I de følgende afsnit får du vores bedste tips til online jobsamtaler via Zoom, komplet med eksempler og svar på de mest presserende spørgsmål om Zoom-jobsamtaler.
Vi behandler følgende emner:
At få succes med online jobsamtaler via Zoom handler for 90 % om ro, forudseenhed og forberedelse. I modsætning til et telefonopkald er det bedste og mest grundlæggende, du kan gøre at forberede opsætningen derhjemme (det er vigtigt, også selvom du ikke bruger dit webcam).
VoIP-software som Zoom er, som det er almindelig bekendt, uforudsigelig, besværlig og tilbøjelig til at konfrontere dig med ubehagelige overraskelser. Videoopkald føles ofte unaturligt, og det kan være svært at føle sig godt tilpas under videoopkald. Lad os gennemgå to korte tjeklister med tips til online jobsamtaler via Zoom for at sikre, at videointerviewet forløber uden problemer.
Her er en kort tjekliste med tips til online jobsamtaler via Zoom, som du bør gennemgå, før du kaster dig ud i en Zoom-session med en potentiel arbejdsgiver:
Mange af spørgsmålene og svarene i en online jobsamtale via Zoom ligner dem, der vil blive stillet i personlige jobsamtaler, du er vant til. Men fordi interviewet finder sted digitalt, altså på afstand, kan ansøgere nogle gange være mere nervøse, fordi det er sværere at læse interviewerens fysiognomi og kropssprog.
En af de bedste måder at overvinde dette på er at øve sig på de mest almindelige spørgsmål i forvejen. Når du allerede har “programmeret hjernen” med de bedste svar, kan du bedre fokusere på at komme med svaret på en naturlig måde.
Her er nogle af de mest hyppige spørgsmål i online jobsamtaler via Zoom:
Lad os se på, hvordan du bedst besvarer disse spørgsmål nedenfor.
Det er aldrig en god taktik at lære svarene udenad. Så i stedet for at give dig brugsklare skabeloner, der blot slukker for din evne til at tænke og får dig til at lyde som en robot, skal vi i stedet se på HVORDAN og HVORFOR (logikken) for hvert spørgsmål og hvert svar i online jobsamtalen.
Hovedreglen her er: Forklejn ikke værdien af dig selv og vær tryg ved dit image. Vær positiv om hvem du er, uden at være arrogant – du er et menneske med erfaring, intelligens og arbejdsetik. Forestil dig dine fremtidige opgaver og dit arbejdsmiljø, og beskriv oprigtigt, hvordan du forestiller dig at dit hårde arbejde, din tidligere erfaring og dit ønske om at opnå resultater, vil være en gevinst for virksomheden. Øv dette på forhånd, hvis det er nødvendigt, foran et spejl eller bare mens du udfører dine daglige sysler i husholdningen.
Regel nr. 1: Sig aldrig, at du ikke ved det og indrøm heller ikke, at det bare er fordi du tilfældigvis stødte på stillingsannoncen, da dette giver udtryk for desinteresse og apati. Når du på forhånd forsøger at få relevant information om arbejdsgiveren, bliver svaret let. Du valgte dem, fordi virksomheden virker som et godt sted, hvor du kan bruge din tidligere erfaring, en arbejdsplads, hvor du kan udvikle dig, et sted med god en virksomhedskultur og et godt omdømme, eller en af de bedste grunde - du kan faktisk godt lide deres produkter, forstår og bruger produkterne selv (selvfølgelig kun, hvis det er sandt)! Vær forberedt og høflig, og det er svaret i en online jobsamtale, som vil få dig ansat.
Det er vigtigt, at du forstår følgende: Dette svar i online jobsamtalen er din chance for at vise din personlighed og dine sociale interaktionsfærdigheder samt at behandle din erhvervserfaring og dine resultater mere udførligt. I det fleste tilfælde er det det, recruiteren er ude på. Det er dit professionelle højdepunkt, din tid til at gøre et godt indtryk. Suzan Rye, en erfaren karrierecoach, udtrykker sine synspunkter og rådgivning om “Fortæl lidt om dig selv” her. Men som regel kan dette svar i online jobsamtalen indeholde størstedelen af det materiale, du har forberedt. Slap af, vær dig selv og selvsikker, og bare tal positivt om din erhvervserfaring og dine færdigheder.
Ideelt set vil svaret på ovennævnte spørgsmål i online jobsamtalen for det meste allerede være besvaret i den foregående opfordring (fortæl lidt om dig selv). Hvis det allerede er blevet stillet og du allerede har besvaret det, skal du blot gå ind på nogle yderligere detaljer, der er relevante for det specifikke job. Hvis dette Fortæl lidt om dig selv-spørgsmål endnu ikke er blevet stillet, skal du besvare det i dette svar under interviewet.
Mange kandidater er bange for dette spørgsmål og det kan føles som en fælde for mere indadvendte mennesker. Tag et åndedrag, en lille pause, og list dine positive arbejdskvaliteter op. Undlad at gå for dybt ind på eventuelle “dårlige” karakteregenskaber, men bemærk måske nogle områder, du arbejder på (de burde ikke lyde som en spielverderber). Øv også dette svar på et sådant spørgsmål i en online jobsamtale på forhånd!
