Du er klar til at tage næste skridt i din karriere, men det er et stykke tid siden, at du har opdateret dit cv. Tiden er inde til at tørre støvet af cv’et (host!) og opdatere det. Men hvilket format skal du bruge til at fortælle din historie om, hvad og hvem du gerne vil være?
Det funktionsopdelte cv fokuserer på dine kompetencer og talenter. Det viser læseren, hvordan du kan bidrage til virksomhedens mål fra første dag. Det hjælper også med at skjule eventuelle problemer med din ansættelseshistorik, f.eks. begrænset erhvervserfaring eller perioder uden ansættelse, som kan fremgå af et kronologisk cv.
Denne vejledning hjælper dig med at bekræfte, at det funktionsopdelte cv er det bedste valg for dig ved at lære dig følgende:
Det funktionsopdelte cv kan anvendes af personer med omfattende uddannelse og træning og/eller en lang række jobrelaterede kompetencer. Det omfatter nye kandidater eller erfarne medarbejdere, der skifter til en branche, hvor de kan anvende deres færdigheder og uddannelse. Det er også velegnet til personer, som har arbejdet for et begrænset antal organisationer og hvis kompetencer er vigtigere end de arbejdsgivere, de har arbejdet for.
Det funktionsopdelte cv fokuserer på dine kompetencer og talenter, samt hvordan de er relateret til den stilling, du søger. Ofte vil dine kompetencer være de samme, der er beskrevet i stillingsopslaget. Denne cv-type er særdeles velegnet til personer, der arbejder i tekniske eller kompetencebaserede job, eller som skifter til en ny karriere.
Det funktionsopdelte cv ser sådan ud.
Det funktionsopdelte cv's format er meget specifikt. Det er opbygget, så at recruitere hurtigt kan bestemme dine kvalifikationer til jobbet og til at få dem til at læse hele cv’et for at få mere at vide om dig. En nem måde at lave dit cv er at vælge en skabelon, du kan finde online og simpelt hen udfylde dine oplysninger i de relevante afsnit, og følge vejledningen i skabelonen. Men du skal stadig vide, hvordan opbygningen af et funktionsopdelt cv ser ud.
Den grundlæggende struktur i et funktionsopdelt cv er:
Det grundlæggende indhold af eller basisoplysningerne i dit cv er altid det samme uanset, hvilket cv-format du vælger. Men hvordan det er organiseret og hvor meget information du giver i hvert afsnit, er forskelligt alt efter hvilken type cv du skriver. Her er anbefalinger til opbygning og indhold af det funktionsopdelte cv.
Cv’et begynder med dine kontaktoplysninger. Det gør det muligt for arbejdsgiveren at kontakte dig for at invitere dig til jobsamtale, hvilket er formålet med et cv. Dine kontaktoplysninger skal omfatte:
Hvert af disse punkter kan stå øverst på hver side af cv’et, så arbejdsgiveren ved, hvis oplysninger de læser. Dit navn skal være skrevet med en lidt større skrifttype end dine kontaktoplysninger. Din e-mailadresse og URL’en til LinkedIn kan indeholde links, som arbejdsgiveren kan klikke på. Alt hvad du kan gøre for at gøre det lettere for arbejdsgiveren, vil bidrage til at du bliver inviteret til jobsamtale.
Næste punkt i det funktionsopdelte cv er et kort resumé af din faglige baggrund. Det gør det muligt for arbejdsgiveren at begynde med at få noget at vide om dig, og tilskynder dem til at læse resten af dit cv. Det bør være det samme som din “elevatortale” eller dit svar på det berygtede spørgsmål “ Fortæl mig lidt om dig selv” i et interview. Det bør opsummere dine kompetencer, din erhvervserfaring og evne til at bidrage til arbejdsgiverens forretningsmål i 2-3 sætninger.
Det næste afsnit omfatter både “hårde færdigheder”, som er direkte relateret til det job, du søger, og “bløde færdigheder”, som er karaktertræk. Sidstnævnte kategori viser dine evner til at fungere godt i arbejdsgiverens miljø. De omfatter ting som kommunikation, teamwork, opmærksomhed for detaljer, m.m.
Når du bruger det funktionsopdelte cv , er kompetancedelen den vigtigste del. Derfor bruger du mere tid på denne del end du ville i andre cv-typer. De enkelte kompetencer er grupperet i lignende kategorier og beskrevet betydeligt mere detaljeret. Det kan også indeholde eksempler på resultater, der er relateret til kompetencerne.
I lighed med kompetencedelen er cv'ets afsnit med ansættelseshistorikken eller erhvervserfaring forskelligt, alt efter hvilket CV-format, du bruger. For alle formater gælder, at de basisoplysninger, du medtager i cv’et, er:
Oplysningerne er anført i omvendt kronologisk rækkefølge, og begynder med den seneste stilling og fortsætter omvendt kronologisk. Du bør kun liste job, du har haft i de seneste 10 år. Alle andre tidligere beskæftigelser er ikke længere relevante for nutidens stillinger eller erhvervserfaringen er allerede beskrevet i nyere lister over ansættelser.
I det funktionsopdelte cv er dette alle oplysninger, du giver. Dette format fokuserer på dine kompetencer, som du allerede har beskrevet detaljeret.
Denne del beskriver din formelle og uformelle uddannelse, som er relateret til den stilling, du søger. Den formelle uddannelse er anført i omvendt rækkefølge, og starter med den seneste uddannelse eller den højeste akademiske grad, du har afsluttet din uddannelse med. Oplysningerne kan omfatte:
Hvis du har haft uformel uddannelse, som er relateret til de stillinger, du har arbejdet i eller ansøger om, bør du medtage den i dit cv. Beskrivelserne bør omfatte:
Disse fakta skal kun medtages, hvis de forbedrer dine kvalifikationer i forhold til jobbet. Hvis der i jobopslaget til det job, du søger, en specifik uddannelse, træning eller certificeringer er anført som krav, kan du eventuelt flytte dette afsnit lige under Kompetence-delen og foran Uddannelses-delen.
Du kan vælge at medtage noget ekstra information, men kun hvis det bidrager til at fortælle, hvorfor du mener at være kvalificeret til den stilling, du søger. Husk, at arbejdsgivere kun ansætter dig, hvis du kan gøre et af følgende:
Alt hvad du nævner i dit cv, skal tjene et af disse formål. Hvis ikke, medtag da ikke informationen. Ikke desto mindre er der nogle fakultative punkter, du kan medtage i cv’et, uanset hvilket format du bruger:
Hvordan du vælger at angive disse, er fleksibelt, men måden bør harmonere med de andre afsnit i dit cv. Den bedste retningslinje er at bruge samme format som i afsnittet vedrørende uddannelse.
Det fleste mennesker er gode til det, de gør for at tjene til livets ophold, men har svært ved at beskrive det med egne ord. Heldigvis er der mange online ressourcer tilgængelige, der kan hjælpe dig med at organisere og skrive et cv. Nøglen er at vælge det rigtige cv-format, der passer til netop din specifikke situation, og derefter udfylde det med det relevante indhold, skrevet på den rigtige måde.
Når du har valgt formatet, kan du enten skrive cv’et selv eller søge en skabelon, du kan benytte. Sådanne skabeloner findes på nettet og gør det let at oprette et cv med et professionelt udseende. Du udfylder bare dine oplysninger i det relevante afsnit og derefter gemmer eller udskriver du cv’et.