Sådan skriver eller beder du om et anbefalingsbrev

Denne blog giver dig en grundig gennemgang af anbefalingsbrevet (med eksempler) og dets anvendelse i jobsøgningen. Den definerer anbefalingsbrevets værdi, identificerer situationer, hvor det er nyttigt, og vejleder i, hvordan du beder om og strukturerer et anbefalingsbrev for at styrke din troværdighed som jobkandidat.
Paul Drury
Content writer / HR Specialist
Opdateret 15 august 2024

I visse situationer kan et anbefalingsbrev være nyttigt, selv om det ikke er absolut nødvendigt, når du søger job. Men hvis du bliver bedt om et anbefalingsbrev, eller hvis et sådant på grund af omstændighederne kan være til din fordel, bør du grundigt overveje, hvordan du skriver eller beder om et anbefalingsbrev.

I denne blog gør vi rede for følgende:

  • Hvad er et anbefalingsbrev?
  • Hvem har brug for et anbefalingsbrev?
  • Sådan beder du om et anbefalingsbrev
  • Hvordan skriver man en anbefaling: Eksempel på disposition for et anbefalingsbrev
  • 5 kendetegn for et anbefalingsbrev, som vil få dig ansat
  • Gode tips om at skrive et anbefalingsbrev

Hvad er et anbefalingsbrev? 

Et anbefalingsbrev er et effektivt værktøj under jobsøgningen. Det er ikke usædvanligt, at rekrutteringsfolk og arbejdsgivere betragter de færdigheder og opnåede resultater, der er nævnt i CV’et, med en vis skepsis. Men når disse beskrives af en tidligere kollega eller chef, er det en helt anden sag. Et anbefalingsbrev gør dermed både dit CV og dig som kandidat troværdig under jobsamtalen.

Et anbefalingsbrev stadfæster alt fra dine færdigheder og karakter til det, du har opnået i tidligere job og under din uddannelse. Det bekræfter med andre ord det, du har skrevet i dit CV og sagt i jobsamtalen, og forstærker din pålidelighed. For hvis du har bevis på én præstation, virker de andre også mere troværdige.

Hvem har brug for et anbefalingsbrev?

1. Når du ansøger om at blive optaget på en skole, ansøger om en studieplads på et universitet eller når du ansøger om et studielegat 

Det er almindelig praksis for videregående uddannelser, universiteter og kandidatuddannelser at bede om mindst to anbefalinger. Delvis fordi de studerende muligvis ikke har nok erhvervserfaring til at kunne vise, hvem de er, men også fordi en god anbefaling gør det lettere at se og forstå fremtidigt potentiale. Optagelsesudvalget har brug for et supplerende input til en studerendes personlige præsentation.

2. Visse professioner supplerer deres CV og ansøgning

Traditionen tro er det i visse erhvervsbrancher som f.eks. i sundhedsvæsnet eller i uddannelsessektoren kutyme at vedlægge et anbefalingsbrev. 

Når en stilling indebærer interaktion med andre mennesker, der har potentiale til (både positivt og negativt) at ændre ens liv, giver denne eksterne kontrol mulighed for at tage rationelle beslutninger i ansættelsesprocessen. 

3. Når du mangler erfaring eller skifter karriere

Når du mangler erhvervserfaring eller ønsker at skifte karriere til en helt ny stilling eller en anden branche, kan en forholdsvis svag ansøgning drage fordel af et anbefalingsbrev, som støtter og supplerer dit CV. 

Et anbefalingsbrev fra en tidligere kollega eller ven, som går ind på din karakter og dine personlige kvaliteter, kan gøre en stor forskel. Det er endnu bedre, hvis du har kontakter, som kan vidne om din egnethed til et job i branchen eller det hverv, du vil arbejde i.

Sådan beder du om et anbefalingsbrev

Et anbefalingsbrev skrives af nogen, som kender dig godt som kollega, ansat, kontaktperson eller lignende, og vedkommende derfor gerne vil gøre sit yderste for at støtte dig. 

