separat sektion kaldet "Priser og Medlemskaber”.
Markedsføringsøkonom, Erhvervsakademi Aarhus, Viby J
August 2010 — Juni 2012
Studentereksamen, Horsens Gymnasium, Horsens
August 2007 — Juni 2010
Intet brand er komplet uden et udseende. Hvad er dit? Et flot, indbydende og letlæseligt layout er et af de vigtigste elementer, der får dit CV til at skille sig ud. Du kan endda vælge at bruge forskellige layouts til forskellige virksomheder.
En CV-skabelon gør formateringsprocessen meget nemmere og giver dig mere tid til at koncentrere dig om indholdet. Cv.dk's eksempler på skabeloner er inddelt i kategorier: simpel, kreativ, professionel og moderne. Vores CV-eksempler er færdigskrevet med forslag til formuleringer, som du kan tilpasse til din egen situation og erhvervserfaring.
Profil
Velanskrevet marketingspecialist med over 10 års erfaring i at skabe vækst for virksomheder. Ekspert i at udvikle og eksekvere integrerede marketingstrategier, der driver omsætning og styrker brandet. Anerkendt for at levere målbare forretningsmæssige resultater.
Ansættelseshistorik
Marketingchef ved Marked Brands A/S, Vejle
Juni 2020 — Nuværende
Marketingspecialist ved Aventura A/S, Fredericia
Marts 2013 — Maj 2020
Kompetencer
Uddannelse
Markedsføringsøkonom, Erhvervsakademi Aarhus, Viby J
August 2010 — Juni 2012
Studentereksamen, Horsens Gymnasium, Horsens
August 2007 — Juni 2010
Som du kan se, er det utroligt vigtigt med et flot og velskrevet CV for at øge dine chancer for at lande drømmejobbet inden for marketingfaget. Vores guider og skabeloner hjælper dig med at tilpasse CV'et til arbejdspladsen og jobbet og bestå ATS screeningen.
Kast dig ud i det og skriv et vindende marketing CV med cv.dk!