Hvis du er klar til at dykke ned i uddannelsesverdenen, kan det perfekte første skridt være at arbejde som lærerassistent. I dette job, også kaldet undervisningsassistent eller lærerhjælp, understøtter du lærere på alle klasseniveauer og du kan eventuelt fokusere på specifikke emneområder, specialundervisning eller dansk som andetsprog.
Lærerassistenter er en uvurderlig ressource for både lærere og elever. Lærerassistenter tilbyder en-til-en støtte under lektionerne og hjælper med den kontinuerlige strøm af stile, der skal bedømmes, og undervisningsmaterialer, der skal organiseres. Desuden drager assistenten nytte af fordelen ved praktisk erfaring med elever og mulighed for mentoring med erfarne lærere.
Når skoledistrikter mangler penge, er det desværre lærerassistenterne, der først rammes af personalenedskæringer. Det betyder, at det bliver vanskeligere at få disse stillinger, og det er væsentligt at have et fremragende cv for at sikre sig en ledig stilling.
Opbygningen af en ansøgning om en stilling som praktikant og komponenterne vil oftest være det samme uanset profession eller stilling. Jobansøgninger (en alternativ term for ansøgning) følger for det meste samme logik. Her er de vigtigste komponenter:
Overskriften i en ansøgning om en praktikplads har to funktioner: Den primære funktion er at give alle de nødvendige kontaktoplysninger/personlige oplysninger, som arbejdsgiveren har brug for. Sørg for at holde brevhovedet kort, undlad at overlæsse dokumentet, hvis du sender din ansøgning via et online-ansøgningssystem.
Dette er en af de vigtigste dele af brevet, da den indeholder din indledende sætning. Her skal du gøre dit yderste. Undgå under alle omstændigheder at være intetsigende (bliv dog ikke for excentrisk). Som praktikant vil du være åben ved at projicere: respekt, energi og arbejdsdisciplin/etik.
Formålet med dette afsnit: Fang følelsesmæssig opmærksomhed, undlad at være vidtløftig, præsenter dig selv med en overbevisende, venlig men professionel sætning. Det er en god taktik at nævne en eller to meget imponerende og relevante/faktiske resultater/kvaliteter/færdigheder, du har.
Dette er den vigtigste tekstdel i dit brev. Brug den til at styrke og udvide den indledende tanke i din indledning. Gør rede for, HVORFOR netop du er skræddersyet til stillingen, hvilke kvaliteter og resultater der er beviset på din produktivitet. STAR/CAR-metoden (situation (situation), Task (opgave), Action (handling) positive Result (positivt resultat)) er en god måde at beskrive på, hvilke resultater du tidligere har opnået.
Afslutningen kan være en vanskelig del for mange. Selv for dem, der klarede indledningen og hovedteksten med bravur. Tricket her er at virke “beslutsom”, men ikke “for arrogant/energisk”. Du vil ikke virke som om du har ret til stillingen, men på den anden side vil du heller ikke virke ubeslutsom. Vis, at du er ivrig efter at tale, drøfte måder, du kan bidrage til virksomheden på, men lad være med at tage dig friheder.
Formålet med dette afsnit: Opret en effektiv opfordring til handling (giv til kende at du er begejstret for at komme til jobsamtale og at yde et bidrag til virksomheden), og afslut med en entusiastisk, men respektfuld tone. Undgå anmassende krav!
Nu er det tid til at stoppe arbejdet ved computeren og starte med at arbejde foran klassen. Prøv vores gennemprøvede skabeloner og vores cv-bygger, som kan tilpasses dine behov, for at skrive det perfekte cv og møde dine elever på ingen tid!