Måske tror du, at det at skrive en ansøgning er den rene barnemad for en markedsføringsekspert. Det ville du tro, hvis du ikke satte pris på moderne markedsføring. Mens et månedligt blogindlæg kan være på op til 400 ord, og en hvidbog er betydeligt længere, er meget moderne markedsføring centreret omkring tiltrækkende billedsprog og virkningsfuld skrivning i kort form.
Efterhånden som tidsspandet for online-opmærksomheden aftager, skal marketingmedarbejdere sikre, at deres meddelelser er korte og effektive. Faktisk helst med så få ord som muligt. Så når det drejer som om at skrive en ansøgning til deres næste job, kan du være sikker på, at de helst slet ikke vil skrive et brev. Det er ikke det bedste medie til at vise deres dygtighed.
Selvom mange marketingmedarbejdere vil kunne pege på en portefølje med arbejde på deres websteder, og andre vil forsøge mere kreative måder, de kan fange recruiteres opmærksomhed på end en ansøgning, er det ikke desto mindre en accepteret måde at kontakte en potentiel arbejdsgiver på. Men i modsætning til en lang Twitter-tråd, vil alle ord i ansøgningen blive læst omhyggeligt, og denne vished bør faktisk være utroligt spændende for alle marketingmedarbejdere.
Selvom mange af de råd, som gives i denne vejledning, er relateret til markedsføring, er der en række grundlæggende fejl, som enhver professionel kan lave i sin skriftlige kommunikation i forbindelse med jobsøgning. Nedenfor er nogle af de mest almindelige fejl, du for enhver pris bør undgå:
1. At love for meget er farligt. At være sparsommelig med sandheden, når du beskriver dine markedsføringsresultater, kan føre til pinlige situationer under jobsamtalen, når du er nødt til at trække nogle af dine udsagn tilbage. Det bedste er at holde dig til sandheden.
2. Bliv personlig, men ikke for personlig. Det er kun i sjældne tilfælde, at du kender recruiteren, så undgå at være alt for fortrolig i ansøgningen. Vær livlig og kvik, men skriv formelt og hold den vigtige afstand, før du lærer dem at kende.
3. Undlad at bruge for mange adjektiver. Effektiv kommunikation er absolut mulig uden en overvældende strøm af adjektiver, der ledsager dine historier. Koncis kommunikation er afgørende inden for markedsføring. Så hvis du ikke har brug for et adjektiv, undlad det.
4. Øje for detalje om formatering. Den mindste fejl i markedsføringsmanuskriptet eller leveringen kan vare meget længere i hukommelsen end selve meddelelsen. Sørg for, at der ikke er stave-, grammatik- eller formateringsfejl, da dette kan kaste et ugunstigt skær over dig.