Når du vil anmode om et anbefalingsbrev, er der flere forskellige ting, du bør tænke på. 

Forbered dig så godt som muligt for at opnå det bedste resultat:

  • Bed om et anbefalingsbrev i en personlig samtale i stedet for kun at sende en e-mail eller en sms-besked.
  • Gør rede for din unikke situation og medtag, hvad der står i stillingsbeskrivelsen.
  • Vis dit CV, så vedkommende får indsigt i, hvordan du prøver at “sælge” dig selv.
  • Giv vedkommende eksempler på det, du ønsker skal medtages (og hvad der skal udelades) i anbefalingen.
  • Overvej at give kontakten en skabelon, som kan fungere som vejledning for anbefalingen.
  • Giv vedkommende god tid til at skrive anbefalingen og angiv en realistisk deadline.

Det er af afgørende betydning, at du giver udtryk for din taknemmelighed, når du beder nogen om at skrive et anbefalingsbrev for dig. Den person, du beder om et anbefalingsbrev, er ikke forpligtet til at skrive det, men hvis de forstår, hvad det betyder for dig, vil de gøre deres bedste for at skrive en imponerende anbefaling. 

Disposition for et anbefalingsbrev

1. Indledning til og redegørelse for anbefaling

Det er vigtigt, at den person, som skriver anbefalingen af dig, nævner hvor vedkommende kender dig fra. For eksempel som (tidligere) chef, kollega, kunde eller lignende. Kontaktpersonen bør også oplyse sit kompetenceområde for at sikre, at anbefalingen er troværdig.

Eksempel

"Jeg er glad for at kunne anbefale [kandidatens navn] til [stillingstitlen]. Jeg har arbejdet tæt sammen med [kandidatens navn] i [X år/måneder] i min rolle som [stillingstitlen] hos [virksomhedens navn], hvor [kandidatens navn] var [stillingstitlen]. I denne periode har jeg haft rig lejlighed til at lære [kandidatens navn] at kende både professionelt og personligt."

2. Oversigt og begrundelse for anbefalingen

En velskrevet anbefaling går direkte til sagen, når det drejer sig om at oplyse om ansøgerens personlige kvaliteter og resultater, samt hvorfor vedkommende mener, at ansøgeren er egnet til den ledige stilling. 

Det kan virke lidt overdrevet at lave en punktopstilling over kandidatens personlige kvaliteter og kompetencer, men begrundelsen for at ansætte vedkommende bør være klar og tydelig.

Eksempel

"I løbet af den tid, jeg har arbejdet sammen med [kandidatens navn], har jeg lært [ham/hende] at kende som en meget engageret, initiativrig og pålidelig medarbejder. [Kandidatens navn] er i stand til at arbejde selvstændigt, tage ansvar og nå sine mål. [Han/Hun] besidder stærke kommunikative evner og er dygtig til at samarbejde på tværs af funktioner.

En af [kandidatens navn](')s store styrker er [hans/hendes] evne til at håndtere multiple opgaver samtidigt og levere resultater under pres. [Han/Hun] viser altid en positiv indstilling og er i stand til at motivere både sig selv og sine kolleger. Derudover har [kandidatens navn] en stærk teknisk forståelse, som gør [ham/hende] i stand til hurtigt at sætte sig ind i nye systemer og arbejdsprocesser.

Samlet set er jeg overbevist om, at [kandidatens navn](')s brede kompetencer og personlige kvaliteter vil gøre [ham/hende] særdeles velegnet til rollen som [stillingstitlen]. [Kandidatens navn] vil være en værdifuld tilføjelse til jeres team."

3. Personlig anbefaling med specifikke, skræddersyede argumenter

Den perfekte måde at påvirke ansættelseschefer på er at fortælle en historie, der nævner hvilke specifikke styrker du har som kandidat og hvorfor disse er relevante for den stilling, du søger. Endvidere er det en god idé at komme med kontekst og beviser for at underbygge udtalelserne.

