Hotel- og restaurationsbranchen omfatter mange forskellige jobtitler og job med nogle vigtige fællestræk. Uanset om du arbejder som tjener, kok, bartender, opvasker eller har en anden opgave, er strukturen i en ansøgning heldigvis stort set den samme for alle stillinger. I dette afsnit gennemgår vi alle kravene til en komplet ansøgning, der vil efterlade et godt indtryk.
Her er de vigtigste komponenter:
Du kan finde endnu flere nyttige tips til hvert af disse afsnit samt nyttige eksempler på sætninger i denne overordnede guide til ansøgninger.
Ansøgningens sidehoved er som skiltet ved indgangen til restauranten - den viser ansættelseschefen, hvem du er og din personlige stil. Det første formål med sidehovedet er at have dine personlige oplysninger klar til ansættelseschefen. Formål nr. 2 er at skabe et tiltalende layout og en professionel præsentation. Den nemmeste måde at gøre det på er at vælge en ansøgningsskabelon, som matcher restaurantens stil og branding. Dette er sandsynligvis det eneste sted, hvor du kan sætte kulør på et ellers noget kedeligt dokument, så det er værd at tænke over, hvad din branding siger om dig som ansøger.
Ligesom værtindernes hilsen kan være afgørende for, om kundens restaurantbesøg bliver en succes eller en fiasko, spiller den indledende hilsen også en vigtig rolle for tonen i resten af din ansøgning. Heldigvis behøver det ikke at være alt for kompliceret. Til at begynde med skal du tænke på dit forhold til arbejdsgiveren. Er du på fornavn med vedkommende eller er det din første kontakt med chefen? Vælg derefter en hilsen efterfulgt af den korrekte tiltale og det korrekte navn. “Kære” fungerer godt i formelle situationer, men du kan også bruge “Hej” " eller “Hallo” til mere uformelle breve.
For de fleste restauranters vedkommende burde det ikke være så svært at finde ud af, hvad ansættelseschefen eller restaurantejeren hedder. Det er en god idé lige at slå på tråden og spørge, hvem ansøgningen bør stiles til. Men store restaurantkæder eller fastfoodrestauranter ansætter eventuelt deres personale via et centralt agentur. I dette tilfælde er det næsten umuligt at finde navnet på den ansættelsesansvarlige, for slet ikke at tale om den person, der vil læse ansøgningen.
Restaurantchefer har som regel ikke ret meget tid til at læse ansøgninger og frasortere ansøgere. Derfor prøver de at danne sig et indtryk af, hvilken slags medarbejder du er, bare ved at læse det første afsnit. Derfor er det vigtigt at bruge tid på at skrive en fængslende, professionel indledning, der imødekommer restaurantens behov lige fra starten. En anekdote om en gang, hvor du ydede exceptionel kundeservice, en relevant statistik eller en personlig udtalelse kan alle bruges til at skrive en interessant indledning.
Formålet med dette afsnit: Skabe interesse lige fra starten ved at komme med et eksempel, en statistik eller en udtalelse, der appellerer til restaurantchefens behov og tilskynder vedkommende til at læse videre.
Kære fr. Højberg-Pedersen,
Fordi du driver et etablissement med fire direkte konkurrenter inden for en radius af fem minutters gang, forstår jeg, at du har brug for en restaurantchef, der er i stand til at byde gæsterne en effektiv og fornøjelig restaurantoplevelse samt sikre, at de kulinariske standarder er upåklagelige.
I midterdelen får du plads til at gå i detaljer om dine mål, resultater og din motivation for at ansøge om den ledige stilling på restauranten. Dette afsnit kan gøres mere overskueligt ved at bruge STAR-metoden til at give eksempler på din tidligere erhvervserfaring. Beskriv først kort en situation og den opgave, du blev bedt om at udføre, og forklar derefter din handling og det positive resultat, du opnåede. Sørg for at holde hvert eksempel kort og klart samt at det er relateret til de færdigheder, der kræves til dit potentielle job. Du kan også bruge tal, fakta og procenter til at underbygge dine resultater og illustrere din gennemslagskraft.
I andet afsnit kan du uddybe din motivation og interesse for at ansøge om stillingen på restauranten og de potentielle bidrag til virksomheden, du håber at kunne yde.
Tre generationer af min familie har været involveret i det italienske køkken. Jeg har arbejdet som leder i min fætters restaurant, indtil han besluttede sig for at sælge den; nu vil jeg gerne skifte til en mere etableret restaurantkæde. Muligheden for at avancere til regional chef er spændende, og jeg mener, at jeg har meget at tilbyde jeres gæster.
Jeg har en bachelorgrad i Hotel Management fra SHMS - Swiss Hotel Management School, som er en af verdens bedste, mest kendte og respekterede hotelskoler. Efter min eksamen i Leysin, Schweiz, tilbragte jeg to år under min onkels vejledning (som driver et spisested i topklasse der). Siden da har jeg arbejdet otte år i to familiedrevne restauranter, der regelmæssigt har vundket branchepriser.
Jeg har været meget opmærksom på alt, der påvirker gæsternes oplevelse: opretholdelse af relationer med stamgæster, tilsynsførelse med tjeneruddannelsen, håndtering af kundeklager og servering ved bordene, da vi stod og manglede personale, og det vil jeg gerne fortsætte med at være. Ledere på en italiensk restaurant skal være synlige og involverede. I min tidligere stilling er det lykkedes mig at øge kundetilfredsheden fra 85 % til 98 %. Vi øgede forbruget pr. gæst med 28 % ved at udvide menuen og forbedrede overskuddet ved at fokusere på vores omkostningsbase og reducere spild, samtidig med at vi betalte de bedste medarbejderlønninger på markedet.
Min proaktive karakter og indgående viden om det italienske køkken giver mig mulighed for at være involveret i køkkenet, og jeg stræber efter at opbygge det tættest mulige forhold til mine kokke for at skaffe de bedst mulige ingredienser og bane vejen for en velsmagende menu. Med 36 % tilbagevendende kunder og en aktiv tilstedeværelse på de sociale medier efterlod jeg forretningen i god stand til salg.
Du er nået til slutningen af ansøgningen. Dette enkle afsnit handler om at gøre et positivt indtryk på ansættelseschefen og gøre vedkommende nysgerrig efter at finde ud af mere. Den nemmeste måde at gøre det på er med en opfordring til handling. Denne sætning giver udtryk for din begejstring for stillingen og tilskynder ansættelseschefen til at kontakte dig. Hvis pladsen tillader det, kan du også igen medtage dine kontaktoplysninger i dette afsnit.
Underskriv derefter med en professionel og passende afsluttende hilsen. “Mange tak”, “Med venlig hilsen” og “Venligste hilsner” kan være venlige og høflige afslutninger.
Det ville glæde mig at høre, hvordan jeg kunne gøre lignende ting for Osteria Tonino - både som restaurantchef og eventuelt senere på regional basis.
Med venlig hilsen,
Jørgen Kristensen