Opskriften her er enkel: Forbered et par gode arbejdshistorier, der viser dig i et positivt lys FØR interviewet. Hvis du har problemer med at finde eksempler, hvor du brillerede alene, så tænk på en situation, hvor du var en del af et team, der opnåede gode resultater.
Tommelfingerreglen er: Du må aldrig direkte sige, at du er en “ensom ulv”. Det ideelle svar på dette spørgsmål er ofte: “Jeg føler mig godt tilpas ved at arbejde i teams og bidrager gerne til gruppens arbejde, men nu og da har jeg brug for en lille pause for at genoplade batterierne og tænke alene. På den måde kan jeg vende tilbage og være rolig, fattet og koncentreret.” Dette svar er velovervejet, oprigtigt og menneskeligt (men sørg for, at det er sandt).
En af de vigtigste dele af forberedelsen til en online jobsamtale via Zoom har ikke noget at gøre med spørgsmål – selve baggrunden spiller imidlertid en stor rolle, når det gælder om hvilket indtryk en ansættelseschef danner sig af dig som kandidat.
En god baggrund til jobsamtalen via Zoom behøver ikke at være kompliceret. Ethvert sted, der er præsentabelt, rent og frit for personer eller genstande, der bevæger sig, vil hjælpe ansættelseschefen med at koncentrere sig om det, du har at sige. En almindelig tom væg er absolut egnet til formålet, men en mere interessant baggrund kan forstærke din professionelle præsentation.
Her er nogle eksempler på enkle baggrunde til en online jobsamtale, der fungerer godt:
Selv om det måske virker som en god idé at sidde med ryggen til et vindue med en fin udsigt, frarådes det, fordi dagslyset vil overbelaste kameraet og placere dig i skygge. Den stærkeste lyskilde bør være foran dit ansigt for at sikre, at alle dine ansigtstræk er godt oplyst.
Selvom det digitale format betyder, at ansættelseschefen vil se færre detaljer, er det af afgørende betydning, hvilken påklædning du vælger til online jobsamtalen. Den perfekte påklædning til online jobsamtalen er den, der formidler det rigtige budskab baseret på dit fagområde og din stilling. Der er ikke noget galt med en habitjakke eller en kjole til en bankkasserer, men en zoolog vil muligvis foretrække noget mere praktisk tøj. Vær særligt opmærksom på kroppens øverste halvdel, da den sandsynligvis er i kameraets synsfelt, men hele din påklædning skal være professionel og præsentabel (undlad at være iført shorts eller pyjamasbukser).
Lad os opdele dette i to dele:
Begge dele er vigtige, men de har fuldstændigt forskellige baggrunde. Lad os først se på, hvilken type spørgsmål jobsøgende kan drage fordel af at stille potentielle arbejdsgivere i online jobsamtaler.
Som forberedelse til en online jobsamtale fokuserer mange kandidater så meget på, hvad der forventes af dem, at de glemmer, at et interview kan og bør være en dialog. Det er ikke kun muligt, men ofte positivt at stille nogle af dine egne høflige spørgsmål i online jobsamtalen.
De bedste spørgsmål er normalt relateret til vigtig information, som er blevet nævnt under samtalen, men hvis du på et givet tidspunkt ikke kan huske, hvad du vil sige, er det klogt at have en række spørgsmål parat.
Her er nogle eksempler på gode spørgsmål til arbejdsgivere (eller ansættelseschefer), som du kan stille i online jobsamtalen via Zoom:
Hvis du er arbejdsgiver, der inviterer ansøgere til online jobsamtaler via Zoom eller Skype, spekulerer du måske på, hvordan du bedst kan få kontakt med ansøgerne via skærmen. Her er et par spørgsmål, der kan hjælpe dig med at lære ansøgerne bedre at kende på et mere personligt niveau:
1. Hvordan forløber en typisk arbejdsdag, når du arbejder hjemmefra?
Dette spørgsmål hjælper dig med at få en fornemmelse af, hvordan ansøgeren planlægger tiden. Foretrækker vedkommende at arbejde tidligt på dagen for at kunne hente børnene efter skole? Måske arbejder vedkommende ofte i weekender for at kunne arbejde færre timer på ugedagene.
2. Fortæl lidt om din ideelle arbejdsplads
Dette spørgsmål hjælper dig med at få en fornemmelse af en ansøgers personlighed og værdier. Det er også et godt spørgsmål for at vurdere, om ansøgeren passer til “virksomhedskulturen”. Fjernarbejde vil for nye medarbejdere, der let kan tilpasse sig det eksisterende virksomhedsmiljø, få overgangen til at forløbe jævnere og glattere i alle henseender.
3. Ville du foretrække at fortsætte med fjernarbejde eller arbejde på kontoret, hvis der er mulighed for det?
Dette er et fantastisk spørgsmål for at få en fornemmelse af ansøgerens langsigtede mål. Måske planlægger vedkommende et tage et stort skridt næste år og ser ikke sig selv som “fast inventar” på et kontor. Hvis stillingen kræver flytning, er det også en god måde at finde ud af, om og hvorvidt ansøgeren er villig til at gå med på det.