En fremragende ansøgning er nødvendigt for at lande drømmejobbet som gymnasielærer. Du skal fremvise og matche dine kompetencer med jobbet, og en god ansøgning kan give dig den afgørende fordel.
I denne guide gennemgår vi, hvordan du skal strukturere din ansøgning og hvad den skal indeholde. Så er du klædt godt på til at skrive den bedst mulige gymnasielærer-ansøgning!
Alle gymnasielærere forstår, at man skal strukturere kommunikation for at give eleverne de bedste muligheder for at tilegne sig viden. Ansøgningens struktur tjener et lignende formål. Det gælder om at formidle historien om dig som underviser.
For at sikre, at du har dækket alle sider af dig selv, skal din ansøgning indeholde følgende dele:
Din ansøgning skal maksimalt være én side, og skabe en god fortælling om, hvordan og hvorfor du passer perfekt til den stilling, du søger. Du kan finde mere information i vores guide om, hvordan man skriver en ansøgning.
Mangler du mere inspiration til din ansøgning, så tjek vores relaterede guides ud herunder:
12. januar 2022
Kære Jane Fredgaard,
Som tidligere universitetslektor i fysik forstår jeg, hvad det kræver for at videnskabsstuderende kan udmærke sig i universitetsmiljøet. I min nuværende stilling som gymnasielærer nyder jeg den uddannelse og udforskning, som den almindelige undervisningsplan indebærer, og jeg er i stand til at sikre, at de elever, der ønsker at fortsætte deres videnskabelige uddannelse, er klar til det.
Undervisning i naturvidenskabelige fag handler om at forme forstanden snarere end forceret eksamenslæsning. Mine klasser har haft en beståelsesprocent på 95 procent ved afgangseksamenerne. Men det er endnu vigtigere, at 65 procent af dem har valgt at fortsætte deres fysikstudier ved universitet. Mit klasseværelse er et rum, hvor nysgerrige elever kan udforske naturen i den verden, vi lever i. Hver femte lektion er praktisk orienteret, og jeg har en lang række kontakter i industrien, som klassen besøger for at tilbyde praktiske anvendelser af den teori, vi lærer, i det virkelige liv.
Jeg forstår, at der er en bred vifte af færdigheder på de respektive gymnasieårgange, og jeg er stolt af min dokumenterede erfaring med at forbedre uddannelsesresultaterne blandt de yngre aldersgrupper. Mine undervisningsplaner indeholder altid et element med flere udfordringer til de dygtigste elever, men også et element for at inkludere dem, der synes at emnet er krævende. Nogle af emnerne er meget matematisk orienteret. Derfor har jeg oprettet klubben “Fysik og tal” til at støtte svagere elever efter skoletid.
Jeg er en kollega, som bakker andre op, og bruger mine lektioner til at undersøge forskellige nye undervisningsmetoder, som andre eventuelt kan dele med mig. Min brug af Smart Board-teknologien er blevet kopieret af andre lærere i naturvidenskabelige fag.
Jeg ser frem til at få mulighed for en jobsamtale og måske deltage i nogle lektioner for at forstå jeres fremgangsmåde for undervisning i naturvidenskabelige fag.
Med venlig hilsen,
Søren Ryberg
Der er travlt på gymnasier. Det betyder, at din gymnasielærer-ansøgning skal fange opmærksomheden fra start og komme til sagen — hurtigt.
Start med at fortælle, hvad du opnåede i din sidste stilling. Som gymnasielærer er det vigtigt, at din ansøgning fremviser dine stærkeste kompetencer lige fra starten. Det kan f.eks. vises gennem resultater, som i eksemplet herunder:
Kære Elsebeth,
Jeg går til mit arbejde som gymnasielærer med passion og empati for de unge mennesker og den rejse, de er på. I min sidste stilling som gymnasielærer på Gentofte Gymnasium havde jeg den højeste tilfredshed blandt eleverne. 98% bestod eksamen, samtidigt med, at gennemsnitskarakteren på 8,7 var den højeste på gymnasiet. Jeg håber meget, at jeg gennem en stilling hos jer kan bidrage med lignende resultater.
Hej, jeg hedder Søren og jeg så stillingen som gymnasielærer hos jer. Jeg har erfaring fra Gentofte Gymnasium, og anser mig selv som en god kandidat til stillingen.
Sørg for ikke at virke uprofessionel eller ukonkret i din introduktion, som vist i eksemplet ovenfor. Det sidste du ønsker er at gøre et dårligt indtryk.
Når du bruger konkrete eksempler styrker du din troværdighed i rollen, og viser direkte, hvad du kan opnå. Du giver også arbejdsgiveren lyst til at læse mere for at se, hvad du ellers indeholder.
12. januar 2022
Kære Jane Fredgaard,
Som tidligere universitetslektor i fysik forstår jeg, hvad det kræver for at videnskabsstuderende kan udmærke sig i universitetsmiljøet. I min nuværende stilling som gymnasielærer nyder jeg den uddannelse og udforskning, som den almindelige undervisningsplan indebærer, og jeg er i stand til at sikre, at de elever, der ønsker at fortsætte deres videnskabelige uddannelse, er klar til det.
