Det er rigtigt, at der findes mange ressourcer vedrørende cv-formater, der er tilgængelige for dig, når du søger job. Udfordringen ligger imidlertid i spørgsmålet om, hvilken type cv du bør oprette og hvilken skabelon, du bør vælge. Det letter ikke kun opgaven, når du har fået svar på disse spørgsmål, men det vil også sikre, at dit cv er bedst velegnet til din specifikke baggrund og den stilling, du gerne vil arbejde i.
Denne vejledning fungerer som simpel rettesnor til at vælge det rigtige CV-format blandt de tre mest almindelige CV-formater:
Den vil også give dig:
Hvilket CV-format, du bør vælge, er baseret på flere faktorer. Disse omfatter, hvor meget og hvilken slags erhvervserfaring du har, din portefølje af færdigheder, om du fortsatte din nuværende karriere eller skiftede til en ny, og allervigtigst, den jobtype, du søger.
Lad os begynde med det kronologiske cv, også kaldet det omvendt kronologiske cv. Dette format understreger din erhvervserfaring og hvor længe du har arbejdet i din karriere eller det (fag)område, du arbejder i. Dette cv er særdeles velegnet til personer, hvis faglige erfaring svarer mest til jobkravene. Her er et eksempel på det omvendt kronologiske cv.
Det næste CV-format er det funktionsopdelte cv. Dette format fokuserer på dine færdigheder og talenter, samt hvordan de er relateret til den stilling, du søger. Ofte vil dine færdigheder være de samme, som er beskrevet i stillingsopslaget. Denne cv-type er særdeles velegnet til personer, der arbejder i tekniske eller færdighedsbaserede job, eller som skifter til en ny karriere. Et funktionsopdelt cv kaldes også et kompetencebaseret cv, og ser sådan ud.
Det sidste CV-format er det hybride cv. Denne stil er en kombination af det kronologiske og funktionsopdelte cv. Det beskriver dine kompetencer og talenter, mens det samtidigt fremhæver din erhvervserfaring. Dette format er særdeles velegnet til personer, der arbejder i tekniske erhverv og hvis erhvervserfaring er vigtig for arbejdsgiveren. Dette er et eksempel på et hybridt cv.
Det grundlæggende indhold af eller basisoplysningerne i dit cv er altid det samme, uanset hvilket format du vælger at bruge. Hvad der er forskelligt fra basisoplysningerne, er hvor mange oplysninger du giver i hvert afsnit og hvordan det er opbygget.
Alle cv-typer begynder med dine kontaktoplysninger. Det gør det muligt for arbejdsgiveren at kontakte dig for at invitere dig til jobsamtale, hvilket jo er formålet med et cv. Dine kontaktoplysninger skal omfatte:
Disse elementer skal stå øverst på hver side af cv’et, så arbejdsgiveren ved, hvis oplysninger han/hun læser. Dit navn skal være skrevet med en lidt større font end dine kontaktoplysninger. Din e-mailadresse og URL’en til LinkedIn kan indeholde links, som arbejdsgiveren kan klikke på. Alt hvad du kan gøre for at gøre det lettere for arbejdsgiveren, vil bidrage til at du bliver inviteret til jobsamtale.
Næste punkt i dit cv uanset format er et kort resumé af din faglige baggrund. Det gør det muligt for arbejdsgiveren at begynde med at få noget at vide om dig, og tilskynder ham til at læse resten af dit cv. Det bør være det samme som din “elevatortale” eller dit svar på det kendte spørgsmål “Fortæl mig lidt om dig selv” i et interview. Det bør opsummere dine kompetencer, din erhvervserfaring samt evne til at bidrage til arbejdsgiverens forretningsmål i 2-3 sætninger.
