Alle sømand har masser af historier at fortælle. Men hvordan skal en ansøgning til søfolk opbygges, og hvilke historier skal man fortælle i hvilke af ansøgningens dele? Alle historier skal starte overbevisende, have en robust midterdel og en mindeværdig afslutning, og det samme gælder for ansøgningen til en stilling som sømand. Derfor er ansøgningens opbygning den samme for de fleste stillinger.
Kære Jørn Wallin,
Arbejdet som fysisk stærk og dygtig sømand i en krabbefiskerflåde i de sidste seks år har lært mig alt hvad man skal vide om betjening og vedligeholdelse af udstyr og maskinel på en flåde af fiskekuttere.
Arbejdet i Barentshavet var en hård begyndelse på erhvervsfiskeriet og efter min flytning til Canada, ved jeg at hummerfiskeri ikke er mindre udfordrende. Selvom udstyr og teknikker kan være forskellige, er organiseringen af et skib og samarbejdet med andre besætningsmedlemmer altid det samme. Uanset situationen forsøger jeg altid at finde en praktisk og positiv løsning.
Min viden om moderne rigge er uovertruffen; min tidligere kutter var udstyret med den seneste teknologi, og jeg var det besætningsmedlem, der fik som opgave at gå til udstillinger uden for sæsonen for at forstå, hvordan vi ellers kunne forbedre vores drift. Et nyt sonarsystem, som jeg foreslog, var delvist ansvarligt for en volumenstigning på 34 % i sæsonen, og nyt sikkerhedsudstyr resulterede i 85 % færre ulykker og skader.
Hvad angår støtte til skibsføreren, kan jeg meddele, at jeg har erfaring med navigation og styring af en 60-70 fods fiskekutter og er i besiddelse af alle påkrævede licenser. Jeg overtog ofte navigationen i de mørke timer. Det er vigtigt at være årvågen og tage velovervejede beslutninger, når man sejler ad en travl sejlrute. Jeg er et pålideligt og pligtopfyldende besætningsmedlem.
Jeg mener, at besætningsmedlemmerne skal passe godt sammen. Derfor vil jeg, ud over en eventuel jobsamtale, gerne tilbringe en dag eller to med din besætning for at se, om der er et godt samarbejdsgrundlag.
Med venlig hilsen,
Valdemar Sabroe
Enhver skibsfører sætter effektivitet og enkelhed øverst på sin prioritetsliste. Derfor skal ansøgningen om en stilling som sømand kun indeholde det absolut nødvendige, uden dikkedarer. Løjerlig grafik og et grelt farveskema skal undgås under alle omstændigheder.
Ansøgningens sidehoved skal indeholde ansøgerens kontaktoplysninger - ansøgerens fulde navn, e-mailadresse og eventuelt vedkommendes profil på de sociale medier (for at vise vedkommendes passion for fiskeri). Hvis disse oplysninger mangler, spekulerer ansættelseschefen måske på, hvad ansøgeren skjuler. Når personlighed betyder så meget, hvorfor er ansøgeren så tilbageholdende, når det gælder om at blive tjekket ordentligt?
Gør det let for andre at kontakte dig. Hvis sidehovedet indeholder alle de nødvendige oplysninger, kan læseren mentalt hurtigt gå videre til vigtigere aspekter ved sømandens ansøgning: din erfaring og historie. Lad være med at bruge en mærkelig e-mailadresse; bedstefisker@tele2.dk kunne være en antydning om at du ikke tager dit job alvorligt. Brug en privat e-mailadresse med dit navn og en almindelig udbyder.
En sømands ansøgning behøver ikke at være overdrevent formel, da skrivning ikke er det vigtigste krav, der stilles til en sømands aktiviteter, men ikke desto mindre skal ansøgeren korrekt hilse på sin potentielle chef. Det regnes som almindelig høflighed at skrive navnet korrekt, så tjek og dobbelttjek jobbeskrivelsen. Hvis du ikke ved navnet på chefen, kan det ikke skade lige at ringe til virksomheden, og du kan endda få mulighed for at få lidt mere at vide om stillingen eller virksomhedskulturen.