De midterste afsnit skal udføre følgende opgaver:
Undervisning i naturvidenskabelige fag handler om at forme forstanden snarere end forceret eksamenslæsning. Mine klasser har haft en beståelsesprocent på 95 procent ved afgangseksamenerne. Men det er endnu vigtigere, at 65 procent af dem har valgt at fortsætte deres fysikstudier ved universitet. Mit klasseværelse er et rum, hvor nysgerrige elever kan udforske naturen i den verden, vi lever i. Hver femte lektion er praktisk orienteret, og jeg har en lang række kontakter i industrien, som klassen besøger for at tilbyde praktiske anvendelser af den teori, vi lærer, i det virkelige liv.
Jeg forstår, at der er en bred vifte af færdigheder på de respektive gymnasieårgange, og jeg er stolt af min dokumenterede erfaring med at forbedre uddannelsesresultaterne blandt de yngre aldersgrupper. Mine undervisningsplaner indeholder altid et element med flere udfordringer til de dygtigste elever, men også et element for at inkludere dem, der synes at emnet er krævende. Nogle af emnerne er meget matematisk orienteret. Derfor har jeg oprettet klubben “Fysik og tal” til at støtte svagere elever efter skoletid.
Jeg er en kollega, som bakker andre op, og bruger mine lektioner til at undersøge forskellige nye undervisningsmetoder, som andre eventuelt kan dele med mig. Min brug af Smart Board-teknologien er blevet kopieret af andre lærere i naturvidenskabelige fag.
Start med at fremhæve dine stærkeste kompetencer og erfaringer for at vise, at du er et perfekt match til stillingen.
Her er nogle tips til, hvordan du bedst muligt viser dine kompetencer på en gribende måde:
Det er vigtigt, at din ansøgning er målrettet til gymnasiet du søger hos. Undersøg skolen og udvælg de ting i deres beskrivelse af dem selv, som du synes matcher.
Fremvis dine kompetencer og personlighed, så det matcher det de efterspørger. Vis, at du både fagligt og personligt er et godt match for virksomheden.
I dette eksempel kigger vi på Frederiksberg Gymnasium. På deres hjemmeside står følgende pointer, som kan bruges i en ansøgning:
Brug disse pointer til at underbygge dine egne kompetencer og erfaring i din ansøgning, også gennem personlige historier. Sørg for at understrege, at dine kerneværdier stemmer overens med deres.
"Som gymnasielærer tror jeg på, at fællesskab forpligter. Det er nemlig i høj grad noget, jeg tænker tilbage på som noget af det bedste ved min egen gymnasietid. Derfor synes jeg, det er en del af den almene dannelse, som gymnasiet skal være med til at skabe hos den enkelte elev. Derfor ville jeg være glad for at kunne bidrage til Frederiksberg Gymnasiums kultur for netop at vægte dannelse og fællesskaber højt.
På den anden side er individet også vigtigt. Jeg har i min tid som gymnasielærer mødt mange elever med unikke talenter, der ikke bliver taget nok hånd om. Disse elever skal mødes med empati og forståelse for deres evner, samtidigt med, at de skal motiveres til at udforske, hvor deres talenter kan føre dem hen. Denne del af gymnasielærergerningen vil jeg enormt gerne udforske hos Frederiksberg Gymnasium, hvor jeg kan forstå, at der er stort fokus på at udvikle og tilskynde talent.”
I afslutningen på din ansøgning skal du gentage dine nøglepointer og din entusiasme for stillingen.
Dit mål er, at arbejdsgiver inviterer dig til samtale, så sørg for at opfordre til det direkte eller indirekte. Du kan give et meget bedre indtryk, hvis I kan snakke om, hvordan du udfører hvervet som gymnasielærer ansigt til ansigt.
Udtryk også din taknemmelighed for den tid, de har brugt på din ansøgning. Det fremviser både dine gode manerer og din interesse i stillingen.
Slut af med en klar og tydelig invitation til at snakke yderligere sammen omkring stillingen.
“Jeg vil meget gerne diskutere min profil og mine kompetencer som gymnasielærer i en samtale, så I bedre får en fornemmelse af, hvordan jeg vil passe ind hos jer.
Tak for jeres tid og overvejelse af min ansøgning. Jeg ser frem til at høre mere fra jer i forbindelse med næste skridt i ansættelsesprocessen.”
Afslut med dit navn og en professionel hilsen, f.eks. ”Bedste hilsner” eller ”Venlig hilsen”.
Som gymnasielærer er du fagligt uddannet. Det betyder, at du starter som gymnasielærer uden erfaring med at undervise specifikt. Her skal du i stedet fremhæve andre kompetencer, der gør dig til en god kandidat.
Du kan fokusere på:
Brug emner der beskriver dine styrker som person til at gøre op for din manglende erfaring i jobbet og til at give en idé om, hvilken gymnasielærer du kan blive, hvis de vælger dig. Her kan du læse mere om at skrive en ansøgning uden erfaring.
ATS står for Applicant Tracking Systems. ATS-algoritmer scanner ansøgninger for nøgleord, der matcher jobbeskrivelsen, og rangerer dem efter antal nøgleord. Kun de højest rangerede ansøgninger kommer igennem screeningen og går videre til et ansættelsesudvalg. Resten bliver slettet.
Se efter nøgleord i stillingsopslagets og brug dem i din ansøgning for at komme igennem screeningen.
Et gymnasielærer-stillingsopslag kan f.eks. liste følgende krav:
En fremragende ansøgning er nødvendig, når du søger drømmejobbet som gymnasielærer. Brug derfor vores professionelt designede ansøgningsskabeloner. Vores guider hjælper dig med at tilpasse ansøgningen til arbejdspladsen og jobbet og bestå ATS screeningen.
Skriv en vindende ansøgning med cv.dk!