Det næste afsnit vil være anderledes afhængigt af, hvilken type cv-format du vælger at bruge. Det omfatter både “hårde færdigheder”, som er direkte relateret til det job, du søger, og “bløde færdigheder”, som er karaktertræk. Sidstnævnte kategori viser dine evner til at fungere godt i arbejdsgiverens miljø. De omfatter ting som kommunikation, teamwork, opmærksomhed for detaljer m.m.
I det omvendt kronologiske cv er afsnittet med kompetencer en punktopstilling med 6, 8 eller 9 forskellige færdigheder, der er relevante for den stilling, du søger, formateret i 2 eller tre kolonner.
Hvis du bruger det funktionsopdelte cv eller hybrid-cv’et, er kompetencedelen den vigtigste og giver langt mere information. De enkelte kompetencer er grupperet i lignende kategorier og beskrevet betydeligt mere detaljeret. Det kan indeholde eksempler på resultater, der er relateret til kompetencerne.
I lighed med kompetencedelen er cv'ets afsnit med ansættelseshistorikken eller erhvervserfaring forskelligt, alt efter hvilket cv-format, du bruger. For alle de tre formater gælder, at de basisoplysninger, du medtager i cv’et, er:
Oplysningerne er anført i omvendt rækkefølge, og starter med den seneste stilling og fortsætter omvendt kronologisk. Du bør kun anføre job, du har haft i de seneste 10 år. Alle andre tidligere beskæftigelser er ikke længere relevante for nutidens stillinger eller erhvervserfaringen er allerede beskrevet i nyere lister over ansættelser.
I det funktionsopdelte cv er det alle oplysninger, du giver. Dette format fokuserer på dine kompetencer, som du allerede har beskrevet detaljeret.
Hvis du bruger det kronologiske cv, er dette det vigtigste afsnit og vil indeholde mange detaljer. Udover basisoplysningerne giver du følgende information:
I hybrid-cv’et giver du basisoplysningerne og en kort beskrivelse af dine ansvarsområder (1-2 sætninger eller bullets).
Dette afsnit er det samme i alle tre cv-formater. Det beskriver din formelle og uformelle uddannelse, som er relateret til den stilling, du søger. Den formelle uddannelse er anført i omvendt rækkefølge, og starter med den seneste uddannelse eller den højeste akademiske grad, du har afsluttet din uddannelse med. Oplysningerne kan omfatte:
Hvis du har haft uformel uddannelse, som er relateret til de stillinger, du har arbejdet i eller ansøger om, bør du medtage den. Beskrivelserne bør omfatte:
Disse fakta skal kun medtages, hvis de forbedrer dine kvalifikationer i forhold til jobbet.
Når du har udfyldt afsnittet vedrørende uddannelsen i cv’et, er du færdig. Du kan dog vælge at medtage noget ekstra information, men kun hvis det bidrager til at fortælle, hvorfor du mener at være kvalificeret til den stilling, du søger.
Husk, at arbejdsgivere kun ansætter dig, hvis du kan gøre et af følgende:
Alt hvad, du nævner i dit cv, skal tjene et af disse formål. Hvis ikke det er tilfældet, så medtag ikke informationen.
Ikke desto mindre er der nogle fakultative punkter, du kan medtage i cv’et, uanset hvilket format du bruger:
Hvordan du vælger at formatere disse, er fleksibelt, men måden skal harmonere med de andre afsnit i cv’et. Den bedste retningslinje er at bruge samme format som i afsnittet vedrørende uddannelse.
Det fleste mennesker er gode til det, de gør for at tjene til livets ophold, men ikke særligt gode til at beskrive det skriftligt. Heldigvis er der mange ressourcer tilgængelige, der kan hjælpe dig med at formatere og skrive et cv. Nøglen til at skrive et cv er at vælge det cv-format, der passer til din specifikke situation, og derefter udfylde det med det relevante indhold, skrevet på den rigtige måde.
Denne artikel har givet dig informationer, du skal bruge til at vælge det korrekte format til dit cv samt retningslinjer for indholdet af cv’et, samt hvordan man ordner det. Så nu er det bare med at komme i gang!