Indledningen til ansøgningen om en stilling som sømand bør vise, at du forstår de specifikke krav, som stillingen stiller, og hvordan din tidligere erhvervserfaring viser, at du er den rette kandidat til stillingen. Vær specifik, kom med eksempler og vis personlighed.
Det er en god idé at starte ansøgningen med at påvise, at du har mange års erfaring med samarbejde med andre (i forskellige sammenhænge), fordi holdarbejde er et vigtigt krav til en sømand. Din arbejdsgiver er nemlig ikke ude efter en ensom ulv. En indledning, der afbilder dig i centrum for et velfungerende hold, er en god måde at begynde på.
Kære Jørn Wallin,
Arbejdet som fysisk stærk og dygtig sømand i en krabbefiskerflåde i de sidste seks år har lært mig alt hvad man skal vide om betjening og vedligeholdelse af udstyr og maskinel på en flåde af fiskekuttere.
I midterdelen af ansøgningen kan du uddybe din erfaring og fortælle nogle historier, der både passer til den pågældende stilling og hjælper dig med at skille dig ud fra andre konkurrenter. Hvis historierne ikke er relevante, tages der ikke hensyn til dem. Hvis mange andre allerede kender historierne, forsvinder de i ubemærkethed.
Gå ikke i fælden ved blot af gentage jobbeskrivelsen i ansøgningen. Midterdelen af ansøgningen bør trække læseren ind i historien og gøre rede for hvordan du gør en betydelig forskel med dit arbejde på skibet. Som nævnt tidligere, afhænger dine besætningsmedlemmers sikkerhed og velvære ikke kun af, hvordan du gør tingene, men hvad du gør. Placér det, du fortæller, i en kontekst, og kvantificér dine resultater, hvor det er muligt.
Arbejdet i Barentshavet var en hård begyndelse på erhvervsfiskeriet og efter min flytning til Canada, ved jeg at hummerfiskeri ikke er mindre udfordrende. Selvom udstyr og teknikker kan være forskellige, er organiseringen af et skib og samarbejdet med andre besætningsmedlemmer altid det samme. Uanset situationen forsøger jeg altid at finde en praktisk og positiv løsning.
Min viden om moderne rigge er uovertruffen; min tidligere kutter var udstyret med den seneste teknologi, og jeg var det besætningsmedlem, der fik som opgave at gå til udstillinger uden for sæsonen for at forstå, hvordan vi ellers kunne forbedre vores drift. Et nyt sonarsystem, som jeg foreslog, var delvist ansvarligt for en volumenstigning på 34 % i sæsonen, og nyt sikkerhedsudstyr resulterede i 85 % færre ulykker og skader.
Hvad angår støtte til skibsføreren, kan jeg meddele, at jeg har erfaring med navigation og styring af en 60-70 fods fiskekutter og er i besiddelse af alle påkrævede licenser. Jeg overtog ofte navigationen i de mørke timer. Det er vigtigt at være årvågen og tage velovervejede beslutninger, når man sejler ad en travl sejlrute. Jeg er et pålideligt og pligtopfyldende besætningsmedlem.
Det vigtigste, en skibsfører leder efter i en sømand, er en kollega, som de kan samarbejde godt med og som er medgørlig. Når man tilbringer mange timer til søs, vil man lede efter en åndsfælle. Ansøgningens afslutning bør give et sidste indblik i din personlighed, før en potentiel chef beslutter sig for at invitere dig til jobsamtale.
Forhåbentlig har dit cv og din ansøgning nu fuldført deres arbejde, så ansøgningens sidste linjer bør slutte med en overbevisende og positiv bemærkning. Bed høfligt og ikke anmassende om en jobsamtale. Hvis din ansøgning matcher med kravene i jobbeskrivelsen, er der ikke noget galt i at sige, at du ser frem til et eventuelt møde for at få mere at vide om stillingens detaljer.
Jeg mener, at besætningsmedlemmerne skal passe godt sammen. Derfor vil jeg, ud over en eventuel jobsamtale, gerne tilbringe en dag eller to med din besætning for at se, om der er et godt samarbejdsgrundlag.
Med venlig hilsen,
Valdemar Sabroe