De bedste salgsargumenter er korte, stærke og mindeværdige. Det kan næppe nægtes, at de appellerer til fornuften, hvilket fremkalder en følelsesmæssig reaktion, der kræver handling. Når et målrettet salgsbudskab rammer plet, er kunderne parate til at købe produktet.
Når en salgsmedarbejder er på udkig efter et nyt job, er ansøgningen langt mere velegnet til sit overbevisende arbejde end cv’et. Et cv's strukturerede opbygning er særdeles velegnet til recruitere, som skal udskille hundredvis af ansøgere, men når salgsfeltet er blevet indsnævret, er det ansøgningen, der giver dybere indsigt i kandidaternes overtalelsesevne.
Når salgsmedarbejdere har 300 til 400 ord at lege med, taler den måde, de vælger at sælge sig selv på, stærkt for deres evner. De har et indgående produktkendskab, så hvis det ikke lykkes dem at imponere, er de - når alt kommer til alt - måske alligevel ikke så specielle. Intet pres.
Når du kun har en vis tid til at imponere en potentiel kunde (eller i dette tilfælde en recruiter), ved salgsmedarbejderen, at problemet med gentagelse er en kritisk overvejelse. Du vil give kunden så mange grunde til at købe som muligt, men samtidig kan du ikke tillade dig at tilsløre de vigtigste grunde til at købe. Så du formulerer altså budskabet så enkelt som muligt og bruger gentagelse til at minde dem om, hvorfor de virkelig (virkelig) har brug for produktet.
Det primære formål med en ansøgning til en stilling som sælger er at supplere cv’et, og selvom det giver salgsmedarbejderen mulighed for at gå dybere ind på sin personlighed og evner til at influere andre, bør det faktum, at den også skal gentage det væsentlige i cv’et, ikke ignoreres.
Vis tydeligt dine evner til at influere andre ved hjælp af dit sprog, og vis, at du forstår din fremtidige arbejdsgivers behov, men glem ikke at tydeliggøre, hvad der gør dig til en fremragende sælger. Hvis dette er relevant for din arbejdsgiver, vil han fortsat huske dette i resten af rekrutteringsfasen. Det er her, du vinder.
Din ansøgning bør flytte din målgruppe lidt længere ned i salgstragten og øge sandsynligheden for, at du får stillingen, når de læser hver sætning. Den skal vise, at du ikke kun er en fremragende sælger, men skal også forklare, hvorfor du kan være en fremragende sælger for dem. Undersøg virksomheden, find ud af, hvor du bedst kan bruge dine styrker ind, og gentag det!
1. Brug alle dine evner til at influere andre til at købe dit produkt og overbevisende taktik i din ansøgning.
2. Gentag de vigtigste budskaber for at overbevise arbejdsgiveren om dine vigtigste fordele.
3. Vis, at du forstår, hvad der skal til for at sælge deres produkter eller tjenesteydelser.
4. Ræk ud til din fremtidige arbejdsgiver, og sørg for tidligt at opbygge et tillidsforhold.
5. Tal om, hvordan du investerer i din kontinuerlige salgsuddannelse.
Med CV.dk kan din ansøgning blive en ideel ledsager til dit cv. Med denne dobbelte strategi er det perfekte sælgerjob lige rundt om hjørnet.