Eksempel

”En af de kvaliteter, der virkelig udmærker [kandidatens navn], er [hans/hendes] ekstraordinære problemløsningsevner. Da vi for nyligt stod over for en alvorlig IT-relateret krise i afdelingen, var det [kandidatens navn], der hurtigt identificerede kilden til problemet og udarbejdede en effektiv løsningsstrategi. [Hans/Hendes] tekniske ekspertise kombineret med [hans/hendes] evne til at tænke kreativt og uden for boksen, var afgørende for, at vi kom hurtigt igennem krisen og gendannede stabiliteten i vores systemer.

Derudover er [kandidatens navn] et forbillede, når det gælder kundeservice. I [X] år har [han/hun] været ansvarlig for vores VIP-kundeprogram, hvor [hans/hendes] udsøgte evner inden for kommunikation og relationsskabelse har været afgørende. [Kandidatens navn] formår altid at lytte til kunderne, forstå deres behov og levere skræddersyede løsninger, der får dem til at føle sig værdsat. Denne kompetence vil uden tvivl være et aktiv for jeres team, når I skal fastholde og udvikle jeres kundeforhold.”

4. Afsluttende statement 

At opfordre ansættelseschefen til at overveje at ansætte ansøgeren er den bedste (og mest logiske) måde at afslutte anbefalingsbrevet på. Kom med et sidste argument og afslut med en positiv bemærkning.

Eksempel

"På baggrund af [kandidatens navn](')s imponerende faglige kompetencer, stærke resultater og personlige kvaliteter, anbefaler jeg varmt [hans/hendes] ansøgning til rollen som [stillingstitlen]. Jeg er overbevist om, at [kandidatens navn] vil være en utrolig værdifuld og produktiv medarbejder, der hurtigt vil kunne gøre en forskel i jeres team.

Jeg håber, at I vil overveje [kandidatens navn] nærmere, da jeg er sikker på, at [han/hun] vil være i stand til at levere fremragende præstationer i denne stilling. [Kandidatens navn] har min fulde personlige anbefaling, og jeg står naturligvis til rådighed, hvis I skulle have yderligere spørgsmål.

Med venlig hilsen,

[Dit navn]

[Titel/stilling]"

5 kendetegn for et anbefalingsbrev, som vil få dig ansat

Når du tilføjer et ekstra dokument til ansøgningen, er det vigtigt, at det styrker din sag i stedet for at bagatellisere den. Hvis anbefalingsbrevet har følgende fem kendetegn, er der stor sandsynlighed for et positivt resultat.

  1. Anbefalingsbrevet er skrevet af en troværdig kilde.
  2. Anbefalingsbrevet er skræddersyet specifikt til det job, kandidaten søger.
  3. Anbefalingsbrevets budskab er entydigt positivt.
  4. Anbefalingsbrevet fortæller en velgennemtænkt og detaljeret historie.
  5. Anbefalingsbrevet foreslår, at kandidaten bør ansættes.

Vigtige tips

Opsummerende kan vi opstille følgende læringspunkter for din personlige anbefaling:

  • I visse situationer, f.eks. når du som studerende søger en studieplads, kan et anbefalingsbrev være et nyttigt værktøj.
  • Undgå at vedlægge ansøgningen et anbefalingsbrev, medmindre en potentiel arbejdsgiver specifikt har bedt om det eller det er kotyme i branchen.
  • Pas på ikke at tynge anbefalingsbrevet med for mange informationer.
  • Brug et klassisk layout og sørg for at medtage detaljerede oplysninger om din personlige forbindelse til kandidaten.
Byg dit CV på 15 minutter
Brug professionelle gennemprøvede CV-skabeloner, som følger de præcise 'CV-regler', arbejdsgivere leder efter.
Opret mit CV