Over 50% af verdens befolkning taler mere end ét sprog. Hvis du er en af dem, så har du sandsynligvis spekuleret på, hvordan man lister fremmedsprog på sit CV.
I denne blog gennemgår vi følgende:
Med fremmedsprog menes evnen til at forstå og formulere sig på et eller flere sprog ud over dit modersmål.
Fremmedsprog skal absolut ses som en færdighed og er værd at nævne i dit CV. Selvom du ikke mestrer fremmedsproget til perfektion, kan dine sprogfærdigheder give dig en fordel.
Internationale virksomheder bruger ofte engelsk som internt sprog, og der kan f.eks. være onlinemøder med kolleger fra andre dele af verden. Fremmedsprog kan ses som et kommunikationsværktøj, selvom de ikke er direkte nødvendige for at udføre dine primære arbejdsopgaver.
Nævn selvfølgelig sprog på dit CV, når det er et krav til stillingen, eller præsentér det i et ekstra afsnit, hvis det understøtter dine faglige kompetencer.
Selv hvis det ikke er et decideret krav, vil arbejdsgivere gerne vide, hvilke sprogkundskaber du har og det kan være en ekstra fordel for din ansøgning,
Hvis dine sprogfærdigheder er så gode, at du kan have en professionel samtale eller hvis det er dit modersmål (i princippet: meget godt til avanceret kendskab), skal de listes på dit CV. Uanset hvilken stilling du søger, kan et fremmedsprog hjælpe dig.
Skræddersy dit CV til den stilling, du søger, og fremhæv dine sprogkundskaber mere eller mindre afhængigt af, hvor vigtigt sprog er for den stilling, du søger, og om det er blevet nævnt i stillingsannoncen.
Du skal være meget præcis med niveauet for dine sprogfærdigheder. Angiv tydeligt, hvad niveau du taler sproget på. Før du skriver dine sprogkundskaber på dit CV, skal du ærligt vurdere, hvor gode dine sprogfærdigheder er.
Sprogkundskaber vurderes efter følgende skala:
0 – Ingen kundskaber. Du har aldrig stiftet bekendtskab med sproget.
1 – Basiskundskaber. Du kan gøre dig forståelig og taler sproget på et grundlæggende niveau, f.eks. hilse, spørge om vej osv. Dette niveau er det laveste niveau af kendskab og du kan ikke nødvendigvis føre samtaler.
2 – Begrænsede kundskaber. Du kan gøre dig forståelig og føre helt enkle samtaler, men dit ordforråd er ikke nødvendigvis stort nok til at kunne tale eller skrive om faglige eller komplekse emner.
3 – Gode kundskaber. Du kan klart og tydeligt tale med kunder i telefonen eller holde en præsentation på det pågældende sprog. Dog er det stadig tydeligt, at sproget ikke er dit modersmål, og du har brug for hjælp med visse vendinger eller ordforrådet.
4 – Særdeles gode kundskaber. På dette niveau kan du tale og skrive på sproget, både privat og i arbejdslivet. Du kan let skifte mellem faglige og personlige emner. Du behøver ikke længere hjælp til at oversætte komplekse ideer eller begreber, og chefen kan stole på, at du kan arbejde selvstændigt, når du har kontakt med kunder.
5 – Modersmål. Dette sprog er det grundlæggende i dit liv eller du har anvendt det i din hverdag i en længere periode. Sproget er så stor en del af dit liv, at du næsten ikke har accent og kan hjælpe andre med oversættelser. Dette niveau er typisk for personer, som er opvokset med sproget eller har talt det regelmæssigt i en stor del af deres liv.
Niveauer 1 og 2 er sjældent nok til anvendelse i kontormiljøer. Generelt bør du kun liste sprogfærdigheder på dit CV, hvis dine sprogkompetencer er på niveau 3 til 5.
Der findes også en anden måde at vurdere sprogfærdigheder på.
The Common European Framework of Reference for Languages (CEFR) er udviklet af Europarådet og er anvendt til at beskrive indlæring og tilegnet niveau af fremmedsprog i hele verden. CEFR vil især være nyttig, hvis du søger arbejde i udlandet.
CEFR opdeler sprogfærdigheder i 6 niveauer:
Vær opmærksom på, at nogle rekrutteringsfirmaer ønsker, at fremmedsprog angives på en bestemt måde. Der vil ofte findes en vejledning til CV-skrivning på deres hjemmeside.
Fremmedsprog skal listes overskueligt, f.eks. visuelt med prikker eller stjerner. Man kan også benytte ord, der beskriver niveauet, eller følge de internationale standarder.
Husk at bruge stillingsannoncen, hvis den nævner noget om fremmedsprog. Står der f.eks., at dit engelskniveau skal være minimum B2, så henviser de til CERF-standarden, som du så skal benytte.
Hvis der ikke står noget, anbefaler vi det tidligere nævnte talsystem eller en visuel opstilling.
En nem måde at opliste på, er at benytte grafiske ikoner som prikker, cirkler eller stjerner. Det giver et hurtigt overblik.
Det kan f.eks. se sådan ud:
Som hovedregel skal sprog listes separat. Du har følgende muligheder, når det gælder placering:
1. I margenteksten
Margenteksten på et CV er iøjnefaldende, og information er placeret dér af en speciel grund. Hvis stillingen kræver specifikke sprogkompetencer - og du opfylder det nævnte kompetenceniveau - bør du overveje at liste dine sprog i margenteksten.
2. I kompetenceafsnittet
Du kan også nævne fremmedsprog i kompetenceafsnittet, under en separat ”Sprog”-overskrift. Dette anbefales, når sprogkundskaberne ikke spiller en central rolle for stillingen, men det stadig kan være en fordel i forhold til andre ansøgere.
Udover at lave en liste med dine sprogkundskaber, kan du beskrive, hvordan du har lært og har brugt sproget andre steder, f.eks. under uddannelse eller erhvervserfaring.
Her er et eksempel:
University of Southern Florida
Bachelor i erhvervsøkonomi
Vær altid ærlig - hvis en tidligere arbejdsgiver bliver en reference, kan sprogkompetencen komme på tale.
Hvis sproget er en vigtig del af jobkravene, bør du placere det øverst på din liste over dine ansvarsområder.
For eksempel:
Produktchef, Super Solutions Januar 2014 - januar 2018
Recruitere leder eventuelt efter nøgleord, når ser på dit CV for første gang. Når du medtager sætninger om sprogkundskaber, viser du, at du behersker sproget på det niveau, de leder efter.